Smart erottui aikanaan joukosta pienimpiinkin parkkikoloihin mahtuvilla miniautoilla, mutta nykyään tämäkin merkki on keskittynyt täyssähköisiin katumaastureihin. Niistä suurin on vielä tämän vuoden aikana esiteltävä #5, josta saatiin esimakua jo nyt Pekingin autonäyttelyssä.
Siellä estradille tuotu Concept #5 on enää ohuesti maastotyyliin verhottu näyttelyauto, jonka perusmuodot ovat melko lähellä Mercedes-Benz GLB:tä ja sen EQB-sähkövastinetta. Tämä ei liene puhdasta sattumaa, koska Mercedes vastaa edelleen Smartin mallien muotoilusta vaikka autot tehdäänkin kiinassa Geelyn tekniikan pohjalle. #5:n tuotantoversiossa hyödynnetään todennäköisesti SEA-nimistä pohjalevyä, joka mahdollistaa nelivedon kahden sähkömoottorin myötä.

Tutkielman maastorenkaat, pohjapanssarit sekä katolta laskeutuvat köydet ja sinne sovitettu lisävalomajakka jäänevät tyypilliseksi konseptihötöksi, mutta muutamia maastodetaljeja saatetaan nähdä myös tuotantoautossa. Smart on jo vahvistanut, että Viitosen tuotantomalli tarjoaa yli 549 kilometrin toimintasäteen WLTP-standardin mukaan mitattuna yli 100 kWh:n akkupaketin ansiosta. Keskikokoisessa sähkö-SUV:ssa hyödynnetään myös 800 voltin teknologiaa, mikä mahdollistaa akkujen latautumisen parhaimmillaan vain 15 minuutissa 10 prosentin tasolta 80 prosenttiin kapasiteetista.
Teholukemia ei ole vielä paljastettu, mutta autossa on kuulemma viisi ajomoodia eri ajo-olosuhteisiin. Myös ajoavustintarjonnan pitäisi olla varsin kattavaa Geelyn kehittämien monien muiden autojen tavoin. Konseptin sisusta näyttää ainakin kuvissa vielä ulkokuortakin tuotantovalmiimmalta. Kojelaudassa on ruutuja peräti kolme, koska digitaalista mittaristoa täydentävät kaksi isoa OLED-näyttöä tietoviihdejärjestelmän käyttämistä varten.

Mukavuuspainotteisten istuinten herkkuihin kuuluvat puolestaan lämmityksen lisäksi tuuletus, hierontatoiminnot, integroidut airbagit sekä ulostyöntyvä jalkatuki. Tutkielma on vielä nelipaikkainen, mutta tuotantomallista tulee hyvin todennäköisesti viisipaikkainen. Konseptiautosta löytyvät myös oviverhoilujen tähtimäinen tunnelmavalaistus, keskikonsoliin sovitettu kannettava kaiutin sekä lasinen takaluukun lattia. Ainakaan viimeksi mainittua ei varmasti nähdä tuotantomallissa.
Suosittelemme
#5:een saa myös tekoälyä, jolloin auton oman virtuaalisen assistentin kanssa voi käydä kuulemma viihdyttäviä keskusteluja. Lisäksi avustajan mainostetaan tietävän tarkat ja olennaiset vastaukset lähes kaikkiin kysymyksiin, mitä sopii jo vähän epäillä. Tuotantomallin pikaista esittelyä ei kannata sen sijaan epäillä, koska auton pitäisi olla Euroopassakin myynnissä vielä ennen tämän vuoden päättymistä.

