Ducati esitteli viime marraskuussa Multistrada – sarjan kaikkein maastokelpoisimman mallin nimeltään Ducati Multistrada 1200 Enduro. Ducatin Multistrada –konseptin mukaisesti pyörät on tarkoitettu ajettavaksi vaihtelevilla alustoilla ja monenlaisissa olosuhteissa, mutta vasta nyt esitelty Enduro -malli kykenee tarjoamaan vastuksen myös kilpailijoiden kyvykkäimmillekin seikkailupyörille. Muutama viikko sitten saimme ensimmäiset laitteet myös Suomeen ja pääsimme koeajolle.
Ducati kertoo pyörän olevan täysin uusi malli ja siihen on tehty 266 muutosta tai uutta osaa verrattuna aikaisempaan Multistradaan. Esimerkiksi pyörän alusta on viritetty paremmin maastoajoon sopivaksi ja joustovarat ovat edessä ja takana 30 mm pidemmät kuin sisarmallissa. Myös maavaraa on 30 mm enemmän ja eturengas on paremmin maastoajoon sopiva 19 tuumainen. Lisäksi esim. vaihteiston välityksiä on muutettu paremmin maastoajoon sopivaksi.
Multistrada 1200 Enduroon on pakattu valtava määrä viimeisintä tekniikkaa. Pyörän alusta on automaattisesti säätyvä, mutta sitä voidaan säätää myös manuaalisesti. Moottorin ja jarrujen toimintaa säätelemään löytyy neljä erilaista esivalittua ohjelmaa, joista esim. Enduro – asetus rajoittaa moottorin tehon 100 hevosvoimaan, mahdollistaa enemmän vetoluistoa ja poistaa abs-jarrut takapyörältä.
Sitten itse koeajoon. Ensimmäisenä huomio kiinnittyy pyörän korkeuteen. Pyörä vaikuttaa vierestä katsottuna todella korkealta, mutta satulaan istuttaessa laite tuntuu pienemmältä. Istuinkorkeus on toki vakiona 87 cm, joten lyhyemmällä kuljettajalla saattaa olla vaikeuksia ylettyä maahan.
Ohjaustanko tulee melko lähelle kuljettajaa, mistä syntyy normaalia tiiviimpi tunne, mutta ajoasento on kuitenkin tilava ja mukava. Paikallaan pyörää tutkiessa jousitus tuntuu pehmeältä ja pitkäliikkeiseltä. Laite tuntuu myös melko painavalta ja yläpainoiselta.
Suosittelemme
Pyörän ulkonäkö on persoonallinen ja viimeistely kaikissa yksityiskohdissa vaikuttaa asialliselta. Hauska yksityiskohta on äänenvaimennin, joka on erittäin kapea ja pienikokoinen, toisin kuin monien kilpailijoiden järkyttävän suuret ”savustuspöntöt”. Pienestä koosta huolimatta vaimennin hoitaa tehtävänsä kunnialla jättäen jäljelle juuri sopivasti pörinää.
Mittariston tilalla on huipputeknisen näköinen 5,5 tuumainen TFT-näyttö, joka tarjoaa valtavan määrän informaatiota, mutta kaikkiin sen saloihin emme lyhyellä koeajolla edes yrittäneet perehtyä.
Koeajo kesti vain tunnin sisältäen kaupunkiajoa, moottoritietä, pienen pätkän hiekkatietä ja lyhyen vierailun läheisellä sorakuopalla. Pyörän 1200 kuutioinen Testastretta –moottori teki vaikutuksen heti alkumetreillä. Moottori vaikuttaa erittäin sivistyneeltä tarjoten mukavasti tehoa ja vääntöä jo alakierroksilla. Sekä vääntö- että tehokäyrät kehittyvät tasaisesti, mutta huipputehon ulosottamiseen vaaditaan kunnolla kierroksia.
On sanomattakin selvää, että 160 hevosvoimaa ja 136 Newton-metriä vääntöä vievät pyörää tarvittaessa varsin reippaasti. Moottori toimii hienostuneesti, sen voimaa on helppo kontrolloida ja ennen kaikkea voimaa on aina tarjolla riittävästi.
Moottoriakin suuremman vaikutuksen teki pyörän alusta, joka suodatti tien pinnan epätasaisuudet todella tehokkaasti. Hetkittäin eteneminen tuntui kuin olisi matkustanut taikamatolla. Alusta sopeutui loistavasti myös hieman kiivaampaan käskyttämiseen, eikä häiritsevää niiailua pitkähköistä joustovaroista huolimatta esiintynyt.
Jos pyörä tuntui paikallaan käsitellessä raskaalta, niin liikkeessä tunne on toisenlainen. Pyörä on ketterä käsiteltävä ja paino tuo tullessaan tietynlaista vakautta hieman pehmeämmllä alustalla ajettaessa. Laitetta oli mukava ajaa myös tapeilta ja sitä oli yllättävän helppo käsitellä myös todella hitaassa maastoajossa. Jalkatapit ansaitsevat erityiskiitoksen, sillä harvoissa pyörissä ne ovat vakiona näin suuret ja tukevat.
Kokonaisuutena tuttavuus uuden Ducatin kanssa oli oikein positiivinen. Pyörässä on todella monipuoliset käyttöominaisuudet. Ducatilla voit yhtä hyvin lähteä kiertämään rataa, Euroopan turneelle tai vaikkapa valloittamaan Altan vanhaa postitietä. Ainoa esiin noussut miinus on pyörän jäätävä 30 000 euron lähtöhinta.
Tekniset tiedot
Moottori | Testastretta DVT, säätyvällä venttiiliajoituksella, L-twin -moottori, 4 desmodromista venttiiliä/sylinteri, Dual Spart -sytytys |
Iskutilavuus | 1198,4 cc |
Huipputeho | 117,7 kW (160 hv) @ 9500 rpm |
Vääntö | 136 Nm @ 7500 rpm |
Jäähdytys | Nestejäähdytys |
Polttoaineensyöttö | Elektroninen Bosch polttoaineensuihkutus, ellipsi-läppärungot Ride-by-Wire -ohjauksella |
Kytkin | Kevyttoiminen hydraulikäyttöinen monilevymärkäkytkin, luistokytkin |
Toisioveto | Ketjuveto, eturatas 15 piikkiä, takaratas 43 piikkiä |
Runko | Trellis-teräsputkirunko |
Eturengas | Pirelli Scorpion Trail II 120/70 ZR 19 |
Takarengas | Pirelli Scorpion Trail II 170/60 ZR 17 |
Etujousitus | Sachs 48 mm täysin sähkösäätöinen Ducati Skyhook (DSS) aktiivijousitus |
Takajousitus | Täysin sähkösäätöinen Sachs Ducati Skyhook (DSS) aktiivijousitus. Alumiininen kaksipuoleinen takahaarukka |
Etujarru | 2 x 320 mm puolikelluvat jarrulevyt, radiaalikiinnitteiset Brembo Monobloc -jarrusatulat, ABS-jarrut kaarrejarrutoiminnolla |
Takajarru | 265 mm jarrulevy, 2-mäntäinen kelluja jarrusatula, ABS-jarrut kaarrejarrutoiminnolla |
Istuinkorkeus | 870 mm |
Kuivapaino | 225 kg |