Volvo kehitti turvallisen ja helpon käyttöliittymän autonomisiin autoihin – yleiseen liikenteeseen vuonna 2017

Autonomiset autot tekevät vauhdilla tuloaan. Ensimmäiset askeleet kohti autonomiaa ovat olleet pysäköintiavustin, kaistavahti ja automaattinen hätäpysäytysjärjestelmä. Tulevaisuus on toinen, sillä jo nyt liikenteen seassa liikkuu testikäytössä olevia ajoneuvoja, jotka ajavat itsenäisesti pitkiäkin matkoja.

Järjestelmien kehittyessä on pidettävä huolta myös siitä, että kuljettaja ja auto ymmärtävät toisiaan. Autonomisia järjestelmiä ei pidä olla mahdollista kytkeä päälle vahingossa ja toisin päin. Käyttöliittymän on toimittava saumattomasti ja turvallisesti kuljettajan ja auton välillä.

Volvon IntelliSafe Auto Pilot -järjestelmässä ohjauspyörän yhteyteen on sijoitettu läpyskät, joilla järjestelmä kytketään päälle/pois. Kun auto saapuu alueelle tai tielle, missä autonominen ajaminen on mahdollista, auto antaa viestin kuljettajalle, että Auto Pilot on valmiina käyttöön. Samalla ohjauspyörän läpysköissä olevat valot alkavat vilkkua, jolloin kuljettajan tulee vetää molemmista läpysköistä yhtäaikaa aktivoidakseen autopilotin. Kun molemmat valot näyttävät vihreää, autopilotti on käytössä ja auto ottaa täyden kontrollin.


Kun lähestytään aluetta, jossa autopilotti pitää kytkeä pois, auto ilmoittaa siitä kuljettajalle ja mittaristoon tulee näkyviin 60 sekunnin laskenta, jonka jälkeen kuljettajan on otettava kontrolli takaisin itselleen vetämällä molemmista läpysköistä. Mikäli kuljettaja ei jostain syystä reagoisi pyyntöön, auto pysäyttää itsensä turvallisesti.

Ensimmäinen IntelliSafe Auto Pilot -järjestelmä tulee käyttöön sataan XC90 -malliin vuonna 2017, jotka valjastetaan Drive Me -projektin koekäyttöön Göteborgissa, Ruotsissa. Volvo toimittaa 100 autoa göteborgilaisten päivittäiseen arkikäyttöön. Autoilla ajetaan valituilla teillä noin 50 kilometrin matkoja autonomisesti.





IntelliSafe Auto Pilot -järjestelmä tulee kaikkien saataville projektin onnistuneen päätöksen jälkeen, todennäköisesti jossain vuosien 2018-2020 välissä.

>
Jukka Mykkänen
Jukka Mykkänen on Tyyliniekan toimituspäällikkö, joka kirjoittaa mielellään kiinnostuksen kohteistaan, kuten autoista ja kelloista. Vapaa-aika kuluu perheen parissa, autonäyttelyissä, venettä kunnostaessa tai luonnossa liikkuessa. Itsekehittämisen kohteena tällä hetkellä on videokuvaus- ja editointi, sekä espanjan kielen opiskelu. Hola!

Videot

Uusimmat

Jättimunuaiset ja manuaalivaihteisto vakiona – uusi BMW M3 ja M4 esitellään syyskuussa

Nykyinen G20-korimallia edustava 3-sarjan BMW tuli markkinoille reilusti yli vuosi sitten, ja jättimunuaisilla höystetty 4-sarjan kaksiovinen coupé-versiokin on jo...

Legendaarinen AC Cobra tekee paluun – tarjolla myös täyssähköinen versio

Legendaarinen 60-luvulla ensimmäisen kerran esitelty urheiluauto AC Cobra tekee paluun markkinoille, mutta tällä kertaa V8-moottorin tilalle on tarjolla sähkömoottori. Ensimmäisen...

Tyylillä asfalttiviidakkoon – kasvojenkohotuksen saaneen Bentley Bentaygan erottaa parhaiten takapäästä

Katumaasturien suosion puolesta puhuu monta asiaa. Yksi niistä on se, että jopa Bentleyn myydyin malli edustaa nykyään tätä kategoriaa....

Audin suosikki-SUV sai faceliftin – uutta nokkaa täydentävät perässäroikkujia varoittavat takavalot

Audin suosittu Q5-katumaasturi on edennyt tätä nykyä toiseen sukupolveensa, joka on ollut markkinoilla kolmisen vuotta. Nyt SUV saa faceliftin,...

Bongaatko erot – Suzukin uusi hybridi-SUV on Toyota RAV4 valepuvussa

Suzukilla on oma ostajakuntansa myös Euroopan markkinoilla, vaikka merkin mallivalikoima on todella pieni isompiin tekijöihin verrattuna. Nyt Suzukin tarjonta...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...