Klassista tyyliä modernilla tekniikalla – Ares Designin Wami Lalique Spyder tuo 1950-luvun urheiluautohengen nykypäivään

Avomallisten urheiluautojen kulta-aikaa elettiin 1950-luvulla, jolloin kansainväliset playboyt saattoivat suhata Italian Amalfin rannikon ja Ranskan Rivieran väliä vaikkapa Maserati Spyderilla. Nyt italialainen Ares Design herättää nämä ajat henkiin modernilla tulkinnalla klassisesta roadsterista.

Dany Baharin vetämän Areksen päämaja sijaitsee Modenassa lähellä Ferrarin ja Maseratin syntysijoja. Tältä pohjalta firman uusimman luomuksen esikuvaksi on ollut helppo valita yksi Maseratin suurimmista klassikoista 1950-luvulta, eli A6G/2000 Spyder -niminen kaksipaikkainen avosportti. Ares Design antoi ideastaan esimakua jo pari vuotta sitten, kun julkisuuteen tuotiin Project Wamiksi nimetyn luomuksen havainnekuvia. Nyt vuorossa on Wami Lalique Spyderiksi ristitty tuotantomalli, joka seuraa tiiviisti Project Wamin jalanjäljillä.

Auton linjat on kopioitu lähes yksi yhteen Fruan koripajan suunnittelemasta Maseratista vuodelta 1956. Niinpä klassista ritilämaskia reunustavat pyöreät lamput ja kromatut puskurin kävyt, kun taas konepellissä on kiiltotavaralla silattu ilmanottoaukko. Kromia löytyy myös helmoista, etulokasuojien kiduksista, ovenkahvoista ja siroista sivupeileistä. Perä on pyöreä klassisen esikuvan malliin, ja takahelman alta pilkottavat roadsterin voimavaroista kertovat neljä pakoputkenpäätä.

Vaikka tyyli on kuin museoautosta, Wami Lalique Spyderin kori tehdään moderniin tapaan hiilikuidusta ja alumiinista. Auton alla pyörivien kromattujen pinnavanteiden tuumakokokin on moderni, mutta kiekkojen design ja valkosivurenkaat vievät ajatukset vahvasti menneille vuosikymmenille. Retrohenkeä on yritetty tuoda sisustaankin esimerkiksi puuverhoilun, pyöreiden analogisten mittareiden, myöskin pyöreiden ilmasuulakkeiden ja italialaisella nahalla verhoiltujen istuinten avulla, mutta tarkkasilmäiset huomaavat silti jotakin kovin tuttua oviverhoilujen ja ratin muodoissa.

Suosittelemme

Sama koskee myös kangaskattoa ja tuulilasinkarmia. Areksen nyt julkaisemien kuvien perusteella Wami Lalique Spyderin lähtökohtana on käytetty ensimmäisen sukupolven BMW Z4:ää 2000-luvun alkupuolelta. Ainakin mittasuhteidensa puolesta Bemari sopii mainiosti klassista tyyliä jäljittelevän roadsterin lähtökohdaksi, ja sama koskee myös moottoria.

Maseratia vauhditti nimittäin suora kuutonen, jollainen löytyy myös baijerilaisavon pellin alta. Jos lähtökohdaksi päätyy Z4:n M-versio, voimanlähteenä toimii jo lähes legendaariseen maineeseen noussut S54B32-kone, joka palveli myös E46-korisessa M3:ssa. Yli 340 hevosvoiman huipputeho houkutellaan esiin lähes 8000 kierroksen kohdalla, joten voimanlähdettä saa myös kierrättää klassiseen tyyliin.

Ares Design ottaa parhaillaan tilauksia vastaan uusimmasta luomuksestaan. Ainakin ensimmäisen erän tuotantomäärä rajataan vain 12 yksilöön, joten kiinnostuneiden kannattaa ottaa pian yhteyttä Modenaan. Auton hinnasta ei kuitenkaan ole annettu mitään tietoja julkisuuteen.

LähdeCarscoops

Lue lisää