Costa del Sol autolla, osa 8: Sevilla

Toimittajanretkun rahat eivät tänäkään vuonna riittäneet Bahamalle saakka, kun päätoimittajan lupaama joulubonus paljastui savukerasiaksi (enkä edes polta). Niinpä ei auttanut kuin hypätä malagankoneeseen, ja lähteä valohoitoon (eli töihin) tutulle Aurinkorannikolle. Onneksi siellä riittää nähtävää, tällä kertaa tutustumiskohteena oli roomalaisten Hispalis, eli tutummin Sevilla.

Jokamies - Costa Del Sol Autolla - Sevilla - Abarth
Abarth 595 rättikatolla on mitä mainioin vuokra-auto Espanjan oloihin. Pieni auto on näppärä kaupunkien kujilla ja taittuu kätevästi 1700-luvun kellareihin rakennettuihin autohalleihin. Ja kun auto on kevyt, niin 160 hevosvoimaa riittää pitkälle. Tässä on ensimmäinen polttomoottoriauto, joka herätti jonkinlaisen omistamisen halun sähköön siirtymisen jälkeen. KUVA: Joose Luukkanen

Sevilla on lähellä

Ajoimme Sevillaan maisemareittiä lukijoille tutun Rondan läpi. Tällä kertaa maisemista ei ollut iloa, koska sankka sumu peitti vuoret ja Rondassa harmaalta taivaalta vihmoi vettä vaakasuorassa (kiinalaisturisteja se ei haitannut). Onneksi kaupunki oli entuudestaan tuttu, joten suurta menetystä ei tullut. Kannattaa huomata, että talviaikaan Rondan lämpötila voi olla 10-15 astetta matalampi kuin Malagassa tai Sevillassa, eli sortsit kannattaa vaihtaa suosiolla toppatakkiin.


Jokamies - Costa Del Sol Autolla - Sevilla - Kartta menomatka
Menomatkan reitiksi valikoitui Marbellan ja Rondan kautta kulkeva maisematie. Rannikolla paistoi, mutta vuoria peitti sumu ja matkaa rytmitti vesisade. KUVA: Google maps

Reitti Rondan läpi on vaihteleva ja täynnä upeita maisemia. Tie kiemurtelee vuoriston läpi, joten maisemat ovat jylhiä. Kaksikaistainen tie on mutkainen ja nautinnollinen ajaa, eikä liikennettä ollut mainittavasti hidastamassa. Aikaa kuluu 2-3 tuntia, joten jos matkaan varaa koko päivän, ehtii Rondassakin kierrellä useamman tunnin. Suosittelen!

Jokamies - Costa Del Sol Autolla - Sevilla - Rondan reitillä
Rondan ja Sevillan väli on polveilevaa maantietä. Liikennettä ei ollut kuin nimeksi. KUVA: Joose Luukkanen

Sevilla on 3000 vuotta historiaa





Sevilla on eteläisen Espanjan keskus, jonka metropolialueella asuu reilut 1,5 miljoonaa asukasta. Quadalquivir-joen varrella sijainnut kaupunki on ollut asutettuna liki 3000 vuoden ajan, joten kaikenlaista kivaa historiallista tavaraa löytyy sen ystäville. Turisteja riittää ympäri vuoden, joten sesongin ulkopuolellakin kannattaa olla ajoissa liikkeellä jos haluaa välttyä jonoilta.

Jokamies - Costa Del Sol Autolla - Sevilla - Plaza Del Triumfo
Vaikka joulunalusviikko ei ole varsinaista sesonkia, kiemurteli Alcazarin palatsin jono pitkälle Plaza Del Triumfon puolelle. Taustalla Sevillan Katedraali ja La Giralda. KUVA: Joose Luukkanen

Legendan mukaan Zeuksen poika Herkules perusti kaupungin, mutta todennäköisemmin asialla olivat Quadalquivirin saarelle asumaan asettuneet tartessialaiset tai foinikialaiset. Myös Alcazarin palatsin alta on kaivauksissa löytynyt jäännöksiä, jotka ajoittuvat ainakin 800 luvulle ennen ajanlaskun alkua. Kaupunki siirtyi roomalaisvallan alle 200-luvulla eaa, jolloin se oli Hispanian kaupankäynnin keskus. Tältä ajalta on säilynyt lukuisia rakennuksia, mm. akvedukti ja Herkuleen pylväät.

