Sähköauton lataaminen voi vaikuttaa asiaan perehtymättömälle salatieteeltä. Tarvitseeko kontissa olla puolenkymmentä piuhaa vai selviääkö vähemmällä? Käymme tässä jutussa läpi eri tavat ladata Teslaa:
- Supercharger
- Tesla Universal Mobile Connector (UMC)
- Kotilatausasemat
- Tesla Destination Charger
- Type2
- CHAdeMO
- CCS
Juttua on päivitetty 15.8.2019, jolloin lisätty mm. CCS-lataus.
Supercharger
Supercharger on kaikkein nopein tapa ladata Tesla. Verkosto kattaa tärkeimmät päätiet ja kasvaa koko ajan, ja kallistaa vaakakupin ainakin toistaiseksi Teslan puoleen mikäli ajaa paljon. Superchargerin käyttö onnistuu Model S, Model X ja Model 3 malleilla, ensimmäisessä Roadsterissa SC-lataus ei onnistu.
Ennen 15.1.2017 tilatuissa Model S ja Model X autoissa on ilmainen elinikäinen Supercharger-lataus. Sen jälkeen valmistuneissa ilmainen lataus koskee vain ensimmäistä omistaa. Uudemmissa autoissa saa ladata ensimmäiset 400 kWh ilmaiseksi. Ilmaiskampanjoita on tarjottu senkin jälkeen, joten asia kannattaa tarkastaa autokohtaisesti. Supercharger -latauksen tila selviää nykyisen omistaja Mytesla -sivulta.
Suomessa Supercharger maksaa 0,24€/kWh, eli hieman enemmän kuin kotilataus. Hinnat vaihtelevat eri maissa, joten hinta kannattaa tarkastaa etukäteen Teslan sivuilta. Autoa ei voi jättää laturille latauksen päätyttyä, koska 5 minuutin varoajan jälkeen veloitetaan sakkomaksu laturin tukkimisesta. Teslan kännykkäsovellus antaa arvion jäljelläolevasta latausajasta, sekä varoittaa latauksen valmistumisesta, joten vahingossa sakkomaksuja ei tule. Käytäntö on järkevä, jotta matkamiehille riittää virtaa: Suomessakin Superchargereilla alkaa olla ruuhkaa Teslojen määrän kasvaessa.
Suosittelemme
Lataaminen Superchargerilla on helppoa. Ajat auton ruutuun, otat latausjohdon käteen, painat nappia avataksesi latausluukun ja kytket piuhan kiinni. Model 3 julkistuksen myötä kaapeleita on nykyisin kaksi, ja Model 3 omistaja valitsee CCS-liittimen muiden ladatessa Teslan omalla johdolla. Lataus alkaa välittömästi, ja jos olet navigoimassa kohteeseen, kertoo navigaattori koska matka voi jatkua. Teslan kännykkäappi tiedottaa latauksen etenemisestä kahvilan tai hotelli helpotuksen puolelle, joten auton vieressä ei tarvitse notkua. Käytännössä kaikkien Superchargereiden vieressä on kahviloita tms. ajanviettopaikkoja tarjolla, tosin liian usein joutuu turvautumaan aakkosiin…
Maailmalla on jo asennettu ensimmäisiä Supercharger V3 asemia, jotka tarjoavat erittäin nopeaa latausta, mutta Suomesta uudet laturit vielä puuttuvat. Suomen Supercharger V2 antaa maksimissaan 120 kW per auto. Yksi 145 kW virtalähde palvelee kahta laturia, joten ladattaessa kahta Teslaa kerrallaan nopeus putoaa, ellei toisen auton akku ole jo lähes täysi. Laturille saavuttaessa on siksi kohteliasta jättää yksi paikka väliin jos tilaa on, jolloin jokainen voi ladata täydellä teholla. Käytännössä ongelma ei ole iso, koska maksimitehoa saa käytännössä vain tyhjään akkuun, ja latausteho pienenee akun täyttyessä. Esim. 85 kWh mallissa jo 40% varaustasolla latausteho on laskenut puoleen eli 60 kW tasolle. Käytännössä olen itse saanut laturista ulos maksimissaan 117 kW lataustehon.
