Mersun superauto täyttää 50 vuotta – lokinsiipiovinen C111-II ei valitettavasti koskaan päässyt tuotantoon

Lokinsiipimersuna tunnettu 300 SL oli 1950-luvulla aikansa superauto, joka ei koskaan saanut arvoistansa seuraajaa. Lähimmäksi päästiin 1960- ja 1970-lukujen taitteessa, jolloin Mercedes esitteli C111:nä tunnetun urheiluauton.

Muista aikansa tähtikeuloista radikaalisti poikennut kiilamainen sportti nähtiin ensimmäistä kertaa syksyllä 1969 Frankfurtin autonäyttelyssä. C111:n monet muotoiluyksityiskohdat olivat kauniisti sanottuna vielä hiomisen tarpeessa, joten C111-II:ksi nimetty paranneltu painos lanseerattiin jo seuraavana keväänä, eli melko tarkalleen puoli vuosisataa sitten Genevessä. C111 oli esittelyhetkellään varsinainen sensaatio, mitä vielä lisäsi auton kahta ensimmäistä versiota vauhdittanut wankel-tekniikka.


Weissherbst-nimisellä metallioranssilla maalatussa C111-II:ssa oli ykköspainoksen tavoin lokinsiipiovet, jotka toivat tietysti heti mieleen 300 SL:n. Matalasta korista, keskimoottorista ja kaksipaikkaisuudesta huolimatta autoa saattoi luonnehtia jopa käytännölliseksi omassa kategoriassaan, koska takakatteen alle sopi kompaktin kiertomäntämoottorin lisäksi parhaimmillaan kaksi matkalaukkua.

C111-II sai myös kunnian olla historian ensimmäinen täysin tietokoneella suunniteltu auto. Mercedes pystyi laskemaan aikansa teknologian avulla mm. dynaamisia kuormia, mikä auttoi lyhentämään tuotekehitykseen käytettyä aikaa neljän kuukauden verran. Vaikka C111:n kakkospainoksessa käytettiin aluksi nelikammioista wankelia, se joutui pian tekemään tilaa perinteisemmälle voimanlähteelle. Tähtimerkki halusi testata superautoprojektissaan erilaisia moottoreita, ja niinpä C111-II:ssa siirryttiin mm. 1970-luvun alun S-luokasta ja SL:stä tuttuun 3,5-litraiseen bensakasiin.





Mercedes kertoi heti alkuun, että C111 olisi vain tuotekehitystä palveleva konsepti. Autosta innostuneet asiakkaat lähettivät silti Stuttgartiin avoimia shekkejä, mutta nekään eivät saaneet Mersun päätä kääntymään. Niinpä C111 jäi ainoastaan tutkielmaksi, jonka sarjatuotantomahdollisuudet kaatuivat lopullisesti vuoden 1973 öljykriisiin. Tuotekehitysprojekti jatkui siitäkin huolimatta, ja niinpä entistä aerodynaamisempiin kuoriin verhottu C111-III tehtaili 1970-luvun loppupuolella uusia nopeusennätyksiä dieselmoottorin voimin.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Kuka ostaisi tämän pätkäksi lyhennetyn Mazda 323:n?

Facebookin Marketplace -kauppapaikalla on miltei vuoden päivät kaupiteltu kaksioviseksi muutettua Mazdaa, joka ei taatusti ole kaikkien makuun. Kyseessä voisi äkkiseltään...

Jälleen uusi päästöjen uhri – BMW M2:n päivät ovat pian luetut Euroopassa

Jatkuvasti tiukentuvat päästömääräykset aiheuttavat Euroopan markkinoilla melkoisia ongelmia eri valmistajien tehokkailla polttomoottoreilla varustetuille malleille. Nyt päästöjen uhriksi on joutumassa...

Uutta tyyliä perheautoon – venäläispaja teki Ford Focuksesta tuulilasittoman speedsterin

Automaailmassa on viime vuosina lanseerattu katottomia ja tuulilasittomia speedstereitä eri superautojen pohjalta. Niinpä nämä luomukset ovat jääneet vain harvojen...

Tässä on pienoismallien Rolls-Royce – 1:8-kokoisen Cullinanin hinnat alkavat reilusta 15 000 eurosta

Rolls-Royce laajensi mallistoaan muutama vuosi sitten Cullinaniksi nimetyllä katumaasturilla. Siitä täytyy pulittaa verottomanakin yli 300 000 euroa, eli kyseessä...

Ford Cosworthin kuuluisa takasiipi sai innoituksen Punaisen Paronin lentokoneesta

Kukapa autohullu ei muistaisi Cossu-Eskon hurjaa kaksoistakasiipeä 90-luvun ralli- ja siviilimaailmasta. Harva kuitenkaan tietää, että siipiä piti alun perin...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...