Tämä tilamersu on ainoa laatuaan – takavetoiseksi muutettua B-luokkaa vauhdittaa 5,5-litrainen kasi

Vuonna 2005 debytoinut Mersun B-luokka tunnetaan erityisesti kotikonnuillaan Saksassa eläkeläisten suosikkina. Korkeaa istuma-asentoa arvostavat seniorit taitavat muodostaa auton suurimman ostajakunnan vielä tänäkin päivänä, mutta tämän jutun yksilö saattaisi saada monen eläkeläisen päiväkahvit väärään kurkkuun.

Tätä nykyä B-luokka on edennyt jo kolmanteen sukupolveensa, mutta juttumme auto edustaa kompaktin tilamallin ensimmäistä painosta. W245-koodilla tunnettu tila-auto tehtiin toisen sukupolven A-luokan pohjalta, joten nokalla majailleet poikittaiset neloskoneet välittivät voimansa etupyörille. Tämän jutun valkoinen auto aloitti elämänsä tuikitavallisena B 200 CDI:nä, mutta kaikki muuttui, kun tilamallinen tähtikeula päätyi Mercedeksen 12 harjoittelijan käsittelyyn vuonna 2010.

Tylsästä jännittäväksi

He päättivät rakentaa tylsähköstä tila-autosta paljon jännittävämmän laitteen Mersulla harjoittelijoiden koulutuksesta vastanneen henkilön ja erään sähköpuolen henkilön valvonnassa. Nelipyttyinen diesel kammettiin B-luokan nokalta pois, ja tilalle kenkälusikoitiin E 500:sta lainattu 5,5-litrainen ja 388-heppainen vaparikasi. 530 newtonin maksimiväännön luovuttanut moottori asennettiin luonnollisesti pitkittäin, jolloin voima piti johtaa elintenluovuttajan tavoin takapyörille.

Taka-akseli napattiin puolestaan vanhemmasta E 430:sta, kun taas seitsemänvaihteinen automaatti oli tuoreempaa perua. Joidenkin lähteiden mukaan autoon saatiin rakennettua tuotantomallien tavoin toimivat ABS-jarrut, ASR-luistonesto ja ESP-ajovakaudenhallinta, kun taas toiset lähteet kertovat niiden puuttuneen tästä autosta kokonaan. Huippunopeus rajoitettiin ilmeisesti 250 km/h:n lukemaan, vaikka vaihteiston välitykset olisivat mahdollistaneet vielä 20 km/h kovemman kyydin.

Kiihtyvyydeksi nollasta sataan kerrottiin reilusti alle kuusi sekuntia, ja hidastuvuudesta huolehdittiin C 32 AMG:stä lainattujen jarrujen avulla. Harjoittelijoiden luomus nimettiin autoa vauhdittaneen veekasin iskutilavuuden mukaan B 55:ksi, mikä kerrottiin myös takaluukun kanteen liimatulla mallimerkinnällä. Myös tuplaputket, vakiota matalampi alusta ja auton alla pyörineet AMG-vanteet erottivat B 55:n vakiosta, mutta kyseessä oli silti melkoinen sleeper.

Sisätilatkin jätettiin pitkälle vakiokuosiin, mutta vakioistuimet korvattiin sentään nahalla ja alcantaralla verhoilluilla sporttipenkeillä. Pitkittäismoottorin ja takavedon sovittamisessa etuvetoisen tila-auton kuoriin oli sen verran iso homma, että tähtimerkin harjoittelijoiden 10 vuoden takainen luomus jäi valitettavasti yksittäiskappaleeksi. Auto on hyvin todennäköisesti edelleen tallella Mercedeksen omissa kokoelmissa, joten ehkäpä se tuodaan jonakin päivänä jälleen päivänvaloon muistuttamaan kaikkien aikojen hurjimmasta B-luokasta, joka oli kaiken lisäksi vieläpä lähes tehdastekoinen.

LähdeAuto Bild
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Todellisen maasturin paluu – uudessa Ford Broncossa on jopa irrotettavat ovet

Ford Bronco lanseerattiin markkinoille ”maasturien Mustangina” jo vuonna 1965, mutta parhaiten malli taisi saada julkisuutta O.J. Simpsonin pakoautona vajaat...

Myyntiharvinaisuus: 1978 Dodge Aspen Super Coupe

Suomessakin suosittu Dodge Aspen taipui aikanaan myös tehdastekoiseksi erikoisversioksi. Tämä maukas Super Coupe vie ajatukset suoraan diskoa sykkivään 70-luvun...

Mersun F1-moottorisen hyperauton kehitystyö on vihdoinkin loppusuoralla – ensimmäiset asiakasautot luovutetaan vuonna 2021

Mercedes esitteli jo kohta kolmen vuoden takaisessa Frankfurtin autonäyttelyssä Project Oneksi nimetyn hyperautotutkielman, jonka kuorten alla murisi aito F1-voimanlähde....

Klassista futarityyliä tarjolla – David Beckhamin entinen Aston Martin AMV8 Volante on myynnissä Isossa-Britanniassa

Aston Martin DBS esiteltiin vuonna 1967 jo pahasti vanhentumaan päässeen DB6:n seuraajaksi. DBS:n pohjalta lanseerattiin muutama vuosi myöhemmin muskelihenkisempi...

Mercedes julkaisi ensimmäisen videon uudesta superautostaan – AMG GT R Black Seriesissä on ilmeisesti jopa 720 heppaa

Mercedes-AMG:n kaksipaikkainen GT-mallisarja on ollut myynnissä jo useita vuosia. GT-valikoiman kruunaavaa absoluuttista huippuversiota on kuitenkin saatu odottaa näihin päiviin...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...