Tämä artikkeli on osa Itäblokki Teslalla -juttusarjaa. Jos haluat lukea koko tarinan kronologisessa järjestyksessä, aloita Itäblokki Teslalla osa 1: Baltian läpi sähköautolla osasta. Jos järjestyksellä ei ole väliä tai haluat vain fiilistellä puolalaisteiden surkeaa kuntoa, niin jatka lukemista!
Varsovan jälkeen edessä oli ajo Krakovaan. Suorin reitti kulkisi tietä S7 Radomin ja Kielcen kautta (n. 300 km), mutta minä poika halusin pitkästä aikaa ladata Superilla! Niinpä reittivalinta kieppasikin tietä S8 Katovicen Superchargerin kautta muutamasta lisäkilometristä huolimatta. Laskin, että reitti olisi joka tapauksessa rivakampi nopeamman latauksen ansiosta.

Varsovan keskustan ruuhkista selvittyä matka jatkoi mateluvauhtia moottoritien työmaan takia. Piotrków Trybunalskia lähetyessä tietyöt loppuivat ja matka jatkui normaalilla moottoritienopeudella. 90% ladattu akku riittäisi hitaan alun ansiosta perille asti helposti nopeutta himmaamatta.
Ennen Czestochowaa tie muuttui perunapelloksi. Etenkin oikea kaista oli massiivisten kuoppien peitossa ja suorastaan vaarallinen ajaa. Nopeusrajoitus oli 70 km/h, mutta todellisuudessa ajettiin normaalia moottoritienopeutta tien kunnosta murehtimatta. Kuljettajat pyrkivät parhaansa mukaan välttämään suurimmat montut nopeilla korjausliikkeillä. Ei heikkohermoisille.

Alkumatkan sakosta säikähtäneenä mietin, mitä tässä nyt pitäisi tehdä. Ajanko oikean kaistan perunapeltoa 100 km/h vai siirrynkö tasaisemmalle vasemmalle kaistalle ajamaan 130 km/h? Vanhaan suomalaiseen sananlaskuun turvaten valitsin mieluummin virstan (tai tarkemmin 60 km/h verran väärää) vaaran sijaan. Matka alkoi taas edetä.
Suosittelemme
Pian sydän pomppasi kurkkuun, kun mittaristoon ilmeni herja rengaspaineista. Oliko jokin monttu rikkonut renkaan? Kurvasin huoltoasemalle, ja kaikki paineet olivat kolmessa baarissa kuten pitikin. Resetoin anturit, ja havaitsin vian palaavan aina muutaman kymmenen kilometrin ajon jälkeen. Vika olikin rengaspaineantureissa.
Loppumatka sujui ongelmitta, ja Teslan Supercharger löytyi helposti kuten aina. Katovicen Supercharger on huoltoaseman pihassa, ja vieressä on myös Burger King, josta löytyikin todella edukasta evästä. Lataustauko sujui kuskia tankatessa, ja päätin lopuksi vielä pesaista autonkin, kun automaattipesu kustansi hurjat 2,50€! On muuten suomalaisessa pesussa katetta.

Loppumatka Katovice – Krakova meni todella vauhdikkaasti erinomaisessa kunnossa olevaa moottoritietä (hinta 2,40€). A4 jatkuu idässä Lviviin Ukrainaan ja lännessä Wroclawin kautta Saksaan. Suuri osa autoista oli ulkomaalaisia ja viikonlopun lähestyessä joukossa oli myös lomaliikennettä. Tesloja tai muita sähköautoja ylipäätään ei näkynyt, mutta sain hyväksyvää peukkua Porschen takapenkillä matkustaneelta pikkupojalta.

Krakovan majoitus löytyi aivan vanhankaupungin muurien läheisyydestä. Akussa riitti virtaa eikä latauspisteitä tarvitsisi etsiä, koska suunniteltu keskitysleirivisiittikin menisi samoilla sähköillä. Lataisin auton uudelleen Katovicissa ennen matkan jatkumista Tsekin puolelle.
Itäblokki Teslalla juttusarjan kaikki artikkelit löydät tästä
Itäblokki Teslalla osa 1: Baltian läpi sähköautolla
Itäblokki Teslalla osa 2: Kaunas
Itäblokki Teslalla osa 3: Kaunas – Augustow – Varsova
Itäblokki Teslalla osa 4: Varsova 1/2
Itäblokki Teslalla osa 4: Varsova 2/2
Itäblokki Teslalla osa 5: Varsovasta Krakovaan
Itäblokki Teslalla osa 6: Krakova
Itäblokki Teslalla osa 7: Auschwitz
Itäblokki Teslalla osa 8: Brno
Itäblokki Teslalla osa 9: Bratislava
Itäblokki Teslalla osa 10: Slovakia
Itäblokki Teslalla osa 11: Kosice ja Spisin Linna
Itäblokki Teslalla osa 12: Tatran ylitys
Itäblokki Teslalla osa 13: Kotimatkalle Chestochowa – Tallinna