Hovisepät – moderni perheyritys kolmannessa polvessa

Hovisepät on Vaasassa vuonna 1960 perustettu perheyritys, joka on yksi Suomen korkeatasoisimmista ja ajassa tiukasti kiinni kulkevista kulta-ja kellosepänliikkeistä.

Vaasalainen Hovisepät on suomalaisen perheyrittäjyyden menestystarina, jossa on tällä hetkellä mukana toinen ja kolmas sukupolvi. Se mikä erottaa Hovisepät lähes kaikista muista Suomen kello- ja korualan yrityksistä on sen kunnianhimoinen ja alati uudistuva tekeminen. Hovisepille perinteet merkitsevät velvollisuutta tarkastella ja kyseenalaistaa toimintaa joka ikinen päivä, ei menneisyydessä tai nostalgiassa roikkumista.

Vaasan sydämessä vuodesta 1960

Yrityksen perustivat kelloseppä Juhani Luoma-aho ja kultaseppä Heikki Risku. Yrityksen nimi juontaa juurensa ensimmäisestä myymälän osoitteesta, joka sijaitsi Hovioikeudenpuistikolla.

Hoviseppien ensimmäinen myymälä.

Nykyiselle paikalleen Alatorille Hovisepät siirtyi vuonna 1965. Vaikka yritykset ympärillä ovat vaihtuneet, on Hovisepät edustanut pysyvyyttä kaupungin sydämessä. Paikallaan pysyminen on ollut vain fyysiseen sijaintiin liittyvää, sillä kaikessa muussa toiminnassa punaisena lankana on ollut muuttuvan maailman tahdissa ja jopa hieman etukenossa toimiminen.

Jatkuvaa kehittymistä

60-vuotinen historia kellojen ja korujen parissa perheomisteisena yrityksenä on pitkä aika. Tälle ajanjaksolle mahtuu lukuisa määrä alan yrityksiä, jotka ovat lopettaneet erinäisistä syistä. Kun kysyin Hoviseppien toimitusjohtajana toimivalta, perheyrityksen toista sukupolvea edustavalta Matti Luoma-aholta, miksi juuri hänen yrityksensä on menestynyt, oli hänen ensimmäinen kommenttinsa

Tätä rakennetaan seuraavalle sukupolvelle.

Suosittelemme


Tämän jälkeen hän kertoi, miten tärkeää on seurata mitä maailmalla tapahtuu ja mitä asiakkaat haluavat. Puheessa toistui useaan otteeseen se, että asiakkaiden odotuksiin pitää pystyä vastaamaan ja jopa ylittämään kuitenkin niin, että palvelu on aitoa ja henkilökohtaista. Ylimielisyyteen tai ulkokultaisuuteen ei ole varaa, vaan jokainen asiakas pitää kohdata nöyränä.

Matti Luoma-aho - Hovisepät. Kuva: Antti Luoma-aho
Matti Luoma-aho on tehnyt pitkän uran perheyrityksen johdossa.

Toinen menestyksen tae on ollut jatkuvat investoinnit myymälään ja tuotemerkkeihin. Kun asiakas vierailee liikkeessä, pitää sen itsessään kertoa samaa kieltä yrityksestä ja sen palveluista, sekä siellä myytävistä tuotteista. Myymälää pitää uudistaa koko ajan ottaen huomioon alan trendit sekä päämiesten vaatimukset, jotta palvelukokemus pysyy tuoreena. Tämä on vaatinut välillä jopa uhkarohkeita päätöksiä investointien suhteen, mutta onni on suosinut rohkeaa.

Ennen Matin poikien tuloa yrityksen vetovastuuseen oli Hovisepät vielä hyvin perinteikäs, joskin korkeatasoinen kello- ja kultasepänliike. Vuoden 2014 jälkeen on kumminkin tapahtunut muutoksia melko vauhdikkaasti. Verkkokauppa on laajentanut Hoviseppien tunnettuuden valtakunnalliseksi, valikoima on selkeästi fokusoitunut laatubrändien pariin ja tuotteet on tuotu kauttaaltaan houkuttelevammin esille myymäläympäristössä. Vanhasta ei ole pelätty luopua ja sen tosiaan huomaa. Se on usein elinehto kasvavalle ja kehittyvälle yritykselle, joskin toimialalla valitettavan harvinaista.

