Itäblokki Teslalla osa 13: Chestochowa – Tallinna

Tämä artikkeli on Itäblokki Teslalla -juttusarjan päätösosa. Jos haluat lukea koko tarinan kronologisessa järjestyksessä, aloita Itäblokki Teslalla osa 1: Baltian läpi sähköautolla osasta. Jos järjestyksellä ei ole väliä, niin jatka lukemista!

Chestochowa on suomalaisille lähes täysin tuntematon kaupunki. Minulle se oli ”se pitkä vaikeasti kirjoitettava kaupunki kartalla”, mutta nyt tutustuttaisiin tarkemmin. Varasin edullisimman (mutta vielä palautteen perusteella luotettavan oloisen) majoituksen aidosta neukkulähiöstä. Nyt nähdään vanhan liiton Itäblokkia!

Chestochowa

-- MAINOS --

Matka jatkui illan pimeydessä Katowicen laturilta. Matkaa oli edessä alle 100 km, juuri sopivasti ettei ala iltapalan jälkeen väsyttää. Heti laturilta lähdettyäni alkoi sataa. Vartin ajettuani puhelin soi. Puolalainen numero, mitähän tämä on? Soittaja oli majoittaja, joka rallienglannilla selvitti havaitsemaansa ongelmaa. Kaverin kämppä olikin varattu, eikä hän ollut ottanut sitä pois Airbnb:stä. Hän lupasi selvittää asian, järjestää uuden yösijan ja soittaa kohta uudelleen.

Jokamies-Itäblokki-Teslalla-Isänmaan-puolesta-kaatuneiden-monumentti
Sota on läsnä ympäri Itäblokin. Chestochowassa sijaitseva Isänmaan puolesta kaatuneiden -monumentti paljastettiin 1985 ja se oli alunperin Toisen maailmansodan ja keskitysleireillä kuolleiden muistomerkki. Neuvostoliiton romahdettua vanhat muistolaatat poistettiin ja tilalle lisättiin asianmukaisemmat tekstit, joissa huomioidaan myös kommunismin uhrit. KUVA: Joose Luukkanen

-- MAINOS --




Matkaa oli jäljellä enää toistakymmentä kilometriä, kun puhelin taas soi. Uuden majapaikan osoitteen tavaaminen osoittautui mahdottomaksi tehtäväksi, mutta onneksi on tekstiviesti. Ääh, tämä osoite olikin paljon lähempänä keskustaa. Ajoin perille, sain avaimet englannintaidottomalta rouvalta, ja ihailin asuntoa – oli tässäkin vähän neukkuhenkeä!

Sateesta johtuen kaupunkiin tutustuminen sai jäädä. Edes työn tekemisestä ei tullut mitään, koska mobiilinetti oli täysin jumissa. Chestochowan reilut 220 000 asukasta käyttävät varmaan kaikki nettiä kännykällä, aiemmin edes joku bitti oli sentään aina liikkunut. Hyvä syy painua pehkuihin.

-- MAINOS --

 Jokamies-Itäblokki-Teslalla-Chestochowa
Chestochowan ikkunasta aukesi näkymä siistiin kerrostalolähiöön. Rauhallista oli ja Teslakin säilyi pihassa. Toiveissa oli vähän eksoottisempi kämppä, mutta ehkä hyvä näin. Allergisen ei kannattaisi tähän vaivautua, koska tuoksua oli suihkittu kämppään siihen malliin, että nukkumatin saapumisen turvaamiseksi ensin piti tuulettaa! KUVA: Joose Luukkanen

Aamulla sade jatkui ja suuntasin suoraan kohti Varsovaa. Kuoppainen moottoritie oli tuttu, nyt ajoin suosiolla vähemmän kuoppaista vasenta kaistaa 40 yli sallitun jonon mukana. Matkan 220 km aikana ei tullut yllätyksiä, ja Zlote Tarasyn hallissa oli tyhjä latauspaikka ihan kuten toivoinkin.

