Mercedes-AMG esitteli Kiinan maaperällä Shanghain autonäyttelyssä kaksiovisen GT-mallistonsa lippulaivan, jonka koko mallinimi on pitkä kuin nälkävuosi. GT 63 S E Performance kiihtyy kuitenkin sitäkin lyhyemmässä ajassa nollasta sataan.
Kauniin 2+2-paikkaisen coupén kulusta vastaa nelilitraisesta tuplaturbokasista ja taka-akselille sovitetusta sähkömoottorista koostuva voimalinja, eli kyseessä on pistokehybridi. Sähköisen toimintamatkan venyttämisen sijasta tämän auton pääpaino on suorituskyvyssä. Pelkästä bensakoneesta irtoaa 612 hevosvoimaa, kun taas sähkömoottori tuottaa vielä 204 hepan lisäpotkun.
Näillä eväillä kokonaisteho kirjataan 816 hepan lukemiin, kun taas maksimiväännöksi kerrotaan 1080-1420 newtonmetriä. Nollasta sataan -kiihdytyksessä vierähtää ainoastaan 2,8 sekuntia, eli GT-valikoiman lippulaiva on tässä suhteessa nopeampi kuin Mercedes-AMG:n oma One -hyperauto. Huippunopeudessa GT jää sentään kakkoseksi Onelle, mutta 320 km/h:n lukema riittänee silti useimmille.
Kiihtyvyyttä avittaa vakiovarusteisiin kuuluva mukautuva neliveto, joka tottelee AMG Performance 4Matic+ -nimeä. Vaihteistona palvelee AMG:n yhdeksänpykäläinen Speedshift MCT 9G -automaatti, ja sähkömoottorillekin on oma kaksinopeuksinen vaihteistonsa. Lisäksi taka-akselilta löytyy perinteinen mekaaninen lukkoperä pitoa kohentamassa.
GT 63 S E Performancessa on vakiona myös puoliaktiivisella kallistuksenvaimennuksella ja nelipyöräohjauksella varustettu AMG Active Ride Control -jousitus. Lisäksi vakiovarustelistalle kuuluvat keraamiset jarrut ja peräti kahdeksan eri ajomoodia, joihin pääsee käsiksi AMG Dynamic Select -kytkimen kautta. Ajoasetukset ovat Electric, Battery Hold, Comfort, Slippery, Sport, Sport+, Race sekä Individual.
Suosittelemme
6,1 kWh:n akkupakettikin on sijoitettu taka-akselille optimaalisen painonjakauman nimissä. Pelkällä sähköllä pääsee vain 13 kilometriä, mutta regeneratiivisen jarrutuksen korkein taso mahdollistaa sähköautojen kaltaisen yhden polkimen ajon. Ulkoisesti malliston huippuversion erottaa pelkällä bensakasilla ladatuista sisaristaan vain takapuskurin latausluukusta ja lokasuojien hillityistä E Performance -lätkistä. Pohjan etuosasta ja takaspoilerista löytyy aktiivista aerodynamiikkaa, ja MBUX-tietoviihdejärjestelmässä on hybriditekniikan tilasta kertovia näkymiä.
Auton hinnat on luvattu ilmoittaa lähempänä myynnin aloitusta, jonka pitäisi tapahtua lähikuukausien aikana. GT 63 S E Performance on Suomessakin varmasti kaikkea muuta kuin edullinen, mutta virallisia päästöjä laskeva pistokehybriditekniikka saattaa tehdä lippulaivaversion hintaerosta yllättävän pienen ”tavallisiin” V8-malleihin nähden.