Teslan ostajan opas: Model S vai Model X

Moni Teslan ostaja pähkäilee itselleen sopivaa mallia. Model 3 vs. Model S vertailuita löytyy useita, mutta kahden suurimman mallin, S:n ja X:n vertailu on harvinaisempaa. Tämä kirjoitus avaa mallien välisiä eroja iästä riippumatta, ja sen lisäksi selvennetään mitä ominaisuuksia uudemman auton mukana saa. Jutussa selviää mitä hyötyä on ilmaisista Supercharger-latauksista tai Premium Connectivity -paketista.

Juttua on päivitetty ja tarkennettu 22.9.2020. Samalla lisätty osio ajotuntumasta.

Selkeyttä mallipaljouteen

Model S on Teslan ensimmäinen massatuotantomalli, jonka toimitukset alkoivat vuonna 2012. Ulkoisesti malli sai kevyen faceliftin vuonna 2016, ja teknisesti auto on muuttunut vielä enemmän. Teslalla ei ole varsinaista vuosimalliajattelua, vaan autojen ominaisuuksia muutetaan jatkuvasti.

Alunperin tarjolla oli 40, 60 ja 85 akut, mutta pienin karsiutui valikoimista nopeasti. Ohjelmallisesti 60-mallista kuristettu karvalakkiversio ei kiinnostanut ostajia, kun alle 5% valitsi sen, eikä näin pieni range yksinkertaisesti sopinut isoon Teslaan. Myynti loppui 200 valmistuneen auton jälkeen, eikä tätä mallia ole koskaan myyty Euroopassa.

Vuonna 2015 myyntiin tullut Model X päätyi myyntiin suoraan facelift-keulalla ja tuoreemmalla 90 kWh akulla, vaikka alunperin tähänkin malliin piti tulla klassinen 85-akusto. Pian suurin vaihtoehto korvattiin 100 kWh akulla. Malli on ulkoisesti pysynyt muuttumattomana.

Model S ja Model X mallien todellinen akkukapasiteetti:

40 = ?
60 = 58,5 kWh
75 = 72,6 kWh
85 = 77,5 kWh
90 = 81,8 kWh
100 = 98 kWh

Tämä energia on kuljettajan käytettävissä, kun akku on/oli uusi. Tämän lisäksi on n. 4 kWh puskuri, eli bruttokapasiteetti on suurempi.

Teslan mallinimikäytäntö oli alussa selkeä ja kertoi suoraan akun koon – ainakin sillä hehtaarilla. Esimerkiksi Model S 85 mallissa akun kapasiteetti on paperilla 85 kWh, mutta todellisuudessa kapasiteetti on uutena 82 kWh, ja siitäkin vain 77 kWh on kuljettajan käytössä. Vastaavasti 90 kWh akussa kuljettajan käyttöön annetaan uutena 82 kWh. Ainoastaan 75 ja 100 akuissa mainostettu kapasiteetti vastaa todellisuutta.

Suosittelemme

Yllämainittujen kaikkein yleisimpien akkujen lisäksi (pre-facelift) Model S on ollut tarjolla harvinaisemmilla 60 ja 70 akuilla , joiden kapasiteetit uutena olivat 58,5 ja 68,8 kWh. Faceliftin jälkeen 60-mallin “omasta akusta” luovuttiin, ja sekä Model X 60D että Model S 60D saivat sisuksiin 75 kWh akun, joka oli ohjelmallisesti rajoitettu pienempään kokoon. Tarjous oli oikeastaan aika hyvä, koska kuljettajan käytössä oli 62,4 kWh kapasiteetti isoveljen 72,6 kWh sijaan, ja softarajoitetun akun pystyy lataamaan surutta (ja nopeasti) 100% saakka. Käytännön ero jäi mitättömäksi hintaeroon nähden.

Nykyisin Model S ja Model X ovat aina nelivetoisia. Model S oli aluksi tarjolla myös takavetoisena versiona, ja nelivetoinen malli merkittiin numeron perään lisätyllä D -kirjaimella. Tavallista voimakkaampi tehomalli paljastuu numeroa edeltävästä P-kirjaimesta. Joskus numerosarjaan lisätään vielä L-kirjain kertomaan Ludicrous-tehopaketin olemassaolosta P85D, P90D ja D100D -malleissa. P85 mallimerkinnän perään lisätty + puolestaan kertoo alustamuutoksista, kun mm. iskunvaimentimet, tukivarret ja puslat on vaihdettu urheilullisempaan ajoon sopiviksi.

