Audinkaan sähköistyminen ei etene aivan odotetulla tavalla, ja esimerkiksi äskettäin faceliftin sekä uuden nimen saaneen Q8 e-tronin tuotanto ollaan päättämässä suunniteltua aiemmin laskeneen kysynnän vuoksi. Lähivuosina Audi aikoo panostaa monen muun merkin tavoin etenkin pistokehybrideihin.
Ingolstadtin rinkulamerkin toimitusjohtaja Gernot Döllner kertoi brittiläiselle Autocarille antamassaan haastattelussa, että Volkswagen-konserni pitää pistokehybrideitä siltana kohti sähköistä tulevaisuutta ja prosessissa kestää hänen mukaansa pidempään kuin Audilla alun perin uskottiin. Tämän vuoksi lähiaikojen panokset suunnataan entistä enemmän pistokehybridien suuntaan.
Audi aikoo kuitenkin pitää kiinni tavoitteestaan tarjota pelkkiä sähköautoja vuoteen 2033 mennessä, mutta sitä ennen tulossa on vielä monenlaisia voimanlähteitä. Merkki on kuulemma kehittänyt kokonaan uuden polttomoottorien tuoteperheen tulevia lataushybrideitä varten. Tekniset yksityiskohdat ovat pitkälti vielä hämärän peitossa, mutta Autocarin mukaan Audin tulevissa pistokehybrideissä on isompi akku joka mahdollistaa parhaimmillaan 100 kilometrin toimintamatkan pelkän sähkön voimin.
Gernot Döllner odottaa, että seuraava vuosikymmen on siirtymävaihetta jolloin tarjolla on kolmenlaisia voimanlähteitä. Tämä kolmikko muodostuu pelkistä polttomoottoreista, pistokehybrideistä ja sähkömoottoreista. Tästä huolimatta Audi on pitämässä kiinni suunnitelmastaan, jonka mukaan viimeinen täysin uusi polttomoottorimalli lanseerataan markkinoille vuonna 2026. Tämä auto saisi vielä normaalin malli-iän ennen siirtymistä pelkkään sähköön vuonna 2033.
Täytyy kuitenkin muistaa, että autonvalmistajien strategiat ja tavoiteaikataulut ovat ennenkin menneet moneen kertaan uusiksi. Audinkaan siirtymistä pelkkiin sähköautoihin yhdeksän vuoden päästä ei siis kannata hakata kiveen, koska myös poliittiset reunaehdot saattavat muuttua Atlantin molemmilla puolilla lähivuosien aikana suuntaan tai toiseen.