Tämä artikkeli on osa Itäblokki Teslalla -juttusarjaa. Jos haluat lukea koko tarinan kronologisessa järjestyksessä, aloita Itäblokki Teslalla osa 1: Baltian läpi sähköautolla osasta. Jos järjestyksellä ei ole väliä tai haluat vain tutustua puolalaiseen liikennekulttuuriin, niin jatka lukemista!
Kaunasin jälkeen matka jatkui kohti Varsovaa. Kilometrejä oli edessä reilut 400, eli matka olisi ajettavissa ilman lataustaukoja täydellä akulla. Akku oli kuitenkin vajaa eikä moottoritiellä hinustelu oikein sovellu meikäläiselle, joten päätin vetää päivän kahden stopin taktiikalla.
Liettua tuo 70% sähköstään (pääasiassa Ruotsista) ja sähkön markkinahinta on Euroopan korkeimpia. Siitä huolimatta valtio tarjoaa ilmaisia sähköauton latauspisteitä, joita minäkin nuukana matkamiehenä hyödynsin. Ensimmäinen tauko olikin siksi jo alle 100 km ajon jälkeen Puolan vastaisella rajalla, jossa pysähdyin lyhyesti täyttämään akun 85% tasolle. CHAdeMOn latausteho alkaa tässä kohtaa laskea nopeasti, joten en jaksanut notkua laturilla pikku säästön takia.
Ensimmäinen isompi kaupunki Puolan puolella on Suwalki. Päätin ajaa vaihtelun vuoksi kaupungin läpi, mutta mitään mullistavaa ei näkynyt. Suwalkin kohdilla rekat ohjataan kiertotielle, joten siirtymä Augustowiin käy ripeästi.
Augustowin kanava
Augustow on noin 30 000 asukkaan pikkukaupunki, jonka vehreyttä ihailin jo edellisreissulla. Tällä kertaa stoppasin tutustumaan kaupungin mukaan nimettyyn kanavaan, joka osoittautuikin varsin merkitykselliseksi insinöörityön taidonnäytteeksi. 1800-luvun alkupuolella rakennettu kanava on nimittäin keskisen Euroopan ensimmäinen, joka ensin nousee ja sitten laskee (engl. Summit-level). Aiemmin rakennetut kanavat viettivät ainoastaan yhteen suuntaan, jolloin sulkujen käyttön tarvittava vesi saatiin yläjuoksulta automaattisesti. Augustowin kanavan voimanlähteenä taas toimii Necko ja Sajna järvien vesi.
Suosittelemme
Kanava rakennettiin vuosina 1825-1839 Puolan ja Valko-Venäjän ollessa osa Venäjän keisarikuntaa. Puolan tärkein vesireitti Veiksel virtasi tuolloin Itämereen Preussille kuuluvan Danzigin (nykyinen Gdansk) alueella, ja satamaa hallitsevien saksalaisten perimät verot eivät olleet venäläisten mieleen. Kanavan tavoitteena oli luoda vesiyhteys Puolasta Ventspilin satamaan, ohittaa Preussi ja välttää tullimaksut.
Yhteys Veikseliltä Augustowiin kulkee ensin Veikselin sivujokea Narewia ja myöhemmin Biebrza-jokea varsinaiselle kanavalle. Nykyisen Valko-Venäjän puolella kanava yhdistyy Czarna Hańcza-jokeen ja myöhemmin Niemeniin. Jo olemassaolevia kanavia hyödyntäen aukesi reitti myös Mustallemerelle.
Niemen virtaa Kuurinhaffiin, joka oli tuolloin kokonaisuudessaan Preussin hallussa, joten pelkkä kanavayhteys Niemeniin ei vielä ratkaissut tulliongelmaa. Yhteys Itämerelle vaati vielä Windawskin kanavan valmistumista Niemenin sivujoen Dubysan ja Itämereen laskevan Ventan välillä. Rakennustyöt aloitettiin 1825, mutta ne keskeytyivät Marraskuun kansannousun 1831 myötä puolalaisten kapinoidessa Venäjän valtaa vastaan. Töitä ei koskaan jatkettu, ja 1800-luvun puolivälissä avattu Pietari-Varsova rautatie siirsi kuljetusten painopisteen raiteille.
