Pariisi haluaa eroon möhköistä – painavien autojen parkkimaksut kolminkertaistetaan

Euroopassa on julkaistu tutkimuksia, joiden mukaan yhä isommiksi muuttuvat autot ja varsinkin katumaasturit alkavat olla todellinen ongelma niiden vaatiman liikenne- ja pysäköintitilan vuoksi. EU ei ole sentään vielä rajoittamassa autojen kokoa, mutta yksittäiset kaupungit ovat tarttumassa toimeen.

Liian möhköiksi muuttuneet autot ovat aiheuttaneet närää Pariisissa, jossa pysäköintitila on tunnetusti kortilla. Ranskan pääkaupungissa on ärsyynnytty liikenteeseen liittyvistä asioista aiemminkin, ja esimerkiksi viime vuoden huhtikuussa Pariisissa järjestettiin äänestys vuokrasähköpotkulautojen kieltämisestä. Äänestysaktiivisuus oli kylläkin vain seitsemän prosentin tasoa, mutta noin 103 000 asukkaan jättämien äänten myötä vuokratut sähköpotkulaudat saivat kaupungista lähtöpassit.

Kuva: Turo Leppänen

Tällä kertaa Pariisissa äänestettiin painavien autojen pysäköintimaksujen korottamisesta. Nyt äänestysprosentti oli sähköpotkulautojenkin tapausta pienempi, eli ainoastaan 5,7 %. Äänensä siis antoi vain 78 000 pariisilaista 39 eri äänestyspisteessä, ja tarkalleen 54,55 prosenttia äänestäjistä oli parkkimaksujen korottamisen kannalla. Pienestä äänestysprosentista huolimatta asian kanssa aiotaan edetä nopeasti, ja uusien pysäköintimaksujen on tarkoitus olla käytössä jo tämän vuoden syyskuussa.

Maksut määräytyvät auton painon mukaan, eli korotetut taksat eivät rajoitu vain katumaastureiden autoluokkaan. Painorajan ylittävien autojen parkkimaksut käytännössä kolminkertaistuvat 18 euroon tunnissa keskusta-alueella, ja muualla kaupungissa tuntitaksa on jatkossa 12 euroa. Painoraja on tavallisten autojen kohdalla 1600 kiloa, mutta sähköautoille annetaan vähän armoa 2000 kilon rajan myötä. Muutos koskee kylläkin lähinnä vierailijoita, koska Pariisin asukkaiden ja kaupungissa työssä käyvien pysäköintiin ei aiota sen myötä puuttua.

Korotukset eivät myöskään koske vammaisia, taksikuskeja, terveydenhuollon työntekijöitä sekä kauppiaita, joten koko kaupungin tasolla suurta muutosta ei tapahdu. Pariisissa on kuitenkin laskettu, että korotukset koskisivat noin 10 prosenttia Pariisissa liikkuvista autoista. Toisaalta artikkelikuvassa komeilevan Mercedes-AMG G 63:n kaltaisten menopelien omistajille lienee melko yhdentekevää, joutuuko parkkeeraamisesta Avenue George V:llä pulittamaan jatkossa kuusi vai 18 euroa tunnilta.

Suosittelemme

Lue lisää