Italian Firenzessä järjestettiin 14.-17.6.2016 järjestyksessä yhdeksäskymmenes Pitti Uomo -tapahtuma. Tyyliniekan tiimin tunnelmia Pitti Uomo 90 – tapahtuman aikana ja sen jälkeen on voinut seurata keskitetysti Stylefellow teemasivuilta.

Tapahtuman täyttäessä pyöreitä vuosia oli teemaksi valikoitunut “Pitti Lucky Numbers” Teema toistui ympäri messualuetta näkyvissä tyylielementeissä, kuten kuvissa eniten näkyvän aukion lipuissa.

DSC_0354

 


MAINOS, ARTIKKELI JATKUU ALLA


Pitti Uomo – mikä?

Pitti Uomo on kansainvälisesti eräs suurimmista miestentyylin tapahtumista. Kyse on käytännössä alan sisäisistä messuista, jonne myyjät ja ostajat kokoontuvat seuraavan vuoden tuoteostoksille. Pitti Uomo eroaa kuitenkin muista messuista valtavan medianäkyvyytensä ansiosta, jättäen kaikki muut miestentyylin tapahtumat kirkkaasti varjoonsa.

pitti-90-day-one-selfie DSC_0358
Medianäkyvyyden myötä myös messujen määritelmä on muuttunut. Ostajien ja myyjien lisäksi messuilla näkyy runsaasti myös erilaisia alan reunailmiöitä – blogaajia, “influencereja” sekä millä tahansa alaan liittyvällä syyllä mukaan tulleita näyttäytyjiä, joita ajoittain kutsutaan myös riikinkukoiksi. Kokonaisuus on siis normaaleihin messuihin verrattuna huomattavan värikäs ja jopa karnevalistinen.

DSC_0326 DSC_0446

Asian ytimessä

Olisi helppo tuomita Pitti Uomo jonkinlaiseksi teennäisten ihmisten kokoontumiseksi. Tämä on kuitenkin kaukana totuudesta. Kaikesta karnevaalihumusta huolimatta bisnes on edelleen Pitti Uomon ydin. Tyylin tulevat virtaukset näkyvät Pittissä ensin, eikä klassinen pukeutuminen ole koskaan pois muodista. Näyttäytymisen lisäksi – tai oikeastaan pitäisi sanoa, että näyttäytymistä vahvemmin – kyse on nimenomaan kaupankäynnistä. Paviljongit ovat täynnä valmistajia ja merkkejä, jotka tekevät valtaosan vuoden myynneistä juuri Pitti Uomo -tapahtumissa.

DSC_0352 DSC_0436 DSC_0387

pitti-90-day-1-shibumi

Kaikkiin makuihin

Jos ostajan tarpeet kohdistuvat katutyyliin tennareineen ja maastohousuineen, Pittistä löytyy taatusti halutuntyyppinen valmistaja. Sama pätee pukutyyliin – oli kyse sitten edullisesta vaatteesta tai kymmeniä tunteja käsinompelua vaativasta puvusta. Pitti Uomossa on yksinkertaisesti kaikki. Tämä Pitti Uomon kaupallinen puoli jää yleisimmin verkkoreportaaseista pois, jo siksikin, että tulevan vuoden tyylin kuvaaminen on paviljongeissa ilman erityislupaa kiellettyä.

DSC_0424

Oikeastaan Pitti Uomon toimivuus perustuu eräänlaiseen symbioosiin. Myynti- ja ostajakunnat saavat vaikutteita aukion tyyliherroista ja nämä puolestaan voivat solmia sopimuksia uusien valmistajien kanssa – tai yksinkertaisesti haistella tulevia valmistajatrendejä ollen valmiita yllättämään. Näyttävä tyyliväki myös houkuttelee paikalle runsain mitoin median edustajia, joiden tarjoamasta näkyvyydestä hyötyvät kaikki. Teennäisyydestä ei kuitenkaan ole kyse ja pönötys on kaukana – kaikki tietävät olevansa tekemässä bisnestä samalla alalla. Valokuvissa näkyvien tyylien ylilyövyys on tarkoituksellista korostamista. Villimmät tyylit toimivat innoittajina yleisiin linjoihin, jotka vaimenevät tyyliä seuraavien ihmisten arjessa kevyemmiksi ja luonnollisemmiksi tyyleiksi. On myös lähes korvaamatonta päästä ajoittain keskustelemaan oman alansa ihmisten kanssa, eräänlaisena levollisena vertaistukiryhmänä – miesten tyyli ei ole Suomessakaan vielä se tavanomaisin työ tai harrastus.

DSC_0122 DSC_0191

Kaiken kaikkiaan Pitti Uomo on tapahtumana korvaamaton. Jos tapahtuma muuttuisi puhtaasti alan messuiksi ja jättäisi ikonit ulkopuolelle, sen vaikuttavuus kärsisi valtavasti. Pitti Uomo on paitsi vuoden parhaat juhlat, myös paras tapa uppoutua vaatealaan – kahdesti vuodessa.

Teksti: Jussi Häkkinen, Anu Rautalin
Kuvat: Anu Rautalin


JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here