Hoviseppien toimistotilat sijaitsevat myymälän yläpuolella. Kuva: Antti Luoma-aho
Hoviseppien toimistotilat sijaitsevat myymälän yläpuolella.

Myymälän lisäksi totaalisen muutoksen ovat kokeneet myymälän alapuolella sijaitseva uusittu kellohuolto sekä verkkokauppa. Verkkokaupalle on vuoden 2020 myötä vuokrattu uudet toimitilat saman rakennuksen kolmanteen kerrokseen, josta löytyy myös tyylikkäät neuvottelutilat. Esikuvina ovat selkeästi toimineet kansainväliset luksuskellomyymälät joiden mukavuuksia on onnituneesti sulautettu helposti lähestyttävään suomalaiseen kello- ja kultasepänliikkeeseen.

Arvostettuja tuotemerkkejä

Hoviseppien edustamia kellomerkkejä ovat mm. Rolex, Tudor, TAG Heuer, Longines, Bell & Ross, S.U.F Helsinki, De Motu, Certina ja Tissot. Arvokellojen rinnalla myydään myös maailman arvostetuimmaksi mainitun SwissKubiK-merkin kellonpyörittimiä, sekä Hirschin kellonrannekkeita. Korumerkeistä voidaan mainita ainakin Kalevala, Efva Attling, Lumoava ja Thomas Sabo – sekä tietysti Hoviseppien kultaseppien asiakkaille tekemät uniikkikorut.

Kuva: Antti Luoma-aho
Hovisepät on yksi harvoista TAG Heuer -jälleenmyyjistä Suomessa.

Palvelun eturintamassa

Asiakas tulee myymälään usein tuotteen perässä, mutta tyytyväisyyteen tarvitaan erinomainen palvelukokemus. Tämä vaatii ihmisiltä jatkuvaa oppimista, johon Hovisepät työnantajana on aina panostanut. Se mistä Luoma-ahot ovat erityisen ylpeitä on henkilöstön korkea osaamistaso – usein asiakasta palvelee tuotteista syvällisesti tietävä kulta- tai kelloseppä. Tämä erottaa Hovisepät monista alan yrityksistä.

Palveluissa korostuu asiakkuudet ja niiden elinkaaret. Kun asiakas ostaa itselleen esimerkiksi rannekellon, lyhennetään esimerkiksi teräsranneke oikeaan mittaan. Samalla kertaa kelloon voidaan tehdä tarvittavat kaiverrukset, sekä antaa käyttökoulutus. Kun kello kaipaa huoltamista, Hoviseppien kellosepät tekevät sen omissa tiloissa kellomerkkien virallisilla työkaluilla ja varaosilla. Tavatonta ei ole sekään, että myymälään tuodaan kello tai koru, joka on siirtynyt sukupolvelta toiselle.

Hovisepät on digitalisaation kärjessä

Kuinka moni yritys tekee omaa markkinointiaan verkossa sillä tasolla, että päämiehet ottavat siitä mallia? Käsi sydämellä Hovisepät ovat tällä hetkellä ainoa jälleenmyyjä Suomessa, jonka markkinointi ei sada pelkästään omaan pussiin, vaan siitä saavat hyötyä myös päämiehet.

Antti Luoma-aho
Antti Luoma-aho on mies Hoviseppien markkinoinnin takana.

