Kuinka paljon Teslan ilmaiset Supercharger-lataukset säästävät?

Teslan on tunnettu Supercharger -latausverkostostaan ja autoihin kaupanpäällisinä tarjotusta ilmaisesta latauksesta. Vanhimmista, ennen vuotta 2017 valmistetuissa Model S ja X -malleissa voi olla koko auton eliniän kattavat ilmaiset lataukset, jotka siirtyvät auton mukana seuraavalle omistajalle. Sen jälkeen ilmaista sähköä on tarjottu kampanjaluonteisesti, mutta tyypillisesti niin, että omistajan vaihtuessa ilmainen lataus poistuu, jolloin etu koskee vain auton uutena ostanutta.

Ilmaiset polttoaineet kuulostaa paremmalta diililtä mitä se usein onkaan. Perinneautossa maksuton tankkaus olisi kova juttu, kun tankkaus voi maksaa toistasataa euroa. Sähköautossa ”tankillinen” sen sijaan kustantaa kotona vain muutamia euroja, ja jopa kalleimmalla pikalaturillakin maksimissaan kymppejä. Tässä artikkelissa lasketaan auki paljonko hyöty voi euroissa olla eri tilanteissa.

Tarkennan vielä, että ilmaista sähköä saa vain Teslan Supercharger-asemilta. Ei siis ABC:lta, Nesteeltä, tai sukulaisen mökiltä. Tämäkin on välillä ollut epäselvää.

Suosittelemme


Ilmainen Supercharger-lataus Ruotsissa
Ilmainen Supercharger-lataus Ruotsissa. Ilmaiset lataukset ovat voimassa koko Euroopassa. KUVA. Joose Luukkanen

Erilaiset Supercharger -lataukset

Aloitetaan kuitenkin perusteista, eli selvitetään onko autossa ilmaiset Supercharger-lataukset. Helpoimmin tämä selviää, kun tarkistat asian Teslan sovelluksen tekniset tiedot ja takuu -kohdasta tai auton asetuksista. Autosta löytyvä koodi kertoo tilanteen selkeimmin:

  • SC00: Ei Supercharger-latausta. Auto on todennäköisesti kolaroitu ja parsittu kasaan jossain päin itäistä Eurooppaa. Tesla on poistanut pikalatausmahdollisuuden. Kierrä kaukaa jos et tiedä mitä teet!
  • SC01: Rajaton, auton mukana siirtyvä Supercharger-lataus
  • SC04: Tavallinen, maksullinen Supercharger-lataus
  • SC05: Rajaton, omistajakohtainen Supercharger-lataus, joka ei siirry auton mukana
  • SC06: Rajoitettu, aikaperusteinen ilmainen Supercharger-lataus. Esim. auton mukana tullut vuoden ilmainen lataus.

Jos olet ostamassa käytettyä Teslaa, niin SC01 on ainoa mille kannattaa antaa painoarvoa. Mahdollisesti joku pidempi kampanja voi antaa pienen edun jos autosta löytyy koodi SC06. SC05 ei siis siirry seuraavalle omistajalle, vaikka näitäkin kaupataan joskus virheellisin tiedoin.



Himoittu SC01 -status löytyy yleisimmin 85-akkuisesta Tesla Model S:stä. Kannattaa huomioida, että latausnopeus ei ole lähelläkään sitä mitä uusissa; nopea autoilu onnistuu vain optimoimalla, jolloin vuorokaudessa etenee niin halutessaan yli 2000 km. Jos et halua missään nimessä odotella, unohda koko juttu! Jos sen sijaan reissaat paljon ja joka tapauksessa teet paljon läppärihommia, niin samapa se tekeekö ne laturilla vai kotona – monesti perhe pitää siitä ettei heti kotiin tullessaan avaa konetta.

