Mitä sähköautoilu maksaa: Teslan käyttökulut – kaksi vuotta ja 95 000 km

Teslan käyttökulut mietityttävät monia, koska etenkin vuosien 2013-2015 autoja on runsaasti tarjolla käytettynä. Onko Tesla vikapommi vai luotettava kulkupeli? Toinen vuoteni Teslalla täyttyi juuri, ja mittariin on kertynyt tässä kohtaa jo 95 000 kilometriä. Tässä jutussa käydään läpi kuinka suuret Teslan käyttökulut oikeasti ovat!

Ensimmäinen vuosi yllätti minimaalisilla kuluilla, mutta toinen vuosi ei sujunut ihan yhtä edullisesti. Kaksi kertaa maailman ympäri on pitkä matka, ja kulutusosissa alkoivat vaihtoviikot. Paljon ajettu Tesla on osoittanut myös huonot puolensa ja valitettavasti myös muutama tyyppivika aiheutti pyörrettä lompakkoon. Silti euroja ynnätessä numerot puhuivat puolestaan, ja Tesla on ollut ”ylimääräisistä” vioista huolimatta kokonaisuudessaan edullinen ajaa ja omistaa.

Jutussa käsitelty auto on Tesla Model S 85 vuosimallia 2014. Ostin auton Hollannista vappuna 2018 ja nyt mittarissa on jo yli 270 000 km . Vastaavan auton voi hankkia Euroopasta omakseen 30 000 – 35 000 eurolla (ja parin tonnin autoverolla), suomalainen hintataso on hivenen korkeampi. Viisivuotias Tesla on edelleen kalliimpi kuin keskimääräinen uusi auto. Auto on silti pitänyt hintansa jopa paremmin kuin mitä odotin. Vaikka sähköauto on edelleen polttomoottoriautoa kalliimpi ostaa, niin puoli-ilmainen ajaminen vetää yhtälön plussan puolelle jos kilometrejä kertyy runsaasti.

Käyttökokemukset

Vuodentakaisessa jutussa purin käyttökokemuksia kolmesta näkökulmasta; lataaminen, talviajo ja akun kestävyys käsiteltiin erikseen. Pidetään formaatti samana.

Sähköauton lataaminen

Moni empii sähköauton sopivuutta omaan ajoon. Lataaminen koetaan edelleen ongelmalliseksi, mutta jos auto valitaan oikein, niin sähköautoilu on todella helppoa. Sähköauto latautuu öisin, eikä päivisin tarvitse miettiä lataustaukoja. Keskimääräiseen suomalaiseen ajoon riittäisi yleensä jo latauskäyttöön muunnettu lämpötolppa.

Sähköautoilun hankaluus on lopullisesti jäänyt unholaan. Ladata voi kaikkialla, toisin kuin vielä kaksi vuotta takaperin, jolloin Suomessa oli monia kaupunkeja kokonaan ilman pikalatausmahdollisuuksia. Tällä hetkellä useimmissa kaupungeissa on jo useampia latauspaikkoja, ja myös Teslan oma Supercharger -verkosto on laajentunut Huittisiin ja Kokkolaan.

Suosittelemme

Sähkö ei ole loppunut kesken. Reilu 15 km yhteen suuntaan toimistolle onnistuisi millä tahansa sähköautolla, etenkin kun työpaikallakin voi tarpeen tullen ladata. Pidemmälle lähtiessä ajan yleensä moottoritietä; Helsinkiin pääsee kaasujalkaa hölläämättä puolikkaallakin akulla, ja Tampereen sekä Kotkan suunnilla on sopivasti Superchargerit.

Matka-ajossa Tesla heikkeni kuluneen vuoden aikana, koska vanhempien 85-mallisten autojen lataustehoa rajoitettiin merkittävästi. Aiemmin Superchargerilla sai 100 kW lataustehon noin 35-40% varaukseen saakka, mutta nykyisin yli satasen mennään vain 10% asti. Nyrkkisääntönä latausteho kilowatteina on aika tarkkaan 100 – akun varaus, eli esim. 30% varaustason kohdalla latausteho on enää 70 kW.