Uusi Supercharger V3 standardin mahdollistaa jo maksimissaan 250 kW lataustehon. Ensimmäisenä suurta lataustehoa pystyy ottamaan vastaan uusinta akkutekniikkaa käyttävä Model 3. Jatkossa myös Model S ja Model X mallien latausnopeus nousee vastaavasti. Teslan mukaan Model 3 (ja samalla tuleva Model Y) pystyy ottamaan sähköä vastaan 250 kW teholla, jolloin tunnissa voisi ladata sähköt 1500 km ajoon! Model 3 akku tosin täyttyy paljon nopeammin, mutta käytännön puolen tunnin lataus 400-500 km tekee matka-ajosta todella nopeaa.
Supercharger lataa akun aina samassa ajassa, ja lataus hidastuu akun täyttyessä. Tyhjän akun lataus puolilleen vie noin 20 minuuttia, ja 80% varaus vie tuplat eli 40 min. Viimeinen 20% viekin yhtä kauan kuin aiempi 80%, eli lataus tyhjästä täyteen vie n. 80 minuuttia. Puolillaan olevan bensatankin täyttäjät joutuvat vaihtamaan strategiaa: matka-ajo kannattaa tehdä mahdollisimman tyhjällä akulla, koska lataus on silloin nopeampaa.
Pidempiä matkoja ajaessa Superchargerilla kannattaa siis ladata ainoastaan sen verran, että pääsee seuraavalle Superchargerille. Asemien välit ovat tyypillisesti 150 km (kuten Helsinki-Oulu välillä), joten 15-25 minuutin lataus riittää. Vaihtoehtoisesti voi skipata joka toisen laturin, ja ladata kerralla vähän pidempään, jolloin ehtii pitää vaikkapa kiireettömän ruokatauon.
Tesla Universal Mobile Connector (UMC)
Auton mukana tulevalla UMC:lla voi ladata aina ”normaalista kotipistorasiasta” (schuko) ja vanhempien autojen kohdalla myös kolmivaiherasiasta (vuonna 2019 uusi laturi tukee vain yksivaihelatausta). Schukosta ladatessa tyhjän akun lataaminen kestää yli vuorokauden, mutta tämäkin riittää useimmissa tapauksissa. Jos auto on kotona latauksessa keskimäärin puolet vuorokaudesta, niin perustöpseli riittää jo 150-200 km ajoon kaasujalan raskaudesta riippuen. Jos auton lataukseen löytyy normaalipistoke sekä töistä että kotoa, niin tällä päästään liki 300 km päiväajoihin. Peruspistorasialla pääsee jo pitkälle, etenkin kun suomalaisen keskimääräinen työmatka on noin 15 km.
Teslan laturi on tarkka sähkön suhteen, eli virta- ja maajohtojen on oltava “oikein päin”. Mikäli auton latausportti vilkuttaa punaista, selviää siitä yleensä kääntämällä pistokkeen toisin päin. Parkkihallin pistorasiasta lataaminen Riikassa jäi kerran haaveeksi, koska lataus ei startannut kumminkaan päin. Ilmeisesti Latvian poikien sähköasennukset eivät olleet ihan standardin mukaisia. Onneksi hallin toisen pään rasiat pelasivat ja akku alkoi täyttyä.
Kolmivaihevirtaan (=työmaapistoke, Mennekes) kytkettynä lataaminen onkin jo reilusti nopeampaa. UMC rajoittaa virran 3x16A tasolle eli jo 11 kW peruslaturi riittää täyteen nopeuteen. Sekin täyttää kaikki Teslan akut yön aikana tyhjästä täyteen.
