Vuonna 2018 lanseerattu Aston Martin Vantage ei ollut 007:n perinnemerkin kaikkien ystävien mieleen erikoisen keulailmeensä vuoksi. Asia on nyt korjattu auton kattavan faceliftin myötä, jossa on hienosäädetty myös tekniikkaa ja sisustaa.
Brittimerkin aloitusmallina tätä nykyä palvelevan Vantagen nimeä on hyödynnetty monenlaisissa autoissa viimeisten 74 vuoden aikana, mutta uusinta painosta mainostetaan niistä kaikkein kuljettajakeskeisimmäksi ja nopeimmaksi. Mallivuoden 2025 Vantagen kulusta vastaa kattavasti päivitetty nelilitrainen tuplaturbokasi, jonka Aston Martin hankkii Mercedes-AMG:ltä. Viimeisimpien muutosten ansiosta mylly tuottaa 665 hevosvoimaa ja tasan 800 newtonmetriä.
155 hepan ja 115 newtonin tehonlisäys edeltäjään nähden on saavutettu esimerkiksi V8:n nokkaprofiiliin sekä puristussuhteeseen tehtyjen muutosten, isompien turbojen ja tehostetun jäähdytyksen ansiosta. Moottorin jatkeena palvelee tuttu kahdeksanvaihteinen ZF:n automaatti, jonka kautta voimavarat välitetään pelkille takapyörille. Nollasta sataan kiihdytetään 3,5 sekunnissa, ja huippunopeudeksi kerrotaan 325 km/h. Kiihtyvyyttä avittavat uusi lähtöjärjestelmä ja säädettävä luistonesto.
Korirakennetta on myös jäykistetty entisestään, ja autossa on älykkäiksi kehutut mukautuvat iskunvaimentimet. Jo vakiona 21-tuumaiset takovanteet on kietaistu Michelinin Pilot Sport 5 S -renkaille, joiden profiili on edessä 275/35 ja takana 325/30. Lisävarustelistalta voi puolestaan poimia hiilikuitukeraamiset jarrut, jotka pienentävät myös jousittamatonta massaa 27 kilolla. Lisäksi ajettavuutta kohentavat sähköinen ”dynamiikkavalvontajärjestelmä” ja elektroninen takatasauspyörästön lukko, jotka toimivat yhdessä päivitetyn ESP:n kanssa.
Ulkoisesti mallivuotta 2025 edustavan Vantagen erottaa parhaiten keulastaan, jossa on entistä isompi mutta samalla myös perinteisemmän oloinen maski. Matriisiledivalojen muodot ovat lähellä DB12-isoveljeä, ja samaa voidaan sanoa koko keulailmeestä. Myös peräpäätä on päivitetty leveämmän oloisen takapuskurin sekä isompien pakoputkenpäiden avulla. Tuttuun facelift-tyyliin tarjolla on myös uusia värivaihtoehtoja.
Sisätiloissakin kuljetaan tiiviisti vielä hyvin tuoreen DB12:n jalanjäljillä. Vantagen kojelauta on laitettu uusiksi samaan tyyliin, mutta modernisoinnissa ei ole sorruttu ylilyönteihin. Niinpä tietoviihdejärjestelmän 10,25-tuumaista kosketusnäyttöä täydentävät vielä monet perinteiset nappulat. Vantagessa on vakiona 11 kaiuttimella varustettu 390-wattinen äänentoistojärjestelmä, mutta lisävarustelistan puolelta voi ruksia Bowers & Wilkinsin 1170-wattisen vaihtoehdon peräti 15 kaiuttimella.
Suosittelemme
Mallivuoden 2025 Aston Martin Vantagen tuotanto on luvattu aloittaa vielä tämän vuoden ensimmäisen neljänneksen aikana, kun taas ensimmäisiä asiakasautoja voidaan odotella toisen vuosineljänneksen mittaan.