Tarina automaailman mullistajasta ja Ranskan presidentin hengenpelastajasta – Citroën DS

Automaailma koki vuonna 1955 Pariisin autonäyttelyssä yhden kummallisimmista, mutta merkityksellisimmistä tapahtumista Citroënin esiteltyä uuden ylemmän keskiluokan Citroën DS-mallinsa.

1950-luvun Euroopassa perheellisten autot olivat joko hillittyjä yksinkertaiseen tekniikkaan perustuvia sedaneita ja farmareita tai urheilullisen liikemiehen käyttöön suunniteltuja kaksipaikkaisia GT-malleja. Amerikkalaista unelmaa kaupitelleet jenkit eivät olleet ehtineet vallata Euroopan markkinoita, joten ranskalaiset osuivat uudella mallillaan täysin uuteen markkinarakoon. DS lyhenteenä tarkoitti sekä Different Spiritiä että Distinctive Styleä. Erilainen DS kieltämättä olikin. Ranskassa uuden kummajaisen mallimerkinnän ääntämis tapa tarkoitti jumalatarta, Déesse, joka loi kuvaa mitä kaikkea DS piti sisällään. Liekö sattumaa vai ei mutta tähän automalliin se sopi juuri osuvasti.

-- MAINOS --

Citroen DS
Paris Motor Show 1955. Oman maan tehtaan luomus sai eleganssillaan ranskalaiset vakuuttuneeksi Citroenista sillä Pariisin näyttelyesittelyn jälkeen DS tehtiin 743 tilausta ensimmäisinä 16 minuutteina ja päivän aikana yhteensä 12000kpl.

Ainutlaatuisia keksintojä

Italialais-ranskalaisen suunnitteluyhteistyön tulos syntyi Flaminio Bertonin, Andre Lefebvren ja Paul Magesen aivoituksista. Suunnittelijat eivät tyytyneet kuitenkaan pelkkään ulkokuoren vetovoimaan, sillä DS piti sisällään täysin uusia teknisiä ideoita.
Merkittävimmät keksinnöt olivat maailman ensimmäiset levyjarrut massatuotannossa valmistetussa automallissa.

Vielä merkittävämpää oli kuitenkin Citroënilla töissä olleen Andre Mages´n keksimä pneumahydrauliikka jousitus. Keksintö oli ensimmäistä kertaa käytössä DS edeltäjässä Traction Avantissa. Tekniikka perustui öljyä ja typpeä sisältäviin pieniin säiliöihin joille hydrauliöljy ohjattiin pneumatiikan avulla. Energia jousitukselle, ohjaustehostimelle, jarruille sekä kytkinvaihteille saatiin aikaiseksi moottorin välittämän voiman avulla. Alustan jousitus säätyi näin kuorman mukaan.

-- MAINOS --




DS vakiomaavara oli 16cm ja pneumahydrauliikan ansiosta sitä pystyi muuttamaan 9-25cm. Autossa ei ollut lainkaan jalkakytkintä vaihteille vaan vaihdelaatikon päällä oli erilliset männät joita aktuaattorien aiheuttama paine liikutti. Systeemiä ohjasi hydrauliikkaan yhdistetty ohjausventtiili. Kiihdyttäessä tämä semiautomaattinen järjestelmä alkoi toimimaan.

Citroen DS

DS Suomessa ja autourheilussa

-- MAINOS --

Mallin suuren kysynnän vuoksi Euroopassa jouduttiin Suomessa odottamaan ensimmäisiä neljää kappaletta vuoteen 1956 saakka. Suurtakin kritiikkiä heti ensimetreistä lähtien saanut DS vakuutti kuitenkin maassamme erityisesti asianajajia, lääkäreitä ja yrittäjiä hankkimaan uuden luotettavan, edistyksellisen perheauton jolla myös päät sai kääntymään.

Citroen DS

Ensimmäisen ´kaappariovi´-mallisen Traction Avantin myötä 1930-luvulla Korpivaara&Halla Oy aloitti Citroënin markkinoinnin. Mallien ajo-ominaisuuksia ylistettiin noihin aikoihin vaikka sen etuvetoisuutta aluksi epäiltiinkin. 1950-luvulla Korpivaara Oy jatkoi DS tuontia. Malli oli kuitenkin liian kallis ja erikoinen suomalaisille joten sen kysyntä kaikesta ylistyksestä huolimatta jäi myynneissä maassamme vähiin.

 

Citroen DS
Citroenin markkinoija ja maahantuoja Suomessa Timo ja Paavo Korpivaara Jyväskylän Suurajoissa 1956 ajokkina Citroen ID19.

Citroen DS
Pauli Toivonen ja kartturi Ensio Mikander Monte Carlo -rallissa vuonna 1966.

Citroën DS oli ilmeisen kestävä vaikkei sen turvallisuudesta ollutkaan aivan varmuutta. Mallia nähtiin rallipoluilla parikin kertaa jopa korkeimmalla palkintokorokkeella kuinkas muuten kuin suomalaisvoimin. Pauli Toivonen ajoi 1961 Jyväskylän Suurajoissa 2. ja -62 voitti Jyväskylän ja oli Suomen mestari. 1966 hän ajoi Monte Carlo rallin voittoon kartturinaan Ensio Mikander vaiherikkaiden tapahtumien seurauksena.

