Auto tykkää kun sillä ajetaan. Sähköauto tykkää ajamisesta erityisen paljon, ja kuljettaja vieläkin enemmän edullisen ajamisen ansiosta. Esson baarissa sähköautoista ei vieläkään oikein tykätä, kun niillä ei muka pääse pitkiä matkoja. Päätimme kokeilla miten helposti sähköautolla onnistuu ajaa 10 maata 10 päivässä. Päätepiste olisi Madrid, joka valikoitui kohteeksi Atleticoa fanittavan apukuskin masinoinnin ansiosta.
Suunnitelma
Matkaan lähdettiin maanantaina, ja menomatkalle varattiin viisi päivää – eli puolet ajasta. Kilometrejä kertyisi kuitenkin hieman enemmän, koska halusimme ajaa maisemareittejä. Mielessä kutitteli alppien ylitys: onneksi syyskuussa St. Bernhardtin sola olisi vielä helposti avoimena. Ensilumi oli jo satanut, joten hieman huolestuneena seurasimme säätiedotuksia. Onneksi päivälämpötila pysyi koko ajan 10-15 asteessa.
Baltian CHAdeMOt eivät rehellisesti puhuen riitä rivakkaan matkantekoon, koska 2 tunnin ajon jälkeen joutuu lataamaan tunnin. Niinpä matkareitti kulkisi Ruotsin läpi, ja lataus sujuisi nopeasti täysin Superchargerien varassa. Autossa on ilmaiset Supercharger-lataukset, joten ajaminen olisi sopivan hintaista.
Menomatka kulkisi Ruotsin ja Tanskan läpi Saksaan. Tanskan läpiajon sijaan säästettäisiin aikaa ottamalla lautta Rödbystä Puttgardeniin. Saksassa stopattaisiin Frankfurtissa, ajettaisiin Sveitsiin ja ylitettäisiin Alpit St. Bernhardtin solan läpi. Italiassa kohokohta olisi maailman upeimmaksi moottoritieksi nimetty Genovan ja Nizzan välinen pätkä. Matka jatkuisi Välimeren rantaa pitkin, ja aikataulun salliessa koukattaisiin vielä Andorraan matkalla Madridiin.
Taaksepäin tultaisiin Ranskan kautta. Madridista pohjoiseen Burgosiin, Pyrennien yli San Sebastianiin ja Pariisin kautta kohti pohjoista. Matkalla ajettaisiin Belgian kautta Kölniin katsastamaan kuulu tuomiokirkko, ja siitä kohti kotia. Huh, takamus puutuu jo reittiä suunnitellessa!
Suosittelemme
Teslan uusi latauskäyrä
Teslan Supercharger on ollut matka-ajon kannalta erinomainen verkosto. Kevään 2019 päivityksissä latausnopeus tyhjään akkuun nousi, ja ylitti parhaimmillaan 120 kW tehon. Harmillisesti kesän päivityksessä otettiin takapakkia, kun Teslan 85 -akun latausnopeutta hidastettiin korkeammilla akun täyttöasteilla. Juuri ennen reissuun lähtöä törmäsin selvitykseen, jossa muutokset oli visualisoitu verrattuna aiempaan käyrään.
Muutokset näyttävät huolestuttavilta. Aiemmin yli 100 kW latausteho toteutui 33-35% varaukseen saakka, mutta nyt tasaluvun alle mennään jo 10% alempana. Kuinka paljon tämä hidastaa? Ei muuta kun laskemaan!
Aiemmin liki tyhjän akun lataus 30% verran ei vienyt juuri mitään aikaa, kun 5-35% lataus kesti 11 minuuttia. Uudella käyrällä aikaa menee minuutti pidempään. Ei mikään katastrofi, jos vessaan on jonoa ei eroa huomaa.
Superillisen* lataaminen sen sijaan hidastuu jo enemmän. Aiemmin 5%-55% lataus kesti 21 minuuttia, mutta uudella käyrällä aikaa palaa 24 minuuttia. Odottavalle kolme minuuttia ainakin tuntuu pitkältä ajalta.
Pidemmän stintin, 300 km maantiellä tai 200 km moottoritiellä vaatima 70% lataus alkaa jo huolestuttaa. Aiemmin 5-75% meni kohtuullisessa 35 minuutissa, jolloin burgerin työntäminen kitusiin ja vessassa käynti tauon aikana vaatii kuskilta ripeyttä (ainakin jos asia on iso ja palvelunopeus aakkostasoa). Uudella profiililla aikaa kuluu 6 minuuttia pidempään, mikä päivän mittaan kertautuessa on jo huolestuttava pidennys.
Kun lataustaukoja olisi edessä kymmeniä, niin en suoranaisesti innostunut tästä päivityksestä. Mieleen juolahti jo kysymys onko kyseessä oikeasti akun kestävyys, vai halutaanko lataamisesta tehdä vähemmän houkuttelevaa ilmaisilla Superchargereilla myydyille autoille. Mene ja tiedä.
*superillinen = kahden Superchargerin väli, yleensä noin 150-200 km
Matkaan
Matka alkoi maanantaina puoliltapäivin, kun lähdin kotoa Hyvinkään kupeesta kohti Helsinkiä. Poimin apumiehen kyytiin, ja sen jälkeen lähdimme hankkimaan Teslan takakonttiin sopivaa ilmapatjaa. Tarkoituksemme oli nukkua joka toinen yö autossa, jolloin reittisuunnittelu olisi vapaampaa ja halutessa voisi viipyä jossain paikassa ennakoitua pidempään. Teslan kontissa on penkit kännettynä tilaan tasan kaksi metriä ja leveyttä reilun metrin, joten tilaa on.
Oikean levyistä patjaa ei oikein suoraan löytynyt Espoon ostareilta, joten lopulta ostimme ylileveän 140 cm patjan, joka soveltuikin tarkoitukseen erinomaisesti. Ilmapatja venyi muotoonsa nätisti, ja mukautui yllättävänkin hyvin kontin muotoihin. Kannattaa valita mahdollisimman matala ilmapatja, koska korkeutta kontin pohjalta kattoon on 50 cm.
Matka kohti Turkua sujui rankkasateessa ja vastatuulessa. Aamun ajojen jäljiltä akku ei ollut lähtiessä täynnä, joten reilut 200 km moottoritietä olisi liikaa. Ajelimme Espoosta Saloon vanhaa tietä kun kiire ei kerran ollut, ja saavuimme jo vähän viiden jälkeen Paimioon.
Latausaikaa oli puolisentoista tuntia. Akku sai latautua kaikessa rauhassa kun söimme massut täyteen, ja täytimme sen jälkeen vielä ilmapatjankin valmiiksi. Kun aikaa oli, haimme myös aamuksi eväät kaupan puolelta. Ulkoilman lämpötilaan asettuva trunkki on mainio säilytyspaikka eväille! Laivalla teimme pikku kierroksen ja painuimme ajoissa pehkuihin, jotta heräisimme virkeinä kun laiva saapuisi kuudelta satamaan.
Lapsen arvosanat etapista
Laiva 5.5/6, muuten hyvä mutta heti piti mennä nukkumaan ja herätys oli aikaisin