Itäblokki Teslalla osa 10: Slovakia

Tämä artikkeli on osa Itäblokki Teslalla -juttusarjaa. Jos haluat lukea koko tarinan kronologisessa järjestyksessä, aloita Itäblokki Teslalla osa 1: Baltian läpi sähköautolla osasta. Jos järjestyksellä ei ole väliä tai olet kiinnostunut ainoastaan Slovakiasta, niin jatka lukemista!

Bratislavasta matka jatkui kohti itää ja Zvolenia. Karpaatteihin kuuluvat Slovakin Malmivuoret (Slovak Ore Mountains) ovat maan suurin vuoriketju, joka rajautuu lännessä Zvoleniin ja idässä Kosiceen. Supercharger-lataustauon jälkeen nousisin vuorille, ja ajaisin Kosiceen pienempiä polkuja pitkin.

-- MAINOS --

Jokamies-Itäblokki-Teslalla-Slovakia-1-moottoritie
Moottoritie Bratislavasta itään on hyväkuntoinen. Nopeusrajoitus on 130 km/h, joten matka etenee. Supercharger-verkoston alueella matka-ajan minimoiva optimaalinen nopeus on 160 km/h, eli akun säästely on turhaa. Muutama nopeamman ajon vaatima lisäkilowattitunti palautuu akkuun nopeasti lataustehon ollessa yli 100 kW.  KUVA: Joose Luukkanen

Nitra

Matka alkoi moottoritiesiirtymällä, joka kuitenkin keskeytyi bongattuani horisontista korkean kukkulan päälle rakennetun linnan. Pakko poiketa! Kaarroin kohti kaupunkia nimeltä Nitra, ja suunnistin silmämääräisesti kohti linnaa. Jätin auton parkkiin sen juurelle ja nousin mäelle.

Jokamies-Itäblokki-Teslalla-Slovakia-2-Nitra
Mäen päältä löytyy 1100-luvulla rakennettu Nitran linna. Muurien sisäpuolella on upea St. Emmeramin katedraali, joka oli parhaillaan remontissa eikä sisään ollut siksi menemistä. KUVA: Joose Luukkanen

-- MAINOS --




Kuuma kevätaurinko korvensi selkääni kun nousin jyrkkää rinnettä kohti linnaa. Näkymät kukkulan laelta olivat upeat ja korvasivat vaivannäön. Myöhemmin huomasin, että Slovakian alue on täynnä vastaavia vanhoja linnoja. Niistä kiinnostuneen kannattaa seurata opasteita tekstillä hrad.

Jokamies-Itäblokki-Teslalla-Slovakia-3-Nitra
Villi veikkaus: olisikohan tässä Jeesus opetuslapsineen? Puutyö Nitran linnan sisäpihalla. KUVA: Joose Luukkanen

Linnan mäeltä huomasi, että Nitra ei ole mikään pikkukylä. Itse asiassa se on Slovakian vanhin kaupunki, jonka alueella on ollut asutusta yli 25 000 vuoden ajan, ja sen ensimmäinen linnoituskin rakennettiin jo 3500 vuotta sitten. Nykyisin kaupunki on maan viidenneksi suurin, ja taas kerran joutui harmittelemaan, ettei aikataulu antanut periksi pidemmälle visiitille. Utelias viihtyisi road tripillä kuukausitolkulla…

Jokamies-Itäblokki-Teslalla-Slovakia-4-Nitra
Nitra kukkulalta aukeaa näkymä maan viidenneksi suurimpaan kaupunkiin. Kirkontornit hallitsevat maisemaa, koska kaupunki on katolisen uskon keskus. KUVA: Joose Luukkanen

Zvolen

Pikavisiitin jälkeen jatkoin kohti Zvolenia. Moottoritie muuttui mutkaisemmaksi ja maasto kumpuilevammaksi. Nyt alettiin päästä asiaan!

Jokamies-Itäblokki-Teslalla-Slovakia-5-matkalla-Zvolenii
Zvolenia lähestyessä huomasi maaston muuttuvan. Läntisen Slovakin kumpuilevat tasangot vaihtuivat jyrkempiin mäkiin. Oltiin saapumassa Karpaateille. KUVA: Joose Luukkanen

Zvolenin Supercharger löytyi paikallisen hotellin pihasta. Hämmennyin hieman sijoittelusta puomien taa, mutta neljä tolppaa löytyivät pihan perältä ihan niin kuin pitikin. Laitoin auton lataukseen ja aloitin sähköpostisuman purkamisen.

