MAINOS: Hovisepät

EUREKA!

Hamilton-kellot
nyt Hovisepiltä.

Tutustu ja ihastu

Karvalakki sähköllä – Audi Q4 e-tronin uudessa aloitusmallissa on 19-tuumaiset peltivanteet ja pienempi akku

Audin edullisimpana sähköautona toimiva Q4 e-tron on käynyt parhaiten kaupaksi Ingolstadtin rinkulamerkin täyssähköistä malleista luultavasti juuri hintansa vuoksi. Nyt hintatietoisille ostajille tulee tarjolle vielä edullisempi aloitusmalli, jossa on säästetty varusteiden lisäksi tekniikasta.

Q4 35 e-tron -nimistä sähköistä karvalakkimallia saa arvokkaampien versioiden tavoin sekä pystyperäisenä crossoverina että Sportbackiksi nimettynä viistoperänä. Aloitusmalli maksaa Saksan kotimarkkinoilla 7350 euroa vähemmän kuin Q4 45 e-tron. Säästö näkyy myös akussa, koska autossa on 45:n 82 kWh:n akkupaketin sijasta pienempi 55 kWh:n akku. Sen myötä WLTP-standardin mukainen toimintamatka kutistuu pystyperässä 355 kilometriin ja Sportbackissa 365 kilometrin lukemaan.

Audi Q4 35 e-tron
Kuva: Audi

35 e-tronin voimanlähteenä toimii taka-akselille sijoitettu sähkömoottori, joka tuottaa 170 hevosvoiman tehon ja 310 newtonmetrin maksimiväännön. Painavassa sähköautossa ne riittävät yhdeksän sekunnin kiihtyvyyteen nollasta sataan ja 160 km/h:n huippunopeuteen. Vertailun vuoksi mainittakoon, että Q4 45 e-tronissa on 286 heppaa ja 545 newtonia. Niiden voimin nollasta sataan kiihdytetään 6,7 sekunnissa ja ylletään 180 km/h:n huippuihin.

Hitaamman kulun ja pienemmän toimintamatkan lisäksi 35 e-tronin pikalatausteho on vain 145 kW arvokkaamman version 175 kilowatin sijasta. Näillä eväillä akku täyttyy nopeimmillaan 25 minuutissa 10 prosentista 80 prosenttiin kapasiteetista. Uusi aloitusmalli edustaa ulkoisestikin karvalakkimallien perinteitä, koska korin alareunoja koristavat mustat maalaamattomat muoviosat ja vakiovarusteena olevat 19-tuumaiset peltivanteet on peitetty muovikapseleilla.

Audi Q4 35 e-tron
Kuva: Audi

Autossa on kuitenkin lediajovalot, ja sisältä löytyvät nahkaratti, etuistuinten lämmityksellä varustetut kangaspenkit sekä 10,25-tuumainen diginäyttö mittaristona. Saksan kotimarkkinoilla Q4 35 e-tronin pääsee jo tilaamaan. Perusmalli köyhdyttää ostajaa vähintään 45 600 euron verran, kun taas Sportback on tasan 2000 euroa kalliimpi. Suomen hinnoista ja saatavuudesta ei ole tätä kirjoitettaessa vielä tietoa.

Audi Q4 35 e-tron
Kuva: Audi
Audi Q4 35 e-tron
Kuva: Audi
LähdeCarscoops

Lue lisää