Tyyliniekka Model X 90D perä
Takakontin teksti 90D kertoo, että tämä Model X on varustettu 90-sarjan akulla ja se on nelivetoinen. Auto on tehojen puolesta karvalakkimallia, koska P-kirjain puuttuu, mutta kyllä tälläkin ehtii. KUVA: Joose Luukkanen

Esimerkkejä mallimerkinnöistä:

Model S 85 = takavetoinen perusmalli
Model S 90D = nelivetoinen perusmalli
Model X P90DL = nelivetoinen Ludicrous tehomalli
Model S P85+ = harvinainen takavetoinen tehoversio urheilullisella alustalla
Model X P100D = nelivetoinen tehomalli

Uusimmissa malleissa numeromerkinnästä on luovuttu. Akun kokoa ei suoraan ilmoiteta, vaan puhutaan Standard Range ja Long Range malleista tuoreen Model 3 tapaan. S ja X malleissa Standard Range tarkoittaa 75 kWh ja Long Range 100 kWh akkua. Tehoversionkin nimi on Performance, ja siinä on aika suurin akku.

Model 3 julkistuksen myötä Standard Range -versiot putosivat pois Model S ja X mallistoista, todennäköisesti hajuraon tekemiseksi. Tarjolla on siten enää Long Range ja Performance versioita. Vaikka autot ovat ulkoisesti pysyneet samanlaisina, on sisällä tapahtunut suuria mullistuksia, joista lisää tuonnempana.

Koko ja sisätilat

Model S ja X ovat isoja, viisimetrisiä autoja. Molemmat ovat leveitä ja korkeita, mutta tila-auto Model X on suorastaan jättikokoinen tavallisiin eurooppalaisiin autoihin nähden. Kumpikaan ei ole kotonaan parkkihalleissa, Model X on ensimmäinen auto jolla on joutunut tosissaan vekslaamaan ahtaimmissa halleissa. Erinomaiset parkkitutkat ja peruutuskamera kuitenkin auttavat tilantarpeen hahmottamisessa, eikä kolhimisvaaraa ole.

Sisätiloiltaan molemmat ovat toimivia aikuisten autoja. Model X on parhaimmillaan kuusipaikkaisena, jolloin molemmilla takariveillä on kaksi penkkiä, joissa aikuinenkin matkustaa mielikseen. Kulku taaimmaiselle riville on tässä mallissa helppoa keskinpenkin puuttuessa, jalat saa suoraksi asti, eikä keskiriviä tarvitse erikseen kaataa taakse kulkiessa. Kolmenistuttava kakkosrivi ei ole yhtä kätevä, mutta mahdollistaa seitsemän matkustajan kyydittämisen – tosin keskipaikka on kattorakenteen vuoksi reunapaikkoja matalampi ja sopii lähinnä lapsille.

Tyyliniekka-Model-X-90D-takapenkki
Kattopalkki kutistaa 7-penkkisen Model X:n pääntiloja. Keskipaikka on parhaimmillaan juniori-ikäisille. Vanhempien X:ien toinen rivi ei taitu, joten suurten tavaroiden kuljettaminen ei ole mahdollista. KUVA: Joose Luukkanen

Viistoperäinen Model S ei tarjoa yhtä hyviä takatiloja, joten yli 180 senttisillä ja pitkäselkäisillä matkustajilla pää viistää kattoa. Keskipaikka ei sovi tässäkään kuin lapsille. Myös Model S mahdollistaa 7 matkustajaa takakontin lisäistuimilla varustettuma, tosin kahden lisäpenkin maksimipaino on 2 x 35 kg. Iso osa 7-paikkaisista Ässistä on rekisteröity väärin, eikä lisäpenkkejä ole huomioitu asianmukaisesti. Tällaista autoa ei kannata ostaa jos tarve 7-hengelle samanaikaisesti on olemassa.

Lapsiperheen arkeen Model X:n haukansiipiovet tuovat suuren helpotuksen. Ylöspäin aukeava ovi tarkoittaa sitä, että turvakaukalot ja -istuimet on todella helppo nostaa autoon ja sieltä pois. Myös lapsen auttaminen paikalleen sujuu mukavasti, kun oviaukko on suuri eikä ovi ole tiellä häiritsemässä vaikka naapuriruudun kaveri olisi ajanut iholle asti. Lienee sanomattakin selvää, että haukansiipiovet ja totutusta poikkeva Model X on paitsi aikuisten, myös lasten mieleen.