Oma autoni on vuoden 2013 Model S P85, jossa on SC01 lataus. Sen akun käytössä oleva kapasiteetti on noin 70 kWh ja käytän sitä esimerkkinä laskelmissa. Vuositasolla ajan n. 40 000 km jolloin kulutus on reilut 10 000 kWh, josta kaksi kolmasosaa lataan kotona (tai kalliin pörssisähkön aikaan toimistolla) ja loput pikalatureilla. Pikalatauksista n. 85% on tehty Superchargerilla, mutta osuus kasvaa koko ajan Teslan verkoston laajentuessa Suomessa ja ulkomailla. Käyn noin joka toinen vuosi autolla etätöissä, jolloin kilometrejä tulee 10 000 enemmän ja sähkönkulutus kasvaa n 20% (käytännössä kaikki Superilla).

Teslan varustetiedot
Nykyisen autoni varustetiedot. Ilmainen Supercharger-latauksen status kannattaa tarkastaa suoraan autosta. Uteliaille kerrottakoon, että $-alkuiset optiokoodit kertovat siitä, ettei autossa ole Autopilottia.

Supercharger -verkoston kattavuus toukokuussa 2025

Suurimmat tiet on jo hyvin katettu, ja esimerkiksi VT1 on esimerkillisen hyvin katettu. Varsinaisia valkoisia alueita oikeastaan enää ole, ja käytännössä Suomessa pystyy ajamaan lähes pelkästään superien varassa Kirjoitushetkellä (toukokuu 2025) ei ole kuin muutama paikka, joissa joutuu miettimään muita operaattoreita:

  • Etelässä Kouvola on kaipaa kipeimmin Superchargeria, joka auttaisi poikittaisliikenteessä. Myös Riihimäki ja Lahti kaipaisivat laturia, mutta tässä kirjoittajalla on oma lehmä ojassa…
  • Lappeenranta – Joensuu 230 km on hieman turhan pitkä, mutten usko välille laturia tulevan. Kesäkaupunki Savonlinna on myös hieman sivussa. Etelästä kannattaa ajaa Joensuuhun 5-tien kautta, jossa latureita on kiitettävästi.
  • Joensuu – Kajaani 232 km on sekin pitkänpuoleinen – ainakin 85 klassikolla jossa pitää ladata 70-90% asti kelistä ja marssivauhdista riippuen.
  • Kajaani – Kuusamo 246 km on kovilla pakkasilla tiukka väli 85 akulla ja pienempiakkuisilla Model 3/Y -autoilla
  • Oulu – Kuusamo 230 km ylämäkeen on toinen haasteellinen etappi talvella
  • Sallan alueella ei ole Superchargereita vielä lainkaan
  • Virrat – Ähtäri – Keuruu alue sekä tien 63 ympäristö ovat myös superivapaata aluetta, jossa joutuu turvautumaan muihin verkostoihin

Vaikka autossa on ilmaiset lataukset, kannattaa hanskalokerossa olla varalla kilpailijoiden tägit (Ionity, Neste, Recharge, ABC, K-Lataus, Virta). Suosittelen edelleen fyysisiä tägejä, koska muiden latausverkostojen verkkoyhteydet eivät välttämättä toimi 100% varmuudella, jolloin latauksen käynnistäminen sovelluksesta ei onnistu.

Teslan Supercharger-verkosto toukokuussa 2025
Teslan Supercharger-verkosto toukokuussa 2025. Punaiset asemat ovat toiminnassa, ja harmaat tulossa. KUVANKAAPPAUS: tesla.com

Rahallinen hyöty

Mitä tässä sitten säästää? Bensalla ajava tankkaa helposti satasella joka viikko, mutta ilmaiset polttoaineet ei sähköauton tapauksessa tarkoita 5000€ vuosisäästöä ellei aja todella paljon.

Akullinen sähköä maksaa paljon vähemmän kuin tankillinen bensaa. Markkinoiden suurimmat henkilöauton akut ovat 100-120 kWh kokoisia, joten otetaan työluvuksi mukavan pyöreä 100 kWh, joka on jo todella suuri akku. Jos se ladataan täyteen kotona, on hinta edullisen pörssisähkön aikaan alle 10€. Esimerkiksi itse lataan kotona puolet vuodesta pelkällä siirtomaksulla, jolloin täysi 70 kWh akullinen maksaa jopa Carunan riistohinnalla noin vitosen. Siirtoyhtiöstä riippuen voi selvitä vieläkin halvemmalla, esimerkiksi Espoossa siirto on vain 2 sentin luokkaa, jolloin sama akullinen maksaa 1,40€. Tällä hinnalla tuskin kannattaa notkua edes ilmaisella laturilla.