Minit olivat alun perin sijoilla 1. Timo Mäkinen, 2. Rauno Aaltonen ja 3. Paddy Hopkirk mutta niiden ajovalot todettiin sääntöjen vastaisiksi. Näin ollen neljäntenä olleet Toivonen&Mikander julistettiin voittajiksi. Tuolloin ajokkina oli vielä karvalakkiversio ID19. Liekkö autossa ollut edes ohjaustehostinta, olisi mielenkiintoista tietää.

Valokuvaaja Holger Eklund otti tuhansia kuvia eri autokilpailuista. Tämä hänen ottama kuvansa (yläpuolella) on Jyväskylän Suurajoista 1967, jossa Pirttiniemen veljespari voitti oman luokkansa. – Olemme ajaneet 50-60 rallia emmekä ainoatakaan ole joutuneet keskeyttämään autovaurion vuoksi, tiedetään Pirttiniemien sanoneen sitikasta.

Tämä kuva on ranskalaisesta Jean Paul Jolysta joka voitti Monte Carlon ensimmäisenä isolla kissalla ajaneena kuskina 1959.

Presidentti De Gaulle´n murhayritys

Mallin tiedetään kiinnostaneen julkimoitakin. Muun muassa elokuvaohjaaja Francis Ford Coppola, arkkitehdit Harry Seidler ja Frank Lloyd Wright, Sydneyn oopperatalon suunnittelija Jørn Utzon ja Ranskan presidentti Charles De Gaullen omistivat sellaisen.
Vuonna 1962 Charles De Gaulle oli vaimoineen matkalla DS:llä Pariisin Elysee Palacelta kohti Orlyn lentokenttää. Perässä tulleita kahta moottoripyörä saattajaa alettiin yhtäkkiä tulittaa konekivääreillä heidän takanaan tulleesta autosta.

Presidenttiparia kuljettaneesta autosta rikkoontui valoja, ikkunoita ja ainakin yksi rengas. Kumi puhkesi mutta kuljettajan nopeasta reaktiosta auto nousi jousituksella ylemmäs ja pysyi tasapainossa. Auto jatkoi kolmella pyörällä eikä sitä saatu pysäytettyä ennen lentokenttää. Näin presidenttipari kuskeineen säilyivät hengissä. Tilanne on ollut kuin suoraan paremmastakin salapoliisielokuvasta ja sitä dramatisoitu kohtaus on nähtävissä elokuvassa ”The Day Of The Jackal”.

ID ja muut versiot

Citroen DS Sedan
Kuvassa DS Sedan jota valmistettiin 1955-75 ja Chapron Cabriolet 1960-71.

DS-malli oli teknisesti hyvin monimutkainen ja siksi siitä suunniteltiin myös yksinkertaisempi versio, joka sai nimeksi ID 19 eli idée, ajatus. Malli oli muutoin sama kuin DS mutta siinä ei ollut ohjaustehostinta. Malli tuli myyntiin 1957 mutta mallinimi muuttui vuosikymmenen vaihteessa muotoon DSpécial ja DSuper. Alkuperäinen DS pysyi koko 20-vuotisen tuotantoajan lähes samana. Tuona aikana 1,4 miljoonaa kappaletta erilaisia malliversioita löysivät uuden omistajansa ympäri maailmaa.

Citroen DS 1955

Citroen DS
Citroen DS Estate

Lähteet: suurajot.fi, autoexpress.co.uk, monamicitroen.blog, scuderianaftalin, carfolio.com, klausnahr, carstyling.ru, Marko Mäkinen Ennakkoluulottomuuden symboli. Tekniikan Maailma nro 17, 21.9.2016.

Pirkan Kellon kuuma kello
Kaupallinen yhteistyö

Uusimmat

508 PSE ei jää ainokaiseksi – Peugeot tuo myyntiin sporttiversiot kaikista uusista malleistaan

Vaikka Peugeot ei ole koskaan ollut mikään urheiluautomerkki, sillä on hieno historia erilaisten sporttiversioiden osalta. Nyt ranskalaiset aikovat jälleen...

Klovnin auto vai tyylikäs retro-roadster – espanjalainen Hurtan pukee Mazda MX-5:n uusvanhaan asuun

Mazda MX-5 pitää edelleen kunniakkaasti yllä kompaktien takavetoisten roadsterien perinnettä, joka syntyi jo vuosikymmeniä sitten Brittein saarilla. Nyt espanjalainen...

40 lisäheppaa tonnilla – ABT Sportsline tarjoaa uutta tuning-boksia VW-konsernin 1.5 TSI -koneeseen

Saksalainen ABT Sportsline on tarjonnut VW-konsernin turbokoneita piristäviä virityksiä sitten ammoisen 1.8 T:n päivien. Nyt maineikas tuning-paja lanseerasi uuden...

Mersun hinnat alkaen -sähköauto esiteltiin – EQA on tehty GLA:n pohjalta

Jo pari vuotta markkinoilla ollut täyssähköinen Mercedes-Benz EQC on jäänyt kauaksi myyntimenestyksestä. Sähköautokauppaan yritetään nyt saada vauhtia huomattavasti edullisemman...

Teslan lataaminen osa 1: hidaslataus

Tesloilla on ajettu Suomessa kohta viidentoista vuoden ajan. Sähköautoilun murros on aiheuttanut runsaasti muutoksia auton lataamiseen, ja etenkin vanhempien...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.