Monien jopa kauhulla odottama uusi Ford Capri tuotiin vihdoinkin julkisuuteen. Ainakin klassikkoautojen ystävien aamukahvit uutuus saa takuuvarmasti väärään kurkkuun, koska takavuosien siro coupé on muuttunut möhkälemäiseksi sähkö-crossoveriksi.
Uusi Capri on täyssähköisen Explorerin viistoperäinen sisarmalli, joka kuuluu coupé-kattoisten SUV:ien kategoriaan kuten vähintään joka toinen autouutuus. Autolle on yritetty hakea erottuvuutta legendaarisen nimen uusiokäytöllä, joka lähentelee vannoituneimpien Ford-fanien mielestä jo pyhäinhäväistystä. Nimen lisäksi sähkö-crossoveriin on pyritty tuomaan klassisten Caprien muotoilupiirteitä, joista osan havaitseminen vaatii kuitenkin jo hyvää mielikuvitusta.
Takaosastaan pyöristetty sivuikkunalinja on näistä viitteistä selvin, ja myös maskin sekä nokkapellin muodoissa voi havaita tiettyjä yhtymäkohtia klassikkoon. Fordin mukaan myös etuvalojen neljä ledinauhaa muistuttavat alkuperäisen Caprin sporttiversioiden tuplavaloista, ja takaluukun jättökulman terävä taitos on kuulemma saanut inspiraationsa RS-Caprien takaspoilereista. Takavalojen ledigrafiikan pitäisi puolestaan tuoda mieleen alkuperäisen Caprin viimeiseksi jäänyt kolmas sukupolvi.
Ongelmana on kuitenkin se, että töpönokkaisesta ja korkeasta crossoverista on mahdotonta saada tehtyä alkuperäispainoksen kaltaista pitkäkeulaista sporttia. Nettifoorumeilla onkin havaittu, että uusi Capri muistuttaa enemmän turvonutta ja typistynyttä Polestar 2:ta kuin aitoa Capria. Mittasuhteiden taustalla piilee Volkswagenilta lainattu sähköautojen MEB-perusrakenne, jonka varaan on tehty myös esimerkiksi VW ID.3, ID.4 ja ID.5.
Auto toimii Fordin vastineena viimeksi mainitulle mallille, mutta ulkonäön lisäksi myös sisusta on pääosin ovaalimerkin omaa käsialaa. 14,6-tuumaisen pystysuuntaisen keskinäytön dominoima kojelautanäkymä on pitkälti identtinen Explorerin kanssa, mutta ratin alimmaisen puolan reiät toimivat viittauksena alkuperäisen Caprin sporttiversioiden rei´itetyillä puolilla varustettuihin ohjauspyöriin.
Ainoa todellinen yhtymäkohta aidon Caprin ja uuden sähköauton välillä on se, että uutuusmallinkin perusversio on MEB-perusrakenteen ansiosta takavetoinen. Jo yksimoottorisessa perusmallissa on 286 hevosvoimaa, joiden turvin yli kahden tonnin painoinen möhkäle kiihtyy 6,4 sekunnissa nollasta sataan. Enemmän tehoa kaipaaville tarjotaan 340-heppaista kaksimoottoriversiota, joka pyrähtää nollasta sataan 5,3 sekunnissa. Nelivetoisessa kaksimoottorimallissa on 79 kWh:n akku, kun taas perusmallissa joudutaan tyytymään 77 kWh:n akkupakettiin.
Suosittelemme
Perusmallilla pääsee virallisten arvojen mukaan parhaimmillaan 627 kilometriä yhdellä latauksella, kun taas kaksimoottorisessa versiossa joudutaan tyytymään 592 kilometrin WLTP-toimintamatkaan. Jo perusvarustetaso on varsin kattava esimerkiksi hierovien penkkien myötä, ja Premium-tason myötä Capri saa mm. B&O:n äänentoistojärjestelmän, sisätilojen tunnelmavalaistuksen, matriisiledit, sähkötoimisen takaluukun ja 20-tuumaiset pyörät vakiona olevien 19-tuumaisten tilalle.
Ajoavustinpaketti tuo puolestaan mukanaan esimerkiksi tuulilasin heijastusnäytön, aktiivisen pysäköintiavustimen, kaistanvaihtoavustimen sekä 360 asteen kameran. Auton hintoja ei ole vielä kerrottu, mutta ne asettunevat jonkin verran Explorerin yläpuolelle.