Jokamies-Itäblokki-Teslalla-Slovakia-6-Supercharger-Zvolen
Supercharger sijaitsi paikallisen hotellin pihassa. Rakennus ei näyttänyt päällepäin kummoiselta, ja pihassakin oli peruskorollaa, mutta henkilökunnasta päätellen nyt oltiin liki maan ykköspaikassa. KUVA: Joose Luukkanen

Ennen lähtöä ajattelin käydä katsomassa josko hotellista saisi nopeaa hiukopalaa kauppareissun välttämiseksi. Vikatikki! Vaikka parkkipaikan sisällöstä ei ehkä niin voinut päätellä, osoittautui hotelli ilmeisen hienoksi. Pikkolo pokkuroi heti ovella asiaankuuluvasti eikä häveliäästi antanut matkalaisen pieruverkkarien aiheuttaa minkäänlaista kasvoilla havaittavaa tunnereaktiota. Pikainen vilkaisu listaan paljasti pikaruokaosaston puutteen; halusin päästä vuoristoon päivänvalossa joten aikaa fiinille evästauolle ei ollut. Nappasin mukaan ainoastaan kahvin ja koukkasin äkkimäkin kautta baanalle.

Malmivuoret

Olin suunnitellut ajoreitin ennakkoon nettisuositusten perusteella. Poistuin päätieltä Krivanin kohdalla, ja jatkoin itään kohti Hnustaa ja Jelsavaa. Palaisin päätielle Karstin kansallispuiston hujakoilla.

Jokamies-Itäblokki-Teslalla-Slovakia-12-matkareitti
Zvolenista itään ajettaisiin pienempiä polkuja. Sähköauto on kotonaan mutkateillä matalan painopisteensä ansiosta. Mäkisessä maastossa regen pitää vauhdin kurissa keräten ylimääräisen liike-energian akkuun, eikä jarrulla tarvitse seistä. KUVA: Google Maps

Reittivalinta oli onnistunut. Tie oli mäkistä ja mutkaista, ja yllättävän hyväkuntoista. Maisemat olivat sitä mitä pitikin. Maaliskuun lopulla lunta oli tien penkoilla yllättävän paljon. Varjoisilla pohjoisrinteilläkään ei silti ollut ongelmia etenemisen kanssa.

Jokamies-Itäblokki-Teslalla-Slovakia-7-lunta
Luntakin löytyi. Muutama viikko aiemmin ajaminen ei olisi ollut yhtä mukavaa. KUVA: Joose Luukkanen

Reitillä esittäytyi Bratislavasta poikkeava, erilainen Slovakia. Kylät ja pikkukaupungit vuorottelivat, kaikissa oli keskellä kirkko ja asutus tiiviisti sen ympärillä. Kylän ja kaupungin erottaa lähinnä se, onko kirkon vieressä neukkukuutio vai ei. Varallisuus selvästi väheni itään kulkiessa.

Jokamies-Itäblokki-Teslalla-Slovakia-10-huipulla
Vuorenrinteiden pellot ovat monin paikoin pusikoitumassa maanviljelyn käydessä kannattamattomaksi. Havumetsät ovat valloittaneet korkeimmat kukkulat. KUVA: Joose Luukkanen

Kohti Kosicea

Palasin päätielle Roznavan kohdilla, ja loppumatka kohti Kosicea sujui illan hämärtyessä. Matkalla olisi ollut vaikka mitä nähtävää, ja lukuisten linnojen siluetit näkyivät tummaa taivasta vasten tietä reunustavilla kukkuloilla (linnojen ystävät: tarkkailkaa sanaa hrad opasteissa). Zadielskan yli 300 metrin syvyinen rotko jäi sekin tutkimatta.

Jokamies-Itäblokki-Teslalla-Slovakia-9-lähiöunelmi
Asunto neukkukuutiossa ja oma Skoda Favorit – siinä lähiöunelmaa slovakkityyliin! 🙂 Hämmästelin miksi pienimpiinkin kyliin on pitänyt rakentaa rumia elementtitaloja. KUVA: Joose Luukkanen

Ennen Kosicea tien eteläpuolella on jättimäinen U.S. Steelin omistama terästehdas, josta ei siinä kohtaa päivää näkynyt kuin valot. Tehtaassa valmistetaan vuodessa 4,5 miljoonaa tonnia terästä, ja töissä on 12 000 henkeä. Neuvostovallan aikaan (1959) perustettu tehdas on Kosicen talouden tukijalka.

Jokamies-Itäblokki-Teslalla-Slovakia-11-alamäki
Laskeutuminen alas Malmivuorilta sujui vauhdikkaasti kapeita teitä pitkin. KUVA: Joose Luukkanen

Viehättävä Airbnb-asunto löytyi vanhasta kaupungista, ja vielä oli aikaa iltakävelylle. Harmikseni havaitsin, että kaupungin nähtävyyksien valaistus oli vähän retuperällä: joku saattaisi kutsua sitä tunnelmalliseksi, mutta satunnaista turistia se haittaisi, kun ei edes katedraalin tornia näe! Onneksi rullakebab (2,20€) osoittautui reissun maukkaimmaksi, ja yllätyin punajuuren sopivuudesta annokseen (täällä punajuuri ilmeisesti kuuluu joka ruokaan).