Jokamies - Costa Del Sol Autolla - Sevilla - La Alameda ja leijonapylväät
La Alamedan aukio on Sevillan vanhin julkinen puisto, jonka vehreys ei pääse oikeuksiinsa sateisena talvipäivänä. Kuvan leijonapylväät ovat sen pohjoispäässä, eteläreunassa on Herkuleksen ja Julius Caesarin pylväät. KUVA: Joose Luukkanen

Länsi-Rooman vajottua kaaokseen viidennellä vuosisadalla goottiheimot jylläsivät nykyisen Espanjan alueella. Vandaalien visiitti jäi lyhyeksi, kun heimo siirtyi Afrikan puolelle ja perusti kuningaskunnan nykyisen Marokon, Algerian ja Tunisian alueelle. Sen sijaan visigootit saivat aikaan pidempään kukoistaneen valtakunnan, joka laajimmillaan kattoi lähes koko nykyisen Espanjan ja eteläisen Ranskan Burgundiin saakka. Visigoottien valta päättyi maurien noustua maihin ja vallattua liki koko niemimaan 700-luvulla.

Jokamies - Costa Del Sol Autolla - Sevilla - Torre Del Oro
Kaksitoistakulmainen Torre Del Oro (Kultainen torni) rakennettiin alunperin vartiotorniksi muslimivallan aikana, ja nyttemmin purettu muuri liitti sen läheiseen Hopeiseen Torniin. Kultainen Torni toimi kiinnityspaikkana joen ylittävälle raskaalle kettingille, joka laivojen esti purjehtimisen editseen. Tornin alaosa on peräisin 1200-luvulta, toinen (myös 12-kulmainen) kerros lisättiin 1400-luvulla ja pyöreä kolmas kerros on 1700-luvun uusiotuotantoa: torni kärsi pahoin vuoden 1755 Lissabonin maanjäristyksestä. KUVA: Joose Luukkanen

Maurit valtasivat Sevilla vuonna 712. Kaupungista tuli umaijidien kalifaatin hallintokaupunki, johon rakennettiin muslimivallan viiden vuosisadan aikana sen nykyisin suosituimmat nähtävyydet. La Giralda, nykyisen katedraalin kellotorni, oli alunperin moskeijan minareetti. Alcazarin palatsin alueelle rakennettiin muslimien aikana peräti 12 palatsia, joista osa on säilyi reconquestan tuhosta. Myös Torre del Oro on peräisin muslimiajalta.

Jokamies - Costa Del Sol Autolla - Sevilla - La Giralda
Öinen 104,1 metriä korkea La Giralda. Torniin ei kuljeta portaita pitkin, vaan tornin ulkosyrjää kiertää leveä käytävä. Muslimiherrasväen arvolle (vai kunnolle?) ei sopinut köpöttely, vaan torniin kuljettiin hevosella. KUVA: Joose Luukkanen

Sevilla Amerikan kaupan keskuksena

Kastilian kuningas Ferdinand III aloitti 1247 kampanjan muslimien ajamiseksi pois Andalusiasta. Hän valtasi ensin Cordoban (muslimien vanhan pääkaupungin) ja Jaenin, jonka jälkeen vuorossa oli Sevilla. Kaupunki antautui 15 kuukauden piirityksen jälkeen marraskuussa 1248.

