Viimeistä viedään – Mini Cooperin bensamalli päivitettiin uuden sähköversion rinnalla

Kokonaan uusi täyssähköinen Mini Cooper SE esiteltiin viime syksynä, ja auton rinnalle lupailtiin myös bensaversion seuraavaa sukupolvea. Se lanseerattiin nyt, mutta kokonaan uudesta autosta ei ole kyse.

Sähkö-Mini on kehitetty täysin uutena autona yhteistyössä kiinalaisen Great Wall Motorsin kanssa, kun taas polttomoottorimalli on vain edellissukupolven kattava facelift. Tämä näkyy mm. sähköversiota pystymmässä tuulilasinkulmassa ja edeltäjien kaltaisessa ”simpukankuorimallisessa” konepellissä. Keulan ja perän ilme on tuotu kuitenkin hyvin lähelle Cooper SE:tä, vaikka teknisesti kyse on täysin eri autoista.

Kuva: Mini

Sisustassa on heitetty ulkokuoren tavoin hyvästit kromille, ja kojelautanäkymää dominoi Mini-tyyliin kuuluva iso pyöreä keskiruutu. Se on muuttunut vuosien mittaan nopeusmittarista massiiviseksi OLED-näytöksi. Se on Minin mukaan ensimmäinen tuotantoautossa nähty pyöreä OLED-näyttö, joka tarjoaa ajon aikaisten perustietojen ja tietoviihdesisällön lisäksi pääsyn ilmastoinnin toimintoihin. Muutama nappikin on maltettu vielä jättää ruudun alle, ja myös vaihteenvalitsin on siirretty keskikonsolista samaan paikkaan.

Kuva: Mini

Tarjolla on myös lisättyä todellisuutta hyödyntävä 3D-navigointi, ja turvallisuutta lisäävät keulan tutkasensorin lisäksi jopa 12 ultraäänisensoria. Viihtyvyyttä lisäävät puolestaan esimerkiksi panoraamalasikatto, puhelimen langaton latausmahdollisuus ja kaksivärinen tekstiiliverhoiltu kojelauta. Manuaalivaihteistolle on heitetty uudistuksen myötä kokonaan hyvästit, ja päivitettyä kolmiovista bensa-Miniä saa Euroopan markkinoilla kahtena eri versiona.

Kuva: Mini

Cooper C -nimeä tottelevan perusmallin keulalta löytyy Euroopassa 1,5-litrainen turboahdettu kolmipytty, joka tarjoilee 156 hevosvoimaa ja 230 newtonmetriä. Nollasta sataan sujuu näillä avuin 7,7 sekunnissa. Tehokkaammassa Cooper S:ssä on puolestaan kaksilitrainen turbonelonen, jonka voimavarat kirjataan 204 hepan ja 300 newtonin lukemiin. Tässä tapauksessa nollasta sataan -kiihtyvyydeksi kerrotaan 6,6 sekuntia.

Myöhemmin tulossa on vielä tulisempi John Cooper Works, ja myös viisioviseen malliin sekä avoversioon odotetaan vastaavaa päivitystä tämän ja ensi vuoden mittaan. Ainakin tämän hetken tiedon mukaan kyse on lajinsa viimeisistä mohikaaneista, koska Mininkin tulevaisuus on täyssähköinen.

Kuva: Mini
LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Stellantis palkitsee työntekijöitään viime vuoden myynneistä miltei kahdella miljardilla eurolla

Viime vuoden vahvan myynnin jälkeen Stellantis palkitsee ahkeroijansa tuoreella ja muhkealla potilla, sillä työntekijät saavat yhteensä huikeat 1,9 miljardia euroa.

Nelipaikkaisten avo-Mersujen perinteet jatkuvat – uusi CLE Cabriolet korvaa sekä C- että E-sarjan avomallit

Mercedes esitteli viime kesänä aiemmat C- ja E-luokan coupét korvaavan kaksiovisen CLE Coupén, ja samassa yhteydessä vilautettiin myös avoversion ensimmäiset kuvat. Nyt CLE Cabrioletista julkaistiin kaikki viralliset tiedot sopivasti ennen keväällä tapahtuvaa myynnin aloitusta.

Tästä piti tulla BMW i8:n seuraaja – klassisen M1:n henkeä tavoitellut i16 ei kuitenkaan päässyt tuotantoon

BMW:n M-divisioonan lippulaivana toimiva möhkälemäinen XM-katumaasturi on herättänyt melkoisesti tunteita, joista useimmat eivät ole kovin positiivisia. Tunnemyrskyä ei liennyttäne sekään tieto, että asioiden mentyä toisin baijerilaisten valikoimaan voisi nyt kuulua keskimoottorinen urheiluauto alkuperäisen M1:n hengessä.

Jaguar Land Rover hidastaa sähköautosuunnitelmiaan – hybridit saavat lähivuosina suuremman painoarvon

Moni merkki on ilmoittanut julkisuuteen kunnianhimoisia sähköautotavoitteita, joista kiinni pitäminen voi olla kuitenkin vaikeaa markkinoilla viime aikoina tapahtuneiden muutosten jälkeen. Nyt päivitetyistä suunnitelmistaan kertoi intialaisen Tatan omistama brittiyhtymä Jaguar Land Rover.

Tyyliniekan uusimmat