Kävimme syyskuun alussa viettämässä myöhäistä kesälomaa Lefkaksella, joka on turistien suosima saari maan länsiosassa Joonianmeren rannalla. Ympäristössä on useita muitakin suosittuja turistikohteita, kuten Zakintoksen ja Korfun saaret sekä Parga mantereen puolella. Lensimme Prevezaan ja vuokrasimme auton suoraan lentokentältä. Kohteemme Vasiliki sijaitsi aivan Lefkaksen eteläosassa, joten ajomatkaa kertyi vajaa 100 km.

Ensituntuma Kreikan liikenteeseen oli positiivinen. Liikenne oli sesongin jo päätyttyä rauhallista. Tiet ovat pääosin kohtuullisessa kunnossa ja sivuteillä on samanlaisia monttuja kuin Suomessakin. Rankkojen syyssateiden jälkeen kannattaa kuitenkin varautua siihen, että sorapintaisilla sivuteillä ajaminen saattaa olla mahdotonta kaksivetoisella autolla. Sadepäivän jälkeen teillä näkyi valumavesien jättämiä syviä uria.

Kreikassa korkeuserot ovat Suomea suurempia ja tiet jyrkempiä. Vaikka lunta ei yleensä ole, kannattaa sateella huomioida myös renkaiden pito jyrkimmissä mäissä ja kerätä jyrkimpiin kohtiin reilusti vauhtia. Serpentiiniteillä kannattaa keskittyä ajamiseen ja pitää auto visusti omalla puolella tietä.

Turvallisuusajattelu on Kreikassa lapsenkengissä. Kaksipyöräisillä liikkuvista kypärää ei käytä juuri kukaan. Myöskään mönkijöiden kahvoissa ei ajatella pääkoppaa, vaikka kiinteä taka-akseli aiheuttaa varmasti puskemista serpentiiniteillä. Suosittelen kypärän käyttöä myös lomalla, koska pienissäkin nopeuksissa asfalttiin kopsahtava otsalohko tekee kipeää. Toki jos serpentiinin ajaa pitkäksi niin kypärän käytöllä tuskin on väliä…

Nopeusrajoitukset ovat Kreikassa lähinnä ohjeellisia. Vauhti pidetään reippaana, mutta muut tielläliikkujat huomioiden. Jalankulkijoille on tapana antaa hyvin tilaa ja vastavuoroisesti auton eteen ei hypitä yllättäen. Paikallinen kalusto vaihtelee iältään ja joukossa on todellisia muinaismuistoja, joten nopeuseroja syntyy. Esimerkiksi raskas kalusto on maaseudulla pääosin 80- ja 90-luvuilta. Ohitustarvetta siis ilmenee, mutta ohittaminen on helppoa koska kanssakulkijat huomioidaan mukavasti. Nopeammille ei kiukutella kuten Suomessa, vaan liikenne on enemmän yhteispeliä. Sääntöuskovaisilla tosin tekee varmasti pahaa!
Suosittelemme

Vinkit liikenteessä onnistumiseen
Keräsin tähän vinkit jotka kannattaa huomioida Kreikassa liikuttaessa.

1. Tarkista saamasi auto kunnolla
Ensimmäinen vinkki pätee ympäri maailman autoa vuokrattaessa. Ennen kuin kuittaat auton vastaanotetuksi, käy se läpi perinpohjaisesti ja vaadi kaikki havaitsemasi kolhut ja painaumat merkittäväksi tarkastuskorttiin. Auton ulkopuolen lisäksi käy läpi sisätiloista ainakin istuimet ja tarkista myös vararenkaan olevan mukana. Tässä kohtaa kannattaa myös kuvata auto joka puolelta varmuuden vuoksi.