Jokamies-Teslalla-talvella-Nordkappiin-latau
Tyhjä akku täyttyy vanhassakin Teslassa nopeasti, mutta latauskäyrää hidastettiin kesällä 2019. KUVA: Joose Luukkanen

Käytännön heikennys on merkittävä. Kun aiemmin piti puolen tunnin lataustauon, täyttyi akku 5% → 65%. Nyt samassa ajassa päästään hädin tuskin 50% tasolle. Eroa syntyy 50 km, tai sitten pitää ladata vartti pidempään.

Model S 85 ei silti ole huono matka-auto – kunhan ajaa akun tyhjäksi asti. Keskimääräinen latausteho 5%-55% välillä on vieläkin noin 75 kW, joten matka etenee kunhan malttaa pysähtyä jokaiselle Superchargerille. Käytännössä pidemmällä reissulla varsinaisia lataustaukoja joutuu pitämään vasta päivämatkan ylittäessä 600-700 km, koska ladatessa normaalien kahvi-, lounas- ja vessataukojen ajan akku täyttyy huomaamatta. Jos keittiö ei ole nopea, ehtii lounastauon aikana ladata täyteen asti.

Talviajo

Talviajo on sujunut tänä vuonna entistä paremmin, kun ostin alle Continentalin kitkat. Pito on suorastaan järjetön! Aloitin viime kesän ajamalla viimeiset pinnat pois vanhoista kitkoista, ja ihmettelin miten renkaat vaan kestävät ja kestävät ja kestävät ja kestävät… ajoin kitkoja ”loppuun” lopulta liki 20 000 km matkan, joten luulen kakkosvanteiden mukana tulleiden kumien kovettuneen jo hetken aikaa varastolla. Yllättävän hyvin niilläkin pärjäsi.

Teslan päivitykset vaikuttivat myös talviajoon. Akun eliniän pidentämiseksi lataustehoa matalissa lämpötiloissa pienennettiin, ja sen vuoksi rauhallinen talviajo ei enää lämmitä akkua riittävästi täystehoisen Supercharger -latauksen onnistumiseksi. Edes useamman sadan kilometrin ajo rauhallisella tyylillä ei nosta akun lämpöä vaadittavaan n. 30 asteen lämpötilaan. Akun lämpenemistä voi onneksi edesauttaa muutamalla rivakalla kiihdytyksellä.

Jokamies - Regen katkoviiva
Teslan mittariston oikeassa laidassa näkyy selkeä tehomittari, joka kertoo sillä hetkellä käytössä olevan tehon: yläpuoli tarkoittaa kulutusta ja alapuoli jarrutusenergian talteenottoa eli regenerointia. Nyt kuvassa näkyvä katkoviiva ilmoittaa rajoitetusta regeneroinnista, joka johtuu talvella akun kylmyydestä. (Myöskään 100% ladattu akku ei voi vastaanottaa lisää energiaa, eli myöskään täyteen ladattuna auto ei regeneroi). Katkoviiva laskeutuu alaspäin akun lämmetessä ja katoaa kokonaan akun lämmettyä 19 asteeseen. KUVA: Joose Luukkanen

Lataustehon rajojen muuttaminen näkyy myös regeneroinnissa, joka käynnistyy vasta akun lämmön noustua 4 astetta plussan puolelle. Täysi 70 kW jarrutusteho saadaan akun lämmön noustua 20 asteen tuntumaan. Regenin rajoitettu teho näkyy viivoina mittaristossa, joten vasta niiden kadottua voi odottaa saavansa myös laturilla yli 70 kW lataustehon. Lue aiheesta lisää viime talvena ilmestyneestä artikkelista.

Vuoden aikana autoon lisättiin ohjelmistopäivityksen myötä toinen ajastusmoodi, jolla voi ajastaa auton latauksen valmistumaan tiettyyn kellonaikaan. Tällöin auto odottelee lämpimänä ja akku ladattuna kuljettajaa. Omaan vaihtelevaan aikatauluun säännöllinen lähtöaika ei oikein sovi, mutta monen muun elämää tämä helpottaa. Hyötynä tässä on akun lämpiäminen ladatessa, jolloin akku on ajoon lähtiessä lämmin ja regenerointikin toimii pakkasillakin alusta alkaen.

