Toimittajan autot 16 – Mazda 323

Wartburgin jälkeen tarve uudelle kakkosautolle oli huutava. Nyt oltiin jo 80-luvun loppupuolella, joten omatkin muistikuvat autoista alkavat vahvistua. Muistan loppusuoralle päätyneen kaksi autoa: Simca 1000 ja Mazda 323, joista jälkimmäinen vei voiton.

Jokamies Mazda 323
Mazdasta ei ole säilynyt otsikon kuvaa kummempia otoksia. Wikipediasta onneksi löytyi kuva identtisestä kolmiovisesta kulkimesta. KUVA: Wikipedia

Mazda 323 esiteltiin vuonna 1977, ja oikeastaan kyseessä oli vuodesta 1963 valmistetun Mazda Familian kolmannen sukupolven uusi mallinimi. Samaan sarjaan kuuluivat Suomessa älyttömät määrät myynyt Mazda 626 ja ainoastaan kerran bongaamani 929. Mallia oli tarjolla 1,0-, 1,3 -ja 1,4 -litraisilla voimanpesillä, joista meille valikoitui 60 hv tehoinen keskimmäinen vaihtoehto.

Jokamies Mazda 323 5ov
Mazda oli tarjolla myös 5-ovisena versiona, tämä yksilö oli ajossa Australian puolella. Kauniin pyöreä 70-lukulainen muotokieli sai valitettavasti väistyä jo parin vuoden jälkeen kasarikuution tieltä. KUVA: Wikipedia

Meidän Mazdamme oli epämääräisten muistikuvien mukaan vuodelta 1979 (tai 1980). Kaupoille päästiin vasta pitkällisen koeajon jälkeen, jonka aikana käytiin peräti Joensuussa saakka. Eipä tullut ostettua sikaa säkissä, ja samalla tuli Pohjois-Karjala tutuksi. Auto oli käytettynäkin kallis, ja maksoi muistikuvieni mukaan liki 20 000 markkaa, mikä oli 80-luvulla iso raha.

Auton ostoa ja loppuvaiheita lukuunottamatta muistikuvani autosta ovat varsin hatarat. Japanilaiseen tyyliin se ei jättänyt matkalle, muttei aiheuttanut riemunkiljahduksiakaan. Perusjapsi siis.

Jokamies Mazda 323
Juhlamazda mainiossa värissä. Auto levisi ympäri maailman kaikille mantereille, ja sitä koottiin mm. Malesiassa, Etelä-Afrikassa ja Zimbabwessa(!), Uudessa Seelannissa ja Kolumbiassa. KUVA: Wikipedia

Myös Mazda koki loppunsa onnettomuudessa, joka tapahtui eräänä kesäpäivänä Keravalla. Olimme velipojan, äidin ja tädin kanssa tulossa sukuloimasta Talmasta, kun hieman ennen Keravan keskustaa 240-Volvo halusi tehdä tuttavuutta takapuskurimme kanssa. Kolarin syy oli selvä, kuski tunnusti tarkkailleensa liikenteen sijaan kesäisesti pukeutuneita naisia (oli muu perhe lomalla näet) ja hiljentämisemme tasoristeykseen jäi häneltä huomaamatta. Taisi olla hyvät tissit.

Kolari oli siinä mielessä opettavainen, että paitsi opin varomaan naisia, niin myös opin käyttämään turvavyötä. Mazdan takapenkillä niitä ei ollut, joten jo kaupunkinopeudessa lensimme velipojan kanssa voimalla katon kautta etumatkustajien penkkiä päin. Ei tekisi mieli kokeilla maantienopeudessa.

Jokamies Toimittajan autot Mazda 323
Tässä kuvassa on kaikki, mitä Mazdasta on filmille ikuistunut… KUVA: Luukkasen suvun arkistot

Aihepiirin uusimmat

Tesla Cybertruckin tuotantomalli esiteltiin vihdoinkin – osa lupauksista jäi kuitenkin täyttymättä

Siitä on kulunut jo neljä vuotta, kun Tesla Cybertruckin tutkielma tuotiin julkisuuteen. Monien viivästysten jälkeen nyt on vihdoinkin tuotantomallin esittelyn vuoro.

Uusi Porsche Panamera esiteltiin – iso luksusauto kallistuu nyt kaarteisiin kuin moottoripyörä

Porsche on jo julkaissut monenlaisia tiisereitä kolmannen sukupolven Panamerasta, ja nyt uutuus tuotiin vihdoinkin julkisuuteen. Panamera ei ole täysin uusi auto, mutta sekä tekniikkaa että ulkonäköä on hiottu kattavasti.

Maailman suurin autonvalmistaja kamppailee yhä vaikeuksien kanssa

”Emme ole enää kilpailukykyisiä”, on Volkswagenin toimitusjohtajan viesti, kun yhtiö vähentää henkilöstöä osana 10 miljardin euron säästökuuria.

Romukuntoisten Teslojen virta Pohjois-Amerikasta Ukrainaan voi olla vaarassa loppua

Yhdysvalloista ja Kanadasta päätyy vakuutusyhtiöiden kautta vaurioituneita sähköautoja Ukrainaan, jossa mekaanikot korjaavat ja myyvät niitä korkeista polttoainekustannuksista kärsiville.

Tyyliniekan uusimmat