Esimerkki valaisee asiaa parhaiten, jota varten kannattaa suunnata Instagramiin ottamaan Hoviseppien tili seurantaan. Hoviseppien itsetuottama kuvamateriaali on nimittäin sellaista, josta sietäisi ottaa useammankin kellomerkin mallia. Kolmannen sukupolven yrittäjänä toimiva Antti Luoma-aho on loihtinut Hovisepille lifestyle-henkisen kuvakerronnan tyylin, joka on tunnistettavaa ja joka puhuttelee kuluttajien lisäksi päämiehiä. Ei ole nimittäin yksi tai kaksi kertaa, kun olen törmännyt Antin ottamiin kuviin kellomerkkien omilla Instagram-tileillä.

Digitalisaatio tarkoittaa toki muutakin, kuin markkinointia. Yrittäjäveljekset Antti ja Mikko ovat rohkeasti läsnä sosiaalisen median yhteisöissä. Tämä on vaatinut tietoisen päätöksen tekemistä, sillä harrastajavetoiset ryhmät ovat usein aktiivisuudeltaan iltapainoitteisia, joka tarkoittaa päivän venymistä joskus hyvinkin myöhään. Tämä on kuitenkin tänä päivänä lähes “välttämätön paha”, sillä ostopäätöksiä tehdään entistä enemmän illalla, kun päivän askareet on saatu hoidettua.

Kolmas sukupolvi vetovastuussa

Hovisepät ovat Luoma-ahon perheen omistama yritys, jonka toiminnassa on mukana tällä hetkellä isä Matti Luoma-aho, sekä kolmatta sukupolvea edustavat veljekset Antti ja Mikko Luoma-aho.

Perheen sisäinen työnjako on asettunut hyvin uomiinsa ja isä on leikillään sanonut, että hän joskus odottaa sitä päivää, jolloin pojat hienovaraisesti ohjaavat hänet “hallituksen puheenjohtajaksi”. Vakavammin puhuen perheyrityksille joskus vaikeaksi muodostuva sukupolvenvaihdos on ollut Hovisepillä työn alla pitkään ja veljeksiä on kasvatettu vastuuseen hiljalleen.

Perheyrittäjät kahdessa sukupolvessa vasemmalta oikealle: isä Matti Luoma-aho, sekä pojat Mikko Luoma-aho ja Antti Luoma-aho.
Perheyrittäjät kahdessa sukupolvessa vasemmalta oikealle: isä Matti Luoma-aho, sekä pojat Mikko Luoma-aho ja Antti Luoma-aho.

Työnjako veljesten kesken on hoitunut luontevasti, sillä Mikko vastaa myymälän johtamisesta ja Antti on keskittynyt yrityksen markkinointiin ja verkkokauppaan. Matti omien sanojen puolesta pyrkii olemaan pois tieltä tukien poikia heidän päätöksissään.

Sivusta jonkin verran isän ja poikien työskentelyä seuranneena kyseessä näyttää olevan toimiva yksikkö, jossa nuorille annetaan tilaa uudistaa yritystä oman sukupolvensa asiakaskuntaa palvelevaksi, unohtamatta isän aikana hyväksi havaittuja ja edelleen toimivia käytäntöjä. 🙂

Rolex Corner

Hovisepät kuuluu suomalaisittain harvalukuiseen kelloalan yritysten joukkoon, jolla on maailman tunnetuimman kellomerkin, Rolexin, virallinen edustus. Tämä vuodesta 1985 jatkunut edustus on tarkoittanut sitä, että Hovisepät on hoitanut leiviskänsä hyvin paitsi merkin edustamisen osalta, myös kokonaisvaltaisesti korketatasoisena ja eteenpäin menevänä jälleenmyyjänä.

Kelloseppä Kari Jyrinki työnsä ääressä.
Kelloseppä Kari Jyrinki työnsä ääressä.

Vuodesta 1985 Rolexin virallisena jälleenmyyjänä toimiminen on edellyttänyt myös mittavia ja jatkuvia investointeja huoltotoimintaan tilojen, työkalujen ja kelloseppien kouluttamisen osalta. Virallinen Rolex-huoltostatus tuli 2010-luvun puolella, jota edelsi Kelloseppäkoulun käyneiden kelloseppien aktiivinen kouluttautuminen ja osoitetun osaamisen myötä saatu Rolex-varaosien saatavuus.

