Tämä tilamersu on ainoa laatuaan – takavetoiseksi muutettua B-luokkaa vauhdittaa 5,5-litrainen kasi

Vuonna 2005 debytoinut Mersun B-luokka tunnetaan erityisesti kotikonnuillaan Saksassa eläkeläisten suosikkina. Korkeaa istuma-asentoa arvostavat seniorit taitavat muodostaa auton suurimman ostajakunnan vielä tänäkin päivänä, mutta tämän jutun yksilö saattaisi saada monen eläkeläisen päiväkahvit väärään kurkkuun.

Tätä nykyä B-luokka on edennyt jo kolmanteen sukupolveensa, mutta juttumme auto edustaa kompaktin tilamallin ensimmäistä painosta. W245-koodilla tunnettu tila-auto tehtiin toisen sukupolven A-luokan pohjalta, joten nokalla majailleet poikittaiset neloskoneet välittivät voimansa etupyörille. Tämän jutun valkoinen auto aloitti elämänsä tuikitavallisena B 200 CDI:nä, mutta kaikki muuttui, kun tilamallinen tähtikeula päätyi Mercedeksen 12 harjoittelijan käsittelyyn vuonna 2010.

-- MAINOS --

Tylsästä jännittäväksi

He päättivät rakentaa tylsähköstä tila-autosta paljon jännittävämmän laitteen Mersulla harjoittelijoiden koulutuksesta vastanneen henkilön ja erään sähköpuolen henkilön valvonnassa. Nelipyttyinen diesel kammettiin B-luokan nokalta pois, ja tilalle kenkälusikoitiin E 500:sta lainattu 5,5-litrainen ja 388-heppainen vaparikasi. 530 newtonin maksimiväännön luovuttanut moottori asennettiin luonnollisesti pitkittäin, jolloin voima piti johtaa elintenluovuttajan tavoin takapyörille.

-- MAINOS --




Taka-akseli napattiin puolestaan vanhemmasta E 430:sta, kun taas seitsemänvaihteinen automaatti oli tuoreempaa perua. Joidenkin lähteiden mukaan autoon saatiin rakennettua tuotantomallien tavoin toimivat ABS-jarrut, ASR-luistonesto ja ESP-ajovakaudenhallinta, kun taas toiset lähteet kertovat niiden puuttuneen tästä autosta kokonaan. Huippunopeus rajoitettiin ilmeisesti 250 km/h:n lukemaan, vaikka vaihteiston välitykset olisivat mahdollistaneet vielä 20 km/h kovemman kyydin.

-- MAINOS --

Kiihtyvyydeksi nollasta sataan kerrottiin reilusti alle kuusi sekuntia, ja hidastuvuudesta huolehdittiin C 32 AMG:stä lainattujen jarrujen avulla. Harjoittelijoiden luomus nimettiin autoa vauhdittaneen veekasin iskutilavuuden mukaan B 55:ksi, mikä kerrottiin myös takaluukun kanteen liimatulla mallimerkinnällä. Myös tuplaputket, vakiota matalampi alusta ja auton alla pyörineet AMG-vanteet erottivat B 55:n vakiosta, mutta kyseessä oli silti melkoinen sleeper.

Sisätilatkin jätettiin pitkälle vakiokuosiin, mutta vakioistuimet korvattiin sentään nahalla ja alcantaralla verhoilluilla sporttipenkeillä. Pitkittäismoottorin ja takavedon sovittamisessa etuvetoisen tila-auton kuoriin oli sen verran iso homma, että tähtimerkin harjoittelijoiden 10 vuoden takainen luomus jäi valitettavasti yksittäiskappaleeksi. Auto on hyvin todennäköisesti edelleen tallella Mercedeksen omissa kokoelmissa, joten ehkäpä se tuodaan jonakin päivänä jälleen päivänvaloon muistuttamaan kaikkien aikojen hurjimmasta B-luokasta, joka oli kaiken lisäksi vieläpä lähes tehdastekoinen.

LähdeAuto Bild
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Muskeliherkkua manuaalilla ja vaparikasilla saa pian myös Euroopassa – uuden Mustang Mach 1:n tehoja on leikattu kuitenkin 30 hepalla

Atlantin toisella puolella on myyty jo jonkin aikaa nykyisen Ford Mustangin retrohenkistä Mach 1 -erikoismallia. Nyt poni rantautuu Eurooppaankin,...

Lotuksen täyssähköinen hyperauto pukeutui retroasuun – John Player Special -teemainen Evija debytoi Goodwoodissa 2029 hepan voimin

Koronapandemiasta huolimatta lordi Marchin tiluksilla Ison-Britannian Goodwoodissa nähdään tänäkin vuonna upeita autoja. Netin kautta striimattavan Goodwood SpeedWeekin yksi tähdistä...

Kohuttu Cyberpunk 2077 pitää sisällään ultraviileän Porsche 930 Turbon

Samalla kun pitkään ja hartaasti odotettu Cyberpunk 2077 videopelin julkaisupäivä vihdoin lähenee, tihkuu siitä uusia kuulumisia. Peliä kehittävä puolalainen...

Renaultin kestosuosikki menee täysin uusiksi – Megane eVision enteilee ensi vuonna tulevaa täyssähköistä mallia

Euroopan kompaktiautomarkkinoiden tärkeimpiin malleihin lukeutuva Renault Megane on kuulunut ranskalaisvalmistajan valikoimaan jo vuodesta 1996 lähtien. Nykyinen polttomoottori-Megane on jäämässä...

Tämä Audi TT RS juhlistaa alkuperäisen Quattron 40-vuotissynttäreitä – erikoismallilla on myös erikoinen hinta

Alkuperäinen Audi Quattro esiteltiin keväällä 1980 Geneven autonäyttelyssä. Tänä vuonna Geneven show’kin jouduttiin perumaan koronapandemian vuoksi, mutta Audi esitteli...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme.

Lähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.