Nykyisin Augustowin kanava toimii lähinnä virkistyskäytössä. Vuonna 2005 Puola ja Valko-Venäjä sopivat kanavat kunnostamisesta virkistyskäyttöön, ja kesäisin myös rajan ylittäminen on mahdollista veneellä. Lukuisat veneet ja historialliset sulut houkuttelevat myös pyöräilijöitä ja kävelijöitä. Kanavaa on ehdotettu myös Unescon maailmanperintökohteeksi.
Lataustauko
Matka jatkui kohti Lomzaa, jossa ajattelin ladata tutussa paikassa aiemmilta reissuilta. Galeria Lomzan alakerrassa on Greenwayn pikalaturi ja yläkerrassa KFC, joten auto saisi hampulaisen mittaisen tauon. Samalla sähköä tulisi heittämällä Varsovaan pääsemiseksi myös moottoritienopeuksilla.
Tie 61 Augustowista Lomzaan on kohtuuhyvässä kunnossa. Rekkoja on paljon, onneksi Teslalla pääsee helposti ohi. Pieniakkuisille autoille ne tarjoavat mahdollisuuden rangen venyttämiseen ilman matkan merkittävää venymistä, koska rajoittimet on säädetty lähemmäs 100 km/h nopeutta. Liian peesissä tosin ei kannata ajaa, koska isoja monttuja riittää!
Greenwayn latauspisteitä on Liettuasta Varsovaan ajaessa vähintäänkin riittävästi. Lataus onnistuu joko RFID-kortilla (tilattava etukäteen) sekä Greenwayn verkkosivujen kautta. Vaikka sovellusta ei ole, onnistuu lataus samantien rekisteröinnin jälkeen. Tunnukset kannattaa toki tehdä etukäteen, jolloin verkkosivuilla näkee kätevästi myös latauspisteiden varaustilanteen. Puolassa sähkö on kallista, n. 50 senttiä per kWh, joten nuuka hyödyntää lukuista ilmaiset lataukset (löytyy Plugsharen sovelluksella, asenna se NYT jos sitä ei vielä ole). Greenwayn maksut veloitetaan luottokortilla.
Sakkoja, sakkoja
Puolalainen liikennekulttuuri on varsin metka. Teillä ajetaan lujaa vaikka nopeusvalvontaa on paljon. En oikein päässyt selville mikä on puuttumiskynnys, joten ajelin pikkaisen yli muiden mukana. Waze-sovellus osoittautui mainioksi, koska se varoitti liki kaikista ratsioista etukäteen. Puolalaiset selvästi haluavat auttaa kaveria!
Niinhän siinä kävi, että Waze ei varoittanut siitä yhdestä tutkapartiosta, jonka edessä täräytin sopivasti rekoista ohi. Tikkari heilahti, Tesla sivuun ja tuomiota kuulemaan. Koitin kovasti solkata suomea, mutta kielitaitoisempi kaksikosta pyyteli dokumentsia niin määrätietoisesti, että jouduin taittumaan. Pienenä källinä kokeilin näyttää suomenkielistä mobiiliajokorttia, mutta puolanpojat nokittivat maksupäätteellä. Nopeaa ja tehokasta!
Loppumatka Varsovaan sujui onneksi ilman lisäkuluja. Majoitus Nowy Swiatin tuntumasta löytyi nopeasti ja iltakävelyllä ehti vielä taivaltaa vanhaan kaupungiin saakka. Ensi jaksossa lisää Varsovasta.
Itäblokki Teslalla juttusarjan kaikki artikkelit löydät tästä
Itäblokki Teslalla osa 1: Baltian läpi sähköautolla
Itäblokki Teslalla osa 2: Kaunas
Itäblokki Teslalla osa 3: Kaunas – Augustow – Varsova
Itäblokki Teslalla osa 4: Varsova 1/2
Itäblokki Teslalla osa 4: Varsova 2/2
Itäblokki Teslalla osa 5: Varsovasta Krakovaan
Itäblokki Teslalla osa 6: Krakova
Itäblokki Teslalla osa 7: Auschwitz
Itäblokki Teslalla osa 8: Brno
Itäblokki Teslalla osa 9: Bratislava
Itäblokki Teslalla osa 10: Slovakia
Itäblokki Teslalla osa 11: Kosice ja Spisin Linna
Itäblokki Teslalla osa 12: Tatran ylitys
Itäblokki Teslalla osa 13: Kotimatkalle Chestochowa – Tallinna