Akun kesto

Kuusivuotiaan ja paljon ajetun Teslan akku on edelleen käyttökelpoinen. Uutena Teslan 85 akussa on kapasiteettia vähemmän kuin nimestä voisi päätellä, nimittäin 81 kWh, josta kuljettajan käytössä on 77 kWh loppujen toimiessa puskurina. Mittasin akun tiedot hankinnan jälkeen, ja 185 000 km ajettuna kapasiteetista oli jäljellä 70,8 kWh. Silloin katoa oli käynyt 5 kWh eli 7% verran. Täydellä akulla auto ilmoitti rangen olevan 376 km.

Ensimmäisen vuoden jälkeen akun kapasiteettia oli jäljellä 70,1 kWh ja auto ilmoitti täydellä akulla päästävän 370 km päähän. Katoa oli käynyt vain 0,7 kWh ja 6 km.
Toisen vuoden täyttyessä kapasiteettia on jäljellä 67,7 kWh, mutta auto ilmoittaa siitä huolimatta täydellä akulla päästävän vielä 360 km päähän. Katoa on käynyt 2,4 kWh ja 10 km, eli suhde on jostain syystä erilainen kuin vuotta aiemmin. Epäilen, että ohjelmistopäivityksen myötä akun marginaaleja on kasvatettu latausnopeuden hidastamisen lisäksi. Kapasiteetista on nyt kadonnut 12% uuteen akkuun verrattuna.

En ole päästänyt Teslaa helpolla. Esimerkiksi viime syksynä autolla ajettiin 10 päivässä yli 8000 km Superchargerilla ladaten. Akku joutuu todella koville, kun koko päivä vuorotellen pikaladataan ja sen jälkeen ajetaan lappu lattiassa autobahnaa. Rauhallisessa työmatka-ajossa öisin hidasladaten akku kuluu reilusti vähemmän, joten näitä lukemia voi pitää worst case -skenaariona.

Jokamies - Teslalla Madridiin #14 - Burgos Supercharger
Lataustauolla Burgosin Superchargerilla.

Akkutakuuta autossa on jäljellä vielä kaksi vuotta, ja tarkoituksena on pitää erinomaisesti palvellut auto ajossa ainakin siihen saakka. Mielessä on pyörinyt idea akun vaihtamisesta suurempaan takuuajan jälkeen (tämä onnistuu helposti myös purkuautosta, koska Teslan akut eivät ole autokohtaisia), koska jossain 60 kWh hujakoilla akku alkaa olla omaan makuun auttamtta liian pieni (tai sitten edessä on kakkosauton rooli).

Odotan innolla tulevaa Teslan Battery Day:tä, jossa huhutaan kuultavan lisätietoa uudesta 115 kWh jättiakusta, jolla auton kantama kasvaisi varmasti riittävään 500-650 kilometriin. Teslan käyttökulut toki nousisivat vaihdoksesta, mutta investointi on mielestäni järkevämpi kuin auton vaihtaminen, koska en itse koe hyötyväni uudempien mallien ominaisuuksista. Alumiinikorinen auto kestää korin puolesta pitkään, joten kenties tässä on ainesta todelliseen kestotestiin?

Teslan käyttökulut eriteltynä

Teslan käyttökulut jaotellaan samalla mallilla kuin viime kerrallakin. Aloitamme pakollisista paperihommista.

Viranomaismaksut

Teslan vakuuttaminen ei onnistu vieläkään netissä eikä edes kaikissa vakuutusyhtiöissä. Autoni on vakuutettu OP:n kautta ja kustannus kaskon kera on 830€/vuosi. Autovero on 232,42 €/vuosi yhdessä erässä maksaen. Katsastus on edullinen, koska päästömittauksia ei sähköautoon tehdä, ja myös OBD-luku on tarpeeton (tätä eivät muuten tiedä kaikilla asemilla). Tänä vuonna konttorille ei tarvinnut mennä lainkaan. Yhteissumma 1075,42€.