Jokamies-Itäblokki-Teslalla-Slovakia-12-Kosice
Kosicen keskusta oli tiistai-iltana varsin rauhallinen. Liikkeellä oli lähinnä opiskelijoita, maan toiseksi suurin kaupunki on tärkeä yliopistokaupunki. KUVA: Joose Luukkanen

Mahtava reissupäivä kruunautui kun kotiinpalatessani bongasin ilmaisen latauspisteen ihan majapaikan vieressä. Miten en ollut sitä aiemmin bongannut? Äkkiä hakemaan autoa ja töpseli kiinni! Kävipä säkä, aamulla akku olisi täynnä.

Jokamies-Itäblokki-Teslalla-Slovakia-13-latauspiste
Latauspiste löytyi Jakabin palatsin edestä. Akku täyttyi nätisti yön aikana Type2-laturistakin, viihtyisä majapaikka (35€ yö) löytyi 200 metrin päästä. Nappimajoitus! KUVA: Joose Luukkanen

Itäblokki Teslalla juttusarjan kaikki artikkelit löydät tästä

Itäblokki Teslalla osa 1: Baltian läpi sähköautolla
Itäblokki Teslalla osa 2: Kaunas
Itäblokki Teslalla osa 3: Kaunas – Augustow – Varsova
Itäblokki Teslalla osa 4: Varsova 1/2
Itäblokki Teslalla osa 4: Varsova 2/2
Itäblokki Teslalla osa 5: Varsovasta Krakovaan
Itäblokki Teslalla osa 6: Krakova
Itäblokki Teslalla osa 7: Auschwitz
Itäblokki Teslalla osa 8: Brno
Itäblokki Teslalla osa 9: Bratislava
Itäblokki Teslalla osa 10: Slovakia
Itäblokki Teslalla osa 11: Kosice ja Spisin Linna
Itäblokki Teslalla osa 12: Tatran ylitys
Itäblokki Teslalla osa 13: Kotimatkalle Chestochowa – Tallinna

Pirkan Kellon kuuma kello
Kaupallinen yhteistyö

Joose Luukkanenhttp://sahkoautokirja.fi
Sähköautoileva Huippumyyjä tarinoi Teslan ratin takaa matkakokemuksia ja raportoi uusista jutuista sähköautorintamalla. Alfamer julkaisi syyskuussa 2020 Joosen kirjan Sähköautoista. Hyödynnä alekoodi TYYLINIEKKA tilatessasi kirjan allaolevasta linkistä.

Uusimmat

Gordon Murray esitteli äärimmäisen ratalelun – Niki Laudan mukaan nimetty hyperauto tarjoaa 735 vapaasti hengittävää hevosta 3,6 miljoonalla eurolla

Suunnittelijaguru Gordon Murrayn viime kesänä esittelemä T.50-hyperauto on eräänlainen nykyajan vastine 1990-luvun kolmipaikkaiselle McLaren F1:lle. F1:n kisaversiot menestyivät mm....

Audin turboviitonen tekee uudesta Formentor VZ5:stä Cupran tehokkaimman mallin – espanjalainen crossover kiihtyy nollasta sataan 4,2 sekunnissa

Seatista erkaantunut Cupra tarjoaa ensimmäisenä täysin omana mallinaan Formentor-crossoveria, jossa on parhaimmillaan 310 hevosvoimaa. Loppuvuodesta myyntiin tulee kuitenkin vieläkin...

Ikonin juhlamallin kuvat vuosivat julkisuuteen – VW Golf GTI Edition 45 tekee kunniaa hot hatchin 45-vuotiselle taipaleelle

Vuonna 1976 esitelty VW Golf GTI syntyi alun perin Volkswagenin innokkaiden työntekijöiden salaisena projektina, jolle merkin johto ei meinannut...

Urheiluautomaista potkua maasturilegendan uuteen tulkintaan – Land Rover Defender V8:n mekaanisesti ahdettu kasi tuottaa 525 heppaa

Ikonisimpien ja pitkäikäisimpien maasturien joukkoon kuulunut alkuperäinen Land Rover Defender poistui tuotannosta muutama vuosi sitten. Korvaajaksi esitelty täysin uusi...

Justin Bieberin ”leijuva” Rolls-Royce on saanut vaikutteensa konseptiautosta

Kanadalainen laulaja ja lauluntekijä Justin Bieber olisi halunnut Rolls-Roycen konseptiauton. Sellaista ei kuitenkaan ollut saatavilla, joten miehelle kustomoitiin samantyylinen...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.