Pikaladattuna sähkö on kalliimpaa. Teslan verkostossa sähkön hinta vaihtelee kysynnän mukaan: ruuhka-aikoina sähkö on kalliimpaa, ja yön hiljaisina tunteita halvempaa. Keväällä 2025 hinta on vaihdellut 0,30-0,50 €/kWh välillä. Jos hinnaksi oletetaan 0,40€/kWh, maksaa 100 kWh akun lataaminen 40€. Omaan autooni täys lataus puolestaan tekee 28€.

Model X ABC latauksessa
Model X ABC latauksessa. Jos kotona ei ole latausta, mutta lähistöllä on Teslan asema, on ilmaisissa supereissa ideaa. Akku tosin täyttyy helpommin sen pakollisen kauppareissun aikana… KUVA: Joose Luukkanen

Kilpailijoiden verkostoissa hinta on suunnilleen samalla tasolla. ABC myy joitain senttejä halvemmalla, ja Ionity laskuttaa hieman enemmän. Uudet Teslat latautuvat nopeimmin juuri Teslan laturilla, koska oman merkin autoille syötetään sähköä suuremmalla virralla kuin mitä CCS-standardi sallii. Jopa 85-akulla saa Superchargerilla suuremman lataustehon mitä kilpailijoiden verkostoissa. Teslaa kannattaa ladata Teslan omalla laturilla, jos nopeus on tärkeää.

Rahallinen hyöty riippuu täysin omasta ajoprofiilista. Jos pystyy pikalataamaan paljon, voi hyöty olla suuri. Jos Supereita ei ole lähellä, jää hyöty väkisin pieneksi.

Case 1: Paljon kotilatausta

Kotilataus on siitä mukavaa, että aamulla on aika akku täysi eikä tarvitse säätää latausten kanssa. Jos olet mukavuudenhaluinen, haluat todennäköisesti ladata kotona. Jos tähän yhdistyy vähäisen puoleisesti reissuja, ei ilmaisista supereista todennäköisesti ole mitään hyötyä. Jos lataat kerran kesässä mummolareissulla puoli akullista kumpaankin suuntaan, niin säästöä tuli huikeat 28€.

Mikäli korvaat kotilatausta supereilla, tulee siitä säästöä kotilatauksen verran. Itse ruukaan tehdä reissupäivinä läppärihommat laturilla, jolloin kotona ei tarvitse enää avata tietokonetta. Jos pörssisähkö on sinä päivänä halpaa, jää hyöty marginaaliseksi. Esimerkiksi puolen akullisen hinnaksi jää silloin vajaat kolme euroa (0,08€/kWh x 0,5 x 70 kWh = 2,80€), joten ei hommassa tuntipalkalle pääse. Jos pörssissä sen sijaan on vaikkapa 20c/kWh hintoja koko tuleva yö, niin silloin puoli akkua tekeekin jo melkein kympin (0,28 €/kWh x 0,5 x 70 kWh = 9,80€). Harvemmin jaksan kykkiä laturilla yhtään extraa, eli kun työt on tehty, suljen läppärin ja suuntaan kotiin.

Pörssisähkön hinta
Pörssisähkön hinta on viime vuosina ollut kohtuullisen edullista valoisalla kaudella. Paljon ajava pystyy lataamaan auton pelkällä siirtohinnalla yli puolet vuodesta. Sähkön hinnan noustessa superien houkuttelevuus kasvaa. KUVANKAAPPAUS: YLE teksti-tv

Joissain tilanteissa ilmaiset superit eivät hyödytä mitään. Mikäli kotona on jo valmiiksi järeä ylimitoitettu aurinkovoimala, niin halvan pörssisähkön aikaan on ihan sama käyttää sähköä itse ja ladata sillä auto. Teslan lataamiseksi aurinkopaneeleita tuskin kuitenkaan kannattaa ostaa, koska takaisinmaksuaika jää väkisin pidemmän puoleiseksi, kun 6-9 kk vuodesta voi käytännössä ladata pelkällä siirtomaksulla ja loppuvuonna ei paista kuitenkaan.

