Pienten katumaasturien luokkaan istuva Jeep Avenger valloitti tammikuussa 2023 yli kahdenkymmenen maan autotoimittajien sydämet, ja pokkasi ylivoimaisin äänin Vuoden Auto Euroopassa -palkinnon. Koeajoimme etuvetoisen sähkömaasturin, ja otimme selvää, onko kyseessä harmaavarpunen vai supersankari.
Jeepin värikäs historia alkoi jo toisen maailmansodan aikoihin, kun Willys-Overland alkoi valmistaa kevyttä tiedusteluajoneuvoa Yhdysvaltain armeijan käyttöön. Tätä seurasi myös siviilikäyttöön valmistettu maastokelpoinen Jeep CJ, joka saavutti nopeasti suuren suosion. Nykyään Jeep on osa monikansallista autovalmistajaa Stellantista, jonka valikoimaan kuuluu toistakymmentä tunnettua automerkkiä, kuten esimerkiksi Alfa Romeo, Fiat, Opel, ja Peugeot.
Amerikkalaiseksi Jeep Avengeria ei voi enää mieltää, sillä uusi sähköinen maasturi on suunniteltu Italiassa ja se valmistetaan Puolassa. Avenger pohjautuu päivitetylle e-CMP2 (Common Modular Platform) -perusrakenteelle, jonka aiemmalle e-CMP-versiolle on tehty muun muassa Citroën e-C4, DS3 Crossback, Opel Mokka-e, ja Peugeot e-2008. Uudessa perusrakenteessa on yli 600 uutta osaa, joten sen sopii odottaa olevan piirun verran parempi.
Tyyli ja tilat
Jeep Avengerin yleisilme on ryhdikäs. Pituutta autolla on nelisen metriä, leveyttä noin 1,8 metriä, ja korkeutta puolisentoista metriä. Korkealle ulottuva keula ja 200 millimetriin nostettu maavara saavat sen näyttämään aavistuksen isommalta kuin mitä se todellisuudessa on. Keulan ilme on tuttua Jeepiä ripauksen sivistyneemmin muotoiltuna, ja se muistuttaa vahvasti Compass-mallin keulaa.
Suosittelemme
Kylkilinja on maltillisesti ja tyylikkäästi muotoiltu. Koko auton alareunaa kiertävät korkeat muovilistat korostavat osaltaan maastokelpoisuutta, ja suojaavat maalipintaa naarmuilta urbaanin ympäristön ulkopuolella. Pyöräkoteloiden levitykset istuvat hyvin kokonaisuuteen, ja tuovat pienelle autolle hieman lisää muskeleita.
Takapää voisi periaatteessa kuulua aika monelle muullekin kompaktille autolle, mutta huomio kiinnittyy kuitenkin persoonallisiin takavaloihin, joiden valokuviot mukailevat sota-aikojen Jeepin perälaudassa ollutta polttoainekanisterin kyljen muotoilua. Identiteettiä on pönkitetty myös lukuisilla Jeep-logoilla, joita laskin löytyvän auton ulko- ja sisäpuolelta yhteensä yhdeksän kappaletta.
Sisätiloissa vallitsee suhteellisen harmoninen ja harmaa tunnelma, jota kuitenkin piristää kojelaudan keskikaistaleen keltainen väritys. Mittaristo ja monitoiminäyttö ovat juuri sopivan kokoisia, eivätkä ne hypi silmille. Perinteisiä nappuloita löytyy runsaasti, mutta ne on istutettu paikoilleen huomiota herättämättä. Pientavaroille löytyy reilusti erilaista säilytystilaa, kuten kojelaudan alareunassa oleva tavarahylly, reilut ovikotelot, kohtalaisen syvä hansikaslokero, ja keskikonsolin kaksi suurehkoa säilytyskaukaloa.
Tarkkasilmäinen voi havaita yllä olevasta kuvasta hieman erikoisen yksityiskohdan. Keskikonsolissa olevan lokeron yläosassa näkyy kaksi kiinnikettä, ja näyttää siltä kuin siitä puuttuisi jonkinlainen kansi. Kyllä, lokeroon on saatavilla lisävarusteinen kansi. No, joissain vanhoissa Jeepeissä taisi jopa katto olla lisävaruste.
