Hauskaa syntymäpäivää, C 36 – Mersun ja AMG:n ensimmäinen virallinen yhteistyöprojekti täyttää tänään 25 vuotta

Hans Werner Aufrecht ja Erhard Melcher olivat 1960-luvulla Mersun tuotekehitysinsinöörejä, joiden mieli paloi kuitenkin sporttisempien autojen pariin. Niinpä miehet perustivat vuonna 1967 Großaspachin kylään oman virityspajansa, joka nimettiin AMG:ksi herrojen sukunimien alkukirjaimien ja firman sijaintipaikan mukaan. AMG keskittyi alusta alkaen Mercedeksiin, ja menestystä alkoi tulla kilparadoillakin jo muutaman vuoden päästä.

Massiivisen 300 SEL 6.3:n pohjalta tehty ratakilpuri ylsi esimerkiksi vuoden 1971 Span 24 tunnin koitoksessa luokkavoittoon ja yleiskilpailun toiselle sijalle, mutta AMG:n pääasiallinen leipä tuli kuitenkin Mersun katumalleihin myydyistä viritys- ja styling-palikoista. Niiden laatu tyydytti myös tähtimerkkiä, ja niinpä autonvalmistajan ja tuning-pajan yhteistyö syveni vuosien mittaan.

Vuonna 1990 oltiin jo siinä pisteessä, että AMG ja Mercedes-Benz sopivat ensimmäisen yhteistyöprojektinsa kehittämisestä. Tavoitteena oli tuoda Mersun mallistoon BMW:n M-autojen kaltainen virallinen sporttiversio, jonka myynti ja huolto hoituisivat samassa pisteessä tavallisten tähtikeulojen kanssa. Lähtökohdaksi valittiin tuolloin kehitteillä ollut ensimmäisen sukupolven C-luokka, joka astui 190 E:n saappaisiin kesällä 1993.

C 36:ksi nimetty sporttimalli näki päivänvalon vain muutamaa kuukautta myöhemmin, eli 9.9.1993. Auton pohjana käytettiin kuusipyttyistä C 280:aa, mutta moottori luotiin W124-korisen E 320:n suoran kuutosen perustalta. M104-koodilla tunnettu mylly sai kuitenkin monia muutoksia, joihin lukeutuivat mm. suurempi männänhalkaisija ja iskunpituus. Iskutilavuudeksi saatiin 3,6 litraa, ja kampiakseli napattiin Mersun dieselpuolelta. Monia osia valmistettiin myös räätälintyönä C 36:ta varten, ja lopulta tuloksena oli 280 hevosvoiman huipputeho ja 385 newtonmetrin vääntö.

Ne olivat aikanaan kelpo arvoja luokassaan, ja esimerkiksi huipputeho jäi BMW M3:n vastaavasta vain muutaman hepan verran. Alkupään C 36:issa luotettiin vielä nelivaihteiseen automaattiin, mutta laatikko päivitettiin myöhemmin viisipykäläiseksi. Auto pinkaisi nollasta sataan 6,7 sekunnissa, ja huippunopeus leikattiin elektronisesti 250 km/h:n lukemaan. C 36:n sisustaan tuotiin sporttihenkeä mm. ruutukuvioisten penkkien ja ratin valkoisen alareunan avulla. Ulkoisesti auton tunnisti AMG:n viisireikäisistä vanteista, hillityistä tuplaputkenpäistä ja myöskin hyvin hillitystä korisarjasta.

W202-korista C 36:ta ehdittiin valmistaa yli 5200 kappaletta, kunnes auto joutui faceliftin yhteydessä V8-koneisen C 43:n korvaamaksi. Nykyään samoja perinteitä jatkaa tuplaturbokasilla ryyditetty C 63, ja AMG:kin on ollut jo pitkään täysin Mersun omistuksessa. Sporttibrändi on tunnettu jo muutaman vuoden ajan Mercedes-AMG:nä, eli siitä on tehty oma merkkinsä tavallisten Mersujen rinnalle. Tämän kehityksen ensiaskeleet otettiin C 36:n myötä, joten autolla on tärkeä rooli tähtimerkin pitkässä historiassa.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Mersun F1-moottorisen hyperauton kehitystyö on vihdoinkin loppusuoralla – ensimmäiset asiakasautot luovutetaan vuonna 2021

Mercedes esitteli jo kohta kolmen vuoden takaisessa Frankfurtin autonäyttelyssä Project Oneksi nimetyn hyperautotutkielman, jonka kuorten alla murisi aito F1-voimanlähde....

Klassista futarityyliä tarjolla – David Beckhamin entinen Aston Martin AMV8 Volante on myynnissä Isossa-Britanniassa

Aston Martin DBS esiteltiin vuonna 1967 jo pahasti vanhentumaan päässeen DB6:n seuraajaksi. DBS:n pohjalta lanseerattiin muutama vuosi myöhemmin muskelihenkisempi...

Mercedes julkaisi ensimmäisen videon uudesta superautostaan – AMG GT R Black Seriesissä on ilmeisesti jopa 720 heppaa

Mercedes-AMG:n kaksipaikkainen GT-mallisarja on ollut myynnissä jo useita vuosia. GT-valikoiman kruunaavaa absoluuttista huippuversiota on kuitenkin saatu odottaa näihin päiviin...

Koeajossa klassikko: Lotus Esprit Turbo 1989

Englantilainen vuonna 1952 perustettu Lotus Cars tunnetaan urheiluautoista, joiden keveys ja ohjattavuus teki niistä suosittuja erityisesti autoharrastajien keskuudessa. Lotus...

Tässä on avo-Mustangien graalin malja: Vain kuusi autoa koko maailmassa

Vuoden 1970 autoharvinaisuus on nyt tullut myyntiin, ja seuraavan kerran vastaavaa on tuskin myynnissä vuosiin. Kuusi onnekasta omistajaa tuskin...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...