Superautot ovat supernopeita laitteita hyväkuntoisilla teillä liikuttaessa, mutta jopa hidastetöyssyt ja parkkihallien ajoluiskat uhkaavat jättää monen tämän kategorian auton mahastaan kiinni. Ongelmaan on kehitetty napin painalluksella korkeammalle nousevan keulan kaltaisia apuja, ja myös esimerkiksi useimmista Lamborghinin malleista löytyvä neliveto jouduttaa etenemistä. Mutta millainen olisi maastokelpoinen superauto?
Lamborghini antaa vastauksen tähän kysymykseen Huracán Sterratoksi nimetyn tutkielman avulla. Maastosportin voisi ajatella juontavan juurensa nykyisestä SUV-buumista, mutta italialaismerkin legendaarinen testikuski Bob Wallace loi itse asiassa jo 1970-luvulla aavikolle suunnitellut yksittäiskappaleet Jarama- ja Urraco-urheiluautojen pohjalta. Uuden konseptin Sterrato-nimi tarkoittaa italiaksi likaa tai päällystämätöntä tietä, ja sinne Huracánin viimeisimmän Evo-version pohjalta tehty auto on suunniteltukin.
Tutkielmassa on hyödynnetty myös Urus-katumaasturin kehittämisessä syntynyttä osaamista. Maavaraa on kasvatettu 47 millin verran, ja korin lähestymis- sekä jättökulmiakin on kohennettu maastoajoon sopivammiksi. Raideväliä on puolestaan kasvatettu 30 millillä, ja 20-tuumaisille vanteille on kietaistu paljon perus-Huracánia korkeampiprofiiliset renkaat. Ne parantavat sekä pitoa että vaimentavat töyssyjä vähemmän hyvillä teillä. Alustaa on suojattu pohjapanssareilla sekä edessä että takana, ja myös sivuhelmoja on vahvistettu alumiinilla.
Suosittelemme
Korissa käytetään puolestaan komposiittimateriaalista tehtyjä kiveniskemäsuojia, joita on sijoitettu ilmanottoaukkojen ja moottoritilan läheisyyteen. Lambosta löytyy jopa kuraläpät, jotka on tehty hiilikuidun sekä elastomeerin sekoituksesta. Pimeällä kulkua avitetaan puskurin päälle lisätyillä ledivaloilla, ja katollekin on sijoitettu ledivalopalkki. Sisustaa on puolestaan höystetty alumiinisilla lattiapaneeleilla, hiilikuiturunkoisilla sporttipenkeillä, nelipistevöillä ja erityisen kevyillä titaanisilla turvakaarilla.
Moottoria ei sen sijaan ole peukaloitu, eli kulusta vastaa edelleen vapaasti hengittävä 5,2-litrainen V10. Siitä irtoavat 640 heppaa ohjataan kaikille neljälle pyörälle, ja herkkuihin lukeutuvat myös vääntöä saman akselin eri pyörien välillä jakava torque vectoring -toiminto sekä nelipyöräohjaus. Näiden ja modifioidun jousituksen toimintaa ohjaavaa LDVI-järjestelmää on säädetty maastoajon ehdoilla, mutta meno on edelleen takapainoista.
Lamborghini kertoo, että Sterrato jää ainoastaan yksittäiskappaleeksi. Emme kuitenkaan yllättyisi nykyisen katumaasturibuumin aikoina, mikäli urheiluautomerkki päättäisi kehittää Sterratossa esiteltyjä ideoita hyödyntävän maastokelpoisemman version esimerkiksi Huracánin seuraajan pohjalta. Uusi ja odottamaton on kuulemma osa Lamborghinin DNA:ta, joten ehkäpä perästä kuuluu vielä.