Huollot

Öljynvaihtoja, jakopääremppoja, kytkinongelmia, vaihdelaatikon huoltoa tai mitään muutakaan perusremppaa ei sähköauton kanssa ole odotettavissa. Edes sähkömoottori tai akku ei tarvitse säännöllistä huoltoa. Alustan osat kuitenkin kuluvat, ja 250 000 km kohdalla alkoi tulla remontin tarvetta. Ihan hyvin alkuperäisosilla.

Ajossa alkoi tuntua pientä epämääräisyyttä ohjauksessa, ja visiitti nosturille kertoi huollontarpeen olevan akuutti. Kun kerran työt aloitettiin, vaihdettiin samalla kertaa eteen molemmin puolin tukivarret, koiranluut ym. nivelet. Osat tulivat Teslalta, mutta teetin työn aikataulusyistä paikallisella pajalla. Hinta töineen oli messevä 1585€, mutta onneksi tätä ei tarvitse tehdä uudelleen ainakaan viiteen vuoteen.

Pikku murheita oli yllättävän paljon. Ensin hajosi rengas, josta onneksi tuli kalua korjauksella (25€). Ilmastoinnin täyttö (200€, käyttävät tietenkin kalliimpaa ainetta) ilmeisesti ensimmäistä kertaa tähän autoon viilensi tunnelman. Elokuussa kuskin lasin nousu alkoi hidastua, koska lasinnostin oli tiensä päässä (506€). Kaukosäätimen paristo (7€ per 2 kpl) oli sekin vaihdettava, ja patteri hyytyi – tietenkin – reissussa eikä mistään meinannut löytyä sopivaa! (Nyt autossa on varapatteri.) Talveksi vaihdoin myös uudet pyyhkijänsulat (41€) ja alle tuli Continentalin kitkat (1080€).

Tyyppivikoja

Ovenkahvojen korjaus toista kierrosta jatkui. Ensin kuskinpuolen takaoven kahva alkoi satunnaisesti pätkiä, ja eräänä aamuna kumpikaan kahvoista ei tullut enää ulos. Molempien kahvojen pimeneminen kerralla ja sulakkeen palaminen viittasivat koko johtosarjan hajoamiseen, joten vein auton huoltoon. Johtosarja oli yllättäen ehjä, mutta molemmat kahvat vaihtuivat uusiin (1029€). Olisi kannattanut ostaa gen3-kahvat aiemmin, kun Tesla kampanjoi viime vuonna niiden vaihtoa pelkkien osien hinnalla. Uusin kahvarakenne on asiaa tutkineiden mielestä erittäin vankka, joten ehkä kuskinpuolen kahvoihin ei enää tarvitse kolmatta kertaa koskea.

Tesla-Model-S-ovenkahva
Teslan ovenkahva ei ole kestävin ratkaisu. Kuvan vanhemmassa versiossa tyypillisiä vikakohteita ovat hajoavat mikrokytkimet, kahvan liikkuessa poikki hiertyvät johdot ja kahvan ulostyöntävän rattaan murtuminen. Uudemmassa gen3 -kahvassa rakenne on kestävämpi. Alkuperäisten kahvojen elinikä pitenee, kun kytkee automaattisesti ulostyöntyvät kahvat pois päältä auton asetuksista. KUVA: Joose Luukkanen

Tein myös ennakoivaa huoltoa. Teslan tietokoneen muistipiiri on monien muiden autojen tapaan väärin mitoitettu, eikä kestä jatkuvaa kirjoitusta koko auton elinikää. Mikäli muistipiiri hajoaa, maksaa remontti maltaita, koska Tesla vaihtaa pelkän muistin sijaan koko tietokoneen (muistipiiri kun on juotettu piirilevylle). Mikäli muistipiiri vaihdetaan ennen sen hajoamista, pystytään sen tiedot siirtämään uudelle muistille ilman ongelmia, mutta muistin jo hajottua ainoa vaihtoehto on Teslan oma huolto moninkertaiseen hintaan.

