Mersun superauto täyttää 50 vuotta – lokinsiipiovinen C111-II ei valitettavasti koskaan päässyt tuotantoon

Lokinsiipimersuna tunnettu 300 SL oli 1950-luvulla aikansa superauto, joka ei koskaan saanut arvoistansa seuraajaa. Lähimmäksi päästiin 1960- ja 1970-lukujen taitteessa, jolloin Mercedes esitteli C111:nä tunnetun urheiluauton.

Muista aikansa tähtikeuloista radikaalisti poikennut kiilamainen sportti nähtiin ensimmäistä kertaa syksyllä 1969 Frankfurtin autonäyttelyssä. C111:n monet muotoiluyksityiskohdat olivat kauniisti sanottuna vielä hiomisen tarpeessa, joten C111-II:ksi nimetty paranneltu painos lanseerattiin jo seuraavana keväänä, eli melko tarkalleen puoli vuosisataa sitten Genevessä. C111 oli esittelyhetkellään varsinainen sensaatio, mitä vielä lisäsi auton kahta ensimmäistä versiota vauhdittanut wankel-tekniikka.





Weissherbst-nimisellä metallioranssilla maalatussa C111-II:ssa oli ykköspainoksen tavoin lokinsiipiovet, jotka toivat tietysti heti mieleen 300 SL:n. Matalasta korista, keskimoottorista ja kaksipaikkaisuudesta huolimatta autoa saattoi luonnehtia jopa käytännölliseksi omassa kategoriassaan, koska takakatteen alle sopi kompaktin kiertomäntämoottorin lisäksi parhaimmillaan kaksi matkalaukkua.

C111-II sai myös kunnian olla historian ensimmäinen täysin tietokoneella suunniteltu auto. Mercedes pystyi laskemaan aikansa teknologian avulla mm. dynaamisia kuormia, mikä auttoi lyhentämään tuotekehitykseen käytettyä aikaa neljän kuukauden verran. Vaikka C111:n kakkospainoksessa käytettiin aluksi nelikammioista wankelia, se joutui pian tekemään tilaa perinteisemmälle voimanlähteelle. Tähtimerkki halusi testata superautoprojektissaan erilaisia moottoreita, ja niinpä C111-II:ssa siirryttiin mm. 1970-luvun alun S-luokasta ja SL:stä tuttuun 3,5-litraiseen bensakasiin.

Mercedes kertoi heti alkuun, että C111 olisi vain tuotekehitystä palveleva konsepti. Autosta innostuneet asiakkaat lähettivät silti Stuttgartiin avoimia shekkejä, mutta nekään eivät saaneet Mersun päätä kääntymään. Niinpä C111 jäi ainoastaan tutkielmaksi, jonka sarjatuotantomahdollisuudet kaatuivat lopullisesti vuoden 1973 öljykriisiin. Tuotekehitysprojekti jatkui siitäkin huolimatta, ja niinpä entistä aerodynaamisempiin kuoriin verhottu C111-III tehtaili 1970-luvun loppupuolella uusia nopeusennätyksiä dieselmoottorin voimin.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Myydään: Fordin vintage-avolava saksalaisella talousmoottorilla

Mitä tehdä, kun pitää enemmän 70-lukulaisen miehekkäästä automuotoilusta, haluaa kuljettaa säänkestävää tavaraa, mutta ei ole valmis sponsoroimaan jokaista vastaantulevaa...

Voimanpuute ei vaivaa tätä Audia – uudessa ABT RS7-R:ssä on 740 heppaa ja 920 newtonin vääntö

Audi esitteli uusimman sukupolven RS 6:n ja RS 7:n viime syyskuussa Frankfurtin autonäyttelyssä. Ne ovat ehtineet jo tuning-pajojen kynsiinkin,...

Autonvalmistajien historiaa: AMC – Taistelija kolmen suuren varjossa

Amerikan Yhdysvalloissa oli aikanaan kolme suurta autonvalmistajaa: General Motors (GM), Ford ja Chrysler. Näiden jälkeen tuli pienempi American Motors...

Upotti poikaystävänsä auton jokeen – samalla löytyi Mazda RX-7 ja viisi muuta autoa!

Vinkki vedenalaisesta autosta voi johtaa mystisiin löytöihin. Näin kävi sukellusryhmälle, joka oli saanut vinkin joen pohjassa köllöttelevästä avolavasta. Mustasukkaisuuden roihahtaessa...

Maailman vähiten ajettu Lamborghini Miura SV tarjolla – auto myytiin uutena Saudi-Arabian kuningasperheelle

Vuonna 1966 debytoinut Lamborghini Miura mainitaan usein maailman kauneimpia autoja listattaessa. Jo ”tavalliset” Miurat ovat nykyään huippukalliita, mutta tämän...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...