Tämä auto oli aikanaan maailman nopein sedan – Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 täyttää 45 vuotta

Moottorien downsizingia on harrastettu kovasti viime vuosina, mutta 1970-luvulla tästä ilmiöstä ei ollut vielä tietoakaan. Niinpä Ässämersunkin pellin alle sai lähes seitsemänlitraisen veekasin.

Mersun S-luokka siirtyi uuteen sukupolveensa vuonna 1972 esitellyn W116-mallisarjan myötä. Edustusauton nokalle sai alkuvuosina parhaimmillaan 4,5-litraisen V8:n, jonka tuottamat 225 hevosvoimaa riittivät periaatteessa paremmin kuin hyvin luksusluokan sedaniin. Jotkut asiakkaat jäivät kuitenkin kaipaamaan edeltäjämallissa tarjolla ollutta 6,3-litraista pannua, joka teki W109-korisesta 300 SEL 6.3:sta muskeliauton pyhäpuvussa.

M100-koodilla tunnettua voimanlähdettä hyödynnettiin myös massiivisessa 600-limusiinissa, joten se tarjosi todella vaivattoman suorituskyvyn pykälää pienemmälle Ässälle. Isolohkokasia alettiin sovitella myös uuteen W116-koriin, mutta vuonna 1973 iskenyt öljykriisi siirsi auton lanseerausta väistämättä eteenpäin. Myynti päästiin aloittamaan vasta keväällä 1975, jolloin 450 SEL 6.9:ksi ristitty lippulaiva tuotiin markkinoille.

Mallimerkintä oli tällä kertaa hieman harhaanjohtava, koska iskutilavuutta oli suurennettu ”vain” 6,8 litraan. Käsityönä koottu M100-kasi sai lisäksi kuivasumppuvoitelun mahtuakseen W116:n suhteellisen matalan konepellin alle, ja reseptiin kuuluivat myös alumiiniset sylinterinkannet sekä mekaaninen bensansuihkutus. Öljytilavuus oli peräti 12 litraa, mikä mahdollisti öljynvaihtovälin pidentämisen 15 000 kilometriin.

Iso kasi luovutti 286 hevosvoiman huipputehon, mutta vielä tärkeämpää oli massiivinen 550 newtonmetrin vääntö. Voima välitettiin takapyörille kolmipykäläisen automaatin kautta. Öljykriisin jälkeisessä maailmassa 450 SEL 6.9:n suorituskyky oikeutti maailman nopeimman neliovisen auton titteliin. Satasen nopeus oli taulussa 7,4 sekunnissa, ja huippunopeutta riitti 225 km/h:n verran. Jenkkiversiossa jouduttiin tyytymään hieman vähempään, eli noin 250 heppaan ja 488 newtoniin.

Autossa ei panostettu pelkästään moottoriin, vaan jousituskin laitettiin uusiksi. 450 SEL 6.9 sai Citroënin patentilla tehdyn kaasunestejousituksen, jonka avulla pyrittiin eliminoimaan starttien ja jarrutusten aikaiset nyökkimiset. Lisäksi kallistuksenvaimentimet olivat perus-Ässiä tukevampaa tavaraa, ja pitoa parannettiin lukkoperän avulla. Melko harva perävälitys laski matkustamon melutasoa, ja mukavuutta pystyi kohentamaan vielä ilmastoinnin sekä vakionopeudensäätimen kaltaisilla herkuilla.

450 SEL 6.9:n valmistus jatkui vuoteen 1980 asti, jolloin W126-mallisarjan seuraaja oli jo esitelty. Tuotantomäärä kohosi viiden vuoden aikana 7380 yksilöön, ja autojen hinnat ovat viime aikoina olleet kovassa nosteessa. Tähän saattaa vaikuttaa myös 450 SEL 6.9:n esiintyminen vuoden 1998 Ronin-leffan kuuluisassa takaa-ajokohtauksessa. Lisäksi autoa käytettiin Claude Lelouchin C’était un rendez-vous -lyhytelokuvassa vuonna 1976. Siinä kaahattiin aamuöisen Pariisin läpi Ferrarin V12:n karjunnan säestyksellä, mutta todellisuudessa pätkä kuvattiin Lelouchin omalla 450 SEL 6.9:llä. Ehkäpä tämäkin kertoo jotakin aikansa nopeimman sedanin kyvyistä.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Todellisen maasturin paluu – uudessa Ford Broncossa on jopa irrotettavat ovet

Ford Bronco lanseerattiin markkinoille ”maasturien Mustangina” jo vuonna 1965, mutta parhaiten malli taisi saada julkisuutta O.J. Simpsonin pakoautona vajaat...

Myyntiharvinaisuus: 1978 Dodge Aspen Super Coupe

Suomessakin suosittu Dodge Aspen taipui aikanaan myös tehdastekoiseksi erikoisversioksi. Tämä maukas Super Coupe vie ajatukset suoraan diskoa sykkivään 70-luvun...

Mersun F1-moottorisen hyperauton kehitystyö on vihdoinkin loppusuoralla – ensimmäiset asiakasautot luovutetaan vuonna 2021

Mercedes esitteli jo kohta kolmen vuoden takaisessa Frankfurtin autonäyttelyssä Project Oneksi nimetyn hyperautotutkielman, jonka kuorten alla murisi aito F1-voimanlähde....

Klassista futarityyliä tarjolla – David Beckhamin entinen Aston Martin AMV8 Volante on myynnissä Isossa-Britanniassa

Aston Martin DBS esiteltiin vuonna 1967 jo pahasti vanhentumaan päässeen DB6:n seuraajaksi. DBS:n pohjalta lanseerattiin muutama vuosi myöhemmin muskelihenkisempi...

Mercedes julkaisi ensimmäisen videon uudesta superautostaan – AMG GT R Black Seriesissä on ilmeisesti jopa 720 heppaa

Mercedes-AMG:n kaksipaikkainen GT-mallisarja on ollut myynnissä jo useita vuosia. GT-valikoiman kruunaavaa absoluuttista huippuversiota on kuitenkin saatu odottaa näihin päiviin...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...