Jokamies - Costa Del Sol Autolla - Sevilla - Sevillan Katedraali
Sevillan Katedraalin mittasuhteita ei saa tallennettua kameran muistikortille. Valmistuessaan 1600-luvulla se ohitti liki tuhat vuotta piikkipaikkaa pitäneen Konstantinopolin Hagia Sofian maailman suurimpana kirkkona. Kirkon pinta-ala on 23 500 neliötä, sen laivat ovat 126 metriä pitkät ja 76 metriä leveät. Korkeutta lattiasta holvin kattoon on 42 metriä. KUVA: Joose Luukkanen

Maurien rakennukset muutettiin paremmin kristilliseen traditioon sopiviksi. Moskeija jyrättiin maan tasalle Giraldan tornia lukuunottamatta, ja paikalle nousi massiivinen katedraali. Torre Del Oro muunnettiin sekin kirkoksi. Alcazarista taas tuli kuninkaallinen palatsi.

Jokamies - Costa Del Sol Autolla - Sevilla - Real Alcazar
Real Alcazar henkii maurien tunnelmaa. Palatsi toimii edelleen Espanjan kuningashuoneen asuntona. Varaudu jonottamaan. KUVA: Joose Luukkanen

Muslimit olivat suhtautuneet juutalaisiin suvaitsevaisesti (kunhan maksoivat veronsa), mutta kristityt pakottivat heidät joko kääntymään katolisiksi tai karkoittivat heidän omaisuuden takavarikoimisen jälkeen. Pahamaineinen Espanjan inkvisitio perustettiin Sevillassa 1478 valvomaan uskon puhtautta.

Jokamies - Costa Del Sol Autolla - Sevilla - Sevillan Katedraalin alttari
Sevillan Katedraalin alttari on yhden miehen taidonnäyte. Flaami Pierre Dancart työskenteli alttarin kimpussa vuodesta 1482 alkaen, kunnes valmista tuli 44 vuoden kuluttua… KUVA: Joose Luukkanen

Kolumbus oli aikansa startup-yrittäjä, joka pitchasi ideaansa läntisestä meritiestä sinnikkäästi eri rahoittajille. Italialainen kävi tuloksetta Portugalin, Genovan, Venetsian ja Espanjan hallitsijoiden puheilla lukuisia kertoja tuloksetta. Lopulta mies onnistui, ja juuri Granadan maureilta valloittaneet Kastilian Isabella ja Aragonin Ferdinand antoivat 1492 siunauksensa hankkeelle. Kolumbus löysi Amerikan (vaikkei itse sitä koskaan tajunnut) ja samalla avasi portit Sevillan vauraudelle.

Jokamies - Costa Del Sol Autolla - Sevilla - Kolumbuksen hauta
Kolumbus jatkaa viimeistä löytöretkeään Sevillan katedraalissa. Patsaan edessä parveilee loppumaton turistien virta. KUVA: Joose Luukkanen

Sevillan kauppakamari sai yksinoikeuden amerikankauppaan, joten kaikkien laivojen oli purjehdittava ensin Sevillaan Amerikasta saavuttuaan. Raha virtasi kaupunkiin, työtä ja kaupankäyntimahdollisuuksia riitti, ja Sevillan väkiluku kasvoi 1500-luvulla yli 100 000 asukkaalla.

Jokamies - Costa Del Sol Autolla - Sevilla - Alcazar puutarha
Sää ei varsinaisesti suosinut. Sateella Alcazar puutarha, Marie Luisan puisto ja Sevillan sienet suljetaan – nähtävää jäi seuraavallekin reissulle. KUVA: Joose Luukkanen

Amerikankauppa siirtyi Cadiziin 1600-luvulla. Sevillan satamaan rantautuminen vaati 80 kilometrin purjehtimista ylävirtaan, joten siirtymä oli ymmärrettävä kaupan kasvaessa koko ajan. Quadalquivir myös kävi hankalammaksi purjehtia, kun joen mukanaan tuoma siltti mataloitti uomaa. Sevilla säilyi silti tärkeänä satamakaupunkina aina 1900-luvun alkuun asti.