Rolex Corner - Hovisepät. Kuva: Antti Luoma-aho

Tuorein näyttö Rolex-asiantuntijuudesta ajoittuu joulukuulle 2020, jolloin noin viisi vuotta valmisteltu Rolex Corner avattiin myymälään paraatipaikalle. Tämän myötä Hovisepät on Rolex-AD:na ansainnut valmistajankin silmissä parhaan mahdollisen statuksen.

Luksusta ei myydä hinnalla

Se mistä nostan erikseen hattua Hovisepille on heidän suhtautumisensa edustettuihin tuotteisiin. Arvostus tuotemerkkejä kohtaan näkyy siinä, että niiden laadun ja hinnan takana seisotaan. Tämä näkyy henkilökunnan ammattitaidossa, jossa yksi luksuksen elementti on ensiluokkainen tietämys tuotteista sekä palvelukokemus, joka jaksaa kerta toisensa jälkeen yllättää positiivisesti. Tänä päivänä kun aitoa luksusta on odottamattoman hyvä asiakaspalvelu, joka erottaa jyvät akanoista.

Hovisepät - myymälän korumerkkejä. Kuva: Antti Luoma-aho

Hovisepät - myymälän kellomerkkejä (Tissot ja Certina), Kuva: Antti Luoma-aho

2020-luvulla harvinaista on myös se, että tuotteille määritellyistä hinnoista pidetään myös kiinni. Tällä tarkoitan Hoviseppien tinkimätöntä suhtautumista siihen, että markkinoinnin kärkenä eivät ole alennukset, vaan laatu ja palvelu. Itse olen kavahtanut usein sitä, miten vähittäismyymälään mennessä ensimmäisenä vastaan tulevat alennuskyltit, jotka vääristävät hintamielikuvan alennustuotteiden lisäksi myös myymälästä ja sen edustamista tuotemerkeistä.

Useamman kellomerkin edustaja on todennut Hovisepistä, että kyseessä on haluttu ja arvostettu kumppani, joka sitoutuu merkin arvoihin. Tänä päivänä arvokellomerkkien edustusten määrä on pikemminkin laskeva, jota vasten uusien merkkien saaminen kertoo alalla poikkeuksellisen hyvästä maineesta ja tekemisestä.

Tästä tuoreehko esimerkki on ranskalaisen Bell & Ross -kellomerkin rantautuminen Vaasaan ilman minkäänlaisia hintakampanjoita. Päinvastoin, Bell & Rossin sosiaalisen median markkinoinnissa on säännöllisesti näkynyt Hoviseppien omaa kuvamateriaalia, mistä kellomerkki on osaltaan hyötynyt globaalisti.

Hovisepät on esimerkillinen yritys

Hovisepät on esimerkillinen perheyritys, joka toimii mittatikkuna alan muille yrityksille. Jatkuva oppiminen, investointi myymälään ja verkkokauppaan, sekä korkealaatuinen ja henkilökohtainen palvelu kanavasta riippumatta ovat asioita, joita tämän päivän vaativa kuluttaja ei pelkästään suosi, vaan odottaa osakseen.

Mikko Luoma-aho luotsaa ylpeänä Hoviseppien myymälätoimintaa. Kuva: Antti Luoma-aho
Mikko Luoma-aho luotsaa ylpeänä Hoviseppien myymälätoimintaa.

Tekemisellä on myös seurauksensa. Kun asiat tekee riittävän hyvin, voi näennäisesti Suomen laidalla sijaitsevasta kello- ja kultasepänliikkeestä löytyä poikkeuksellisen kattava valikoima maailmalla arvostettuja tuotemerkkejä, joiden perässä asiakkaat ovat valmiita minun laillani ajamaan satoja kilometrejä Vaasaan asti.

On helppo allekirjoittaa Hoviseppien oma toteamus oikeaksi: “Harvinaislaatuinen jalokivi Vaasan sydämessä.”

Kuvat: Hovisepät ja Tyyliniekka

Lue lisää