Jokamies-Itäblokki-Teslalla
Varsovaan on vielä matkaa. Aamun sateet onneksi väistyivät pikku hiljaa. KUVA: Joose Luukkanen

Lataustauko olisi reissun pisin. Liettuan ensimmäiselle laturille kertyisi lyhintä reittiä 320 km siivu, ja tästä 100 km on moottoritietä. Ajattelin kuitenkin kokeilla uutta reittiä ja koukata lähempää Bialystokia, jolloin matkaa onkin jo 340 km, ja tästä yli puolet olisi moottoritietä. Niinpä 5% lukemaa näyttänyt akku pitäisi ladata mieluiten täyteen asti, ja aikaa tähän kuluisi 2-3 tuntia. Viimeinen 10% tulee akkuun kaikkein hitaimmin.

Taidetta lataustauon ratoksi Puolan kansallismuseossa

Tauko ei haitannut, päinvastoin! Väliaikaohjelmana oli ensin lounas; koska kello oli vasta vähän vajaa 11 ei ruuhkaa ollut, ja vatsan täyttäminen buffetissa sujui nopsaan. Sen jälkeen kävelin 1,5 km päähän Puolan kansallismuseoon ihailemaan Jan Matejkon teoksia – ja toivoin akun olevan vieläkin isompi tai laturin hitaampi! Puolentoista tunnin visiitti oli liian lyhyt, mutta en halunnut seisottaa autoa laturilla latauksen jo päätyttyä.

Jokamies-Itäblokki-Teslalla-Jan-Majtelko-Battle-of-Grundwald
Nuori taiteilija harjoittelee kopioimalla Jan Matjkon suurteoksen Battle of Grundwald osaa. KUVA: Joose Luukkanen

Auto latasi viimeisiä prosentteja todella pitkään. Lähdin museolta 99% kohdalla kännykkäsovelluksen kertoessa latauksen kestävän vielä 10 minuutta, mutta autolle päästessäni 15 minuuttia myöhemmin lataus oli edelleen käynnissä. Päätin hakea vielä kahvit ja odotella miten lataus sujuu – tässähän tulisi samalla tsekattua akun kunto.

Jokamies-Itäblokki-Teslalla-Giovanni-Paolo-Pannini-Grandeur-of-the-Temple
“Grandeur of the Temple” miellytti silmää. Italialainen Giovanni Paolo Pannini (1694-1765) maalasi erityisesti roomalaismaisemia. KUVA: Joose Luukkanen

Sähköauton akun varauksen määrä on aina arvio, koska akkuun varastoidun energian määrää ei voi tarkkaan mitata. Akunhallintajärjestelmä arvioi tätä, mutta arvaus voi mennä joskus pahastikin metsään, etenkin jos käyttää vain pientä osaa akusta esim. 50-80% välillä. Ajamalla akun tyhjäksi ja sitten lataamalla hitaasti täyteen (ei Superchargerilla) saadaan tätä arvaustarkkuutta parannettua. Nyt tilanne oli tälle prosessille otollinen: tulin laturille tyhjällä akulla, laturi on lämpimässä parkkihallissa, ja 45 kW CHAdeMO on riittävän hidas.

Jokamies-Itäblokki-Teslalla-Varsovasta-kotiin
Hei hei Varsova – lupaan tulla takaisin! KUVA: Joose Luukkanen

Kotimatka Varsova – Tallinna

Kahvit oli jo juotukin kun kännykkä lopulta ilmoitti latauksen valmistuneen. Palasin autolle ja yllätyin: auto ilmoitti rangeksi 370 km. Vuotta ja 50 000 aiemmin lukema oli 376 km, joten eipä ollut akku kulunut. Nopeasti laskien range laskisi alle 300 km vasta 800 000 km kohdalla 11 vuoden kuluttua – jos akku hiipuisi samaa rataa. Kyllä Tesla näköjään osaa akun tehdä.

