VW:n myydyin malli uudistuu pian – tässä on ensimmäinen tiiserikuva faceliftatusta Tiguanista

Moni luulisi, että kestosuosikki Golf olisi Volkswagenin myydyin malli. Viime vuonna parhaiten kävi kuitenkin kaupaksi Tiguan-katumaasturi, joka saa pian faceliftin.

Golfin kanssa samalle MQB-perusrakenteelle tehty Tiguanin nykysukupolvi esiteltiin syksyllä 2015, joten kasvojenkohotus tulee jopa hieman myöhässä automaailman tavalliseen uudistumistahtiin verrattuna. Faceliftattu Tiguan on bongattu jo moneen kertaan salavalokuvaajien linsseille lähes naamioimattomana, ja nyt autosta julkaistiin ensimmäinen tiiserikuva.

Piirroskuva liioittelee tuttuun tyyliin katumaasturin mittasuhteita ja tekee siitä paljon todellista sporttisemman oloisen. Tärkein tulee kuitenkin ilmi ainakin uutuuden nokan osalta. Tiguaniin haetaan sukunäköä kahdeksannen sukupolven Golfin kanssa entistä litteämmillä etuvaloilla, joiden yläreunat ulottuvat Golfin malliin pitkälle etulokasuojiin saakka. Lisäksi maski ja etupuskuri saavat uusia muotoja, jotka tuovat mieleen VW:n pienemmät T-Roc- ja T-Cross-katumaasturit.

Uuden Tiguanin perästä ei ole vielä julkaistu kuvia, mutta muutosten listalle kuuluvat ainakin takavalojen tuore grafiikka sekä uusi takapuskuri. Sisustaan odotetaan puolestaan kasikoppaisesta Golfista lainattua tietoviihdejärjestelmää, jonka myötä suurin osa napeista joutuu väistymään kosketusnäytön tieltä. Lisäksi Tiguaniin tulee Golfin tavoin monia etäpäivitysmahdollisuuksia.

Voimanlähdepuolella suurin uudistus on pistokehybridin tulo mallistoon. Mahdollisesti Tiguan GTE -nimen saava töpselihybridi saa todennäköisesti Golf GTE:stä tutun 245-heppaisen voimalinjan, joka koostuu 1,4-litraisesta nelisylinterisestä bensaturbosta ja sähkömoottorista. Maksimivääntöä syntyy näillä avuin mukavat 400 newtonmetriä.

Jos tämä ei riitä, tarjolle tulee vielä tehokkaampikin versio. Malliston huipulle asettuu nimittäin ensimmäistä kertaa Tiguan R, jossa on todennäköisesti reilut 330 hevosvoimaa tulevan Golf R:n tavoin. Voima välitetään kaikille neljälle pyörälle seitsemänvaihteisen DSG-kaksoiskytkinautomaatin kautta, ja R erottuu myös ulkoisesti edukseen. Etupuskuria koristavat isot ilmanottoaukot, kookkaiden vanteiden takaa pilkottavat siniset jarrusatulat, ja takapuskurin alta pilkistävät neljä pakoputkenpäätä sekä niitä reunustava diffuusori.

Suosittelemme

Facelift-Tiguanin viralliset kuvat ja tiedot julkaistaneen lähikuukausina, ja myynnin pitäisi käynnistyä Suomessakin viimeistään syksyllä.

LähdeCarscoops

Lue lisää