Olen ajanut lähestulkoon samalla tyylillä niin pitkään kun kortti on taskusta löytynyt, joten parinkymmenen vuoden kuluessa on ollut eri autoilla helppo huomioida mitä tunteita ne kanssa-autoilijoissa herättävät. Stereotypiat eivät ole tuulesta temmattuja!
Fiat fituttaa
Alla on kaikkein useimmin ollut Fiat -merkkinen auto. Malleja on ollut monia, alkuun kolme kappaletta 127 -mallia, myöhemmin Bravo, Brava, Scudo ja Croma. Merkki ei ole kaikkein arvostetuin, ja se näkyy.
Fiat herättää vahvoja tunteita. Etenkin pikkufiude moottoritien vasemmalla kaistalla tilaa kärkkymässä on monelle punainen vaate, eikä tilaa anneta. Viimeksi Cromalla ajellessa huomasi monen Volvon, Bemarin ja Mersun koittavan pitää Fiatin takana vaikka väkisin. Eihän niin halvalla autolla saa premiumpeliä ohittaa!
Tylsä Citroen
Sitikoista on kokemusta parin Axun, CX:n, XM:n ja C5:n verran. Axu meni samaan kastiin Fiatin kanssa, eikä tilaa annettu. Pikkutiellä GT-mallilla pystyi yllättämään isommat, mutta valtateillä moottoriteho loppui auttamatta kesken. Myrkynvihreä ylimaalaus oli vikatikki, koska uuden värin myötä auto alkoi kummasti kiinnostaa myös poliiseja.
Myrkynvihreän AX:n jälkeen harmaa CX Turbo oli suorastaan leppoisa, koska ketään ei haitannut kun vanha sportti meni ohi. Moottoritielläkin sai tilaa ihan kivasti. Ja mikä parasta, poliiseja ei kiinnostanut sakottaa vaikka nopeutta olisi ollut reilustikin.
Hieman yllättäen XM ja vielä selvemmmin C5 menivät suoraan skodaosastolle: autot olivat muiden silmissä hajuttomia ja mauttomia. Tilaa ei saanut vasemmalla kaistalla, mutta eipä ketään haitannut jos painoi ohi. Osta Sitikka jos et kaipaa huomiota.
Suosittelemme
Alfalla nopeasti ja iloisesti
Kaikkein paras valinta nopeaan ajoon on Alfa 166. Sillä saa nimittäin kaikkein parhaiten tilaa vasemmalla kaistalla, eikä nopeakaan ajo aiheuta valojen vilkuttelua tai muita lieveilmiöitä. Jos Bemarilla painaisi samaan malliin, soittaisi joku poliisit seuraavaan ramppiin. Alfamies sen sijaan on kaikkien kaveri.
Ökyporvarin Jaguar
Jaguar XJ8 on herättänyt eniten vihastusta kanssa-autoilijoissa. Etenkin halvoilla autoilla ajavia Jaguar herätti kateutta niin paljon, että yksi korollakuski jopa koitti kiilata minut tieltä! Muiden jaggemiestin kokemusten perusteella tämä on ihan normaalia toimintaa, ja koskaan ei tiedä mitä korollakuskit keksivät. Jaguarin ratissa ei ainakaan tule tylsää!
Sen sijaan pykälää kalliimpi Maserati ei kiinnostanut oikeastaan ketään. Kasarilaatikko todennäköisesti näytti tottumattoman silmään tojotalta, joten sillä sai ajaa rauhassa. Poliiseja se sen sijaan kiinnosti, ja eräskin partio tuumasi että tällä mahtaa olla mukava ajaa kovaa…
Pakulle saa perseillä
Jopa Jaguaria kovempaa tylytystä saa kuitenkin pakulla. Etenkin nainen pakunratissa on monelle miehelle punainen vaate. Eräänä juhannussunnuntaina palasimme mökiltä Näsijärven itärantaa, ja emäntä oli komennettu Fiat Scudon rattiin toimittajan nauttiessa jaffaa vänkärinpaikalla. Kuinka ollakaan yksi volvokuski ei voinut mitenkään päästää naista pakulla ohi, vaan veti täyttä sikaa Teiskosta ysitiellä saakka. Krapulapäivä kirkastui kummasti, kun seurasi jantterin tunarointia: Volvo painoi keltaisilla viivoilla pimeään mutkaan ohi, kun meille aukesi joka suoralla ohituspaikka. Mahtoi harmittaa!
Pakulla on jännä vaikutus kaasujalkaan. Tällä viikolla olen joutunut jo kahteen otteeseen todistamaan aivotonta käytöstä, kun henkilöauton kuljettaja kimpaantuu pakun ohittaessa hänet. Molemmilla kerroilla henkilöauto ajoi 10-20 km/h alle rajoituksen, mutta ohituksen jälkeen matkavauhti nousi kummasti. Ensimmäinen kaheli ajoi liki 10 km takapuskurissa kiinni valoja vilkuttaen, kun taas toinen tolvana taas painoi kaasun pohjaan kesken kiihdytyksen ja painoi pientareen puolelta väkisin ohi – onneksi seurasin peileistä mitä tapahtuu!
Entä sinun autosi?
Tässä oli lyhyt lista omia kokemuksia, ja nyt haluamme kuulla lisää! Miten sinun autoosi suhtaudutaan liikenteessä? Oletko huomannut eroja? Mikä auto levittää palkokasvia ympärilleen?