Kotilatausasema
Autoa on ollut tarjolla myös 22 kW ns. tuplalaturilla, jolla latausaika puolittuu, ja nykyisin autoissa on 16,5 KW laturi. Tuplalaturin hyödyntäminen ei kuitenkaan onnistu UMC:llä, koska sen antama maksimivirta on 16 ampeeria. Mikäli haluaa hyödyntää tehokkaamman laturin kotona, täytyy asentaa erillinen latauslaite.
Erinomainen valinta kotilataukseen on Teslan oma Wall Charger. Laturissa on oma kiinteä johto, jolloin lataaminen muuttuu helpommaksi kuin lohkolämmittimen kytkentä. Tesla Wall Charger tukee jopa 22 kW latausta, kunhan sähköä on saatavilla 3x32A verran. Teslan oman laturin hinta on kohtuullinen, noin 500€.
Käytännössä 22 kW teholla ladatessa jo omakotitaloluokassa suureksi laskettava suuri 3x35A pääsulake jää pieneksi, mikäli talossa tehdään yhtään mitään muuta samaan aikaan kun autoa ladataan täydellä teholla. Toki lataustehoa voidaan pienentää autosta käsin, ja käytännössä kotilataukseen riittää mainiosti jopa alle 10 kW teho (3x12A) jolloin jopa tyhjä 100 kWh akkukin täyttyy yön aikana.
Tesla Destination charger
Hotelleista, ravintoloista ja kauppakeskuksista löytyviä Destinatin Chargereita ei saa sekoittaa Superchargeriin, vaikka Teslan navigaattori tunnistaa suoraan myös ne. Destination Chargerista ei siis saa nopeasti virtaa, toisin kuin Superchargereista, koska esimerkiksi hotelleissa riittää akun täyttyminen yön aikana. Auton oma laturi rajoittaa latausnopeutta eli tehoa tulee joko 11 kW, 22 kW (tuplalaturi) tai 16,5 kW (uudet). Käytännössä Destination Chargerit vastaavat aiemmin mainittua Wall Chargeria.
Type2
Sähköautojen latausasemilta löytyy yleisesti myös Type2 -liittimiä. Näihin kytkeydytään erillisellä Type2-kaapelilla; myös Teslan oma liitin auton päässä on (muokattu) Type2 liitin. Uusimmista latauspisteistä myös Type2 kautta saa jopa 43 kW tehon. Taaskin auton oma laturi ratkaisee latausnopeuden (11-22 kW), eli Teslalla ei voi mitenkään hyödyntää koko tehoa. Type2-laturista saa peruslaturilla tunnin aikana sähköä noin 50 km ajoon, eli kauppareissun aikana jää yleensä vähän vielä ekstraakin. Tuplalaturilla saa tietysti tuplat eli 100 km ajot tunnissa.
CHAdeMO
CHAdeMO (CHArge de MOve) on japanilaisten autonvalmistajien laatima standardi sähköautojen lataamiseen. Standardi sallii nykyisin maksimissaan 62,5 kW lataustehon. Suomessa näkee yleensä 50 kW asemia, ja Virossa ELMO-asemilta saa virtaa 30 kW tai 50 kW teholla. Teslan adapteri tukee maksimissaan 50 kW lataustehoa, vaikka uudemmat laturit tarjoaisivatkin nopeampaa latausta. Tulevaisuudessa kannattaa siksi panostaa mieluummin CCS-adapteriin, josta kerromme myöhemmin tässä artikkelissa.
