Teslalla Madridiin osa 9: Perillä Madridissa

Matka kohti Madridia jatkui pieni stressi takaraivossa. Autoon sisäänpääseminen onnistui kaukosäätimen patterien hiivuttua vain kännykällä, joten nettikatkon yllättäessä olisin lirissä. Majapaikkamme oli keskellä maaseutua, eikä äkillinen jumitus kaukana huollosta houkutellut lainkaan. Niinpä aina maisemakuvia ottaessa piti hokea itselleen mantraa: jätä ovi auki, jätä ovi auki, jätä ovi auki…

Jokamies - Teslalla Madridiin #8 - mo
Espanjan maaseutu on kaunista ja kuivaa. KUVA: Joose Luukkanen

-- MAINOS --

Matkamme eteni ensin Sotoneran tekojärven itärantaa, kunnes tie alkoi seurata Monegrosin kanavaa kohti kaakkoa. Kuivan ylängön maatalouden tarpeisiin 1900-luvun alussa rakennetulla Monegrosin kanavalla on mittaa 130 km, ja Sotoneran tekojärvi on rakennettu veden riittävyyden takaamiseksi (loput vedestä saadaan Cinca-joesta ja Medianon soilta). Nykyisin Monegrosin kanavasta otetaan kasteluvettä noin 400 miljoonaa kuutiota vuodessa, eli vesimäärä on nelinkertainen pääkaupunkiseudulle virtaavaan Päijännetunneliin nähden.

Kanavan vartta seuraava tie tuntui olevan erityisesti pyöräilijöiden suosiossa. Pyöräily on Espanjassa kansallisurheilua, ja hyviin tapoihin kuuluu antaa maantiepyörille reilusti tilaa. Onnistuin säikäyttämään pari pyöräilijää pahanpäiväisesti, kun takaa rauhassa lähestyvä Tesla jäi huomaamatta. Sori siitä!

Jokamies - Teslalla Madridiin #8 - Zaragoza
Jokilaaksot ovat vehreitä, mutta kauempana kukkuloilla kiertävä Zaragozan kehätie kulkee ihan aavikolla. KUVA: Severi Luukkanen

-- MAINOS --




Almudevarissa käännyimme päätielle kohti Zaragozaa. Espanjan kuivuus kävi selväksi: E-7 valtatie kulki vehreässä jokilaaksossa, jota reunustavilla rinteillä ei paljon vihreää näkynyt. Zaragozan kehätie kulki välillä ihan kuussa.

Puerto Venecian ostoskeskus näytti parhaalta mahdollisuudelta hankkia kaukosäätimeen uusi paristo. Ostoslistalla oli myös läppärin autolaturi, joka oli hajonnut heti ensimmäisenä päivänä sotkien pahasti suunniteltua työntekoa. Paristot löytyivät kolmannesta liikkeestä, mutta autolaturien valmistaminen on ilmeisesti lopetettu kokonaan. Kävin kaikissa vähänkin sinnepäin liippaavissa liikkeissä, mutta tuloksetta.

-- MAINOS --

Jokamies - Teslalla Madridiin #8 - Calatayud
Zaragoza – Madrid -väli on sekin varsin vuoristoista. Hyvä niin! KUVA: Severi Luukkanen

Zaragozan Supercharger on teollisuusalueella lukitun portin takana, ja poistumispoletti pitää noutaa läheiseltä huoltoasemalta. Mitään muuta ei tällä tauolla oikein kerennytkään tehdä, koska akun täyttyminen 2% → 39% kesti vain 12 minuuttia. Arizan Superchargerille oli vain 100 km taival, joten enempää ei tarvittu…

… tai olisi tarvittu. Ennen kulutusennustetta kannattaa ainakin ulkomailla miettiä myös korkeuseroja. Koko matka mentiin ylämäkeen ja kulutus oli sen mukainen: vaikka keskinopeus oli vain 115 km/h, niin kulutus nousi 240 Wh/km tasolle. Perille päästiin nytkin kun vähän himmasi, Arizaan saapuessa akku näytti vielä 1% varausta.

Jokamies - Teslalla Madridiin #8 - Ariza Supercharger
Älä suunnittele ruokataukoa Arizan Superille, palvelu häviää jopa aakkosasemille. Huomaa taustan massiiviset aurinkopaneelit, joilla oli katettu koko rinne. KUVA: Joose Luukkanen

Arizan Supercharger on huoltoaseman pihassa. Aika usein tulee moitittua suomalaisten Superien sijoittelua aakkosasemien keskinkertaisten eväiden pariin, mutta nyt saatiin perspektiiviä. Palvelu oli kenties paskinta ikinä. Paikalla oli kaksi miestä, toinen keittiön puolella ja toinen tiskin takana, ja jono näytti mahdottomalta. Jos Juustoportilla keittiö on aina autoa hitaampi, niin nyt meni kolme varttia päästä edes kassalle. Otimme suosiolla pelkät jäätelöt ja päätimme syödä loput eväitten rippeet henkemme pitimiksi.

