Jaguar aikoo tarjota tulevaisuudessa pelkkiä sähköautoja, ja samalla merkki profiloidaan entistä arvokkaammaksi kilpailemaan esimerkiksi Bentleyn kanssa. Uusia malleja odotellessa Jaguar lopettaa lähes kaikkien nykyisten autojensa valmistuksen.
Malliston karsinta tehdään vielä tämän vuoden aikana, ja vuoden loppuun mennessä katumaasturien kategoriaa edustava F-Pace on ainoa tarjolla oleva uusi Jaguar. Viikatemiehen uhreiksi joutuvat siis sedan-korinen XE, sedanina ja farmarina tarjolla oleva XF, brittimerkin ainoa urheiluauto F-Type, pienempi katumaasturi E-Pace ja jopa täyssähköinen crossover I-Pace. Myöskään ainoa selviytyjä F-Pace ei jää enää pitkäksi aikaa myyntiin.

On lähes ironista, että valikoiman karsiminen kuudesta mallista vain yhteen saattaa jopa parantaa Jaguarin kannattavuutta. Jaguar Land Roverin toimitusjohtaja Adrian Mardell kertoi nimittäin Auto News -julkaisulle, että valikoimasta poistuvat mallisarjat eivät tuota juuri minkäänlaisia voittoja. Jaguar myi viimeisimmän vuosineljänneksen aikana vain 15 324 autoa, kun taas samana aikana saatiin kaupaksi lähes 96 000 Land Roveria.
Muita malleja korkeammilla hinnoilla kaupattu F-Pace vastasi noin kolmanneksesta koko Jaguarin myynnistä, joten viiden muun mallisarjan valmistuksen lopettaminen ei tule suurena yllätyksenä. Poistuvat mallit aiotaan korvata täysin uusille perusrakenteille tehtävillä uusilla autoilla, jotka ovat kaikki täyssähköisiä. Sähköautojen nykyisessä markkinatilanteessa tämän ratkaisun järkevyys on helppo kyseenalaistaa, mutta päätös tehtiin jo useampi vuosi sitten jolloin sähköautojen myyntilukemat näyttivät vielä ruusuisemmilta.

Tulossa on kolme uutta sähkö-Jaguaria, jotka tehdään seuraavan sukupolven Jaguar Electrified Architecture -nimisen perusrakenteen varaan. Ensimmäinen uusista malleista lanseerataan ensi vuoden aikana, mutta intialaisen Tatan omistama brittimerkki antaa tulevaisuudestaan esimakua jo tämän vuoden loppupuolella USA:ssa esiteltävän konseptiauton myötä.
Suosittelemme
Jaguarin asemointi entistä arvokkaammaksi lopettaa noin 25 vuotta kestäneen aikakauden, jolloin merkki yritti turhaan kilpailla BMW:n kaltaisten suuriin myyntilukemiin yltävien premium-brändien kanssa. Se jää kuitenkin nähtäväksi, kuinka Jaguarit käyvät kaupaksi entistä korkeammilla hinnoilla ja täyssähköisellä tekniikalla, jota superluksusluokan ostajat eivät tunnu arvostavan. E-Pacen ja I-Pacen tuotannon lopettaminen on myös erityisen kova isku autojen valmistuksesta vastanneelle itävaltalaiselle Magna Steyrille. Sama firma teki myös Fiskerin Ocean-katumaasturia, kunnes Fisker meni äskettäin konkurssiin.