Itselläni tulee noin joka toinen viikko tilanne, jolloin korvaan kotilatausta supereilla. Yleensä lataan maksimissaan 30% extraa (halvan sähkön aikaan enemmän ja törkeän hintaisina päivinä jopa 60-65% extraa), jolloin vuodessa puhutaan n. 500 kWh energiamäärästä. Jos säästöksi lasketaan 20 c/kWh, kertyy euroja tasan sata.

Summa summarum: jos kotona voi ladata, niin ilmaisista supereista ei ole hyötyä kuin tosinuukille.

Case 2: Paljon matka-ajoa

Reissaajille iloa on enemmän. Jos tuuttaa vaikka 60 000 km vuoteen matka-ajoa, niin säästöä alkaa syntyä. Oletetaan, että kotoa lähdet kuitenkin täydellä akulla, joten pikaladattavaksi jää vielä 50 000 km sähköt. Itsellä toteutunut kulutus rivakassa matka-ajossa on ollut 22 kWh/100km luokkaa, jolloin tästä voi laskea energiaa tarvittavan 11000 kWh. Työkseen paljon ajava oletettavasti liikkuu silloin kun muutkin, joten lasketaan energianhinnaksi 45c/kWh, jolloin vuosisäästö on liki 5000€ (11000 kWh x 0,45€/kwh = 4950€). Ei paha!

Jos ei laske yhtään omalle ajalle arvoa, niin silloin voi toki pienentää kustannuksia jonottamalla ABC:lle. Latauksen hinnasta saa max. 10 c/kWh pois, jolloin säästöksi jää 3850€.

Kirjoittaja on käynyt useamman kerran Espanjassa ja Italiassa Teslalla; kuvassa ladataan Granadan Superchargerilla – ja tietysti ilmaiseksi! Pidemmällä road tripillä kuluu 2000-2500 kWh sähköä, jolloin ilmaisilla supereilla säästää tonnin. KUVA: Joose Luukkanen

Luonnollisesti vähemmän ajava säästää vähemmän. Jos reissua kertyy puolet tuosta, eli 30 000 km, niin silloin säästöä on 2500€. Ihan merkittävä summa sekin.

Oma Model S P85 ei ole kaikkein energiatehokkain härveli, johtuen jo 12 vuoden ikäisestä tekniikasta, suuresta koosta ja 21” vanteista. Myös kuljettajan ”puuttumiskynnyksellä” ajotyyli nostaa kulutusta merkittävästi, varsinkin kun moottoritieajoa tulee paljon. Jos alla on energiapihimpi Model 3/Y ja ajaa vielä rajoitusten mukaan, kuluu sähköä vähemmän ja säästö pienenee arviolta 15-25%. Jos kiikarissa sen sijaan on Model X ja haluaa siihen vielä 22” vanteet, kannattaa pitäytyä näissä luvuissa tai jopa nostaa säästöjä 5%.

Itselläni matka-ajoa tulee varsin paljon. Kotona pyöriessä ei kilometrejä paljoa kerry, joten vuosittainen 45000 – 55000 km ajosuorite syntyy reissussa, käyn mm. liki vuosittain Espanjassa. Kun tilastoista vähennetään aiemman kohdan 500 kWh joka korvasi kotilatausta, jää jäljelle vielä 2300 kWh pikalatausta. Siitä aiheutuu 40 c/kWh hinnalla laskien reilun 900 euron säästö (2300 kWh x 0,40€/kWh = 920€). Verkoston kasvaessa säästöpotentiaalia on vielä kilpailijoiden verkostoissa tehty 15% pikalatauksista, n. 500 kWh eli säästönä n. 200€ (500 kWh x 0,40 €/kWh = 200€). Tonnin säästö tuntuu jo lompakossa.

Summa summarum: paljon reissaava säästää supereilla 1000-5000€ vuodessa.

Case 3: Ultimate ämpärinmetsästys

Maksimaalisen säästön saa, jos asuu Superchargerin vieressä ja jaksaa ladata siellä kaiken aikaa. Olen nähnyt kuvankaappauksia Tesla-sovelluksista, joissa 98-100% sähköstä on ladattu Superchargerilta.