Jokamies-Itäblokki-Teslalla-Tykocin
Tykocinin kirkko. Urhoollinen rekkamies uskaltautui kanssani perunapellolle. KUVA: Joose Luukkanen

Akku pullollaan virtaa suuntasin pohjoiseen. Moottoritie S8 koilliseen vetää hyvin, ja matka taittuu. Lyhin tie Liettuaan koukkaa Ostrow Mazowieckan kohdalta pohjoiseen. Reitti säästää reilun kymmenen kilometriä, ja sisältää vähemmän moottoritietä, eli se on ykkösvaihtoehto rangeahdistuksen iskiessä. Navigaattori puolestaan ohjaa ajamaan Zambrown kautta, koska ajoaika lyhenee muutaman minuutin. Minä taas valitsin vaihtelun vuoksi tien 671 eli Tykocinin ja Knyszynin (hemmetti näitä puolalaisia nimiä!) kautta kulkevan, kaikkein itäisimmän reitin. Se lisäsi matkaa vaivaisella kymmenellä kilometrillä, ja tarjoaisi uusia maisemia.

Jokamies - Itäblokki Teslalla - Reitti
Paluureitti kulki Varsovasta liki Bialystokiin (joka olisi tutustumisen arvoinen kaupunki sekin) saakka, ja oikaisi surkeassa kunnossa olevia paikallisteitä rekkojen valloittamalle E68-valtatielle. Suosittelen ajamaan Augustowiin mieluummin Lomzan kautta. KUVA: Google maps

Tykociniin saakka uusi reitti olikin mainio: asfaltti oli hyvää ja liikennettä sopivasti. Sen jälkeen alkoikin reitin pahin perunapelto, ja matkanopeus laski kuoppia väistellessä. Kun pääsin ikuisuudelta tuntuneen matkan jälkeen isommalle tielle (E68 Bialystok – Augustow), oli edessä loputon rekkajono ja minimaalisesti ohituspaikkoja. Ei jatkoon!

Jokamies-Itäblokki-Teslalla-Sztabin
Sztabin. Rekkoja täynnä olevan tien ohituspaikat ovat vähissä. Onneksi Teslassa on voimaa, niin lyhyempikin suora riittää! KUVA: Joose Luukkanen

Augustowista eteenpäin matka jatkui tuttua tietä, ja latauspaikka löytyi samasta rekkaparkista Liettuan rajalta kuin tullessakin. Tässäkin kohtaa akku oli aika sippinä (jäljellä 3%), joten edessä oli päivällisen lisäksi sähköpostisuman tyhjennys. Sähköautoroadtrip sopii yrittäjälle!

Jokamies-Itäblokki-Teslalla-Safkat
Pikku hiukopala irtosi kolmella eurolla. Kaupan päälle saa ihailla rekkamiesten hymyjä. KUVA: Joose Luukkanen

Loppumatka Tallinnaan (650 km) oli tarkoitus vetää yötä myöten, nukkua sopivan latauspaikan osuessa kohdalle ja palata kotiin aamulautalla. Kävin vielä illalla ostoksilla Kaunasissa, ja latasin akun täyteen Liettuan viimeisellä ilmaisella latauspisteellä Salociaissa. Ajoin Riikan läpi ennen puoltayötä, valitsin reitin läpi kaupungin kun liikenne oli jo hiljaista. Yhden maissa lähellä Viron rajaa ajoin tyhjällä akulla Vitrupen rannan laturille, pistin kuskin penkin vaateriin ja otin muutaman tunnin unta akun täyttyessä.

Jokamies-Itäblokki-Teslalla-Lataus-rannassa
Vitrupen rannan aallot rentouttivat väsyneen matkamiehen uneen. Maaliskuun kylmä viima ei houkuttele uimasille, mutta kesähelteillä mainioon taukopaikkaan sijoitetulla laturilla on varmasti ruuhkaa! KUVA: Joose Luukkanen

Aamuvarhain jatkoin ajoa pitkin tyhjää Via Balticaa. Teslaa CHAdeMOlla ladatessa 45 kW lataustehon saa 50%-70% välillä (85 akkupaketilla), joten parhaaksi taktiikaksi havaitsin 2 tuntia ajoa + 1 tunti latausta. Käytännössä latasin noin 80% saakka (jonka jälkeen latausteho laskee jyrkästi) ja suunnistin laturille 35%-40% kohdilla. Läpiajoreittinä Via Baltica ei ole nopein, vaan Saksaan tai keskiseen Eurooppaan kannattaa ajaa Ruotsin kautta. Superchargereilla ladatessa tyypillinen lataustauko lyhenisi tunnista 15-20 minuuttiin!