Model S on useimmiten varustettu lasikatolla, joka lisää avaruuden tuntua ja kasvattaa pääntilaa takapenkillä. Kangaskattoisen Ässän takapenkillä jo 180 senttinen joutuu istumaan kylkimyyryssä.

Tavaratilat ovat molemmissa erinomaiset. Viiden hengen versiona takatilat ovat kokoluokkansa suurimpia molemmissa eikä tila lopu kesken. Etukontti on tilava, nelivetoinen Model S vetää sisäänsä yhden lentolaukun, kun taas takavetoisen Ässän sekä Model X:n frunkit vetävät peräti kaksi isoa lentolaukkua. Hieman yllättäen Model X toinen penkkirivi ei vanhemmissa 7-paikkaisissa taitu, jolloin suurimpien tavaroiden kuljetus onnistuu vuosimallista 2018 alkaen (ja silloinkin vain 5- ja 7-paikkaisissa malleissa, 6-paikkaisen kakkosrivi ei taitu).

Tesla-Model-S-RWD-frunk
Takavetoisen Model S:n etukontti eli frunk on valtava. Uudemmissa nelovetomalleissa tila jää pienemmäksi. KUVA: Joose Luukkanen

Seitsenpaikkaisena Model S:n tavaratila jää vähiin. Frunkki jää pieneksi, joten suuremman porukan kanssa reissatessa joutuu turvautumaan kattotelineeseen. Model X sen sijaan vetää jopa 6-7 aikuisen matkatavarat, sillä frunkin kahden lentolaukun lisäksi takakonttiin mahtuu vielä kolme täysikokoista matkalaukkua kunhan poistaa välipohjan (kaksi pystyyn ja yksi päälle). Taakkatelinettä ei X:ään ymmärrettävästi saa, mutta suksia varteen voi hankkia vetokoukkuun kiinnitettävän telineen.

Tyyliniekka Model X 90D lokero
Model X 90D takakontti on kohtuutilava vielä täydellä lastillakin. Takalevyn poistamalla paljastuu leveä amme, joka vetää kaksi isoa matkalaukkua pystyssä, ja tarvittaessa vielä kolmannen niiden päälle kuormattuna. Pienemmällä miehityksellä lisätilaa saa kolmannen rivin penkkejä kääntämällä. KUVA. Joose Luukkanen

Model X on tarjolla myös vetokoukullisena versiona, kunhan koukun tilaa jo tehtaalta (jälkiasennus ei ole mahdollinen, koska vetomassa on koukuttomassa 0 kg). Auto jaksaa vetää isoakin kärryä ja vetomassa on useimmille riittävä 2258 kg.

Ylläpito ja huolto

Molemmat autot ovat myös painavia, koska jo pelkkä akusto painaa satoja kiloja. Raskas auto syö alustan osia varsinkin jos tapana on ajaa töyssyihin huolettomasti. Nätisti ajaen Model S etupään osat olivat vaihtokunnossa vasta 250 000 km kohdalla, kun taas raskaammassa Model X:ssä tukivarret oli jo vaihdettu ostaessani auton 90 000 km ajettuna.

Model S tyyppivikoja on lukuisia. Ovenkahvat on todennäköisesti vaihdettu kertaalleen kaikissa vanhemmissa autoissa. Aiemmin kallis huolto kustantaa enää vain 300€ per kahva, ja kolmannen revision pitäisi jo oikeasti kestääkin. Tee-se-itse-henkisille löytyy varaosia omatoimiseen korjaukseen: esimerkiksi johtosarjoja ja rosterista jyrsittyjä paddle geareita on tarjolla sekä valmistajalta että verkkokaupoista. Muita Model S:n tyyppivikoja ovat vuotavat umpiot ja tuulilasinpyyhkijöiden varsien raapima konepelti.

Tyyliniekka-Model-S-ovenkahva
Model S ovenkahvojen ensimmäiset versiot olivat ongelmallisia. Taustalla itse kahva-osa, jossa ongelmia aiheuttavat mikrokytkimet ja johdot. Kädessä ns. paddle gear, jonka murtuminen on myös yleinen vaiva. Kolmosversion kahvat ovat kestävässä maineessa, ja niiden vaihtohinta on laskenut 300€ per ovi. Kahvat on myös helppo korjata itse. KUVA: Joose Luukkanen

Model X kärsii alustavikojen lisäksi pompottavista vetoakseleista. Monimutkaiset haukansiipiovet vaativat välillä säätämistä ja toimivat kunnolla ilmeisesti vasta vuoden 2018 autoista alkaen. Todellinen hellekesän kuningasvaruste eli jäähdytetyt penkit vedettiin jopa jossain vaiheessa pois valikoimista ongelmien takia.

