Itsenäisesti ilman kuljettajaa eteenpäin huristeleva rekka-auto kuulostaa ajatuksena hurjalta, mutta saattaa olla pian arkipäivää.
Volvo Autonomous Solutions (VAS) ja Uber Freight ovat julkistaneet uuden pitkäaikaisen kumppanuuden. Volvon autonomiset kuljetusratkaisut on tarkoitus ottaa käyttöön Uber Freightin kuljetusmarkkinoilla. Uber Freight -hanke on kuten saman firman tuttu kyytipalvelu, mutta kuorma-autoilla, jotka käsittelevät teollisen mittakaavan toimituksia. Tämä yritystoiminta tarjoaa pysyviä ratkaisuja kuljetusliikenteeseen, sekä lisäkapasiteettia kiireisinä vuodenaikoina, kuten juhlakausien aikoina.

Yritykset työskentelevät yhdessä tarjotakseen itsenäistä rahtikapasiteettia valituilla reiteillä, jotka on tarkoitus aloittaa Yhdysvaltain Teksasista. Volvolla ja Uberilla on jo olemassa vahva liikesuhde. Kun Uber tarvitsi ajoneuvoja rakentaakseen itseohjautuvaa tekniikkaansa, se valitsi Volvo XC90:n projektin perustaksi.
Tämä uusi kuljetuspalveluihin keskittyvä hanke edustaa kahta alojensa voimahahmoa, jossa molemmat toimivat yhdessä omien vahvuuksiensa mukaisesti. Volvo toimittaa autonomisia kuorma-autoja, kun taas Uber Freight voi keskittyä ennen kaikkea nykyiseen logistiikka-alan toimintaympäristöön.
Uuden hankkeen ajatuksena ei ole pelkästään korvata ihmisiä. Molemmat yritykset uskovat tulevaisuuteen, jossa autonomiset ja kuljettajiensa ohjaamat kuorma-autot voivat kuljettaa tavaroita rinnakkain. Itsestään ohjautuvat kuorma-autot huolehtivat ensisijaisesti pitkistä ja puuduttavimmista matkoista, kun taas ihmiskuljettajat suorittavat lyhyet ja asiakaspalvelua vaativat matkat. Olemme myös äskettäin todistaneet sähköisesti operoivien pakettiautojen määrän kasvua, mutta pitkien matkojen kuljetuksiin käytetyt sähköautot ovat edelleen kiistanalainen ongelma.
Suosittelemme
“VAS:n ja Uber Freightin kumppanuus on jännittävä ja täynnä mahdollisuuksia”, kommentoi yhteistyöstä Volvo Autonomous Solutionsin johtaja Nils Jaeger. “Integroimalla autonomisen kuljetusratkaisumme Uber Freightin laajaan verkostoon tarjoamme rahdinantajille mahdollisuuden siirtää tavaroita tehokkaammin, ja samalla vastata joihinkin alan suurimmista haasteista. Näitä ovat erityisesti kuljetuksiin käytetty aika, ns. tyhjät kilometrit ilman rahtia, sekä kuljettajapula.”
