Skoda on kertonut jo ajat sitten, että suosittu Karoq-katumaasturi korvataan Elroq-nimisellä seuraajalla. VW-konsernin monissa muissakin sähköautoissa käytettävän MEB-perusrakenteen varaan tehtävä uutuus esitellään lokakuussa.
Odotusaikaa lyhentääkseen tšekkimerkki on julkaissut jo aiemmin tiiserikuvia ”sähkö-Karoqista”, ja nyt ne saivat jatkoa uutuuden ulkokuorta esittävistä luonnospiirroksista. Elroqissa hyödynnetään Skodan Modern Solid -muotokieltä, jota nähdään myöhemmin merkin muissakin malleissa. Muotoilun ehkä erottuvimpana piirteenä toimii Skodan tulkinta sähköauton umpinaisesta keulasta, joka on nimetty komeasti Tech-Deck-naamailmeeksi.
Lisäksi uutuuden keulalta löytyvät jo Karoqissa käytetyt ”kaksikerroksiset” ajovalot, ja etupuskurin alareunaan on sovitettu sähkötekniikasta huolimatta varsin kookas ilmanottoaukko. Sivuprofiili vaikuttaa puolestaan kuin yhdistelmältä Karoqia ja Skodan isompaa sähkö-SUV:ia, eli Enyaqia. Pyörät ovat kompaktimmassa Elroqissakin 19- tai 20-tuumaiset, ja hyvin Skoda-henkisesti muotoiltu perä on farmarimaisen pysty.
Luonnospiirroksissa auton mittasuhteita on toki liioiteltu, mutta ne antavat silti jo varsin hyvän kuvan Skodan uutuuden designista. Elroqin pintaa koristamaan saa uuden Timiano Green -nimisen sävyn, joka näkyy ilmeisesti myös piirroskuvien autossa. Väri saa kontrastia ulkokuoren koristeosista, joissa käytetään tummakromista viimeistelyä.
Skodan aiemmin julkaisemissa tiiserikuvissa keskityttiin Elroqin sisustaan, jossa käytetään kestävän kehityksen periaatteiden mukaisia materiaaleja. Niihin kuuluvat kierrätetyt vaatteet, pääosin kierrätetystä muovista tehty Recytitan sekä mm. polyesteriä sisältävä Technofil. Asiakkaat voivat valita neljän sisustateeman väliltä, joiden nimet ovat Loft, Lodge, Suite ja Studio. Lisäksi Elroqissa on moderniin tyyliin kuuluva digitaalinen kojelauta ja VW-konsernin viimeisintä tekniikkaa. Käytännöllisyyttä edustavat puolestaan tilavaksi mainostettu viisipaikkainen matkustamo ja 470 litran tavaratila.
Suosittelemme
Vaikka auton virallinen debyytti koittaa vasta ensi kuussa, Skoda on jo julkaissut perustiedot tekniikastakin. Autoon saatavilla olevien akkupakettien kapasiteetti on 55, 63 tai 82 kWh, ja WLTP-standardin mukainen toimintamatka on parhaimmillaan 560 kilometriä. Voimanlähteenä palvelee puolestaan joko taakse sijoitettu yksi sähkömoottori tai nelivedon mukanaan tuovat tuplamoottorit. Takavetomalleissa on 170 tai 285 hevosvoimaa, kun taas joka nurkasta raapiva versio tarjoaa 299 hepan kokonaistehon.