Molempia automalleja vaivaa muistipiirin poksahtaminen 3-5 vuoden iässä. MCU1 tietokoneessa ilmenevä ongelma ratkeaa vasta vuoden 2018 autoissa, ja sitä vanhemmissa ongelma tulee väkisin eteen jossain vaiheessa. Vaiva ei aina mene takuuseen, vaikka selvä suunnitteluvirhe onkin. Teslan lisäksi vaivan pystyy korjaamaan myös muuan Verner Hemmilä. Jos autossa on ensioireita, kuten hidas herääminen tai bluetoothin jumitus, kannattaa asia hoitaa kuntoon ennakoivasti, muuten vika iskee pahimmassa kiireessä.

Ensimmäisen Teslani käyttökulut olivat suorastaan edulliset. Ilmainen Supercharger osoittautui hyödylliseksi, kun vakioreitit kulkivat sopivasti laturien ohi. Vaikka pientä remppaa tuli tehtyä, jäi kilometrikustannus poskettoman alhaiseksi. Teslan kokonaiskustannuksella en olisi ostanut edes bensoja perinteiseen autoon.

Ajotuntuma

Kuljettajan näkökulmasta autot eroavat kuin yö ja päivä. Model S on matala, ja autoon laskeudutaan istumaan. Model X on pakettiautomaisen korkea, ja kuljettajanpenkille noustaan ylöspäin. Jotenkin Model X on hieman pappamainen verrattuna matalampaan ja ketterämpään Model S:ään. (Tai sitten kuljettaja on ikääntynyt.)

Model S tuntuu luonnollisesti sporttisemmalta. Ohjattavuus on tarkempi kuin Model X:ssä, ja auto pysyy – tai ainakin tuntuu pysyvän – paremmin tiessä. Iso ja raskas Model X huojuu kovasti käskiessä, joten sillä tulee ajettua rauhallisemmin, ja otettua mutkat ja rampit kevyemmällä otteella. Rehellisyyden nimissä perusmallit eivät ole millien, tai edes senttien tarkkuudella mutkaan vietäviä rataraketteja, vaikka niillä pärjääkin erinomaisesti normaaleissa liikennetilanteissa. Tiukempaa ajotuntumaa haluavien kannattaa tutustua tehomalleihin tai vieläkin ketterämpään Model 3:een. (Minä en ole uskaltanut kokeilla tehomalleja, koska tiedän mitä sen jälkeen tapahtuisi.)

Iso Tesla on parhaimmillaan isolla tiellä. Moottori- ja maanteillä iso auto kulkee vakaasti kelissä kuin kelissä, ja suuret akut yhdessä Supercharger-verkoston kanssa ovat tällä hetkellä paras valinta matka-ajoon. Omassa mielessäni kisaa ei edes pääse syntymään, jos pitää valita käytetyn ison Teslan tai uuden pienemmän sähköauton välillä.

Kulutus ja range

Model S on sulavalinjaisempi ja sen otsapinta-ala on pienempi, joten auto kuluttaa selvästi vähemmän kuin Model X. Ero on suurimmillaan moottoritienopeuksissa, jossa kulutukset ovat 130 cruisessa noin 230 Wh/km ja 250 Wh/km Model S:n eduksi. Kulutusero on siis 10% luokkaa.

Rengastus vaikuttaa paljon. Mikäli autoon asentaa suuret 21”-22” vanteet, nousee kulutus molemmissa jopa 20%. Oma Model X 22” vanteilla kuluttaa 130 cruisessa jo 300 Wh/km. Märällä tiellä vastatuulessa olen saanut tauluun yli 400 Wh/km lukemat. Iso auto ei kulje pienellä.

