Nissan haluaa valmistaa sähköajoneuvoja halvemmalla käyttäen Teslan menetelmää

Nissan haluaa valmistaa sähköajoneuvoja halvemmalla, ja Teslan tunnetuksi tekemä Gigacasting-menetelmä vaikuttaa hyvältä idealta japanilaisyhtiönkin mielestä.

Nissan on päättänyt kopioida amerikkalaisia, ja esittelee Teslamaisen sähköautojen osien valmistusprosessiin. Tesla Model Y teki ns. gigacastingista kuuluisan, mutta idea sinällään hyvin on yksinkertainen. Kyseessä on integroitu painevalutuotannon muoto, jossa rungon osat muodostetaan suurista alumiinikappaleista, jotka sitten liitetään yhteen. Tämä lähestymistapa säästää kustannuksia vähentämällä yksittäisiä komponentteja, mutta haittapuolena on, että kyseinen prosessi on tehtävä täydellisesti isojen kappaleiden vääntymisen ja halkeilun estämiseksi.

Haittapuolista huolimatta menetelmän edut ovat suurempia, koska Nissan ei suinkaan ole ensimmäinen perinteinen autonvalmistaja, joka kopioi Teslan innovaatioita. Itse asiassa vuoden 2020 Model Y -mallin esittelystä lähtien autovalmistajat kuten Volkswagen, Hyundai, Ford ja Toyota ovat kaikki innokkaasti tutkineet gigacastingin mahdollisuuksia.

Nissan haluaa alentaa sähköautojen tuotantokustannuksia niin, että ne voidaan hinnoitella lähemmäksi perinteisiä polttomoottoriautoja. Japanilaisvalmistajan mukaan uusi lähestymistapa alentaa valmistuskustannuksia kymmenisen prosenttia. Tämä on osa laajempaa The Arc -nimistä suunnitelmaa, jonka avulla Nissan pyrkii tuomaan markkinoille 30 uutta mallia vuoteen 2027 mennessä . Yhtiön kokonaistavoitteena onkin vuoteen 2030 mennessä saavuttaa polttomoottori- ja täyssähköautojen välille tasavertainen kustannusrakenne.

Nissanin Hideyuki Sakamoton mukaan autonvalmistaja ei aloita prosessia tyhjästä. “Olemme käyttäneet valulevyjä ilmastointilaitteiden etuosan rakenneosiin Tochigin tehtaallamme yli kymmenen vuoden ajan”, kuvailee tilannetta valmistuksen ja toimitusketjun hallinnan johtaja herra Sakamoto lisäten, että Nissan on myös “melko kokenut auton rakenteiden valussa”.

Suosittelemme


Nissanin 30 uuden mallin joukossa ovat huhujen mukaan Xterra, Ariyan Nismo-versio ja uusi Mitsubishin kanssa kehitetty lavamalli. Lisäksi hiljattain uutisoitiin, että Nissan ja Honda tutkivat virallisesti yhteistyötä sähköajoneuvojen parissa, mikä osoittaa, että Yokohamassa toimiva autonvalmistaja laittaa munansa useisiin koreihin.

Tuorein Nissanin paljastus oli, että täysin uusi puolijohdeakkujen pilottilinjasto on rakenteilla, ja autonvalmistaja suunnittelee ottavansa nämä akut käyttöön tieliikenteeseen rekisteröidyissä autoissa vuoteen 2028 mennessä. Myös neljä uutta äskettäin Nissanille rekisteröityä tavaramerkkiä osoittavat, että yhtiöllä on neljä mielenkiintoista konseptia odottelemassa toteutusta. Evo, Epic ja Era -kaltaisten nimien kohdalla on tosin syytä epäillä sopisivatko mallinimet pikemminkin halvoille perheautoille.

LähdeCarbuzz

Lue lisää