Jokamies - Teslalla Madridiin #8 - Punaiset kalliot
Punaiset kalliot matkalla Madridiin. KUVA: Severi Luukkanen

Nopea laskutoimitus näytti aikaa palaneen ostoskeskuksessa niin paljon, että alkuperäinen suunnitelma akun lataamisesta ennen illan päätapahtumaa, Atletico Madridin peliä, ei onnistuisi millään. Fiksuna kaverina hoksasin tarkistaa pysäköintijärjestelyt jo tässä kohtaa, jolloin selvisi ettei stadionin parkkiin olisi enää mitään asiaa. Niinpä aikaa piti varata myös parkkipaikan etsimiselle, mikä saattaisi olla nopea juttu tai täysi katastrofi. Niinpä latasimme toista tuntia ja matka jatkui vasta akun näyttäessä 85% varausta.

Jokamies - Teslalla Madridiin #8 - Poliisit
Ajoimme pitkät pätkät poliisien perässä. Valvonta keskittyi Madridia lähestyessä keskikaistalla ajajiin, jotka käskettiin oikeanpuolimmaiselle kaistalle. Tällaista valvontaa kaipaa Suomeenkin! KUVA: Severi Luukkanen

Madridiin saapuessa punapaitoja alkoi näkyä kaikkialla. Kotipeli on iso juttu, peli oli luonnollisesti loppuunmyyty jo aikoja sitten. Kohteena oli pari kilometriä stadionilta sijaitseva Lidl, jonka parkkihallia ajattelin kylmästi hyödyntää. Haaveeksi jäi, Tesla ei yksinkertaisesti taittunut halliin sisään! Kadunvarsilla oli kuitenkin hyvin tilaa, ajoimme kadun varteen herrasmiesfanin perään. 65+ ka veri veti autosta noustessaan fanipaidan päälle ja lähti rauhalliseen tahtiin jolkottelemaan kohti stadionia. Vanhemmat espanjalaisherrat kauluspaidoissa ja neulepuseroissa olkoot eläkepäivien tyyli-idoleitani!

Jokamies - Teslalla Madridiin #8 - Madrid
Wanda Metropolitan -stadioni sijaitsee siistissä lähiössä. Kadun varressa oli hyvin parkkitilaa. KUVA: Severi Luukkanen

Wanda Metropolitan -stadionille löytäminen ei ollut vaikeaa. Kilometrin säteellä stadionista joka toisella kulkijalla on päällään punaista, joten ei tarvitse kuin mennä virran mukana. Osa oli ottanut pohjia suomalaiseen tyyliin, mutta joukossa oli yllättävän paljon aivan pikkulapsia. Futis on iso juttu Espanjassa.

Jokamies - Teslalla Madridiin #8 - Wanda Metropolitano
Fanit vaelsivat stadionille hyvissä ajoin ennen pelin alkua. KUVA: Severi Luukkanen

Itse peli oli elämys, vaikka ottelu päättyikin tylsään 0-0 tulokseen. Mekkala oli hurja nytkin, ja olisin halunnut kuulla miten stadion repeää maalijuhlaan. Se jäi toiseen kertaan.

Jokamies - Teslalla Madridiin #8 - Peli
Seurasimme peliä piippuhyllyltä. Parempia paikkoja halutessaan on syytä olla liikkeellä todella aikaisessa vaiheessa. KUVA: Severi Luukkanen

Pelin jälkeen liikenne oli yhtä puuroa. Getafen Supercharger on sekin keskellä teollisuusaluetta, joten päätimme ennen peliä hakea iltapalaa. Ruokapaikaksi valikoitui tällä kertaa läheisen ostarin KFC, jonne selvisimme kymmenen pintaan. Huh mikä liikenne!

Jokamies - Teslalla Madridiin #8 - Yleisöä
Ilmassa oli suuren urheilujuhlan tuntua. Sadat bussit toivat faneja stadionille. KUVA: Severi Luukkanen

Jos oli liikenteessä ruuhkaa, niin oli muuten väkeä ostarillakin. Herranjestas mikä kaaos! Tuoreessa muistissa oli kahdeksalta kiinni mennyt Sveitsi, kun taas täällä oli väkeä kuin pipoa vielä iltakymmenen jälkeen. KFC:n jono oli ulos asti, mutta ei auttanut kuin odottaa, koska muissa paikoissa tilanne ei ollut yhtään parempi. Kaupat olivat menneet kiinni kymmeneltä, ja nyt kaikki shoppailun uuvuttamat perheet halusivat samaan aikaan syömään.

