Asianajotoimisto on nostanut ryhmäkanteen osakkeiden syöksykurssin kohdannutta Riviania vastaan väittäen, että autonvalmistaja ei paljastanut tärkeitä tietoja sijoittajille.
Muiden sähköajoneuvopuolen startup-yritysten tapaan jenkkiyhtiö Rivianin osake on ollut laskusuunnassa sen jälkeen, kun yhtiö listautui pörssiin. Tämä on järkyttänyt joitakin autonvalmistajan osakkeisiin sijoittaneita tahoja, ja Bernstein Liebhard LLP:n asianajotoimisto ilmoitti äskettäin, että se on nostanut sijoittajien puolesta arvopaperiryhmäkanteen yhtiötä vastaan.
Asianajotoimisto väittää, että sähköautonvalmistaja rikkoi vuoden 1934 arvopaperivaihtolakia, ja etsii ihmisiä liittymään kanteeseen mukaan, jotka ostivat arvopapereita Rivian Automotive, Inc:stä 1. maaliskuuta 2023 ja 21. helmikuuta 2024 välisenä aikana.
Bernstein Liebhardin kanteen pohjalla on väite, että autonvalmistaja ei ole paljastanut neljää merkittävää tietoa sijoittajille. Ensinnäkin asianajotoimisto väittää, että Rivian yliarvioi ensinnäkin tuotteidensa kysynnän, sekä kykynsä kestää negatiivisia makrotaloudellisia markkinatrendejä.
Toisekseen kanteessa väitetään, että autonvalmistajan liiketoiminnassa kysyntä heikkeni, ja asiakkaiden peruutuksia oli paljon. Tämä johti Rivianin tilauskannan supistumiseen, mikä vaikutti puolestaan kanteen mukaan negatiivisesti koko yhtiön odotettuihin tuloihin.
Rivian ei ole toistaiseksi kommentoinut kannetta, mutta autonvalmistaja on kohdannut vaikeuksia viime aikoina. Helmikuussa yhtiö vähensi työvoimaansa kymmenen prosenttia, raportoi neljännen vuosineljänneksen nettotappioiksi 1,52 miljardia dollaria, ja kaiken huipuksi sen osakekurssi on tippunut yli 50 prosenttia tänä vuonna.
Suosittelemme
Ei kuitenkaan ole vielä selvää, onko autonvalmistaja todella jättänyt paljastamatta näitä tietoja, kuten Bernstein Liebhard väittää. Kanteessa annetaan ymmärtää, että Rivianin ennusteet vuodelle 2024 olivat huomattavasti analyytikoiden odotuksia alhaisemmat. Tuomioistuinten on ratkaistava, onko tämä loppujen lopuksi autonvalmistajan vika.
Asianajotoimisto on myös kommentoinut, että se etsii edelleen kannekokonaisuutta edustavaa pääkantajaa, jonka on saavuttava oikeuteen 18. kesäkuuta 2024 mennessä. Kanne on jo nostettu Yhdysvaltain Kalifornian keskuspiirin käräjäoikeuteen.