 Tyyliniekka Model S 19 vanne
Sähköauton kulutus kasvaa vannekoon kasvaessa, koska suurempi vanne on – yleensä – painavampi kuin pienempi. Kulutusero kuvan 19″ Model S perusvanteiden ja 22″ mörkövanteiden välillä on suuri. KUVA: Joose Luukkanen

Auton ikä ja tekniikka vaikuttaa sekin kulutukseen. Mitä uudempi Tesla, sitä pienempi kulutus. Vuonna 2019 esitelty ns. Raven-malli on merkittävästi edeltäjiään taloudellisempi, joten Model X Ravenin on suunnilleen yhtä taloudellinen kuin vanha Model S 85 uudemman tekniikkansa ansiosta (korkeilla nopeuksilla ilmanvastusero pitää vanhan Ässän edellä).

Rangea on varsin hankala arvioida, koska se riippuu rengastuksen lisäksi paljon ajonopeudesta ja -tyylistä. Jatkuvassa moottoritieajossa kulutus on väkisin suurempi kuin Kehä I sisälpuolen ruuhkissa. Matkan etenemiseen vaikuttaa myös latausteho, jota tutkimme seuraavaksi.

Lataus

Kotilatauksessa ei eroja synny, vaikka autoja on tarjolla kolmella eri laturilla. Kaikki Teslat lataavat yön aikana tyhjästä täyteen 11 kW peruslaturilla (11 kW x 9h = 99 kWh), joten normaali 3x16A liitäntä riittää vaikka ajaisi akun joka päivä tyhjiin. Vanhimmissa autoissa on joko tavallinen laturi (11 kW) tai ns.tuplalaturi (22 kW). Uudemmissa autoissa (alkaen 2017) on välimallin 16,5 kW sisäinen laturi. Todellisuudessa kotilataukseen riittää pienempi teho, itse lataan vain 3x9A virralla vanhan laturin hyötysuhteen optimoimiseksi.

Model S/X sisäisen laturin vaihtoehdot:

11 kW (3x16A) -2017
22 kW (3x32A) -2017
16,5 kW (3x24A) 2017-

Peruslaturin teho kasvoi faceliftin yhteydessä ja samalla tuplalaturi poistui lisävarustelistalta.

Model S 85:n pikalataaminen on suoraviivaista: akku kannattaa ajaa niin tyhjäksi kuin uskaltaa, koska tyhjä akku latautuu nopeimmin. Alle 10% tasolla saa jopa 120 kW tehon, mutta teho laskee nopeasti ja on alle 90 kW jo 15% kohdalla. Sen jälkeen latausteho kilowatteina on karkeasti 100% – SOC (State of Charge, eli akun varaus), eli jos akussa on 40% varausta, on latausnopeus 60 kW, tai vastaavasti 80% varauksella enää 20 kW. Tarkasti optimoiva kuljettaja saa 50% asti ladaten yli 70 kW keskimääräisen lataustehon, jolloin matka etenee kohtuuhyvää tahtia (teho on edelleen hyvä, sama kuin esim. uudemmassa Hyundai Konassa).

Uudemmissa akuissa (75/90/100) tilanne muuttuu, koska yli 100 kW lataustehon saa vasta 15% varauksen yläpuolella (sitä ennen teho jää 50kW tasolle). Nyt toimiva strategia on tähdätä 15% varaukseen laturille saapuessa, jolloin lataus alkaa heti maksimiteholla (edellyttäen akun olevan riittävän lämmin). Uudemmissa akuissa latausteho on yli 100 kW vielä 50% kohdillakin, eli lataaminen käy nopeasti.

Miten matka-ajo sitten sujuu? Model S 85 latautuu 50% saakka karvan yli puolessa tunnissa, ja tällä energialla pääsee nätisti 150 km päähän seuraavalle superille. Ensimmäinen 300 km menee lataamatta, ja sen jälkeen ladataan puoli tuntia 150 km välein.

Tyyliniekka Model X 90D Supercharging
Model S ja Model X latautuvat 90-akulla varsin rivakkaa tahtia. Maksimilatausteho on peräti 135 kW 15%-40% välillä, ja pysyttelee yli 100 kW tehossa 55% saakka. Maksimilatausteho edellyttää, että akku on riittävän lämmin, ja talvipakkasille pitkätään maantielenkki ei yksinään nosta lämpö riittävästi. Supercharger kannattaa merkitä navigaattorin kohteeksi, jolloin auto osaa lämmittää akun valmiiksi latauksen nopeuttamiseksi. KUVA: Joose Luukkanen

Model X 90D latautuu 15% → 70% välin alle 20 minuutissa, ja tällä latauksella pääsee hieman yli 150 km jos alla on 22” pyörät. Ensimmäinen 300 km menee Model X:lläkin lataamatta, ja sen jälkeen ladataan 15-20 min 150 km välein. Etenemisnopeus on siis parempi kuin Ässällä, perus 20” vanteilla jo selvästi nopeampi.

