Volvo kehitti turvallisen ja helpon käyttöliittymän autonomisiin autoihin – yleiseen liikenteeseen vuonna 2017

Autonomiset autot tekevät vauhdilla tuloaan. Ensimmäiset askeleet kohti autonomiaa ovat olleet pysäköintiavustin, kaistavahti ja automaattinen hätäpysäytysjärjestelmä. Tulevaisuus on toinen, sillä jo nyt liikenteen seassa liikkuu testikäytössä olevia ajoneuvoja, jotka ajavat itsenäisesti pitkiäkin matkoja.

Järjestelmien kehittyessä on pidettävä huolta myös siitä, että kuljettaja ja auto ymmärtävät toisiaan. Autonomisia järjestelmiä ei pidä olla mahdollista kytkeä päälle vahingossa ja toisin päin. Käyttöliittymän on toimittava saumattomasti ja turvallisesti kuljettajan ja auton välillä.





Volvon IntelliSafe Auto Pilot -järjestelmässä ohjauspyörän yhteyteen on sijoitettu läpyskät, joilla järjestelmä kytketään päälle/pois. Kun auto saapuu alueelle tai tielle, missä autonominen ajaminen on mahdollista, auto antaa viestin kuljettajalle, että Auto Pilot on valmiina käyttöön. Samalla ohjauspyörän läpysköissä olevat valot alkavat vilkkua, jolloin kuljettajan tulee vetää molemmista läpysköistä yhtäaikaa aktivoidakseen autopilotin. Kun molemmat valot näyttävät vihreää, autopilotti on käytössä ja auto ottaa täyden kontrollin.

Kun lähestytään aluetta, jossa autopilotti pitää kytkeä pois, auto ilmoittaa siitä kuljettajalle ja mittaristoon tulee näkyviin 60 sekunnin laskenta, jonka jälkeen kuljettajan on otettava kontrolli takaisin itselleen vetämällä molemmista läpysköistä. Mikäli kuljettaja ei jostain syystä reagoisi pyyntöön, auto pysäyttää itsensä turvallisesti.

Ensimmäinen IntelliSafe Auto Pilot -järjestelmä tulee käyttöön sataan XC90 -malliin vuonna 2017, jotka valjastetaan Drive Me -projektin koekäyttöön Göteborgissa, Ruotsissa. Volvo toimittaa 100 autoa göteborgilaisten päivittäiseen arkikäyttöön. Autoilla ajetaan valituilla teillä noin 50 kilometrin matkoja autonomisesti.

IntelliSafe Auto Pilot -järjestelmä tulee kaikkien saataville projektin onnistuneen päätöksen jälkeen, todennäköisesti jossain vuosien 2018-2020 välissä.

Jukka Mykkänen
Jukka Mykkänen on Tyyliniekan toimituspäällikkö, joka kirjoittaa mielellään kiinnostuksen kohteistaan, kuten autoista ja kelloista. Vapaa-aika kuluu perheen parissa, autonäyttelyissä, venettä kunnostaessa tai luonnossa liikkuessa. Itsekehittämisen kohteena tällä hetkellä on videokuvaus- ja editointi, sekä espanjan kielen opiskelu. Hola!

Videot

Uusimmat

Pyhäinhäväistys vai tervetullut parannus – jenkkivirittäjä kutittaa Porsche 959:stä jopa 800 hevosvoimaa

Porsche 959 taisteli 1980-luvulla mm. Ferrari F40:n kanssa maailman nopeimman katuauton tittelistä. 959:n 450 hevosvoiman huipputeho oli aikanaan kova...

Miksi kaksioviset kansanautot ovat katoamassa?

Kaukana ovat ajat, jolloin Ford Capri, Opel Manta tai vaikka Toyota Celica olivat itsestään selviä valintoja työmiehelle tehdä naapurin...

Peugeot julkaisi lisää kuvia sporttihybridistään – 508 Sport Engineered tarjoaa vähintään 360 heppaa ja sähköisen nelivedon

Peugeot esitteli jo vuoden takaisessa Geneven autonäyttelyssä konseptiversion 508:n urheilullisesta hybridistä. 508 Sport Engineered -nimen saava auto tulee myyntiin...

Fiat Chrysler valmistaa nyt kasvosuojaimia Hellcat-muskeliautojen sijaan

Jälleen yksi autonvalmistaja rientää auttamaan maailmanlaajuisen hädän hetkellä. Yhdysvaltain Valkoinen talo on pyytänyt autotehtaita apuun COVID-19 -taistelussa. Dodge Challenger...

Lähes uudenveroinen klassikko tarjolla – vuoden 1979 VW Golf GTI:tä kehutaan maailman virheettömimmäksi lajissaan

Klassisten hot hatchien ystäville on nyt tiedossa todellista herkkua Isosta-Britanniasta. Saarivaltakunnassa huutokaupataan nimittäin mustaa ykköskorista VW Golf GTI:tä, jonka...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...