Jokamies - Costa Del Sol Autolla - Sevilla - Cadiz ja Quadalquivir
Kartta paljastaa, miksi Sevillan asema maan tärkeimpänä satamana vauhtui Cadizin eduksi. Sevillaan piti purjehtia 80 km matka ylävirtaan mataloituvaa jokea pitkin, kun taas Cadizin satama aukeaa suoraan Atlanttille. KUVA: Google maps

Sevilla menestyi kulta-aikansa jälkeenkin. Kaupunki teollistui, ja esimerkiksi 1700-luvun alkupuoliskolla rakennettu massiivinen kuninkaallinen tupakkatehdas oli aikoinaan maan toiseksi suurin rakennus (kunikaan palatsin jälkeen, tietenkin). 1800-luvulla kaupunkia rakennettiin vilkkaamiin kuin koskaan: mm. Trianan silta rakennettiin, kadut kivettiin ja kaupunki sai katuvalot. Kaupungin mainetta tukevat lukuisat sinne sijoitetut oopperat: Rossinin Sevillan parturi, Beethoven Fidelio ja tietysti tupakkatehtaan tytöstä kertova Bizet’n Carmen.

Jokamies - Costa Del Sol Autolla - Sevilla - Trianan silta
Trianan silta rakennettiin 1852 korvaamaan alunperin maurien aikainen (eli vanha) ponttoonisilta. Industrialismin ajan taidonnäyte tunnetaan myös rakennuttajansa kuningatar Isabella II:n nimellä. KUVA: Joose Luukkanen

1929 järjestetty espanjalais-amerikkalainen näyttely järjestettiin lujittamaan Espanjan ja sen entisten siirtomaiden suhdetta. Kaupunkia modernisoitiin tapahtumaa varten, ja se laajeni etelään päin; esimerkiksi Plaza de Espanja sejä Palacio Español rakennettiin näyttelyä varten. Jatkoa seurasi vuoden 1992 maailmannäyttelystä, jonka aikana puolestaan kehitettiin kaupungin pohjoisosaa.

Jokamies - Costa Del Sol Autolla - Sevilla - Plaza Del Espana veneet
Plaza Del Espanalla pääsee soutuhommiin niin halutessaan. KUVA: Joose Luukkanen

Sevilla jatkaa kasvuaan. Metron ensimmäinen linja avattiin 2009. Kaupungin tuorein nähtävyys on vuonna 2011 valmistunut Metropol Parasol, jonka Sevillan sienet (Setas de Sevilla) on rakennettu suomalaisesta puusta. Kaupunki on ehdottomasti vierailemisen arvoinen, eikä pitkä viikonloppu mitenkään riitä kaiken kokemiseen.

Jokamies - Costa Del Sol Autolla - Sevilla - Quadalquivir
Quadalquiviria ylävirtaan puskeva turistialus on yleisin näky joella. Valtameriliikenne hiipui lopullisesti reilut sata vuotta sitten, kun Espanja menetti viimeisetkin Amerikan siirtokuntansa Kuuban ja Puerto Ricon Yhdysvaltoja vastaan käydyssä sodassa 1898-1899. KUVA: Joose Luukkanen

TOP 5 vierailukohteet

Jos aikaa ei ole paljoa, niin koe ainakin nämä:

  1. Sevillan katedraali ja La Giralda
  2. Real Alcazar
  3. Plaza Del Espanja
  4. Setas de Sevilla, joiden päälle pääset kävelemään hyvällä säällä
  5. Kaupunkikierros Casgo Antiguon ympäri ja Quadalquivirin varressa, loppuun pikku tavernakierros Santa Cruzin alueella

Matkalukemistoksi ja oikeaan tunnelmaan pääsemiseksi kannattaa mukaan pakata Arturo Perez-Reverten mestariteos Rummunkalvo, jonka tapahtumat sijoittuvat Sevillaan.

Jokamies - Costa Del Sol Autolla - Sevilla - Parasol
Sateen jälkeen paistaa aurinko. Sevillan sienet on tehty suomalaisesta puusta. KUVA: Joose Luukkanen

Jos olet Game of Thrones -fani, niin kannattaa varata spesiaalikierroksen Alcazariin, joka menestyssarjassa toimi Dornen vehreänä palatsina (Water Palace of Dorne). Vierailun tosin on syytä olla kesäaikaan, jolloin puutarha kukoistaa kuten sarjassakin, eikä ainakaan ole suljettu talvimyrskyn takia. Ai miten niin harmittaa?