Kuusivuotiaan auton muisti on nettikeskustelujen mukaan riskiryhmässä, joten päätin hoitaa asian kuntoon, koska oireitakin alkoi jo näkyä (bluetooth ja Spotify pätkivät). Vein auton huoltoon asiaan perehtyneelle Verner Hemmilälle Mäntsälään (miehen tavoittaa sähköpostilla osoitteesta verner[A]kakkujakone.fi tai Tesla Clubin Facebookista), ja hän vaihtoi muutamassa tunnissa muistipiirin uuteen teollisuustason piiriin. Nyt muistin pitäisi kestää moninkertaisesti pidempään, toivon mukaan auton eliniän. Muistipiirin vaihdon (900€) jälkeen kaikki tunnetut oireet (ja pari hidastelua joita en tajunnut muistista johtuviksi) katosivat – vaihto kannatti.

Huoltoihin ja osiin paloi toisena vuonna huomattavasti enemmän rahaa. Teslan käyttökulut nousivatkin juuri monien huoltojen takia, ja huoltoihin käytetty raha nousi edellisvuoden vajaasta parista tonnista yli viiden tuhannen (5373,04€). Toivottavasti ensi vuosi on edullisempi!

Sähkökulut

Kilometrit vähenivät edellisvuodesta liki kymppitonnilla, koska koronan takia auto on joutunut viettämään liikaa aikaa tallin puolella. Mittariin kertyi vain 44000 km eli 7000 km vähemmän kuin edellisvuonna. Sähkönkulutus sen sijaan ei laskenut kuin hivenen, ja oli aika tarkasti 12 000 kWh. Keskikulutus oli siten n. 27 kWh per 100 km.

Syynä suurempaan keskikulutukseen on moottoritieajon lisääntyminen ja toisaalta talvisen pätkäajon kasvu. Moottoritiellä kulutus nousee väkisin, ja talvella en pihtaile lämmitykseen käytetyssä sähkössä. Joskus auto on myös saattanut unohtua odottamaan lämmöt päällä pariksi tunniksi…

Pikalatausten osuus pysyi noin kolmanneksessa, ja tästä valtaosa ladattiin Superchargerilla. Autossani on ilmaiset lataukset, muuten kustannus olisi 0,24 €/kWh. Säästöä kertyi edellisvuoden tapaan liki tonni.

Teslan käyttökulut saa alas käyttämällä ilmaisia latauspisteitä.
Supercharger-lataukset ovat eräissä autoissa ilmaisia. Tässä ladataan Olomoucin Superchargerilla Tsekissä. KUVA: Joose Luukkanen

Maksullisten latausten määrä väheni. Autoreissu Espanjaan sujui täysin Superchargerien voimin, ja kesäisellä Baltian reissulla niilläkin pärjättiin silloinkin lähinnä ilmaisella sähköllä. Akku riittää arkiajoihin niin hyvin, että ainoastaan pariin kertaan on täytynyt napata lisää sähköä maksullisesta laturista palaverin tai kauppareissun aikana. Sähköstä maksoin vain viisikymppiä.

Hidaslatauksessa noin puolet on nuukailtu jälleen ilmaisista latureista, joita tuntuu olevan nykyisin kaikkialla. Kotilatauksen hinta on laskenut hieman yösähköllä lataamisen ansiosta, mutta sen todellista vaikutusta on hankala arvioida. Lasken kustannuksen yläkanttiin 10c/kWh hinnalla, jolloin loppusumma on 400 euroa. Olen laskenut kustannuksiin mukaan myös kavereilla, sukulaisilla ja asiakkailla nautitun sähkön.

Sähkö yhteensä 452,14€.

Arvonalenema

Arvonalenema on merkittävä kulu, jota moni ei huomioi lainkaan. Vaikka tämä raha ei suoraan lompakosta lähdekään, niin se on silti laskettava mukaan kustannuksiin.
Vuosi sitten arvelin autostani saatavan suoralla kaupalla jotain 40 000 – 45 000 euron väliltä. Tällä hetkellä Nettiauton halvin Model S maksaa 39 900 euroa, joten arvio 5000 euron vuosittaisesta arvonalenemasta voi olla jopa hivenen yläkanttiin.

