Viisiovisesta coupésta tehty sedan näyttää tältä – Audi A7L jää vain Kiinan markkinoiden erikoisuudeksi

Kiinassa on tarjolla monia venytetyllä akselivälillä varustettuja sedan-malleja, koska useat omistajat istuvat edelleen mieluiten autonsa takapenkillä. Audilla tätä kategoriaa edustavat paikallisesti valmistettavat A3L, A4L sekä A6L, ja pian niiden joukkoon liittyy A7L.

Viimeksi mainittu kuulostaa ensi alkuun hieman erikoiselta ratkaisulta, koska perusmallinen A7 on viistolla luukkuperällä varustettu viisiovinen coupé. Audi ei ole lähtenyt venyttämään luiskaperäistä A7:ää, vaan autoon on samalla loihdittu limusiiniperinteiden edellyttämä porrasperä. A7L:n naamioiduista testiprotoista on jo nähty salavalokuvaajien otoksia, ja nyt auto putkahti julkisuuteen täysin naamioimattomana Kiinassa tehtyjen mainoskuvausten yhteydessä.



A7L on saanut säilyttää viistoperämallin suipot takavalot ja niitä yhdistävän ledinauhan. Takakontin kulma on kuitenkin A7 Sportbackia korkeammalla, mikä tekee kontista hieman möhkälemäisen näköisen varsinkin takaa katsottaessa. Kylkilinjan osalta konttiperä on kuitenkin onnistuttu integroimaan jopa yllättävän hyvin A7:n muotoihin. Sivuikkunalinjakin kaartuu varsin kauniisti, mutta suoraan sivulta katsottaessa uutuuden mittasuhteet ovat vähemmän optimaaliset. Jatkettu takaovi ja siihen nähden varsin lyhyt nokka luovat hieman mäyräkoiramaisen vaikutelman, joka vaivaa useimpia muitakin Kiinan markkinoiden venytettyjä sedaneita.





Vaikka A7L on porrasperäinen ”limusiini”, auton sivulasit ovat edelleen karmittomat A7 Sportbackin coupé-tyylin mukaisesti. Lisäjalkatilan ohella takapenkkiläisillä pitäisi olla myös enemmän pääntilaa, koska kattolinja ei laske yhtä viistosti kuin tavallisessa A7:ssä. Auto saattaa kuitenkin olla hitusen tyköistuvampi kuin samaa perusrakennetta hyödyntävä A6L, mutta uutuus asemoidaan Kiinan markkinoilla ilmeisesti tyylitietoiseksi vaihtoehdoksi jatketulla akselivälillä varustetun A6:n ja edustusluokan A8:n väliin.

A7L:n tuotannosta vastaa paikallinen SAIC-VW, ja valmistus starttaa uusitulla Shanghain tehtaalla ilmeisesti myöhemmin tämän vuoden aikana. MLB Evo -pohjalevyn varaan tehtyä A7L:ää saa todennäköisesti sekä kaksilitraisella turbonelosella että kolmilitraisella ahdetulla V6:lla. CarNewsChina-sivuston mukaan huippuversiona palvelee 55 TFSI quattro -mallimerkinnän saava nelivetoinen malli. Auton virallinen esittely saattaa tapahtua huhtikuun lopulla ovensa avaavassa Shanghain autonäyttelyssä, joka järjestetään Kiinassa maailmanlaajuisesta koronapandemiasta huolimatta.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.