Akun loppuminen mietityttää sähköautoilijaa. Mittarin näyttäessä neljännestä hyytyvä kännykkä antaa kuitenkin väärän vertailupohjan ja ajotietokone kertoo tarkasti mihin asti vielä jatketaan. Sään ja olosuhteiden vaikutus toimintasäteeseen on suorempi kuin polttomoottoriautossa (koska moottorin hyötysuhde on parempi), joten vaikkapa talvella ajomatka lyhenee suhteessa enemmän kuin polttomoottoriautolla. Oman mausteensa tuo latausnopeuden vaihtelu eri latauspisteissä, joten moni haluaa optimoida ajoa ja ladata aina nopeimmassa mahdollisessa paikassa. Etenkin Teslaa lataa mieluiten Superchargerilla, josta sähköä saa nopeimmillaan liki 120 kW teholla, sen sijaan että pysähtyisi vaikka kauppakeskuksen 11 kW Type2-lataukselle.

Milloin sähköauton akku loppuu?
Tarinoiden mukaan akussa on virtaa vielä monen kilometrin ajoon, vaikka mittari näyttäisi nollaa. Youtube-videoilla ajetaan kymmeniä kilometrejä tyhjällä akulla. Vastaavasti jollain akku on loppunut vaikka mittari väittää jokusen prosentin kapasiteetista olevan vielä tallessa. Käytännössä akkumittari antaa aina arvauksen, koska akun kennoissa tallella olevaa energiaa on mahdoton mitata tarkasti. Niinpä akun loppuminen on yksilöllistä.

Akun loppuminen osui kohdalleni helteisenä iltapäivänä, kun olin ajamassa Oulusta rantatietä etelään ja tavoite oli ladata akku Juustoportilla. Olin ladannut jokusen kilowattitunnin tauon aikana hidaslaturilla, joten uskoin alle 400 km matkan sujuvan leikiten täysillä pöhöttävästä ilmastoinnista ja raskaahkosta kaasujalasta huolimatta.

Aiemmin olin kerran ajanut akun nolliin, tosin silloin ajotietokone antoi rangea 1 km ohi latauspisteen. Sen lisäksi menomatkalla pohjoiseen olin keskustellut Äänekosken Superchargerilla toisen kuljettajan kanssa, joka sanoi ajaneensa toistakymmentä kilometriä tyhjällä akulla. Niinpä en ollut lainkaan huolissani, vaikka ajotietokone kertoi toimintasäteen katkeavan 1-2 kilometriä ennen latauspistettä. Itse asiassa ajoin suhteellisen reippaasti akkua kohti nollaa houkutellen, koska halusin nähdä miten auto varoittaa akun loppumisesta.

Akku loppuu yllättäen
Juustoportin jo häämöttäessä auto ilmoitti akun loppuvan ja ohjeisti pysähtymään tien sivuun. Mitään lisävaroituksia ei tullut, tehoa oli toki jo rajoitettu, mutta muutoin akku loppui kuin seinään mittarin painuessa nollaan. Nolla oli nolla, eikä kymmenien kilometrien pelivarasta edes matelunopeuksilla ollut tietoakaan. Rullasin autolla niin pitkään kuin pääsin, ja lopulta hyydyin noin puolen kilometrin päähän laturista. Voi hemmetti.
Suosittelemme

Onneksi tilanteesta selvittiin pelkillä henkisillä kolhuilla ja pikku viivästyksellä. Kysyin hinauksesta Tesla Club Finlandin Facebook-ryhmässä ja sain samantien kullanarvoisia ohjeita. Niiden avulla sain ensin hinaussilmukan paikoilleen ja sen jälkeen auton hinausmoodiin. Kuin tilauksesta vierestä ajoi ohi traktori, jonka kuljettaja lupautui hinaamaan minut laturille. Suurkiitos, tämähän meni hyvin!

Auton tietokone pysyi päällä matkan katkeamisesta huolimatta, joten auto saatiin service-valikon takaa hinaustilaan. Etukontti ei suostunut enää aukeamaan sähköisesti, mutta sekin aukeaa vänkärin puolella kojelaudan alla olevasta vivusta. Hinaussilmukka löytyi frunkin maton alta, tosin maski piti irroittaa silmukan kiinnittämiseksi. Sitten oltiinkin valmiita hinaukseen.

Superchargerille päästiin ja ei kun auto lataukseen. Lataus ei alkanut heti täydellä nopeudella, vaan aluksi virtaa tuli ainoastaan yhden kilowatin teholla. Noin kymmenen minuutin jälkeen lataus nopeutui normaaliksi ja uskoin lopulta hommasta selvityn ilman suurempia hankaluuksia. Ei muuta kun akku vähän täydemmäs kuin aiemmin ja suuremmalla pelivaralla kohti Toijalaa.

Teslan hinaaminen akun loppuessa
Näin toimit Teslan akun loppuessa:
- Aja auto tien sivuun niin, että se on helppo ottaa hinaukseen
- Irrota etumaski, mieluiten muovisella työkalulla (metallinen ruuvimeisseli voi raapia)
- Avaa frunkki matkustajan jalkatilassa olevasta kahvasta
- Kiinnitä frunkin maton alta löytyvä hinaussilmukka
- Aseta hinausmoodi (tow mode) päälle valikosta: Settings – Service – Tow Mode
HUOM! Vain painamalla jarrua samaan aikaan saat hinausmoodin päälle.
Jos akku sippaa täysin ja auton sähköt sammuvat, on edessä lataus 12V virralla tietokoneen herättämiseksi. En suosittele.

Helpoimmalla pääsee, kun jättää suosiolla 3-5% pelivaran, vaikka se vaatisikin vartin roikkumisen hidaslaturissa. Matkanopeutta hidastamalla sähkönkäyttö vähenee merkittävästi, eli vaihda vaikka moottoritieltä pienemmälle baanalle jos tuntuu menevän tiukille. Näillä kokemuksilla ajotietokone antaa hyvin tarkan arvion jäljellä olevasta matkasta, joten niin pitkään kun rangea on kymmenkunta kilometriä enemmän kuin matkaa määränpäähän, pitäisi olla suunnilleen turvallisilla vesillä.