Uskon Teslan pitävän edellen hyvin hintansa, koska kokonaisuutena käyttökulut ovat edulliset. Vaikka Supercharger -lataukset ovat hidastuneet, ei tästä ole haittaa normaalissa työmatka-ajossa, jossa auto ladataan öisin. Model S on vakaa, mukava ja suorituskykyinen matka-auto kuljettajille, jotka ajavat moottori- tai maantiellä päivittäin.

Yhteenveto Teslan käyttökuluista

Kokonaisuudessaan Teslan käyttökulut olivat karvan alle 12 000€. Kuukausitasolle jaettuna kuluja syntyy alle tonni, mikä on edelleen vähän isosta, tehokkaasta ja hyvin varustellusta autosta.

Kilometriä kohden kustannus oli 27,2 senttiä. Kulu on tänä vuonna korkeampi kuin edellisvuonna (17,5 c/km) johtuen huoltokulujen noususta ja ajettujen kilometrien laskusta. Sähköautoilu on silti edullista, koska tätä vuotta halvempaan kilometrikuluun on päässyt vain karvalakki Citroen C5:lla ja Fiat Cromalla. Niiden kohdalla ei puhuta ihan saman tason ajokokemuksesta.

Teslan huoltokulut ovat sähköautojen suurimmasta päästä. Iso rengaskoko, typerät karmittomat lasit, erikoiset ovenkahvat ja muistipiirin suunnitteluvirhe tuovat mukanaan vikakohteita, jotka edullisemmista sähköautoista puuttuvat kokonaan. Samantasoiseen polttomoottoriautoon nähden Tesla on kuluiltaan kilpailukykyinen.

Luvut tasoittuvat, kun ne jakaa kahdelle vuodelle ja 95 000 kilometrille. Toteutunut kilometrikustannus on tällöin 23 senttiä sisältäen aivan kaiken. Tehokkaalla ja hauskalla autolla ajaminen ei ole koskaan ollut näin edullista.

Teslan Käyttökulut

Fiilikset kahden vuoden kohdalla

Sähköautosta ei ole paluuta vanhaan. Käyttö on helppoa, koska akku on aina aamuisin täynnä. Suorituskyky on edelleen mahtava. Talvella lämmin sähköauto on ylivoimaisesti mukavin kulkupeli, joka starttaa pomminvarmasti kovillakin pakkasilla. Eikä sähköauton ikkunoita tarvitse ikinä skrapata.

Sähköauto on järkivalinta paljon ajavalle. Sähköllä ajaminen maksaa kaasujalan raskaudesta ja autosta riippuen max. 2-3 € per 100 km, johon ei yksinkertaisesti pääse muilla voimanlähteillä. (Omalla kohdalla edullinen kotilataus, ilmaiset Supercharger-lataukset ja asiointilatausten hyödyntäminen tekivät sähkön hinnaksi on 1,43 €/100km.) Mitä enemmän ajaa, sitä enemmän säästää!

Kahden vuoden kohdalla tilanne on erikoinen. Pikkumurheista huolimatta vaihtoaikeita ei ole. Tesla riemastuttaa edelleen, ja koskaan aiemmin autokuume ei ole pysynyt poissa näin pitkään.

 

Oletko jutun luettuasi sittenkin aikeissa tilata uuden Teslan? Tilaa Tesla käyttämällä suosittelulinkkiniäni https://ts.la/joose16138 , niin saamme molemmat 1500 km edestä Supercharger -latauksia!

Haluatko lukea lisää sähköautoista? Tilaa tämä artikkelin kirjoittajan tuore Sähköautot -kirja, josta löydät kaiken mitä sähköauton valinnasta, lataamisesta ja matka-ajosta tarvitsee tietää. Hyödynnä tilatessa myös alekoodi TYYLINIEKKA!

 

Lue lisää