Urheiluautolegendan uusi painos on nyt tuotantovalmis – Ares Designin Panther ProgettoUno on kunnianosoitus klassiselle De Tomaso Panteralle

Argentiinalaissyntyisen Alejandro de Tomason perustama urheiluautomerkki toimi aikoinaan Pohjois-Italian Emilia-Romagnan ”moottorien laaksossa” mm. Ferrarin ja Lamborghinin tavoin. De Tomason tunnetuin tuote oli amerikkalaisella Fordin sydämellä varustettu Pantera, jonka ura ylsi yli 20 vuoden mittaiseksi.

Vuonna 1971 markkinoille lanseerattu Pantera poistui lopulta tuotannosta vuonna 1993, mutta De Tomason taru merkkinä kesti monenkirjavien vaiheiden kautta hieman pidempään. Tätä nykyä De Tomaso on historiaa, mutta tarjolla on jälleen erehdyttävästi Panteran näköinen superauto. Sen mallinimi on kuitenkin Panther, ja valmistajakin on De Tomason sijasta Modenassa päämajaansa pitävä Ares Design.

Ares on Lotuksenkin pomona piipahtaneen Dany Baharin firma, joka on erikoistunut retrohenkisiin ja varsin yksilöllisiin luomuksiin modernin superautotekniikan pohjalta. Joissakin Areksen malleissa tekniikka on lainattu Ferrarilta, mutta Panther on tehty Lamborghini Huracánin pohjalta. Panther esiteltiin suurelle yleisölle jo reilu vuosi sitten Como-järven rannalla sijaitsevan Villa d’Esten maailmankuulussa Concorso d’Eleganzassa, mutta tuolloin kyseessä oli vielä esisarjan prototyyppi.

Nyt Panther on edennyt tuotantoautoksi, mikäli sellaista nimitystä voidaan käyttää vain 21 yksilön piensarjasta. Tuotantostatuksen kunniaksi Ares julkaisi luomuksestaan ensimmäisen videon uusien kuvien kera. Pantherin designin innoituksen lähteestä ei ole epäselvyyttä, mutta kori on moderniin tapaan kokonaan hiilikuitua. Retrohenkeä saadaan klassisten linjojen lisäksi ledeillä toteutetuista luukkulampuista, ja kojelaudan perusmuodotkin ovat klassiset.

Suosittelemme

Mittaristo on kuitenkin täysin digitaalinen, ja autossa on Daniel Hertzin äänentoistojärjestelmän lisäksi monia muitakin moderneja herkkuja. Verhoilu on tehty räätälintyönä nahasta sekä alcantarasta, jotka saavat kontrastia hiilikuidusta sekä alumiinista. Kulusta vastaa Huracánin vapaasti hengittävä 5,2-litrainen V10, joka tuottaa 650 hevosvoimaa ja 600 newtonia uuden moottorinohjaussoftan ja käsintehdyn pakoputkiston ansiosta.

Voima ohjataan Lambon tavoin seitsemänpykäläisen kaksoiskytkinvaihteiston kautta Haldex-kytkimellä toteutetulle nelivedolle. Ares on kuulemma hienosäätänyt vaihteistoa ja jousitusta entistäkin tarkemmaksi, ja suorituskyvyssäkään ei ole valittamista. Satasen nopeus saavutetaan 3,1 sekunnissa, ja huippunopeudeksi kerrotaan 325 km/h. Hinta on puolestaan vähemmän vaatimattomat 615 000 euroa ennen veroja.

LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Volkswagenin ensimmäinen sähköfarmari esiteltiin – ID.7 Toureriin saa myös uuden isomman akun

Täyssähköisten farmarien varsin harvalukuinen joukko täydentyy Volkswagen ID.7 Tourerilla, joka sai nyt virallisen esittelynsä. Sähköfarmari tarjoaa tähän asti tarjolla ollutta sedania enemmän kapasiteettia niin tavaratilan kuin akunkin osalta.

Stellantis palkitsee työntekijöitään viime vuoden myynneistä miltei kahdella miljardilla eurolla

Viime vuoden vahvan myynnin jälkeen Stellantis palkitsee ahkeroijansa tuoreella ja muhkealla potilla, sillä työntekijät saavat yhteensä huikeat 1,9 miljardia euroa.

Nelipaikkaisten avo-Mersujen perinteet jatkuvat – uusi CLE Cabriolet korvaa sekä C- että E-sarjan avomallit

Mercedes esitteli viime kesänä aiemmat C- ja E-luokan coupét korvaavan kaksiovisen CLE Coupén, ja samassa yhteydessä vilautettiin myös avoversion ensimmäiset kuvat. Nyt CLE Cabrioletista julkaistiin kaikki viralliset tiedot sopivasti ennen keväällä tapahtuvaa myynnin aloitusta.

Tästä piti tulla BMW i8:n seuraaja – klassisen M1:n henkeä tavoitellut i16 ei kuitenkaan päässyt tuotantoon

BMW:n M-divisioonan lippulaivana toimiva möhkälemäinen XM-katumaasturi on herättänyt melkoisesti tunteita, joista useimmat eivät ole kovin positiivisia. Tunnemyrskyä ei liennyttäne sekään tieto, että asioiden mentyä toisin baijerilaisten valikoimaan voisi nyt kuulua keskimoottorinen urheiluauto alkuperäisen M1:n hengessä.

Tyyliniekan uusimmat