CHAdeMO ohittaa Teslan oman laturin, eli tasavirtaa syötetään suoraan akustolle. Lataustekniikasta johtuen Teslan lataaminen onkin nyt nopeampaa täydellä akulla, toisin kuin Superchargerilla. CHAdeMO-laturin virta on nimittäin rajoitettu 125 ampeeriin ja Teslan akun jännite on tyhjänä matala, jolloin täyteen tehoon ei päästä ennen jännitteen nousua akun täyttyessä. Jännitteen noustessa teho siis nousee samassa suhteessa, kun virta on vakio. Model S:n 85 kWh-akkua ladatessa 50 kW CHAdeMo antaa tyhjälle akulle n. 41 kW lataustehon, joka nousee parhaimmillaan 47 kW lukemiin akun varauksen ollessa 60-75% välillä. Sen jälkeen latausteho laskee nopeasti ja on alle 50 kW jo 80% varaustasolla.
CCS
CCS (Combined Charging System) on eurooppalainen standardi, jota tukevat mm. VW, Ford, BMW, Porsche ja Jaguar. Euroopassa myytävä Tesla Model 3 on varustettu CCS-liittimellä, ja toukokuusta 2019 alkaen tehtyjä Model S ja Model X malleja voi niitäkin ladata CCS-laturista adapterin (170€) avulla. CCS-adapteri on nykyisin parempi vaihtoehto kuin CHAdeMO -adapteri, koska se tukee myös yli 50 kW lataustehoa. Tosin Suomessa on vasta muutama yli 50 kW tehoon yltävä latauspiste (Superchargereita lukuunottamatta), mutta Euroopassa ne ovat jo yleisempiä.
Vanhemmat Model S ja Model X autot voi myös päivittää tukemaan CCS-latausta. Muutos vaatii asennustyötä, ja maksaa 500€ sisältäen CCS-adapterin. Muutostyö tilataan Teslan mobiilisovelluksen kautta.
Kuinka täyteen akku kannattaa ladata?
Sähköauton akku ”kuluu” sitä nopeammin, mitä täydemmäksi se ladataan. Käytännössä akkua ei koskaan ladata “oikeasti” täyteen, ja koska akunhallintaohjelmisto ei anna akkujen jännitteen nousta niin ylös kuin olisi mahdollista. Silti akkua voi säästää lataamalla sen ainoastaan 60% – 90% tasolle päivittäisen tarpeen mukaan. Optimaalisinta olisi käyttää akkua symmetrisesti, eli jos päivässä tarvitsee 20% akun kapasiteetista, tulisi se ladata 60% tasolle, jolloin se päivän aikana tyhjenee 40% lukemiin. Nykyisin Tesla tosin suosittelee akun lataamista jopa 90% tasolle, koska kuluminen on minimaalista.
Vaikka oma ajoni on tyypillisesti vain 30 km päivässä, niin lataan akun silti 80% tasolle yllättävien reissujen varalle. Palkkatyössä olevalla arviointi lienee helpompaa eikä Superchargerin vieressä asuvan tarvitse paljon stressata, kun sähköä saa nopeasti jos tarvitsee.
Reissuajossa nopein tapa on ladata akkua mahdollisimman tyhjänä, jos latauksen tekee Superchargereista (älä silti päästä tyhjiin). Jos taas lataa CHAdeMOsta, niin ladatessa 35%-80% välillä säästää jonkun minuutin. Ja reissun päällä kannattaa oikeastaan ladata aina kun mahdollista, etenkin jos kulkee vieraassa ympäristössä. Omalle kohdalle on muutaman kerran osunut viallinen laturi, eikä milloinkaan ei voi tietää, jos ainoa laturi 50 km säteellä onkin varattuna juuri silloin, kun on kiire vaikka autolautalle! Ongelmaa ei kannata liioitella, koska pienellä varautumisella selviää mainiosti, ja ongelma häviää täysin sähköautojen ja latausasemien yleistyessä.
Mitä jos sähkö loppuu?
Sähköauton matka katkeaa akun tyhjentyessä. Kerran olen päässyt hinaukseen, kun piti väkisin katsoa miten auto varoittaa akun lähestyessä nollaa. Lue jutusta miten Teslaa hinataan akun tyhjennyttyä.