MAINOS: Hovisepät

EUREKA!

Hamilton-kellot
nyt Hovisepiltä.

Tutustu ja ihastu

Tyyliniekka oppi kävelemään

Vuosi sitten maaliskuussa, tarkemmin ottaen 5.3.2013 kerroin Tyyliniekan olemassaolosta Facebookissa. Tätä hetkeä edelsi noin puolen vuoden pohdinta siitä, onko mitään järkeä perustaa blogia ja kuka sitä lukisi. Sitäpaitsi, markkinoilla oli jo yksi miesten klassista tyyliä käsittelevä blogi. Eikä minulla ollut läheskään sitä samaa tietämystä.

Tästä Facebook-postauksesta alkoi Tyyliniekan julkinen tarina.
Tästä Facebook-postauksesta alkoi Tyyliniekan julkinen tarina.

Käänsin tämän haasteen ja omat puutteeni vahvuudeksi. Entäpä sitten, vaikka en tiedäkään lähes kaikkea. Jospa minä vielä tunnustan sen kaikille, silmiä riipovien kuvien kanssa. Jos suomalainen mies jostain oppii, niin toisten tekemistä virheistä. Tämän “järjen”juoksun pohjalta päätin jatkaa blogin kehittämistä, sillä meikäläisen tekemien pukeutumisvirheiden sarjasta riittäisi opettavaista jutunjuurta pitkäksi aikaa. 🙂

Tiimityötä alusta alkaen

Onneksi tuttavapiirissäni oli samanhenkisiä ihmisiä, jotka olivat joko kulkeneet samaa polkua minua ennen, ja/tai joilla oli tietämystä ja osaamista minua enemmän. Kun rohkeasti kerroin heille ajatuksistani perustaa blogi, sain heiltä paitsi tarvittavaa kannustusta, myös toiveen päästä tiimiin mukaan.

Tässä onkin mielestäni koko Tyyliniekan suurin oppi ja vahvuus. Tyyliniekka ei ole vain yhden ihmisen näkemys miesten tyylistä, vaan useamman asiasta kiinnostuneet kaveruksen yhteinen luomus. Olen nimittäin täysin varma siitä, että ilman Tommia ja Jussia tästä ei olisi tullut yhtään mitään.

Tyyliniekan ensimmäinen logo.
Tyyliniekan ensimmäinen logo.

Osaamisemme täydentävät toisiaan mainiosti, sillä minulle visuaalinen suunnittelu on rakettitiedettä, kun taas Tommille kamera ja erilaiset kuvankäsittelohjelmat ovat luontaisia työkaluja. Esimerkiksi videot ja Tyyliniekan logot ovat kaikki Tommin käsialaa. Jussi puolestaan on tyylipuolen ammatillinen osaaja koulutus- ja työtaustansa vuoksi. Tyyliniekalle otollinen asia on ollut myös se, että Jussi on Herrainpukimon kantavia voimia.

Suosittelemme


Kaupallisuus

Joillekin tulee vielä tänäkin päivänä yllätyksenä, että monet bloggarit, etenkin suositut, saavat yrityksiltä jotain hyvää sitä vastaan, että he kirjoittavat yrityksistä tai niiden tuotteista. Näin on ollut myös Tyyliniekan kohdalla, koska yksi agendamme on tuoda esille kotimaisia toimijoita aina kun mahdollista.

Blogista saatu hyvä ei ole läheskään aina mikään tuote tai rahallinen korvaus, vaan vaatekauppiaan puolelta tullut avoimuus oman liiketoiminnan lainalaisuuksiin, vahvuuksiin ja heikkouksiin. Kyse on luottamuksesta.

Tyyliniekan kenties tärkein syntysyy oli oman oppimisprosessin dokumentointi ja avaaminen, josta lukijat voivat halutessaan ottaa oppia. Tätä ajatusta vasten kauppiaiden avoimuus minua kohtaan on ollut huikea tilaisuus oppia heidän maailmastaan ja olen kokenut nämä tilaisuudet kullanarvoisiksi. Erityisesti Herrainpukimo, Pohjanheimo ja Koiso ovat tarjonneet mahdollisuuden kurkistaa vaatebisneksen sisäpuolelle, josta heille iso kiitos.

