Porsche 911 Targa täytti 60 vuotta – italialaisen maantiekilpailun mukaan nimetty korimalli yhdistää tyylikkyyden turvallisuuteen

Porschen ensimmäisestä massavalmistetusta urheiluautosta, eli 356:sta oli tarjolla umpikattoisen Coupén lisäksi myös perinteisellä kaavalla tehty avomalli. Seuraajan, eli lähes myyttiseen maineeseen kohonneen 911:n kohdalla päädyttiin kuitenkin aivan toisenlaiseen ratkaisuun.

Alun perin 901-nimellä tunnettu Porschen uusi urheiluauto tuotiin ensimmäistä kertaa suuren yleisön silmien eteen syyskuussa 1963 Frankfurtin autonäyttelyssä, jolloin esillä oli pelkästään umpimalli. 356:n kaltainen Cabrioletkin oli ollut varmasti Porschen väen suunnitelmissa, mutta sellaista ei ollut uskallettu lähteä kehittämään, koska ilmoilla oli huhuja avoautojen kieltämisestä kokonaan Porschen tärkeimmillä vientimarkkinoilla, eli Yhdysvalloissa.

1966 Porsche 911 Targa
1966 Porsche 911 Targa. Kuva: Porsche.

Näin ei lopulta käynyt, mutta Porsche oli jo tehnyt päätöksen kiinteällä turvakaarella varustetun ”turvallisuusavon” tuomisesta 911-nimen saaneen urheiluauton mallistoa täydentämään. Valmis tuote esiteltiin tasan kaksi vuotta myöhemmin kuin Coupé ja vieläpä samassa paikassa, eli vuoden 1965 Frankfurtin autonäyttelyssä.

Suosittelemme


Uusi versio ristittiin Targaksi kuuluisan italialaisen maantiekilpailun, eli Targa Florion mukaan, jossa Porsche oli saavuttanut roppakaupalla menestystä. Toisena nimivaihtoehtona pyöriteltiin Floria, mutta Targa vei voiton, koska se tarkoittaa italian kielessä myös suojakilpeä, jollaisena Porschen alumiinikoristeinen turvakaari toimi. Targa merkitsee italiassa myös rekisterikilpeä, mutta tämä tuli legendan mukaan Porschen väen tietoon vasta siinä vaiheessa, kun uutuusmallista oltiin tekemässä jo esitteitä.

Porsche 911 Targa
Porsche 911 Targa. Kuva: Porsche.

Porsche oli hakenut Targa-idealleen patentin vasta hieman ennen auton ensiesittelyä, eli elokuussa 1965. Myynti pääsi lopulta käynnistymään syksyllä 1966, jolloin Targaa sai 911:n perusmallina, tehokkaampana 911 S:nä ja lisäksi nelipyttyisenä 912:na. Alkuvaiheen autot tunnetaan ns. soft window -malleina, koska turvakaaren taakse nouseva katto oli kangasta ja siinä oli muovinen takaikkuna. Loppukesästä 1967 alkaen tämän ratkaisun vaihtoehtona tarjottiin kiinteää lämmitettävää takalasia, josta tuli vakiovaruste vain vuotta myöhemmin.



Porsche 911 G-malli Targa
Porsche 911 G-malli Targa. Kuva: Porsche.

Tämä kattoratkaisu pysyi autossa vuoteen 1993 saakka, mutta toki Targakin kehittyi muun 911-malliston mukana. Vuonna 1973 Targa muutettiin umpikattoisen 911:n tavoin ns. G-malliksi, jonka tunnistaa helposti osittain korinvärisistä turvapuskureista ja esimerkiksi moderneista muovipeileistä. Targan ikonisen alumiinikaaren rinnalla tarjottiin mustaa versiota, josta tuli 1970-luvun mittaan ainoa versio. Hurjimmillaan G-mallin Targa oli leveäkorisena Turbona, joita valmistettiin vain muutama sata autoa 1980-luvun lopulla.

Porsche 911 964 Targa
Porsche 911 964 Targa. Kuva: Porsche.

Turvallisuushuolet lientyivät 1980-luvulle tultaessa, ja niinpä 911-valikoimaan lisättiin myös täysiverinen avoversio vuonna 1983. Tästä huolimatta Targa jatkoi tuotannossa ja siirtyi vuonna 1988 muiden 911:n korimallien tavoin 964-sukupolveen. Puskurit vaihtuivat tällöin kokonaan korinvärisiksi, mutta Targan kattoratkaisu pysyi ennallaan. Pinnan alla tapahtui kuitenkin paljon suurempia muutoksia, koska noin 85 prosenttia piilossa olevista osista meni uusiksi. Erityisesti alustarakenteet kehittyivät huomattavasti, ja tässä yhteydessä 911 sai ensimmäistä kertaa myös nelivedon.

Porsche 911 993 Targa
Porsche 911 993 Targa. Kuva: Porsche.

Seuraava merkittävä uudistus oli vuorossa vuonna 1993, jolloin markkinoille tuli 993-sukupolvi. Se jäi viimeiseksi 911:ksi, jossa hyödynnettiin alkuperäistä peruskoria ja ilmajäähdytteistä tekniikkaa. Vuonna 1995 esitellyn Targan osalta tämä sukupolvi tarkoitti kuitenkin lähes vallankumousta, koska ikoninen turvakaari korvattiin coupé-tyylisellä kattoratkaisulla, johon toi ilmavuutta iso sähkötoiminen lasikattoluukku.

Porsche 911 996 Targa
Porsche 911 996 Targa. Kuva: Porsche.

Vastaava kattoratkaisu nähtiin myös seuraajassa, eli vuonna 2001 päivänvalon nähneessä 996 Targassa. Perusauto siirtyi 996-sukupolven myötä täysin uuteen rakenteeseen sekä vesijäähdytteisiin moottoreihin, ja Targassakin lisättiin katon lasipinta-alaa. Nyt takalasin pystyi myös nostamaan ylös, mikä helpotti tavaroiden nostamista takaosastolle. Sama katto jatkoi myös seuraavassa sukupolvessa, eli 997:ssä. Syksyllä 2006 esitellyssä 997 Targassa lasia saatiin kuitenkin kevennettyä hieman, ja tästä eteenpäin Targaa sai pelkästään nelivetoisena.

Porsche 911 997 Targa
Porsche 911 997 Targa. Kuva: Porsche.
Porsche 911 991 Targa
Porsche 911 991 Targa. Kuva: Porsche.

Targa-konsepti koki seuraavan suuren muutoksen tammikuussa 2014, kun 991-sukupolvessa palattiin jälleen legendaariseen alumiinikaareen. Itse katto oli kuitenkin kaukana alkupään mallien käsin irrotettavasta palasta, ja nyt se liikkui todella monimutkaisen tekniikan saattelemana piiloon peräpään uumeniin. Tämän jälkeen kattorakennetta ei ole juuri muutettu, eli vastaava konstruktio on käytössä myös nykyisessä 992-sukupolvessa, joka sai äskettäin faceliftin. Tällä haavaa Targa-kaari on joko alumiinipintainen tai musta versiosta riippuen, ja upouusikin 911 Targa näyttää jo syntyessään klassikolta. Samaa ei pääse sanomaan kovin monesta muusta uudesta autosta.

Porsche 911 992.2 Targa
Porsche 911 992.2 Targa. Kuva: Porsche.


Lue lisää