Tällä superautolla pääsee huonommillakin teillä – Lamborghini esitteli maastokelpoisen Huracán Sterrato -konseptin

Superautot ovat supernopeita laitteita hyväkuntoisilla teillä liikuttaessa, mutta jopa hidastetöyssyt ja parkkihallien ajoluiskat uhkaavat jättää monen tämän kategorian auton mahastaan kiinni. Ongelmaan on kehitetty napin painalluksella korkeammalle nousevan keulan kaltaisia apuja, ja myös esimerkiksi useimmista Lamborghinin malleista löytyvä neliveto jouduttaa etenemistä. Mutta millainen olisi maastokelpoinen superauto?

Lamborghini antaa vastauksen tähän kysymykseen Huracán Sterratoksi nimetyn tutkielman avulla. Maastosportin voisi ajatella juontavan juurensa nykyisestä SUV-buumista, mutta italialaismerkin legendaarinen testikuski Bob Wallace loi itse asiassa jo 1970-luvulla aavikolle suunnitellut yksittäiskappaleet Jarama- ja Urraco-urheiluautojen pohjalta. Uuden konseptin Sterrato-nimi tarkoittaa italiaksi likaa tai päällystämätöntä tietä, ja sinne Huracánin viimeisimmän Evo-version pohjalta tehty auto on suunniteltukin.

Tutkielmassa on hyödynnetty myös Urus-katumaasturin kehittämisessä syntynyttä osaamista. Maavaraa on kasvatettu 47 millin verran, ja korin lähestymis- sekä jättökulmiakin on kohennettu maastoajoon sopivammiksi. Raideväliä on puolestaan kasvatettu 30 millillä, ja 20-tuumaisille vanteille on kietaistu paljon perus-Huracánia korkeampiprofiiliset renkaat. Ne parantavat sekä pitoa että vaimentavat töyssyjä vähemmän hyvillä teillä. Alustaa on suojattu pohjapanssareilla sekä edessä että takana, ja myös sivuhelmoja on vahvistettu alumiinilla.

Korissa käytetään puolestaan komposiittimateriaalista tehtyjä kiveniskemäsuojia, joita on sijoitettu ilmanottoaukkojen ja moottoritilan läheisyyteen. Lambosta löytyy jopa kuraläpät, jotka on tehty hiilikuidun sekä elastomeerin sekoituksesta. Pimeällä kulkua avitetaan puskurin päälle lisätyillä ledivaloilla, ja katollekin on sijoitettu ledivalopalkki. Sisustaa on puolestaan höystetty alumiinisilla lattiapaneeleilla, hiilikuiturunkoisilla sporttipenkeillä, nelipistevöillä ja erityisen kevyillä titaanisilla turvakaarilla.

Moottoria ei sen sijaan ole peukaloitu, eli kulusta vastaa edelleen vapaasti hengittävä 5,2-litrainen V10. Siitä irtoavat 640 heppaa ohjataan kaikille neljälle pyörälle, ja herkkuihin lukeutuvat myös vääntöä saman akselin eri pyörien välillä jakava torque vectoring -toiminto sekä nelipyöräohjaus. Näiden ja modifioidun jousituksen toimintaa ohjaavaa LDVI-järjestelmää on säädetty maastoajon ehdoilla, mutta meno on edelleen takapainoista.

Lamborghini kertoo, että Sterrato jää ainoastaan yksittäiskappaleeksi. Emme kuitenkaan yllättyisi nykyisen katumaasturibuumin aikoina, mikäli urheiluautomerkki päättäisi kehittää Sterratossa esiteltyjä ideoita hyödyntävän maastokelpoisemman version esimerkiksi Huracánin seuraajan pohjalta. Uusi ja odottamaton on kuulemma osa Lamborghinin DNA:ta, joten ehkäpä perästä kuuluu vielä.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Toyotan kestosuosikki muuntautuu crossoveriksi – uusi Corolla Cross esiteltiin Thaimaassa

Katumaasturi- ja crossover-buumille ei ole näkyvissä loppua, vaikka koronakriisi on koetellut autoalaakin pahasti. Esimerkiksi Toyota on vain lisännyt kierroksia...

Tämä tyylikäs avomallinen Saab 900 S on ikäisekseen loistokunnossa

Siitä on jo melkein vuosikymmen aikaa, kun Saabin tehtaalla viimeisetkin kokoonpanolinjat hiljenivät viimeistä kertaa. Valmistaja ehti kuitenkin työntää markkinoille...

Lotus muistelee legendaarista leffa-autoa – James Bondin tunnetuksi tekemä Esprit S1 poseeraa tulevan täyssähköisen Evijan vierellä

Bond-leffa The Spy Who Loved Me, eli suomeksi 007 rakastettuni sai ensi-iltansa melko tarkkaan 43 vuotta sitten. Autofanit muistanevat...

Kohta niitä taas saa – Ineos Grenadier on kuin alkuperäinen Land Rover Defender, mutta moottorit tulevat BMW:ltä

Alkuperäisen Land Rover Defenderin tuotanto päättyi vuonna 2016 lähes 70 vuoden valmistuksen jälkeen. Tätä nykyä auton täysin uusi seuraaja...

Uuden Skoda Octavia RS:n bensa- ja dieselversiot esiteltiin – myös nelivedon saa lisähintaan TDI:hin

Uusi Skoda Octavia RS näki päivänvalon jo keväällä, mutta tuolloin esiteltiin vasta iV-pistokehybridiversio. Nyt valikoima täydentyy perinteisemmillä bensa- ja...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...