Hauskaa syntymäpäivää, C 36 – Mersun ja AMG:n ensimmäinen virallinen yhteistyöprojekti täyttää tänään 25 vuotta

Hans Werner Aufrecht ja Erhard Melcher olivat 1960-luvulla Mersun tuotekehitysinsinöörejä, joiden mieli paloi kuitenkin sporttisempien autojen pariin. Niinpä miehet perustivat vuonna 1967 Großaspachin kylään oman virityspajansa, joka nimettiin AMG:ksi herrojen sukunimien alkukirjaimien ja firman sijaintipaikan mukaan. AMG keskittyi alusta alkaen Mercedeksiin, ja menestystä alkoi tulla kilparadoillakin jo muutaman vuoden päästä.

Massiivisen 300 SEL 6.3:n pohjalta tehty ratakilpuri ylsi esimerkiksi vuoden 1971 Span 24 tunnin koitoksessa luokkavoittoon ja yleiskilpailun toiselle sijalle, mutta AMG:n pääasiallinen leipä tuli kuitenkin Mersun katumalleihin myydyistä viritys- ja styling-palikoista. Niiden laatu tyydytti myös tähtimerkkiä, ja niinpä autonvalmistajan ja tuning-pajan yhteistyö syveni vuosien mittaan.

Vuonna 1990 oltiin jo siinä pisteessä, että AMG ja Mercedes-Benz sopivat ensimmäisen yhteistyöprojektinsa kehittämisestä. Tavoitteena oli tuoda Mersun mallistoon BMW:n M-autojen kaltainen virallinen sporttiversio, jonka myynti ja huolto hoituisivat samassa pisteessä tavallisten tähtikeulojen kanssa. Lähtökohdaksi valittiin tuolloin kehitteillä ollut ensimmäisen sukupolven C-luokka, joka astui 190 E:n saappaisiin kesällä 1993.





C 36:ksi nimetty sporttimalli näki päivänvalon vain muutamaa kuukautta myöhemmin, eli 9.9.1993. Auton pohjana käytettiin kuusipyttyistä C 280:aa, mutta moottori luotiin W124-korisen E 320:n suoran kuutosen perustalta. M104-koodilla tunnettu mylly sai kuitenkin monia muutoksia, joihin lukeutuivat mm. suurempi männänhalkaisija ja iskunpituus. Iskutilavuudeksi saatiin 3,6 litraa, ja kampiakseli napattiin Mersun dieselpuolelta. Monia osia valmistettiin myös räätälintyönä C 36:ta varten, ja lopulta tuloksena oli 280 hevosvoiman huipputeho ja 385 newtonmetrin vääntö.

Ne olivat aikanaan kelpo arvoja luokassaan, ja esimerkiksi huipputeho jäi BMW M3:n vastaavasta vain muutaman hepan verran. Alkupään C 36:issa luotettiin vielä nelivaihteiseen automaattiin, mutta laatikko päivitettiin myöhemmin viisipykäläiseksi. Auto pinkaisi nollasta sataan 6,7 sekunnissa, ja huippunopeus leikattiin elektronisesti 250 km/h:n lukemaan. C 36:n sisustaan tuotiin sporttihenkeä mm. ruutukuvioisten penkkien ja ratin valkoisen alareunan avulla. Ulkoisesti auton tunnisti AMG:n viisireikäisistä vanteista, hillityistä tuplaputkenpäistä ja myöskin hyvin hillitystä korisarjasta.

W202-korista C 36:ta ehdittiin valmistaa yli 5200 kappaletta, kunnes auto joutui faceliftin yhteydessä V8-koneisen C 43:n korvaamaksi. Nykyään samoja perinteitä jatkaa tuplaturbokasilla ryyditetty C 63, ja AMG:kin on ollut jo pitkään täysin Mersun omistuksessa. Sporttibrändi on tunnettu jo muutaman vuoden ajan Mercedes-AMG:nä, eli siitä on tehty oma merkkinsä tavallisten Mersujen rinnalle. Tämän kehityksen ensiaskeleet otettiin C 36:n myötä, joten autolla on tärkeä rooli tähtimerkin pitkässä historiassa.

- Advertisement -
LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Uusimmat

Porsche Taycan ensimaistiaiset

Pääsin tutustumaan Porschen ensimmäiseen täyssähköautoon Taycaniin Tesla Club Finlandin järjestämässä tilaisuudessa, joka keräsi paikalle kymmeniä kiinnostuneita kahteen iltatilaisuuteen.  Lakanan alta...

Uusi Porsche 911 Turbo S vuosi julkisuuteen jo ennen Geneven ensi-iltaa – urheiluautoikonin huippuversiossa saattaa olla jopa 650 heppaa

Porsche 911 on kuulunut jo yli 55 vuoden ajan maailman ikonisimpiin urheiluautoihin. Nykyinen 992-sukupolvi tuli markkinoille reilu vuosi sitten,...

GM tappaa jälleen yhden merkkinsä – australialaisbrändi Holden on pian historiaa

General Motorsin viitan alla toimineilla automerkeillä ei ole ollut aina helppoa. Viikatemies on jo korjannut niin Pontiacin kuin Oldsmobilenkin...

Tässä Porschessa on yksilöllistä tyyliä – tehdas entisöi ainutlaatuisen 964-korisen 911:n newyorkilaiselle muotimogulille

New Yorkissa päämajaansa pitävä muotibrändi Aimé Leon Dore (ALD) ei välttämättä sano suurimmalle osalle meistä yhtään mitään, mutta ainakin...

Bentley esittelee Genevessä eksklusiivisen erikoismallin – yli 1,8 miljoonan euron hintaista Bacalaria valmistetaan vain reilut 10 kappaletta

Räätälintyönä tehtävillä Bentleyn erikoismalleilla on pitkät perinteet. Koripajojen kulta-aikoina lähes jokaisessa Bentleyssä oli erikoiskori, ja 1990-luvulla tässä lajissa kunnostautui...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Klassikkoja ja tuoreita suosikkeja – talvijalkineet moneen tyyliin ja makuun

Tämä talvi on ollut sään puolesta ailahtelevainen. Lumen sijaa taivaalta on tullut useammin vettä....

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...