Model S/X latausteho

-2019 max. 115-130 kW
Raven (2019-2020) max. 140 kW
Raven (7/’20-) max. 250 kW

Latausteho kasvaa sitä korkeammaksi, mitä uudempi auto ja mitä suurempi akkukapasiteetti siinä on.

Kun verrokiksi otetaan uusi Raven Long Range X tai S, päästäänkin eri lukemille. Latausteho on näillä akuilla täysi Superchargerin tarjoama 140 kW 15% → 45% välillä ja pysyy yli 100 kW tehossa aina 60% asti. 20 minuutissa akkuun saa hurjat 45 kWh energiaa, joka riittä Raven X:llä 200 km ja S:llä liki 250 km ajoon maantienopeuksilla. Eteneminen on nopeaa, kun ensimmäisen 300-400 km jälkeen pitää ladata 20 minuuttia 200-250 km välein.

Mikäli reitille osuu Ionityn laturi (tai kun Suomeen lopulta saadaan Supercharger V3 asemia) niin latausteho nousee Raveneilla parhaimmillaan 200 kW tasoon, ja vuoden 2020 autoilla peräti 250 kW tasoon. Nyt lataustauolla ehtii hädintuskin vessaan! Vaikka autot ovat ulkoisesti samanlaisia, on konepellin alla tapahtunut hurja kehitys.

Ilmainen Supercharger

Vanhemmissa autoissa on useimmiten ilmainen Supercharging aina vuosimalliin 2017 saakka. Sen jälkeen ilmaiset lataukset ovat olleet kampanjakohtaisia ja koskeneet yleensä vain ensimmäistä omistajaa. Asia kannattaa tarkistaa ennen auton ostoa, jos sillä on merkitystä.

Käytännön merkitys on useimmille kuitenkin olematon. Sähkön hinta kotimaan supereilla on 24 c/kWh, eli normaali 50%-60% lataus tarkoittaa kympin kustannusta. Jos pidempiä reissuja tulee vain 1-2 kertaa kuussa, niin vaikutus vuodessa jää satasiin. Vaikkapa auton arvonalenemaan verrattuna (5000 – 15000 €/v) merkitys on mitätön.

Supercharger -latauksen hinta
0,24 €/kWh Suomessa

Jos ajaa useita kertoja viikossa tai parhaimmillaan päivittäin pidempää matkaa Superien ohi, muuttuu tilanne täysin. Boss level -myyntihessu säästää vuodessa tuhansia euroja suunnitellessaan myyntirundit sopivasti Superchargereita hyödyntämään. Tukholmassa huomaa myös, miten ilmainen sähkö lienee oleellinen osa tiettyjen taksikuskien liiketoimintasuunnitelmaa.

Tukholman pikkuisella Superilla on aina ruuhkaa. Pohjoiseen matkaavan kannattaa suosiolla ajaa 50 km eteenpäin Uppsalan Superille. KUVA: Joose Luukkanen

Kannattaa huomioida jatkuvan pikalatauksen käyvän akun päälle enemmän kuin hidaslataus, eli akun kapasiteetti heikkenee nopeammin. Uusimmissa malleissa pikalataustehoa myös rajoitetaan tietyn rajan jälkeen. Model S 85 mallin latausnopeutta rajoitettiin kesällä 2019, ja luulen uudempien mallien kokevan saman kohtalon mallien ikääntyessä.

Premium Connectivity

Premium Connectivity eli ns. parempi nettiyhteys on toinen palvelu, joka vanhemmissa S/X autoissa on yleensä ilmainen. Ilman pakettia nettiyhteys rajoittuu navigointiin, eli esimerkiksi Spotify vaatii auton liittämistä vaikkapa puhelimesta jaettuun wifiin. Kännykkäsovellus sentään toimii ilman Premiumpakettia.

Parempi nettiyhteys on ehdoton jos kuuntelee Spotifyä. Verkkoyhteys pitää muutoin erikseen kytkeä päälle aina liikkeelle lähdettäessä, eli yhteys on jo käyttömukavuutta lisäävä tekijä. Jos jaksaa itse joka kertaa liikkeelle lähtiessä räplätä ruudulta wifin päälle niin fine, minulla paloi käpy päivässä. Tietenkin Spotifya voi luukuttaa puhelimesta ja säästää siinä, mutta c’mon – ostit Teslan ja nyt on pakko säästää kymppi kuussa?