Jokamies - Teslalla Madridiin #8 - Ostari
Ostarilla oli täysi hälinä vielä kymmenen jälkeen ja ruokaa jonotettiin pitkään. Ero kahdeksalta kiinni menevään Sveitsiin on raju! KUVA: Severi Luukkanen

Ilta venähti pitkäksi, koska jonoa oli myös Superchargerilla. Asuista päätellen moni oli käynyt pelissä ja nyt oli edessä lataus kotiin pääsemiseksi. Lataus alkoi jaetulla Superilla, joten akun täyttyminen 89% tasoon kesti kauan. Seuraava lataus olisi vasta Burgosissa; kaikki olisi ollut helpompaa jos Madridin pohjoispuolen Supercharger olisi jo ollut käytössä. Helpointa olisi tietysti ollut ajaa hotelliin jossa olisi ollut latausmahdollisuus, mutta ne ovat Espanjassa harvinaisia. Destination Chargereita löytyi vain kauempaa Madridista ja pääteiltä.

Hotellille pääsimme vasta puolenyön jälkeen. Ihan nappiin ei mennyt, koska huone oli pikkaisen nuhjuinen eikä tuoksukaan ollut raikkaimmasta päästä – hotels.comin kehut tuntuivat koskevan jotain ihan muuta hotellia. Emme jaksaneet vaihtaa huonetta tässä kohtaa yötä, vaan painuimme pehkuihin pitkän päivän päätteeksi. Se mikä ei tapa, vahvistaa!

Jokamies - Teslalla Madridiin #8 - Homehotelli
Jesseteipillä kiinnitetyn tapetin takaa paljastui ihan pienimuotoinen kosteusvaurio. Puolen yön jälkeen ei jaksanut säätää huoneen vaihdon kanssa, koska olimme pelin jälkeen rättiväsyneitä. Arvioiden mukaan hotelli oli erittäin siisti, rohkenen olla eri mieltä. KUVA: Joose Luukkanen

Aamulla nokka vuoti, mutta olo oli levännyt. Hotellin aamupala oli onneksi eri maata: söimme hyvin ja suuntasimme kohti kotia. Suunta Suomeen ei oikein napannut, kun kuulemma kylmääkin jo oli, mutta velvollisuudet odottavat. Suunnitelmat olivat epämääräiset, käsky kävi vain poiketa Pariisissa. Ei muuta kuin baanalle.

Lapsen arvosanat etapista

Peli 5.5/6: koska 0-0
Hotelli 2/6: huoneessa oli hometta ja tuoli risa, mutta hyvä aamupala

Joose Luukkanenhttp://sahkoautokirja.fi
Sähköautoileva Huippumyyjä tarinoi Teslan ratin takaa matkakokemuksia ja raportoi uusista jutuista sähköautorintamalla. Syksyllä 2020 Alfamer julkaisee Joosen kirjan Sähköautoista. Ennakkotilaa kirja nyt: sahkoautokirja.fi

Uusimmat

Porsche esitteli uusia pistokehybridejä – Panamera-malliston huippuversiossa on 700-heppainen sähköistetty voimalinja

Porsche Panameran toinen sukupolvi on pysynyt nuorekkaan oloisena, vaikka auto on ollut markkinoilla jo nelisen vuotta. Edelleen ajankohtaisesta tyylistä...

Vanhat Broncot ovat nyt haluttuja – ruostekasoistakin taistellaan Ebayssä

Vielä joitain vuosia sitten Bronco muistettiin Fordin tuotannosta poistuneena mallina, jolla O. J. Simpson päästeli poliisia pakoon 90-luvulla. Näyttävän...

Jäähyväiset pelkälle bensakoneelle – Ford Mondeota saa jatkossa enää hybridinä tai dieselinä

Ford Mondeo astui takavetoisen Sierran saappaisiin vuonna 1993 modernin poikittaismoottorin ja etuvetotekniikan voimin. Keskiluokan Fordin ura on siis venynyt...

Nyt se on testattu. Onko uusi vai vanha Defender parempi maastossa?

Yksi kaikkien aikojen maastokelpoisimpia autoja on perinteisesti ollut Land Rover Defender, josta tänä vuonna tuotantoon on tullut täysin uudistunut...

Ikä on vain numero – 80-vuotias John Clower ajaa lähes joka päivä Ferrari F40:llään

Vuonna 1987 lanseerattu Ferrari F40 on viimeinen auto, jolle merkin perustaja Enzo Ferrari ehti antaa vielä siunauksensa tuotantoon. F40...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme.

Lähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.