Sarjassa kävi pikku fiba, kun horisontissa pilkottaa La Giralda. Epic Fail!

Paluumatka moottoritietä

Maisemareitin sijaan palasimme Sevillasta pohjoisempaa reittiä moottoritietä pitkin. Matka-aika lyhenee huomattavasti, etenkin jos majapaikka on Malagassa tai sen itäpuolella.

Jokamies - Costa Del Sol Autolla - Sevilla - Kartta paluumatka
Paluumatka kulki pohjoista reittiä pitkin moottoritietä. Reippaalla kaasujalalla aikaa palaa kaksi tuntia. KUVA: Google maps

Maisemat eivät ole yhtä huimaavat, vaan alkumatka mennään aakeeta laakeeta. Nopeutta sen sijaan voi pitää reippaammin, joten jos Ronda on jo nähty tai haluaa keskittyä vain Sevillaan, kannattaa valita tämä reitti.

Jokamies - Costa Del Sol Autolla - Sevilla - Paluumatka
Paluumatka kulki hyvää moottoritietä halki oliivipeltojen. Andalusiassa näkee oliiviöljyn kovan kysynnän, johon on vastattu istuttamalla valtaisat määrät oliivipuita; arviolta näimme tuhansia hehtaareja tulevia oliiviviljelmiä. Pienet puut eivät hetkeen tuota satoa, mutta sadan vuoden päästä tämänkin tien varsi pullistelee oliivilehtoja. KUVA: Joose Luukkanen

Sevillaan pääsee myös lentäen, mutta yhteydet Suomesta eivät ole optimaalisia – jos useampi pomppu ei haittaa niin mikä jottei! Malagaan pääsee edullisemmin ja suoralla lennolla, joten kätevintä on vuokrata auto. Junallakin pääsee Malagasta Sevillaan koukkaamalla Cordoban kautta.

Joose Luukkanenhttp://sahkoautokirja.fi
Sähköautoileva Huippumyyjä tarinoi Teslan ratin takaa matkakokemuksia ja raportoi uusista jutuista sähköautorintamalla. Syksyllä 2020 Alfamer julkaisee Joosen kirjan Sähköautoista.

Videot

Uusimmat

Retrotyyliä uuteen Porscheen – tässä 911 Targassa on jopa vakosamettiset penkit

Porsche on esitellyt viime vuosina monia erikoismalleja, joiden inspiraatio on haettu menneiltä vuosikymmeniltä. Nyt tähän joukkoon liittyy upouuden 911...

Automaailman ikonin ensimmäinen EV malli markkinoille aikaisintaan 2025

Ferrarin tehdessä julkistuksia automaailmassa katseet ovat siirtyneet melko nopeasti merkin edesottamusten suuntaan. Nyt Ferrari, tuo automaailman yksi ikonisimmista merkeistä...

Yllytyshullut sähköautoilijat Lapissa

”Sähköautolla ei pääse Lappiin” on lause, joka saa sähköautoilijan miettimään että joko taas. Todellisuudessa harva ajaa Lappiin edes joka...

Tässä naamassa riittää sulattelemista – uuden BMW 4-sarjan ensimmäiset kuvat vuosivat julkisuuteen

BMW:n klassinen munuaismaski on muuttunut viime vuosina yhä suuremmaksi erityisesti isojen mallien, kuten 7-sarjan ja X7:n keulalla. Ne eivät...

Citroën aikoo haastaa jälleen Audin ja BMW:n – uusi iso kissa on tulossa ensi vuonna

Citroënilla on upea historia taikamaton lailla leijuvien isojen mallien suhteen. Niiden sarja alkoi vuonna 1955 esitellystä DS:stä ja päättyi...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...