Argentiinalaissyntyisen Alejandro de Tomason perustama urheiluautomerkki toimi aikoinaan Pohjois-Italian Emilia-Romagnan ”moottorien laaksossa” mm. Ferrarin ja Lamborghinin tavoin. De Tomason tunnetuin tuote oli amerikkalaisella Fordin sydämellä varustettu Pantera, jonka ura ylsi yli 20 vuoden mittaiseksi.
Vuonna 1971 markkinoille lanseerattu Pantera poistui lopulta tuotannosta vuonna 1993, mutta De Tomason taru merkkinä kesti monenkirjavien vaiheiden kautta hieman pidempään. Tätä nykyä De Tomaso on historiaa, mutta tarjolla on jälleen erehdyttävästi Panteran näköinen superauto. Sen mallinimi on kuitenkin Panther, ja valmistajakin on De Tomason sijasta Modenassa päämajaansa pitävä Ares Design.
Ares on Lotuksenkin pomona piipahtaneen Dany Baharin firma, joka on erikoistunut retrohenkisiin ja varsin yksilöllisiin luomuksiin modernin superautotekniikan pohjalta. Joissakin Areksen malleissa tekniikka on lainattu Ferrarilta, mutta Panther on tehty Lamborghini Huracánin pohjalta. Panther esiteltiin suurelle yleisölle jo reilu vuosi sitten Como-järven rannalla sijaitsevan Villa d’Esten maailmankuulussa Concorso d’Eleganzassa, mutta tuolloin kyseessä oli vielä esisarjan prototyyppi.
Nyt Panther on edennyt tuotantoautoksi, mikäli sellaista nimitystä voidaan käyttää vain 21 yksilön piensarjasta. Tuotantostatuksen kunniaksi Ares julkaisi luomuksestaan ensimmäisen videon uusien kuvien kera. Pantherin designin innoituksen lähteestä ei ole epäselvyyttä, mutta kori on moderniin tapaan kokonaan hiilikuitua. Retrohenkeä saadaan klassisten linjojen lisäksi ledeillä toteutetuista luukkulampuista, ja kojelaudan perusmuodotkin ovat klassiset.
Suosittelemme
Mittaristo on kuitenkin täysin digitaalinen, ja autossa on Daniel Hertzin äänentoistojärjestelmän lisäksi monia muitakin moderneja herkkuja. Verhoilu on tehty räätälintyönä nahasta sekä alcantarasta, jotka saavat kontrastia hiilikuidusta sekä alumiinista. Kulusta vastaa Huracánin vapaasti hengittävä 5,2-litrainen V10, joka tuottaa 650 hevosvoimaa ja 600 newtonia uuden moottorinohjaussoftan ja käsintehdyn pakoputkiston ansiosta.
Voima ohjataan Lambon tavoin seitsemänpykäläisen kaksoiskytkinvaihteiston kautta Haldex-kytkimellä toteutetulle nelivedolle. Ares on kuulemma hienosäätänyt vaihteistoa ja jousitusta entistäkin tarkemmaksi, ja suorituskyvyssäkään ei ole valittamista. Satasen nopeus saavutetaan 3,1 sekunnissa, ja huippunopeudeksi kerrotaan 325 km/h. Hinta on puolestaan vähemmän vaatimattomat 615 000 euroa ennen veroja.