Tämä tilamersu on ainoa laatuaan – takavetoiseksi muutettua B-luokkaa vauhdittaa 5,5-litrainen kasi

Vuonna 2005 debytoinut Mersun B-luokka tunnetaan erityisesti kotikonnuillaan Saksassa eläkeläisten suosikkina. Korkeaa istuma-asentoa arvostavat seniorit taitavat muodostaa auton suurimman ostajakunnan vielä tänäkin päivänä, mutta tämän jutun yksilö saattaisi saada monen eläkeläisen päiväkahvit väärään kurkkuun.

Tätä nykyä B-luokka on edennyt jo kolmanteen sukupolveensa, mutta juttumme auto edustaa kompaktin tilamallin ensimmäistä painosta. W245-koodilla tunnettu tila-auto tehtiin toisen sukupolven A-luokan pohjalta, joten nokalla majailleet poikittaiset neloskoneet välittivät voimansa etupyörille. Tämän jutun valkoinen auto aloitti elämänsä tuikitavallisena B 200 CDI:nä, mutta kaikki muuttui, kun tilamallinen tähtikeula päätyi Mercedeksen 12 harjoittelijan käsittelyyn vuonna 2010.

Tylsästä jännittäväksi

He päättivät rakentaa tylsähköstä tila-autosta paljon jännittävämmän laitteen Mersulla harjoittelijoiden koulutuksesta vastanneen henkilön ja erään sähköpuolen henkilön valvonnassa. Nelipyttyinen diesel kammettiin B-luokan nokalta pois, ja tilalle kenkälusikoitiin E 500:sta lainattu 5,5-litrainen ja 388-heppainen vaparikasi. 530 newtonin maksimiväännön luovuttanut moottori asennettiin luonnollisesti pitkittäin, jolloin voima piti johtaa elintenluovuttajan tavoin takapyörille.

Taka-akseli napattiin puolestaan vanhemmasta E 430:sta, kun taas seitsemänvaihteinen automaatti oli tuoreempaa perua. Joidenkin lähteiden mukaan autoon saatiin rakennettua tuotantomallien tavoin toimivat ABS-jarrut, ASR-luistonesto ja ESP-ajovakaudenhallinta, kun taas toiset lähteet kertovat niiden puuttuneen tästä autosta kokonaan. Huippunopeus rajoitettiin ilmeisesti 250 km/h:n lukemaan, vaikka vaihteiston välitykset olisivat mahdollistaneet vielä 20 km/h kovemman kyydin.

Suosittelemme

Kiihtyvyydeksi nollasta sataan kerrottiin reilusti alle kuusi sekuntia, ja hidastuvuudesta huolehdittiin C 32 AMG:stä lainattujen jarrujen avulla. Harjoittelijoiden luomus nimettiin autoa vauhdittaneen veekasin iskutilavuuden mukaan B 55:ksi, mikä kerrottiin myös takaluukun kanteen liimatulla mallimerkinnällä. Myös tuplaputket, vakiota matalampi alusta ja auton alla pyörineet AMG-vanteet erottivat B 55:n vakiosta, mutta kyseessä oli silti melkoinen sleeper.

Sisätilatkin jätettiin pitkälle vakiokuosiin, mutta vakioistuimet korvattiin sentään nahalla ja alcantaralla verhoilluilla sporttipenkeillä. Pitkittäismoottorin ja takavedon sovittamisessa etuvetoisen tila-auton kuoriin oli sen verran iso homma, että tähtimerkin harjoittelijoiden 10 vuoden takainen luomus jäi valitettavasti yksittäiskappaleeksi. Auto on hyvin todennäköisesti edelleen tallella Mercedeksen omissa kokoelmissa, joten ehkäpä se tuodaan jonakin päivänä jälleen päivänvaloon muistuttamaan kaikkien aikojen hurjimmasta B-luokasta, joka oli kaiken lisäksi vieläpä lähes tehdastekoinen.

LähdeAuto Bild

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

YangWang U8 kelluu ja kahlaa vedessä renkaitaan potkureina käyttäen

Eikä siinä vielä kaikki: 1 184 heppainen nelimoottorinen YangWang U8 sähköauto pystyy myös kääntymään paikoillaan 360-astetta.

Kiinalaiset sähköautot valtaavat maailmaa, mutta Yhdysvalloissa niitä ei ole nähty

Arvioiden mukaan Kiina tuottaa jo 60 prosenttia kaikista myydyistä sähköautoista tänä vuonna. Pohjois-Amerikassa kadut kuitenkin kumisevat tyhjyyttään kiinalaisista sähköautoista.

DEFA Power: Älykäs ja edullinen sähköauton latausasema

DEFA toi tänä vuonna markkinoille uuden latausaseman kiinteällä latauskaapelilla. Uusia sähköautojen latausasemia julkaistaan ​​koko ajan, eikä valinta ole kuluttajana helppoa. Hinnat ja ominaisuudet vaihtelevat paljon. DEFA...

Sähköautokanta jatkaa kasvuaan – näitä sähköautoja rekisteröidään eniten Suomessa

Suomen täyssähköisten autojen osuus autokannasta jatkaa kasvuaan. Tuoreessa Sähköinen liikenne ry:n teettämässä raportissa kerrotaan, että jo yli joka kolmas Suomen teillä liikkuva sähköauto on...

Tyyliniekan uusimmat