Penkit ovat Jeep-logoineen tyylikkään näköiset, mutta tuntumaltaan perustasoa. Edessä on melko hyvin tilaa pieneksi autoksi, mutta 180 cm pitkän kuljettajan taakse jää hyvin vähän polvitilaa – jopa niin vähän, että jalat on tungettava selkänojan ja istuinosan väliin. Neljän metrin kokonaispituus ei anna paljoa mahdollisuuksia jalkatilojen suhteen.
Takapenkin puutteellinen jalkatila on korvattu reilummalla tavaratilalla, joka on mielestäni hyvin asiallisen kokoinen (355 litraa) tämän kokoluokan autossa. Tavaratilan selkeä muotoilu lisää myös tilantuntua ja parantaa sen käytettävyyttä.
Tunne ja tekniikka
Normaalissa ajotilassa Avenger lähtee paikaltaan sähköautoksi ehkä jopa liiankin rauhallisesti, mutta tarkemmin ajatellen voimapolkimen viritystaso sopii erinomaisesti ensikertalaiselle – tähän on helppo siirtyä polttomoottoriautosta. “Kiitos” Teslan, 0–100 km/h on noussut yhdeksi sähköautojen markkinointiluvuksi ja mittariksi, ja Avengerin yhdeksän sekuntia sataseen kestävä kiihdytys saattaa äkkiseltään kuulostaa hitaalta. Huoli pois, sillä Sport-ajotilan vaihtaminen päälle tuo polkimeen huomattavasti nopeamman vasteen, ja auto tuntuu varsin pirteältä. 115 kW (156 hv) teho ja 260 Nm vääntö ovat juuri sopivat lukemat tämän kokoiselle autolle.
Kaupungissa Avenger on kuin kotonaan, ja sillä on kiva kurvailla myös mittavasta korjausvelasta kärsivillä kaduilla. Tien epätasaisuudet eivät pilaa kuljettajan päivää, vaikka alusta onkin hieman polttomoottoriversiota napakampi. Maantiellä ja varsinkin moottoritiellä voisi kaivata hieman lisää vakautta, mutta kuten todettu aiemmin, ei neljän metrin pituudella voi tehdä ihmeitä.
Maastossa Avenger pärjää etuvetoiseksi aika hyvin, ja SelectTerrain-ajotilajärjestelmällä voi valita tilanteeseen sopivan asetuksen, joko mudalle, hiekalle, tai lumelle. Lähestymiskulma edessä on 20 astetta, ja jättökulma takana peräti 32 astetta, mikä on selvästi parempi kuin tavallisessa kauppakassissa.
Nettokapasiteetiltaan 51 kWh:n akku tarjoaa WLTP-mittauksen mukaan Avengerille 400 kilometrin toimintamatkan, joka luonnollisesti elää vuodenajan ja ajotavan mukaan. Suurin kulutus on moottoritieajossa ja talvella, jolloin toimintamatka saattaa jopa puolittua. Vastaavasti kesällä ja kaupungissa voi kevyellä oikealla jalalla päästä jopa yli 500 kilometrin toimintamatkaan. Kannattaa siis miettiä sähköautoa hankkiessa, miten ja missä autolla enimmäkseen ajetaan. Avenger latautuu pikalatauksella parhaimmillaan 100 kW:n teholla, joten lisäkilometreja ei tarvitse ihanneolosuhteissa kauaa odotella.
Jeep Avengerin hinnat alkavat 39 900 eurosta, ja tarjolla on kolme varustelupakettia: Longitude 39 900 e, Altitude 43 590 e, ja Summit 45 990 e.
Onko vuoden autoksi valittu Avenger harmaavarpunen vai supersankari? Lyhyesti vastattuna, jotain siltä väliltä. Auto on persoonallinen, ja erottuu luokassaan myös ominaisuuksiltaan. Se on hauska ja turvallisen oloinen ajaa, ja sisätiloissa viihtyy. Erään kuuluisuuden sanoja lainatakseni, “Ei huono.”