Itäblokki Teslalla osa 9: Bratislava

Tämä artikkeli on osa Itäblokki Teslalla -juttusarjaa. Jos haluat lukea koko tarinan kronologisessa järjestyksessä, aloita Itäblokki Teslalla osa 1: Baltian läpi sähköautolla osasta. Jos järjestyksellä ei ole väliä tai haluat vain tutustua Bratislavaan, niin jatka lukemista!

Aamu aukeni sumuisena. Lähdin heti kiertämään kaupungin, koska halusin ajaa vielä päivänvalossa Kosiceen. Reitille osuisi sen verran mäkeä, että maisemat olisi nähtävä – mutta ei tätäkään kaupunkia voisi sivuuttaa. Valintoja, valintoja…

Jokamies-Itäblokki-Teslalla-Bratislava-Bosorka
Naiskauneutta vanhankaupungin ja linnan välisessä rinteessä tarjoaa Tibor Bartfayn Bosorka eli noita. KUVA: Joose Luukkanen

Bratislavan pitkä historia

Bratislava on ollut Bratislava tasan sadan vuoden ajan. Aiemmin se tunnettiin Pressburgina, mutta kansallismielisen säädön takia saksalaishenkinen nimi piti vaihtaa. Nykyinen nimi on itse asiassa virheellinen: keskiaikaisia lähteitä tutkinut Pavel Josef Safarik löysi maininnan Braslavin linnasta, mutta kirjasikin sen nimeksi vahingossa Bratislav. Tsekkoslovakian perustamisen (1919) myötä haluttiin tehdä pesäero Saksaan ja väärä nimi päätyi koko kaupungin nimeksi. Fail!

Jokamies-Itäblokki-Teslalla-Bratislava-Linna-1
Bratislavan linna on rakennettu Tonavan rannalle jyrkän mäen päällä. Kaupunki sijaitsee tärkeässä solmukohdassa Alppien ja Karpaattien välissä. Nykyinen linna on peräisin 1700-luvulta, se kärsi vaurioita Napoleonin sodissa ja lopulta paloi 1811. Linna sai rauhassa raunioitua, mutta välttyi onneksi purkutuomiolta ja restaurointityö alkoi 1953. Nykyisin linna on kaupungin suosituimpia nähtävyyksiä ja siellä toimii Slovakian kansallismuseo. KUVA: Joose Luukkanen

Bratislavan alue on ollut asuttu todella pitkään. Nauhakeraamisen kulttuuriin maanviljelijät etenivät kaakosta Tonavan vartta ja asettuivat alueelle noin 7000 vuotta sitten. Tonavan kulttuurissa elettiin noin 200 hengen kyläyhteisöissä maata viljellen, mutta elo ei ollut leppoisaa tuoreiden tutkimusten kertoessa raa’asta väkivallasta yhteisöjen välillä. Nykyisen linnan kukkula jokivarressa on ollut hyvä paikka linnoitukselle tai linnoitetulle kylälle.

Jokamies-Itäblokki-Teslalla-Bratislava-Mikaelin-Portt
Mikaelin Portti on ainoa säilynyt osa vanhaa kaupunginmuuria. Nykyinen 51 metriä korkea torni on peräisin 1750-luvulta, mutta portti on ollut tällä paikalla ainakin 1200-luvulta alkaen.  Tornissa toimii museo, jossa voi tutustua kaupungin puolustusrakennelmien historiaan. KUVA: Joose Luukkanen

Historiallinen aika alkaa roomalaisten myötä 100-400 luvuilla. Rooman vallan kadottua idästä saapui slaaveja, jotka rakensivat ensimmäisen linnan 800-luvulla. Kaupunki mainitaan ensimmäisen kerran nimeltä kirjallisissa lähteissä 907, jolloin unkarilaiset voittivat baijerilaiset Brezalauspurcin taistelussa.

Jokamies-Itäblokki-Teslalla-Bratislava-Kaupungintalo
Bratislavan Kaupungintalo (kuvassa oikealla) on maan vanhimpia rakennuksia. Keskusaukiolta voi napata kiertoajelun jos ei jaksa kävellä. KUVA: Joose Luukkanen

Kaupunki oli unkarilaisten hallussa pitkään, ja se oli sijaintinsa johdosta tärkeä sekä kaupallisesti että sotilaallisesti. Turkkilaiset koputtelivat kaupungin portteja 1526, mutta eivät pystyneet valtaamaan kaupunkia. Unkarin kruunun päädyttyä Habsburgeille 1536 siitä tuli kuningaskunnan pääkaupunki, ja kuninkaalliset kruunattiin jatkossa Pyhän Martinuksen katedraalissa.

