Tällä superautolla pääsee huonommillakin teillä – Lamborghini esitteli maastokelpoisen Huracán Sterrato -konseptin

Superautot ovat supernopeita laitteita hyväkuntoisilla teillä liikuttaessa, mutta jopa hidastetöyssyt ja parkkihallien ajoluiskat uhkaavat jättää monen tämän kategorian auton mahastaan kiinni. Ongelmaan on kehitetty napin painalluksella korkeammalle nousevan keulan kaltaisia apuja, ja myös esimerkiksi useimmista Lamborghinin malleista löytyvä neliveto jouduttaa etenemistä. Mutta millainen olisi maastokelpoinen superauto?

Lamborghini antaa vastauksen tähän kysymykseen Huracán Sterratoksi nimetyn tutkielman avulla. Maastosportin voisi ajatella juontavan juurensa nykyisestä SUV-buumista, mutta italialaismerkin legendaarinen testikuski Bob Wallace loi itse asiassa jo 1970-luvulla aavikolle suunnitellut yksittäiskappaleet Jarama- ja Urraco-urheiluautojen pohjalta. Uuden konseptin Sterrato-nimi tarkoittaa italiaksi likaa tai päällystämätöntä tietä, ja sinne Huracánin viimeisimmän Evo-version pohjalta tehty auto on suunniteltukin.

Tutkielmassa on hyödynnetty myös Urus-katumaasturin kehittämisessä syntynyttä osaamista. Maavaraa on kasvatettu 47 millin verran, ja korin lähestymis- sekä jättökulmiakin on kohennettu maastoajoon sopivammiksi. Raideväliä on puolestaan kasvatettu 30 millillä, ja 20-tuumaisille vanteille on kietaistu paljon perus-Huracánia korkeampiprofiiliset renkaat. Ne parantavat sekä pitoa että vaimentavat töyssyjä vähemmän hyvillä teillä. Alustaa on suojattu pohjapanssareilla sekä edessä että takana, ja myös sivuhelmoja on vahvistettu alumiinilla.

Korissa käytetään puolestaan komposiittimateriaalista tehtyjä kiveniskemäsuojia, joita on sijoitettu ilmanottoaukkojen ja moottoritilan läheisyyteen. Lambosta löytyy jopa kuraläpät, jotka on tehty hiilikuidun sekä elastomeerin sekoituksesta. Pimeällä kulkua avitetaan puskurin päälle lisätyillä ledivaloilla, ja katollekin on sijoitettu ledivalopalkki. Sisustaa on puolestaan höystetty alumiinisilla lattiapaneeleilla, hiilikuiturunkoisilla sporttipenkeillä, nelipistevöillä ja erityisen kevyillä titaanisilla turvakaarilla.

Suosittelemme

Moottoria ei sen sijaan ole peukaloitu, eli kulusta vastaa edelleen vapaasti hengittävä 5,2-litrainen V10. Siitä irtoavat 640 heppaa ohjataan kaikille neljälle pyörälle, ja herkkuihin lukeutuvat myös vääntöä saman akselin eri pyörien välillä jakava torque vectoring -toiminto sekä nelipyöräohjaus. Näiden ja modifioidun jousituksen toimintaa ohjaavaa LDVI-järjestelmää on säädetty maastoajon ehdoilla, mutta meno on edelleen takapainoista.

Lamborghini kertoo, että Sterrato jää ainoastaan yksittäiskappaleeksi. Emme kuitenkaan yllättyisi nykyisen katumaasturibuumin aikoina, mikäli urheiluautomerkki päättäisi kehittää Sterratossa esiteltyjä ideoita hyödyntävän maastokelpoisemman version esimerkiksi Huracánin seuraajan pohjalta. Uusi ja odottamaton on kuulemma osa Lamborghinin DNA:ta, joten ehkäpä perästä kuuluu vielä.

LähdeCarscoops

Aihepiirin uusimmat

Brabus esitteli todellisen tehohybridin – Mercedes-AMG S 63:n viritetyssä versiossa on 930 heppaa ja rutkasti luksusta

Hybriditekniikalla ladatussa Mercedes-AMG S 63 E Performancessa on jo tehtaan jäljiltä nelilitraisen tuplaturbokasin ja sähkömoottorin yhteispelin ansiosta mukavat 802 hevosvoimaa. Tähtimerkin hovivirittäjä Brabus pistää kuitenkin vielä paremmaksi reilun 100 hepan verran.

Cybertruckin mainostettu luodinkestävyys joutuu testiin YouTube-videolla

Jos jotain väitetään luodinkestäväksi, niin tottahan toki amerikkalaiset kaivavat aseensa esille.

Opelilta tulee uusia katumaastureita – myös Frontera-mallinimi tekee paluun

Opelin mallistoon kuului 1990-luvulla Frontera-niminen maasturi, joka oli omaa sukua Isuzu. Nyt mallinimi tekee comebackin uuden katumaasturin perässä.

Korealaisesta kylmän sään kestävästä akusta odotetaan vastausta sähköautoilun talvimurheisiin

SK On -niminen korealaisfirma on suunnitellut kylmää kestäviä akkuja, jotka eivät menettäisi entiseen tapaan lataustaan.

Tyyliniekan uusimmat