Uusi, hiljaisempi ja taloudellisempi Opel Mokka – ei mikään Espressokone

Opel Mokka 2016 on uuden 1,6 CDTI-dieselmoottorin myötä paljon entistä hiljaisempi ja pieniruokaisempi. Uusi kuusivaihteinen automaatti on saatavana sekä bensiini- että dieselmoottorin kanssa ja se myös alentaa omalta osaltaan kulutusta.

Opelin uudelle dieselmoottorien sukupolvelle on annettu lempinimeksi ”Kuiskaavat dieselit”, joka kertoo voimanlähteiden luonteesta. Hiljaisuuden lisäksi moottorien käynti on hienostuneen tasaista, minkä takia liikkeellelähdön jälkeen on vaikea arvata onko nokalla bensa- vai diesel-moottori.

Uuden moottorin kehitystyössä painotettiin kolmea ominaisuutta. Siitä haluttiin entistä taloudellisempi, mikä vähentää samalla kaikkia päästöjä. Moottorin piti reagoida herkästi kaasupolkimen liikkeisiin ja tarjota runsaasti vääntöä etenkin käyntinopeusalueen alalaidassa. Kolmantena ominaisuutena Opelin halusi hyvin alhaisen melutason ja värinättömän käynnin, joilla ominaisuuksilla parannetaan matkustusmukavuutta.

opel-mokka-2

Opelin uuden moottorisukupolven hiljainen, tehokas 1,6 CDTI-moottori on korvannut Mokkassa aiemman 1,7-litraisen turbodieselin. Moottori kehittää pienemmästä iskutilavuudestaan huolimatta 4,5 kW (6 hv) enemmän tehoa ja suurin vääntömomentti on kasvanut 20 Nm.

Taloudellisuus on parantunut merkittävästi. Uuden etuvetoisen Mokka 1,6 CDTI:n yhdistetty kulutus on vain 4,1 l/100 km. Pudostusta aiempaan on yhdeksän prosenttia ja CO2-päästöt ovat nyt 109 g/km, mikä on 11 g/km vähemmän kuin ennen.

Suosittelemme

Pienempi kulutus ei tarkoita, että suorituskyvystä olisi tingitty. Kiihdytys 0-100 km/h vie vain 9,9 sekuntia (0,6 s vähemmän kuin 1,7 CDTI). Lisäksi normaaliajossa muhkea vääntö merkitsee kerkeää kulkua ja vähäistä vaihtamistarvetta.

Uuden 1,6 CDTI-moottorin yhteydessä on moottorin sammutusautomatiikka ja vakiona on vähäkitkainen kuusivaihteinen käsivalintainen vaihteisto. Ostaja voi valita Mokkan joko etu- tai nelivetoisena. Etuvetoiseen Mokka 1,6 CDTI:hin saa myös kuusivaihteisen automaattivaihteiston.

Opel Mokka 1,4 Turbossa on vuosimallin 2016 myötä uusi kuusivaihteinen automaattivaihteisto, joka toimii aiempaa taloudellisemmin. Uudella automaatilla varustettuna yhdistetty kulutus putoaa 0,4 l/100 km ja CO2-päästöt ovat 10 g/km pienemmät kuin ennen. Käytännöllisesti katsoen kulutus ja päästöt ovat samat molemmilla vaihteistoilla, sillä ero on vain pari desiä ja 5 g/km.

opel-mokka-1

Uuden Opel Mokka 1,6 CDTI Driven hinnat alkavat etuvetoisen 24 568,80 eurosta. Automaattivaihteisena auto maksaa 26 758,44 euroa ja nelivetoisena (6MT) 27 534,93 euroa. Drive-varustetasoa on vaikea nimittää perusmalliksi, sillä siihen kuuluvat mm. 17-tuumaiset kevytmetallivanteet, kaksialueinen automaatti-ilmastointi, lämmitettävä ohjauspyörä, kattokaiteet, Bluetooth, mäkipidätin ja nelivetoisissa alamäkihidastin.

Bensiinimoottorisen Opel Mokkan hinnat alkavat 1,6-litraisen 22 793,26 eurosta. Vahvalla 1,4-litraisella turbomoottorilla hinta on Drive-varustein etuvetoisena 24 266,34 euroa ja uuden automaattivaihteiston lisähinta on vain 1 500 euroa. Nelivetoisena Opel Mokka 1,4 T:n saa 26 960,36 eurolla ja ylellisemmällä Cosmo-varustelullakin hinta on vain 28 974,47 euroa

Vuosimallin 2016 Mokka-mallisto on myynnissä. Ensimmäiset uudella automaattivaihteistolla varustetut autot saapuvat Suomeen lokakuussa.

Aihepiirin uusimmat

Vippaa mulle Viitonen – Renaultin pikkuautoklassikko syntyy uudelleen sähköautona

Renault esitteli kolmisen vuotta sitten konseptin täyssähköisestä retrotyylisestä 5:stä. Tutkielma sai sen verran positiivisen vastaanoton, että tämänvuotisessa Geneven autonäyttelyssä ensi-iltansa saava tuotantomalli näyttää lähes identtiseltä konseptiauton kanssa.

Käytettyjen autojen hinnat lähestyvät Yhdysvalloissa jo pandemiaa edeltänyttä tasoa

Käytettyjen autojen markkinat ovat Yhdysvalloissa vahvassa syöksykierteessä, sillä hinnat ovat jatkaneet jyrkkää laskuaan vuoden 2024 alkupuolella. Yleinen hintataso ei ole kuitenkaan vielä saavuttanut pandemiaa edeltävää tasoa tavallista suuremman kysynnän vuoksi.

Tässä on VW-konsernin ensimmäinen täyssähköinen hot hatch – Cupra Born VZ tarjoilee yli 320 hevosvoimaa

Cupra Born on asemoitu Volkswagen ID.3:n sporttisemmaksi sisarmalliksi, mutta hot hatchin statukseen sähköauton voimavarat eivät ole vielä riittäneet. Asian pitäisi muuttua nyt esitellyn VZ:n myötä.

Talvitestissä Citroën C5 X

Citroën C5 X:n talvitesti piti sisällään 1500 kilometriä matka- ja nurkka-ajoa, talvisään eri olomuodoissa nollakelistä lähes 30 pakkasasteeseen.

Tyyliniekan uusimmat