Premium Connectivity sisältää:

Spotify
Satelliittikartat
Liikennetiedot
Verkkoselain
Caraoke
Videon suoratoisto

Hinta 9,90 €/kk

Premium Connectivity vaikuttaa myös kartan toimintaan. Perusversiosta puuttuu kokonaan erinomaisen havainnollinen satelliittikartta sen suuremman kaistankäytön vuoksi. Satelliittikartta helpottaa suuresti navigointia vieraassa ympäristössä, ja sen avulla vaikkapa Supercharger-pisteet on helpompi löytää öiseltä teollisuusalueelta. Ja onhan se kartta hienompi!

Jokamies - Teslalla Madridiin #3 - Stau
Tämä stau olisi jäänyt kokematta, jos kuski olisi luottanut Teslaansa – sen sijaan, että kaartoi autobahnalle suoraan seisovaan jonoon. Tesla osaa navigoida ruuhkien ohi, jos käytössä on Premium Connectivity. KUVA: Joose Luukkanen

Myöskään ajantasaisia liikennetietoja ei perusyhteydellä tarjota. Tähän mennessä liikennetiedot ovat säästäneet (tai olisivat säästäneet, kun en alkuun uskonut autoa) rutkasti aikaa 2-4 kertaa vuodessa auton navigoidessa automaattisesti ruuhkien ohi. Jos kotimaan ruuhkat ovatkin pieniä, niin ulkomailla apu on suuri. Saksan autobahnalla liikennetiedot ovat myös turvallisuustekijä, koska näytön yläosan loistaessa punaisena stau ei tule yllätyksenä, vaan nopeutta ehtii laskea rauhassa ja turvallisesti.

Muut Premium Connectivity -palvelut eivät ole mielestäni merkityksellisiä. Auton nettiselaimelle en ole löytänyt käyttöä, koska kännykkä on kuitenkin aina taskussa, eikä auton selain edes ole kummoinen. En näe myöskään uudempien autojen Caraokea tai videoiden suoratoistoa kovin oleellisina lisäpalveluina.

Teslan takuu

Uusi Model S tai Model X nauttii kohtuupitkästä takuusta, tehdastakuu on 4 vuoden tai 80 000 km mittainen. Voimansiirto- ja akkutakuu on reilusti pidempi, joko 8 vuotta tai 240 000 km. Akun kapasiteetin luvataan säilyvän yli 70% tasolla – ja kokemusten perusteella näyttää siltä, että akku ei happane edes lähelle tätä tahtia.

Vanhemmissa autoissa on lähes aina 8 vuoden rajoittamaton akku- ja moottoritakuu (joitain varhaisia 60-malleja lukuunottamatta). Model S tuli Eurooppaan vuoden 2013 syksyllä, joten vanhimpien suomalaisten Teslojen akkutakuu päättyy vuoden 2021 lopulla. En stressaisi tällaisenkaan auton ostamista, koska Teslan 85 akku rakentuu moduuleista, joita on helppo vaihtaa vaikka yksitellen. Akkuvika ei siten tarkoita tonnien rahareikää, vaan remontin hintalappu on lähempänä premiumauton jakopään vaihtoa. Esimerkiksi Nissan Leafin kohdalla akkukorjaajia on jo useita, ja tyypillinen remontti maksaa Dala’s EV Repairin mukaan alle tonnin. Uskon myös Teslan korjaajia löytyvän eri puolilta Suomea – kunhan heille ensin löytyy jostain autoja, joissa ei enää ole takuuta!

Tesla Model S tuli Eurooppaan vuonna 2013. Näissäkin autoissa on kaikissa akkutakuu voimassa – enkä stressaisi moisen hankkimista. Akkuremppa voi hyvinkin olla alle tonnin projekti, jos Nissan Leafin kokemuksia on uskomista. KUVA: Joose Luukkanen

Mikäli vanha auto käy Teslan omistuksessa, saa myös sille saa rajoitetun 2 vuoden takuun. Sen vastapainoksi menettää kuitenkin sekä ilmaiset Supercharger-lataukset, että Premium Connectivityn, jos autossa on sellaiset alunperin ollut. Riippuu tilanteesta, onko diili hyvä vai ei. Esimerkiksi Model X kohdalla sähköhimmeleiden määrä on sitä luokkaa, että 16/17-mallisissa takuu tuo ainakin mielenrauhaa!