Jokamies-Itäblokki-Teslalla-Kotona
Kotona taas. Baltian rennosti sujuva liikenne vaihtuisi vasemmalla kaistalla kuppaamiseen ja yleiseen hinusteluun. Koska lähdetään uudestaan? KUVA: Joose Luukkanen

Kaikkiaan matkaa kertyi tällä reissulla 6500 km. Ajaminen ei paljoa maksanut, koska maksulliset lataukset kustansivat yhteensä vain 105,74€! Kun Airbnb:n vuokriin paloi karvan yli 400€ ja ruokailuihin 200€, niin parin viikon roadtrip ei tullut hirveän hintavaksi. Touhutonnilla sai hurjasti uusia maisemia ja Itä-Euroopan historia tuli tutuksi. Suosittelen kokeilemaan, koska todellinen Itäblokki löytyi turistikohteiden ulkopuolelta. Autolla näkee enemmän!

Itäblokki Teslalla juttusarjan kaikki artikkelit löydät tästä

Itäblokki Teslalla osa 1: Baltian läpi sähköautolla
Itäblokki Teslalla osa 2: Kaunas
Itäblokki Teslalla osa 3: Kaunas – Augustow – Varsova
Itäblokki Teslalla osa 4: Varsova 1/2
Itäblokki Teslalla osa 4: Varsova 2/2
Itäblokki Teslalla osa 5: Varsovasta Krakovaan
Itäblokki Teslalla osa 6: Krakova
Itäblokki Teslalla osa 7: Auschwitz
Itäblokki Teslalla osa 8: Brno
Itäblokki Teslalla osa 9: Bratislava
Itäblokki Teslalla osa 10: Slovakia
Itäblokki Teslalla osa 11: Kosice ja Spisin Linna
Itäblokki Teslalla osa 12: Tatran ylitys
Itäblokki Teslalla osa 13: Kotimatkalle Chestochowa – Tallinna

Pirkan Kellon kuuma kello
Kaupallinen yhteistyö

Joose Luukkanenhttp://sahkoautokirja.fi
Sähköautoileva Huippumyyjä tarinoi Teslan ratin takaa matkakokemuksia ja raportoi uusista jutuista sähköautorintamalla. Alfamer julkaisi syyskuussa 2020 Joosen kirjan Sähköautoista. Hyödynnä alekoodi TYYLINIEKKA tilatessasi kirjan allaolevasta linkistä.

Uusimmat

Sähkö-Ässä on pian täällä – Mercedes julkaisi tiiserikuvan pian esiteltävästä EQS:stä

Mersun S-luokka on saanut edustaa Stuttgartin insinöörien parasta osaamista kauemmin kuin juuri kukaan jaksaa enää muistaa. Luksusluokan ikoni saa...

Tämän Bemarin myymistä Jeremy Clarkson katuu katkerana

Vuonna 1972 päivänvalon nähnyt BMW 3.0 CSL on kiistatta eräs ikonisimmista autoista valmistajansa historiassa. Joskus Jeremy Clarksonkin omisti sellaisen. Jokainen...

Autot kehittyvät ja muuttuvat, mutta yksi asia on pysynyt yli sata vuotta samanlaisena

Vaikka autot ovat kehittyneet huimasti viimeisen sadan vuoden aikana, yksi asia on pysynyt samanlaisena: polkimet. Ohjauspyörän lisäksi, polkimet lukeutuvat auton...

Volvo esitteli ensimmäisen pelkästään sähköautoksi suunnitellun mallinsa – C40 on nykymuodin mukainen coupé-kattoinen crossover

Volvo on tarjonnut jo jonkin aikaa kompaktin XC40-crossoverin Recharge P8 -täyssähköversiota. Nyt se saa seuraa vauhdikkaammalla kattolinjalla varustetusta sisarmallista. Tämä...

Hintava vuoden 2004 Corvette C5 on tehty näyttämään C1-mallilta

Oletko aina haaveillut autosta, joka näyttää 50 vuotta vanhemmalta, mitä oikeasti onkaan? Emme mekään, mutta nyt sellainen olisi myynnissä,...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.