American Car Show 2019: mekaanisesti ahdettu V10 siivittää tämän BMW M5:n 333 km/h:n huippuihin

American Car Show oheisnäyttelyineen veti taas Helsingin Messukeskuksen täyteen autoista kiinnostunutta yleisöä pääsiäisen pyhien aikana. Jenkkiautojen lisäksi oma halli oli varattu tuttuun tapaan tuning-kalustolle sekä kilpureille, ja tämän vuoden uutuutena sinne oli sijoitettu myös muutama rekka. Toinen uudistus oli kolmannesta hallista löytyvä Classic Car Show, jossa keskityttiin lähinnä alkuperäiskuntoisiin tai entisöityihin klassikoihin.

Tuning Car Show’n tarjonta ulottui rankasti rakennelluista laitteista lähes OEM-henkisiin autoihin, joiden muutokset erotti vasta tarkemmin tutkimalla. Jälkimmäistä linjaa edusti Bimmer Tuning Club of Finlandin, eli BTCF:n osastolla komeillut BMW M5 vuodelta 2005. Kyseinen E60-korimalli on tätä nykyä harrastajien suuresti arvostama, koska se sai kunnian olla viimeinen vaparikoneella ryyditetty M5.

Vuonna 2004 debytoinutta E60 M5:ää vauhdittaa S85-koodilla tunnettu viisilitrainen V10, jonka sylinteriluku sai inspiraationsa 2000-luvun alkupuolen F1-autoista. BMW Motorsport GmbH:n vielä tuolloin voimassa olleiden periaatteiden mukaan M-autoon kelpasi ainoastaan vapaasti hengittävä pannu. Niinpä V10:n tuottama 507 hepan voima haetaan kierroksia käyttämällä, jolloin myös soundit voivat ainakin sporttiputkistolla tuoda mieleen vanhan F1-kilpurin. Vääntö ei sen sijaan ollut S85-koneen vahvin alue, koska sitä irtosi ”vain” 520 newtonia vasta 6100 kierroksen kohdalla.

E60 M5:n aikaan automaattivaihteistokin oli M-Bemareissa vielä tiukassa pannassa nelivedon tavoin, joten V10:n kiekaisema voima välitetään SMG-sekventiaalivaihteiston kautta pelkästään takapyörille. Seitsemänpykäläinen laatikko toimii parhaiten käsin vaihtamalla, koska automaattiasennossa viiveet ovat melko pitkiä ja meno helposti nykivää. Ratin lavoista itse vaihtamalla SMG vaihtaa kuitenkin parhaimmillaan silmänräpäyksessä, jolloin auto kiihtyy optimiolosuhteissa 4,7 sekunnissa nollasta sataan.

American Car Show’ssa nähty Interlagos Blue -sininen M5 liikahtaa vielä tätä nopeammin. S85B50-pannua on nimittäin tässä yksilössä piristetty Vortechin V3-ahtimella, joka on vanhempien M-Bemarien ahtamiseen erikoistuneen norjalaisen ESS Tuningin käsialaa. Pakosarjat ovat puolestaan peräisin brittispesialisti Evolvelta, ja vaihdelaatikkoa on vahvistettu jenkkilähtöisen Turner Motorsportin hiilikuituisella twin-disc-kytkimellä.

Vahvistuksille on käyttöä, koska V10 tuottaa mekaanisen ahtimen ansiosta 621 hepan huipputehon ja 623 newtonin maksimiväännön 0,3 baarin ahtopaineilla. 250 km/h:n lukemaan rajoitettu huippunopeuskin on tämän yksilön kohdalla historiaa, koska sininen M5 yltää superautotkin haastavaan 333 km/h:n vauhtiin.

Ajo-ominaisuuksia on puolestaan kohennettu KW:n Variante 3 -nimisellä säädettävällä alustalla, ja vanteina palvelevat 20-tuumaiset Work VS-XX:t. Kolmiosaisilla vanteilla on takana leveyttä peräti 11 tuumaa, kun taas edessä tyydytään 10-tuumaisiin kiekkoihin. Vanteet on kietaistu Michelinin Pilot Sport 4 -kumeille, joilla voi olla kuitenkin tekemistä ahdetun V10-voiman siirtämiseksi tienpintaan.

M5:n perässä komeilevat alkuperäistä litteämmät putkenpäät, ja nokan ilmettä on kohennettu hiilikuituisella etulipalla sekä mustilla munuaisilla. Muuten autoa voisi luonnehtia lähes sleeper-henkiseksi, koska se on koriltaan täysin vakio. Sisälläkin on vielä tehtaan puuviilut tallella, joten ahdettu voima on paketoitu tyylikkään hillittyihin kuoriin. Herrasmiesmäisyys voi karista vasta siinä vaiheessa, kun ahdettu V10 päästetään tositoimiin ja kone kiekaisee ilmoille lähes ihon kananlihalle saavat soundit.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Toyotan kestosuosikki muuntautuu crossoveriksi – uusi Corolla Cross esiteltiin Thaimaassa

Katumaasturi- ja crossover-buumille ei ole näkyvissä loppua, vaikka koronakriisi on koetellut autoalaakin pahasti. Esimerkiksi Toyota on vain lisännyt kierroksia...

Tämä tyylikäs avomallinen Saab 900 S on ikäisekseen loistokunnossa

Siitä on jo melkein vuosikymmen aikaa, kun Saabin tehtaalla viimeisetkin kokoonpanolinjat hiljenivät viimeistä kertaa. Valmistaja ehti kuitenkin työntää markkinoille...

Lotus muistelee legendaarista leffa-autoa – James Bondin tunnetuksi tekemä Esprit S1 poseeraa tulevan täyssähköisen Evijan vierellä

Bond-leffa The Spy Who Loved Me, eli suomeksi 007 rakastettuni sai ensi-iltansa melko tarkkaan 43 vuotta sitten. Autofanit muistanevat...

Kohta niitä taas saa – Ineos Grenadier on kuin alkuperäinen Land Rover Defender, mutta moottorit tulevat BMW:ltä

Alkuperäisen Land Rover Defenderin tuotanto päättyi vuonna 2016 lähes 70 vuoden valmistuksen jälkeen. Tätä nykyä auton täysin uusi seuraaja...

Uuden Skoda Octavia RS:n bensa- ja dieselversiot esiteltiin – myös nelivedon saa lisähintaan TDI:hin

Uusi Skoda Octavia RS näki päivänvalon jo keväällä, mutta tuolloin esiteltiin vasta iV-pistokehybridiversio. Nyt valikoima täydentyy perinteisemmillä bensa- ja...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...