Autoa palauttaessa saavu lentokentälle riittävän ajoissa, jotta et joudu kiiruhtamaan lennolle vaan ehdit rauhassa käydä läpi auton kunnon vuokraamon edustajan kanssa. Ota kuittaus auton palauttamisesta sovitussa kunnossa, tai koijarifirma saattaa tarttua tilaisuuteen ja laskuttaa luottokortiltasi useamman satasen ”isoista naarmuista”. Jos kuitenkin saavut kiireessä kentälle, niin vähintäänkin kuvaa auto ympäriinsä jolloin sinulla on kättä pidempää ongelmatilanteiden varalle.
Kokemusteni perusteella vuokraamon koolla ei ole merkitystä luotettavuuden suhteen. Paras palvelu on ollut Karibialla pikkuputkassa rastavekkulin asiakkaana, ja koijarina oli suuri kansainvälinen ketju. Ketjut toimivat ulkomailla tyypillisesti yrittäjävoimin, joten suomalaisesta ketjusta on turha odottaa edes sympatiaa jos joutuu huijarin uhriksi. Ongelmia on tullut ainoastaan kerran, joten pienellä valveutuneisuudella autoa vastaanottaessa ja palauttaessa välttyy ongelmilta.
2. Vuokraa pieni automaattivaihteinen auto
Serpentiiniteillä ja maaseutukylissä pieni auto on ehdoton valinta, koska sen ansiosta vastaantulijan kohtaaminen kapealla tiellä on helpompaa ja välttyy turhilta peruuttamisilta. Myös pysäköinnin kannalta kannattaa valita niin pieni auto kuin seurueelle riittää, etenkin jos on liikkeellä sesonkiaikaan. Syyskuussa parkkitilaa oli reilusti joka paikassa.

Autoon kannattaa ehdottomasti valita automaattivaihteisto. Serpentiiniteillä joutuu jatkuvasti hämmentämään vaihdetta, joten kuski ei pääse helpolla. Minimissään kannattaa ottaa alhaalta hyvin vääntävä diesel, jolloin joka mutkassa ei tarvitse pudottaa ykköselle asti.

Auto kannattaa varata ajoissa etenkin sesongin aikana. Varasin auton kahta viikkoa aiemmin, jolloin kolme ketjua myi eioota. Lopuissakin vuokraamoissa valikoima oli pikkukentällä rajallinen, joten etenkin kesä-elokuussa Prevezaan lentävien kannattaa toimia ajoissa jos haluaa auton jo kentältä. Turistikohteista löytyy lukuisia pikkuvuokraamoita, joista auton tai kaksipyöräisen saa alleen keskellä sesonkiakin.

KUVA: Joose Luukkanen
Oma valintamme oli viisiovinen pikkuauto, joka riitti mainiosti kahdelle hengelle. Alle valikoitui toivotun Fiatin sijaan Nissan Micra, jonka moottori oli pahasti alimittainen vuoristoteille. Serpenttiineissä joutui usein vaihtamaan ykköselle ja jyrkimmissä mäissä konetta oli pakko ajaa korkeilla kierroksilla. Matkanteko ei vuorilla ollut jouheaa ja hermo meni moneen kertaan kun hinupetteristä ei päässyt ylämäkeen ohi. Esimerkiksi Espanjan aurinkorannikkoon tottuneen kannattaa valita pykälää tehokkaampi kulkupeli, koska mäet ovat jyrkempiä ja mutkat tiukempia.
Pärjäsimme etuvedolla myös pienemmillä kärrypoluilla ajamalla tarkasti ja keräämällä vauhtia tiukempiin mäkiin. Mikäli haluaa koluta pienimmätkin kinttupolut tai ajaa sorapätkillä rennommin, kannattaa alle valita pienehkö maasturi. Esimerkiksi Suzukin hauskoja pikkumaastureita on vuokraamoissa tarjolla runsaasti.