Suosittelemme

Jokamies-Itäblokki-Teslalla-Bratislava-Pyhän-Martinuksen-katedraali
Pyhän Martinuksen katedraali on todistanut 17 eri hallitsijan kruunajaisia. Sen rakennustyöt aloitettiin jo 1200-luvulla, mutta valmista tuli vasta 1452. Myöhemmin 1800-luvulla kirkko uudistettiin nykyiseen uusgoottisen kuosiinsa. KUVA: Joose Luukkanen

Bratislava kukoisti 1700-luvuilla ja kasvoi nopeasti. Siitä tuli Habsburgien valtakunnan tärkein kaupunki niin taloudellisesti kuin kulttuurillisestikin. Musiikinystävä oli varmasti mielissään, kun 1700-luvun lopulla sai nautiskella Mozartin, Haydnin ja Beethovenin esityksistä. Loiva alamäki alkoi vuosisadan lopulla: kruununjalokivet siirrettiin Wieniin 1783 ja lukuisia virastoja puolestaan Budaan.

Jokamies-Itäblokki-Teslalla-Bratislava-Kansallisteatteri
Kauniisti koristellut julkisivut miellyttävät silmää. Yksityiskohta kansallisteatterista. KUVA: Joose Luukkanen

Monikulttuurin loppu

Kuten aiemmissa vierailemissani kaupungeissa, myös Bratislavassa on asunut sekaisin lukuisia eri kansallisuuksia: saksalaisia, tsekkejä, slovakeja, unkarilaisia, juutalaisia ja monia muita pienempiä väestöryhmiä. Ensimmäisen maailmasodan aikaan kaupungin väestö jakaantui liki tasan saksalaisten, slovakien ja unkarilaisten kesken. Kun saksalaisten ja unkarilaisten osuus oli 65%, niin he pyrkivät estämään kaupungin liittämisen vastaperustettuun Tsekkoslovakiaan siinä kuitenkaan onnistumatta. Tsekkoslovakin legioona valtasi lopulta kaupungin 1.1.1919 ja tukahdutti helmikuulle jatkuneet protestit avaamalla lopulta tulen kohti mielenosoittajia.

Jokamies-Itäblokki-Teslalla-Bratislava-Mikaelin-portti-
Aamupäivän edetessä turistitkin heräsivät. Kuvassa Mikaelin portti kaupungin puolelta nähtynä. KUVA: Joose Luukkanen

Kansallisaate jylläsi, ja 1920-luvulla monet unkarilaiset pakenivat tai heidät karkoitettiin kaupungista. Saksalaisten asema oli parempi, mutta heidänkin osuutensa väheni kun kaupunkiin asutettiin slovakisaation myötä kymmeniätuhansia slovakeita ja tsekkejä. Toisessa maailmansodassa Slovakia itsenäistyi hetkeksi, mutta käytännössä oli natsien hallinnassa. Kaupungin 15 000 juutalaista kuljetettiin keskitysleirille.

Jokamies-Itäblokki-Teslalla-Bratislava-Holokaustin-muistomerkki
Holokaustin muistomerkki ei miellytä omaa silmää. No, eipä kansamurha ole mikään kaunis asia sekään. Bratislavan juutalaisväestö tuhottiin lähes kokonaan. KUVA: Joose Luukkanen

Neuvostoliitto valtasi Bratislavan 4.4.1945. Prahan valtaus 10.5. päätti sotatoimet ja Tsekkoslovakia palasi maailmankartalle. Nyt lähtöpassi jaettiin lopuille Bratislavassa asuville saksalaisille ja unkarilaisille, virallisesti syynä oli natsien tukeminen. Tsekkoslovakia koitti kovasti pyristellä itsenäisenä, mutta tässä ei onnistuttu, vaan kommunistit kaappasivat Neuvostoliiton tuella vallan helmikuussa 1948. Tsekkoslovakiasta tuli osa itäblokkia.

