Mersun superauto täyttää 50 vuotta – lokinsiipiovinen C111-II ei valitettavasti koskaan päässyt tuotantoon

Lokinsiipimersuna tunnettu 300 SL oli 1950-luvulla aikansa superauto, joka ei koskaan saanut arvoistansa seuraajaa. Lähimmäksi päästiin 1960- ja 1970-lukujen taitteessa, jolloin Mercedes esitteli C111:nä tunnetun urheiluauton.

Muista aikansa tähtikeuloista radikaalisti poikennut kiilamainen sportti nähtiin ensimmäistä kertaa syksyllä 1969 Frankfurtin autonäyttelyssä. C111:n monet muotoiluyksityiskohdat olivat kauniisti sanottuna vielä hiomisen tarpeessa, joten C111-II:ksi nimetty paranneltu painos lanseerattiin jo seuraavana keväänä, eli melko tarkalleen puoli vuosisataa sitten Genevessä. C111 oli esittelyhetkellään varsinainen sensaatio, mitä vielä lisäsi auton kahta ensimmäistä versiota vauhdittanut wankel-tekniikka.

-- MAINOS --

Weissherbst-nimisellä metallioranssilla maalatussa C111-II:ssa oli ykköspainoksen tavoin lokinsiipiovet, jotka toivat tietysti heti mieleen 300 SL:n. Matalasta korista, keskimoottorista ja kaksipaikkaisuudesta huolimatta autoa saattoi luonnehtia jopa käytännölliseksi omassa kategoriassaan, koska takakatteen alle sopi kompaktin kiertomäntämoottorin lisäksi parhaimmillaan kaksi matkalaukkua.

-- MAINOS --




C111-II sai myös kunnian olla historian ensimmäinen täysin tietokoneella suunniteltu auto. Mercedes pystyi laskemaan aikansa teknologian avulla mm. dynaamisia kuormia, mikä auttoi lyhentämään tuotekehitykseen käytettyä aikaa neljän kuukauden verran. Vaikka C111:n kakkospainoksessa käytettiin aluksi nelikammioista wankelia, se joutui pian tekemään tilaa perinteisemmälle voimanlähteelle. Tähtimerkki halusi testata superautoprojektissaan erilaisia moottoreita, ja niinpä C111-II:ssa siirryttiin mm. 1970-luvun alun S-luokasta ja SL:stä tuttuun 3,5-litraiseen bensakasiin.

-- MAINOS --

Mercedes kertoi heti alkuun, että C111 olisi vain tuotekehitystä palveleva konsepti. Autosta innostuneet asiakkaat lähettivät silti Stuttgartiin avoimia shekkejä, mutta nekään eivät saaneet Mersun päätä kääntymään. Niinpä C111 jäi ainoastaan tutkielmaksi, jonka sarjatuotantomahdollisuudet kaatuivat lopullisesti vuoden 1973 öljykriisiin. Tuotekehitysprojekti jatkui siitäkin huolimatta, ja niinpä entistä aerodynaamisempiin kuoriin verhottu C111-III tehtaili 1970-luvun loppupuolella uusia nopeusennätyksiä dieselmoottorin voimin.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

1969 Charger-projekti: Entisöintiin vai tuunaukseen?

Ebayssä myynnistä löytyvät 60-luvun lopun Dodge Chargerit saavat aina huomiota osakseen. Tämä yksilö vaatii kuitenkin paljon töitä, ja uuden...

Pitkä odotus päättyi – jättimunuaisilla varustetut BMW M3 ja M4 tulivat vihdoinkin julkisuuteen

Uuden BMW M3:n ja M4:n naamailme lienee yksi automaailman huonoimmin varjeltuja salaisuuksia. Ensimmäiset tiedot sportti-ikonien radikaalista keulasta tulivat julki...

Aloitusmalli Ferrarin tyyliin näyttää tältä – päivitetyssä Portofino M:ssä on 620 heppaa ja kevyesti muokattu ulkonäkö

Kun Ferrari esitteli viime syksynä avomallisen Portofinon pohjalta tehdyn Roma-nimisen coupén, monet jäivät odottamaan samoja päivityksiä myös Portofinoon. Nyt...

Ranta-Mini tekee paluun – uutta Mokea saa jälleen Isossa-Britanniassa

Alkuperäinen Austin tai Morris Mini oli yksi svengaavan 1960-luvun symboleista, ja samaa voidaan sanoa myös pikkuauton pohjalta tehdystä Moke-rantamallista....

Teslan ostajan opas: Model S vai Model X

Moni Teslan ostaja pähkäilee itselleen sopivaa mallia. Model 3 vs. Model S vertailuita löytyy useita, mutta kahden suurimman mallin,...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...