Säästön laskeminen onkin sitten vaikeampaa. Lasketaanko tämä kotilatauksen arvoilla, vai pikalatauksen hinnalla? Onko sillä edes väliä?

Itselleen on mukavinta laskea tietysti isompi säästö. 22 kWh/100km keskikulutuksella ja 40 c/kWh hinnalla laskien perus suomalaisen 20 000 km ajolla säästää jo 1760€, mutta kotilatauksen hinnalla vain 660€. Todellisuus lienee jossain tällä välillä – pääasia ettei lompakosta lähde latin latia!

Laskin vielä auki säästön muillakin ajosuoritteilla.

10000 km: 880€ / 330€
20000 km: 1760€ / 660€
30000 km: 2640€ / 990€
40000 km: 3520€ /1320€
50000 km: 4400€ /1650€
60000 km: 5280€ /1880€
80000 km: 7040€ /2640€
100000 km: 8800€ /3300€

Isoja lukuja!

Ilmainen supercharger-lataus Sveitsissä
Ilmainen Supercharger-lataus Sveitsissä. Reissumies tykkää ilmaisista Supereista! KUVA. Joose Luukkanen

Onko järkeä?

Onko ilmaisissa supereissa järkeä? Uuden auton kohdalla todennäköisesti ei. Arvonalenema on suurin kuluerä, joka on euroissa kymmeniä tuhansia.

Kirjoitushetkellä toukokuussa 2025 vanhan mallisen Model Y:n ostaja saa vuoden ilmaiset superit, mikä omalla ajoprofiililla tarkoittaisi reilun tonnin säästöä. Etu on mukava, muttei massiivinen ellei sitten satu asumaan superin vieressä.

Uusiin Model S ja X malleihin saa tällä hetkellä rajoittamattomat superit auton ensimmäiselle omistajalle (ja kaupan päälle myös ilmainen Premium Connectivity, mikä tekee 10€/kk). Jos on ostamassa pitoautoa, voi tämä olla ihan merkityksellinen etu. Omalla ajoprofiililla tonni vuoteen tarkoittaisi 10000€ säästöä 10 vuoden omistusajalla, mutta todennäköisesti Plaidin arvosta olisi tässä ajassa sulanut 80000-90000€, jolloin säästö supereissa on edelleen pikkuraha kokonaisuutta arvioitaessa. Ilmaisiin supereihin kannattaa suhteutua pikku alennuksena, jonka suuruus pitää arvioida oman ajon mukaan .

Monella on kiikarissa vanhempi Tesla elinikäisillä ilmaisilla supereilla, jolloin peli muuttuu. Sadan tonnin 85-Teslan arvosta on jo sulanut 70-80%, joten arvonalenema alkaa olla mitätön. Parin kympin Tesla voikin olla kova veto paljon ajavalle ja itse autonsa huoltavalle: ja jos säästää sähköissä vaikkapa 1000-3000€ vuodessa, niin säästöllä kuittaa nätisti vaikka takuun ulkopuolelle pudonneen auton akku- tai moottoriremontin jos sellainen osuu omalle kohdalle. Tosin käytetyn kanssa pitää varautua sitten tekemään enemmän remppaa kuin suoraan siilisivun kautta hankitun Teslan kanssa.

Mieti näitä kysymyksiä kun pohdit ilmaisten superien järkevyyttä:

  1. Paljonko ajat?
  2. Onko lähistöllä Supercharger-asemaa? Onko auto helppo jättää 30-60 minuutiksi laturiin ja käydä asioilla / lounaalla / töissä / tms.
  3. Kuinka suuri osuus kilometreistä tulee matka-ajosta? Onko vakioreiteilläsi Supercharger-asemia?
  4. Voitko/haluatko tehdä laturilla töitä läppärillä vai onko aina kiire kotiin?
  5. Miten muu perhe suhtautuu nuukailuusi? Lataako puoliso kuitenkin salaa kotona pilaten säästö, jolloin uusi harrastus sotkee perhesovun?

Nähdään Superilla!



Lue lisää