Kokemusteni mukaan takuu pelaa. Kesällä 2020 Belgiasta hakemani Model X kävi heti maahantulon jälkeen ensimmäisessä huollossa hakemassa CCS-valmiuden. Samassa yhteydessä korjautin muutaman pikkuvaivan takuuseen, eikä näissä tullu ikävää nikottelua. Ensinnäkin kuskin sähköikkunan nostolaite sekä ikkunan tiivisteet vaihdettiin, kun automaattiovi jätti välillä ikkunalasin väärälle puolelle tiivistettä. Toiseksi haukansiipiovia säädettiin, koska ne eivät olleet toleranssien sisällä, ja olivat hanganneet rungosta maalin puhki.

Takuu ei korvaa kaikkea. Esimerkiksi alustan osia tai vetoakseleita ei kannata kuvitella saavansa takuuseen, ainakaan paljon ajetuissa autoissa. Sen sijaan muistipiirin puhkipalaminen lienee kiistattomasti takuun piirissä.

Kumpi vai kampi?

Päädyin itse Model X:ään, koska koko uusperhehärdelli matkatavaroineen ei yksinkertaisesti enää mahtunut Model S:ään. Nyt tilaa riittää, ja onhan auto kaikkine erikoisuuksineen hieno. Pidemmillä reissuilla kaipaisin täyttä 100 kWh akkua, ja suosittelen sen valintaa jos vain lompakko antaa periksi. Etenkin moottoritieajossa, jota omassa ajoprofiilissa kertyy paljon, kulutus nousee korkeammaksi kuin mitä oletin. Toisaalta latureita on niin paljon kaikkialla, että välilataus vaikkapa palaverin aikana ei oikeastaan ole ongelma.

Sähköautojen yö Redi - Valkoinen Tesla
Model S takakontissa vetää parimetrisen patjan ja mahdollistaa autossa nukkumisen, tässä tyylinäyte parin vuoden takaa kauppakeskus Redin sähköautojen yöstä. Eräs teslailija tuumasi auton olevan todellinen tilaihme, koska mukaan mahtuu lapsiperheen lisäksi vielä arkkupakastin! KUVA: Kirsi Immonen

Ilman rajoitteita valintani olisi Model S. Auto on ketterämpi, sen kulutus on pienempi, ja tilat ovat riittävät muille kuin suurperheille. Itse asiassa tavarankuljetukseen Model S on parempi, koska suuri kontti vetää sisään parimetristä tavaraa. Model X:n toinen penkkirivi ei taitu, joten vaikkapa runkopatjan tai kaapin kuljetus jää haaveeksi.

Vuosimallin 2014 Model S on myös hiljaisempi kuin vuosimallin 2016 Model X. Takapenkille keskustellessa ääntä joutuu nostamaan, ja yksin ajaessa eron huomaa suuremmassa äänenvoimakkuudessa musiikille. Melutaso häiritsee myös handsfree -puheluita moottoritienopeuksilla. Hyvänä puolena kolmannen penkkirivin kännykä-älämölö ei kantaudu etupenkkiläisten korviin!

Tyyliniekka Model X 90D yläkuva
Model X 90D on iso. Josku valinta on tehtävä kuljetuskapasiteetin perusteella. KUVA: Joose Luukkanen

Yksi valintaa vaikeuttava tekijä on pieni hintaro käytettyjen ja uusien autojen välillä. Teslat pitävät yllättävän hyvin hintansa, joten ero 2-3 vuotiaan ja uuden auton välillä on pieni. Odotettu Model S ja X malliuudistus tulee, saattaa nykymallin viimeisen kappaleen saada houkuttelevasti hinnoiteltuna. Tesloissa kuitenkin pätee sama viisaus kuin missä tahansa teknisessä laitteessa: uusi malli on jo ihan nurkan takana. Kuitenkin sitä uutta mallia odottelemalla ei koskaan pääse Teslan rattiin, joten paras hetki hankkia ostaa Tesla on juuri nyt!

Oliko juttu hyödyllinen ja olet aikeissa tilata uuden Teslan? Tilaa Tesla käyttämällä suosittelulinkkiniäni https://ts.la/joose16138 , niin saamme molemmat 1500 km edestä Supercharger -latauksia!

Lue lisää