3. Varaa aikaa matkantekoon
Lefkaksen saarella nopeus ei kertaakaan noussut yli sataan kilometriin tunnissa, joten tiet tosiaankin ovat mutkaisia ja mäkisiä. Eräänä iltana ajoimme kotiin Mikros Gialoksesta n. 15 kilometrin matkan, ja aikaa tuhraantui lähes 40 minuuttia! Edes tyhjällä tiellä serpentiinien kiertäminen ei ole nopeaa puuhaa, puhumattakaan siitä jos eteen tulee täyteen lastattu 80-luvun kuorma-auto. Hieman yllättäen matkanteko on kaikkein sujuvinta hämärän jo laskeuduttua, koska silloin liikenne on hiljaista ja serpentiinit voi ajaa vauhdikkaammin koska vastaantulijat näkee valoista.

Rannan valtatietä pitkin Vasilikista Lefkadaan ajaa alle tunnissa, ja kilometrejä kertyy reilut 30. Lefkaksen saaren läpiajamiseen saaren keskiosan kautta on sen sijaan syytä varata ihan koko päivä. Aikaa nimittäin kuluu väkisin myös kuvien ottamiseen – tai ainakin maisemien ihailuun, koska näkymät ovat upeita huikeita. Korkeuseroa on saarilla rutkasti, joten kuvauksellisia paikkoja tulee eteen jatkuvalla syötöllä; vaikka juuri kuvittelit ettei maisema tästä parane, niin kilometrin päässä ja parisataa metriä korkeammalla odotukset ylittyvät jälleen. Päivämatkoista ei siis kannata suunnitella kovinkaan pitkiä, etenkin jos haluaa pysähtyä tutkimaan upeita kyliä. Varaa ajan lisäksi myös riittävän suuri muistikortti kameraan.

Sateella kannattaa testata auton renkaiden pito. Oman automme alla oli todelliset säästökumit, jotka eivät pitäneet märällä asfaltilla lainkaan. Alamäet piti ajaa varovasti ja jyrkimmissä ylämäissä tuli pito-ongelmia. Kylissä mennään usein luonnonkivetyksellä kapeita kujia, joten tarkkana saa olla koko ajan.

4. Varaudu yllätyksiin
Sekä turistit että paikalliset aiheuttavat toiminnallaan sotkua liikenteessä. Eteläeurooppalaiseen tyyliin auton voi pysäköidä mihin tahansa ja koko liikenteen voi tukkia pysähtymällä juttelemaan kaverin kanssa keskelle katua. Ajoneuvo pysäytetään lastaamista varten siihen missä se on helpointa.

Serpentiiniteillä kannattaa tosissaan varautua pysähtymään milloin tahansa. Mutkan takana voi olla maisemasta huumaantunut turisti tai vauhdinhuumainen skootterikuski jolla menee mutka pitkäksi. Maaseudulla törmäsimme päiväsaikaa lammaslaumaan ja yli-innokkaisiin vahtikoiriin, pimeään aikaan liikkeellä taas oli kettuja ja muita pieneläimiä. Kerran väistimme jopa kilpikonnaa!

5. Pidä kartta mukana
Kartat eivät välttämättä ole ajan tasalla, joten mukana on syytä pitää sekä paperikartta että kännykän kartta. Huomasimme mm. sivuteiden välillä erkanevan satoja metrejä edempää kuin mitä kartta väitti, kun taas navigaattorin kartta näytti tien oikein. Viitoitus on kohtuullinen ainoastaan pääväylillä, muulloin kulkija on omien suunnistustaitojensa varassa. Pariin kertaan törmäsimme myös katkenneeseen tiehen, kun tieprojekti oli jäänyt kesken ilmeisesti rahojen loputtua.

Kreikassa pärjää kyllä
Auton vuokraamista ei kannata jännittää vaan hypätä rohkeasti auton rattiin. Autolla pääsee moneen paikkaan, jotka muuten jäisivät näkemättä. Parhaat rannat ja maittavimmat paikalliset pöperöt löytyvät turistirysien ulkopuolelta.