City Digital -yhteistyö on vienyt Tyyliniekan mm. Cityn ja Cult24:n printtilehtiin.
City Digital -yhteistyö on vienyt Tyyliniekan mm. Cityn ja Cult24:n printtilehtiin.

Kaupallisuutta edustaa myös City Digital. Lavaksen Ilkan uuteen nousuun johtama City on laajentunut itsenäisten medioiden verkostoksi, johon Tyyliniekka pääsi mukaan heti alussa. Verkosto on tarjonnut loistavien persoonien lisäksi konkreettista oppia media-alan kiemuroihin ja samalla Tyyliniekka on päässyt tehokkaan mediamyynnin piiriin. Tämän takia blogissa pyörii bannereita ja jatkossa blogissa on myös sponsoroituja artikkeleita, jotka on tehty yhteistyössä Cityn kanssa.

Mitä on tullut tehtyä?

Tyyliniekassa on julkaistu vuoden aikana reilu sata artikkelia. Osa näistä on ollut ns. ajankohtaisjuttuja, kuten Sotshin TOP5-tyylit ja osa ajattomampia, kuten esimerkiksi artikkelit tummasta puvusta ja smokista. Mukaan on mahtunut Tommin tekemiä ohjevideoita ja oma fokukseni on ollut kaupallisten toimijoiden esittelyissä ja oman kehityskaareni julkituomisessa. Vuoden aikana ovat artikkeleita kirjoittaneet myös muutamat vieraskynät, joista Joose liittyi vakituiseen toimituskuntaan.

Blogista on helppo poimia useita kestosuosikkeja. Vuoden aikana suosituimpia artikkeleita olivat:

  1. Tumma puku
  2. Perusjalkineet
  3. Smokki
  4. Kaulahuivi
  5. Laatukenkien ostospaikat Suomessa

Mitä olemme oppineet

Blogin julkaiseminen on kovaa työtä, varsinkin jos haluaa pitää yllä säännöllistä julkaisutahtia. Tämä reilun vuoden mittainen matka on ollut oppimisprosessi myös julkaisemiseen, analytiikkaan ja sen tulkintaan. Onneksi olemme tehneet matkaa yhdessä, joten yksittäisen ihmisen taakka ei ole muodostunut liian suureksi.

Konkreettinen esimerkki analytiikan vaikuttamisesta julkaisuun tuli heti alkutaipaleella, kun Google Analytics kertoi monien lukijoiden tulevan blogiin kauluspaitojen hoitamiseen liittyvillä hakusanoilla. Reagoimme tähän tuottamalla lyhyen ajan sisään useamman aihetta koskettavan artikkelin.

Kirjoittaminen ja kuvien käsittely aikataulun ohjaamana on myös oma lukunsa. Mikäpä olisi kirjoitellessa, jos riittää kun kirjoittaa milloin sattuu huvittamaan. Lähestymistapamme on kuitenkin ammattimaisempi, sillä suhtaudumme blogin ylläpitämiseen samalla tavalla kuin pukeutumiseen; intohimoisesti. 🙂

Miten tästä eteenpäin?

Otsikko sen kertoo, eli Tyyliniekka on oppinut kävelemään. Toisen vuoden aikana opettelemme juoksemaan, sillä Tyyliniekka on lunastanut kovalla työllä ja intohimolla paikkansa ja on laajentanut toimintaansa rohkeasti myös verkon ulkopuolelle. Tästä hyvänä osoituksena ovat useammat tyylikoulutukset, joita olemme menestyksekkäästi vetäneet.

Matti ja Jussi osoittivat, missä kulkee oikea hartialinja. Kuva: Johanna Pouta
Matti ja Jussi osoittivat, missä kulkee oikea hartialinja. Kuva: Johanna Pouta

Olemme jalkautuneet nuorkauppakamarin ja muiden tahojen tapahtumiin levittämään miesten pukeutumisen ilosanomaa yhdessä yhteistyökumppaneidemme kanssa. Tällaista yhteistyötä teemme myös jatkossa, sillä näin voimme omalla panoksellamme edistää vaatekauppaiden menestystä ja sitä kautta vaatetarjonnan kasvamista.

Kiitos kaikille lukijoille ja yhteistyökumppaneille ensimmäisestä vuodesta.

Lue lisää