Jokamies-Itäblokki-Teslalla-Bratislava-Linnanpiha
Bratislavan linnan piha odotti vielä puhkeamista kukkaan. Aiemmin ennen restaurointia paikalla oli väliaikainen amfiteatteri. KUVA: Joose Luukkanen

Slovakit eivät pitäneet osastaan, ja nousivat kommunisteja vastaan. Neuvostoliitto kukisti Prahan kevään uudistukset ja myös Bratislava miehitettiin Varsovan liiton joukoilla 1968. Vastarinta jatkui, mutta ensimmäistä julkista protestia odotettiin 20 vuotta, kunnes Bratislavan kynttilämielenosoitus 25.3.1988 aloitti kommunismin kukistumiseen johtaneen tapahtumaketjun. Reilu kymmenen tuhatta ihmistä kerääntyi Bratislavan keskustaan polttamaan kynttilöitä, ja poliisi hajotti väkijoukon vesitykkien ja pamppujen voimin. Marraskuun 11. päivä 1989 oli vuorossa opiskelijoiden väkivallaton mielenilmaus, jonka hajottaminen ajoi sadat tuhannet ihmiset kaduille Bratislavassa ja muissa kaupungeissa. Kuun lopussa kommunistinen puolue katosi parhaaksi luopua yksinvallastaan.

Jokamies-Itäblokki-Teslalla-Bratislava-Man-at-work
Man at work. KUVA: Joose Luukkanen

Nopeasti kasva Bratislava

Nykyisin Slovakian pääkaupunki on vaurasta aluetta koko Euroopan mittakaavassa. Vuoden 2017 lukujen mukaan Bratislava on peräti EU:n kolmanneksi vaurain alue päätä kohden lasketun kansantuoteen perusteella, edelle ehtivät ainoastaan Hampuri ja Luxemburg. Tulot alueella ovat peräti kolmanneksen korkeammat kuin muualla Slovakiassa, ja sen huomasi. Tulojen perässä nousivat myös hinnat, ja halvempaan elämään tottuneena yllätyin maksaessani yhden yön pysäköinnistä yli 40 euroa! Kannattaisia ehkä tsekata hinnat ennen kuin jättää auton parkkiin vanhankaupungin kupeeseen.

Jokamies-Itäblokki-Teslalla-Bratislava
Bratislava linnasta aukeaa näkymä yli kaupungin, jossa rakennustyöt käyvät kuumana. Etuoikealla Pyhän Martinuksen katedraalin torni. Hyvällä säällä mäeltä näkee Itävaltaan ja Unkariin saakka. KUVA: Joose Luukkanen

Bratislavassa olisi nähtävää useammaksikin päiväksi, mutta aikataulu painoi päälle. Oli jo tiistai, ja perjantaiksi pitäisi ehtiä kotiin. Niinpä suuntasin keulan kohti itää ja Kosicea, vaikka kyltit tienvarressa houkuttelivat jatkaamaan reissua vielä vähän pidemmälle. Wieniin olisi 80 km, Budapestiin 200 km, ja Adrianmeren rannallekin alle 500 km. Keski-Euroopassa etäisyydet ovat lyhyitä – valitettavasti niin oli reissulle varattu aikakin.

Jokamies-Itäblokki-Teslalla-Bratislava-Ufo
Hiiohoi neukkukuutioita horisontissa! Teslan Supercharger löytyy Ufon taka ostoskeskuksen pihasta. Visiitti Tonavan eteläpuolelle ei ollut pitkä – vain edellisillan lataustauon mittainen. Mieli olisi tehnyt ajaa Ufon alta kohti Budapestiä. KUVA: Joose Luukkanen

Itäblokki Teslalla juttusarjan kaikki artikkelit löydät tästä

Itäblokki Teslalla osa 1: Baltian läpi sähköautolla
Itäblokki Teslalla osa 2: Kaunas
Itäblokki Teslalla osa 3: Kaunas – Augustow – Varsova
Itäblokki Teslalla osa 4: Varsova 1/2
Itäblokki Teslalla osa 4: Varsova 2/2
Itäblokki Teslalla osa 5: Varsovasta Krakovaan
Itäblokki Teslalla osa 6: Krakova
Itäblokki Teslalla osa 7: Auschwitz
Itäblokki Teslalla osa 8: Brno
Itäblokki Teslalla osa 9: Bratislava
Itäblokki Teslalla osa 10: Slovakia
Itäblokki Teslalla osa 11: Kosice ja Spisin Linna
Itäblokki Teslalla osa 12: Tatran ylitys
Itäblokki Teslalla osa 13: Kotimatkalle Chestochowa – Tallinna

Lue lisää