Entisinä aikoina BMW:n M-divisioona keskittyi takavetoisiin ja vaparikoneisiin sportteihin, joissa automaattivaihteistokin oli tabu nelivedosta puhumattakaan. M:ltä on kuitenkin nähty automaattivaihteisia ja nelivetoisia turbo-SUV:eja jo yli 10 vuoden ajan, ja nyt tulossa on todellinen hybridimörkö jättimäisen katumaasturin muodossa.
X7:n yläpuolelle baijerilaismerkin mallistossa sijoittuvasta lippulaiva-SUV:sta on huhuttu jo neljän vuoden ajan, ja naamioituja testiprotojakin on viime aikoina bongattu salavalokuvaajien linsseille. BMW:n toimitusjohtaja Oliver Zipse kertoi puolestaan muutama kuukausi sitten, että USA:n Spartanburgin tehtaalla valmistettava uusi lippulaivamalli tuodaan julkisuuteen vielä tämän vuoden aikana.
Nyt baijerilaiset antoivat asiasta lisätietoja. Auto esitellään ensiksi pienemmän piirin yksityistilaisuudessa 17.11., ja julkinen lanseeraus on vuorossa 29.11. Katumaasturia kuvaillaan täysin uudeksi ja erittäin tehokkaaksi hybridiksi, ja se asettuu kuulemma M-valikoiman huipulle. Tämä tarkoittanee sitä, että uutuus ei saakaan aiemmin spekuloitua X8-nimeä. Sen sijaan huhuissa on viime aikoina pyörinyt XM, joka tuo ainakin allekirjoittaneen mieleen Citroënin ”ison kissan” 30 vuoden takaa.
Nimeä enemmän mielipiteitä tulee varmasti jakamaan auton muotoilu. M:n lippulaiva-SUV saa nimittäin kunnian olla BMW:n ensimmäinen malli, jonka keulalla hyödynnetään valojen ”kaksikerroksista” muotoilua. Päiväajovaloviirut ovat aivan konepellin alareunassa kiinni, kun taas varsinaiset ajovalot on sijoitettu alemmaksi puskuriin. Lisäksi nokalta löytyvät luonnollisesti baijerilaismerkin nykytyylin mukaiset jättimunuaiset, joten huomiota uutuus ainakin herättää.
Hybridivoimalinja koostuu puolestaan huhujen mukaan uudesta tuplaturbokasista sähkömoottorin parina. Kokonaistehon pitäisi olla 700 hevosvoiman paremmalla puolella, mutta myöhemmin luvassa saattaa olla myös sähköavusteisella kuutosella varustettu pienempitehoinen versio. Sekin saanee M-divisioonan mukaisen mallimerkinnän, mutta testiprotoissa bongatut päällekkäiset tuplaputkenpäät tulevat vain V8-malliin.
Suosittelemme
Voimansiirrosta vastaa luonnollisesti xDrive-neliveto, ja auton alla pyörivät todennäköisesti 23-tuumaiset pyörät, eli suuremmat kuin missään aiemmassa BMW:n tuotantomallissa. M-tyyliin sopivasti tarjolle tulee reilusti hiilikuituosia ja hiilikuitukeraamiset jarrut, joiden hillittävänä on reilusti yli kahden tonnin massa. Siitä ei ole vielä varmuutta, esitelläänkö nyt jo lopullinen tuotantomalli vai lähellä tuotantoautoa oleva tutkielma. Jos kyse on jälkimmäisestä, tuotantoversio nähtäneen ensi vuoden aikana.