Sain mielenkiintoisen juttuidean, jossa minua pyydettiin kertomaan perustellen miksi jokin kelloliike on Suomen paras.
Päätin ottaa haasteen vastaan ja kirjoittaa juttusarjan Suomen parhaista kelloliikkeistä. Ensimmäisenä vuorossa on vaasalainen Hovisepät, jonka asiakas olen ollut vuosia. Tein heistä artikkelin viisi vuotta sitten, jonka jälkeen olen kirjoittanut säännöllisesti heidän tuotteistaan ja edustuksistaan.
Mutta miksi Hovisepät on Suomen paras kellokauppa?
Palvelu. Tähän sanaan kiteytyy parhaiten mistä Hovisepät tunnetaan. Asiakkaana ja myös kellotoimittajana olen saanut aina iloista ja välitöntä palvelua, välittömän tarkoittaessa tässä kohtaa niin nopeutta kuin myös helposti lähestyttävyyttä. Kyse on ehkä pienen paikkakunnan mukanaan tuomaa tärkeilemättömyyttä, tai perheyrityksestä kumpuavaa nöyryyttä, mutta tunnen olevani jokaisella kerralla, koskipa asiani ostohousujen pukemista tai kellofaktojen tarkistamista, tervetullut asiani kanssa. Niin digitaalisesti kuin silloin tällöin kasvokkain.
Suosittelemme
Lämminhenkinen palvelu.
Sitä se on, laadukas palvelu on kaiken lisäksi lämminhenkistä. Mutta tämä ei yksistään riitä siihen, että Hovisepät voidaan mainita parhaana kellokauppana. Tämä on hyvä lähtökohta, jonka vastinparina ovat laadukkaat kellomerkit. Kellobrändit ovat tänä päivänä entistä valikoivimpia sen suhteen, millaisessa ympäristössä ne haluavat toimia.
Nippu laadukkaita kellomerkkejä
Tässä pelissä Hovisepät on tehnyt pitkäjänteisesti hyvää työtä ollen yksi Suomen kolmesta Rolex-jälleenmyyjästä, joka on itsessään kelloalan ehkäpä merkittävin laatumittari. Rolex on merkki, jonka edustus asettaa toiminnalle mittatikun, joiden täyttyessä valtaosa kellomerkeistä pitää kelloliikettä alansa parhaimpiin kuuluvana.



Hoviseppien merkkivalikoima on erinomainen, tarjoten laajan valikoiman eri hintaluokan rannekelloja, luksuskelloista arjen beatereihin ja jokapaikanhöyliin. Kärkimerkkejä Rolexin lisäksi ovat Tudor, suomalaisille rakas ja nykyisin F1-sarjan yhteistyökumppanina toimiva TAG Heuer, Swatch Groupin merkeistä Longines, Tissot, Certina ja uusimpana Hamilton, sekä käsinpoimittuina kellohelminä Bell & Ross, NOMOS Glashütte ja suomalainen S.U.F Helsinki. Kellokattauksen täydentää persoonallinen sisustuskellomerkki Qlocktwo.



Hyvänä lisäarvopalveluna Hovisepiltä löytyy myös kattavasti erilaisia kellotarvikkeita, kuten rannekkeita, kellonpyörittimiä kahdeltakin eri valmistajalta (Swisskubik ja Wolf 1834), sekä erilaisia kellon säilytystuotteita Wolfin lisäksi aiemmin uutisoimaltani Time Resistancelta.

Kellohuolto kaikille Hoviseppien merkeille
Tänä päivänä ei ole itsestään selvää, että kellokaupasta löytyy omasta takaa kellohuolto. Hovisepillä asia on kunnissa, sillä he ovat Rolexin virallinen huoltopiste (Rolex Service Center), joka asettaa tiukat vaatimukset kelloseppien osaamiselle, työkaluille, sekä huoltoprosesseille ja -tiloille.
Rolexin (ja sen myötä Tudorin) huollon lisäksi Hovisepillä on TAG Heuerin ja Omegan huoltopätevyydet, joista jälkimmäinen tarkoittaa käytännössä sitä, että kellohuolto pystyy huoltamaan kaikkien yleisimpien Swatch Groupin kellomerkkien rannekellot paikan päällä.
Verkkokaupan ja digitaalisen sisällön osaaja
Hoviseppien suurin “ongelma” on myymälän sijainti Vaasassa, joka on eittämättä syrjässä suurista kävijävirroista. Koska maantieteelle ei voi mitään, on Hovisepät panostanut laatumerkkeihin keskittyneistä kello- ja korukaupoista eniten verkkokauppaan ja sen asiakaskokemuksen hiomiseen. Itsekin jonkin verran verkkokauppojen parissa työskennelleenä käytän Hoviseppien verkkokaupan käyttökokemusta mittatikkuna siitä, miten se palvelee ostajaa mainiosti.

Asiakkaana (olen ostanut Hovisepiltä useamman kerran vuosien saatossa) arvostan ostamisen kannalta olennaisimpien tietojen esittämistä ensin (esimerkiksi kellon koko ja koneistotyyppi on itselleni tärkeä tieto), sekä tuotekortin selkeyttä. Yläpuolella olevassa kuvassa käy hyvin esille kaikki olennainen informaatio, jonka pohjalta tiedän haluanko klikata tuotekortille vai en.

Hovisepät tunnetaan myös upeista kellokuvistaan, joiden takana on verkkokaupan ja tosiassa kaiken Hoviseppien markkinoinnista vastaava Antti Luoma-aho, joka on kolmannen polven perheyrittäjä. On tietyllä tavalla huimaa, miten yksi ihminen on saanut aikaiseksi niin paljon, niin kovalla laadulla. Hoviseppien kohdalla tekijöiden laatu on korvannut määrän.


Yhteenveto
Hovisepät on malliesimerkki siitä, miten pienehkö luksusluokan kellokauppa pärjää kovassa kilpailussa. Kaiken keskiössä on palvelu ja asiakaskokemus. Se mikä tehdään, tehdään niin hyvin kuin osataan – suurella sydämellä.

Loppukaneettini voin todistaa oikeaksi kokemuksella. Minä en edes muista miltä Luoma-ahon perheenjäsenet näyttävät naama peruslukemilla. Sillä joka ikinen kerta, kun olen heidät kanssaan asioinut, on minua tervehditty iloisella mielellä, hyväntuulisena. Yksistään jo sillä valloitetaan sydämiä.
Hovisepät palvelevat asiakkaitaan Vaasan Alatorilla, sekä verkkokaupassa.


