Pariisi haluaa eroon möhköistä – painavien autojen parkkimaksut kolminkertaistetaan

Euroopassa on julkaistu tutkimuksia, joiden mukaan yhä isommiksi muuttuvat autot ja varsinkin katumaasturit alkavat olla todellinen ongelma niiden vaatiman liikenne- ja pysäköintitilan vuoksi. EU ei ole sentään vielä rajoittamassa autojen kokoa, mutta yksittäiset kaupungit ovat tarttumassa toimeen.

Liian möhköiksi muuttuneet autot ovat aiheuttaneet närää Pariisissa, jossa pysäköintitila on tunnetusti kortilla. Ranskan pääkaupungissa on ärsyynnytty liikenteeseen liittyvistä asioista aiemminkin, ja esimerkiksi viime vuoden huhtikuussa Pariisissa järjestettiin äänestys vuokrasähköpotkulautojen kieltämisestä. Äänestysaktiivisuus oli kylläkin vain seitsemän prosentin tasoa, mutta noin 103 000 asukkaan jättämien äänten myötä vuokratut sähköpotkulaudat saivat kaupungista lähtöpassit.

Kuva: Turo Leppänen

Tällä kertaa Pariisissa äänestettiin painavien autojen pysäköintimaksujen korottamisesta. Nyt äänestysprosentti oli sähköpotkulautojenkin tapausta pienempi, eli ainoastaan 5,7 %. Äänensä siis antoi vain 78 000 pariisilaista 39 eri äänestyspisteessä, ja tarkalleen 54,55 prosenttia äänestäjistä oli parkkimaksujen korottamisen kannalla. Pienestä äänestysprosentista huolimatta asian kanssa aiotaan edetä nopeasti, ja uusien pysäköintimaksujen on tarkoitus olla käytössä jo tämän vuoden syyskuussa.

Kuva: Turo Leppänen

Maksut määräytyvät auton painon mukaan, eli korotetut taksat eivät rajoitu vain katumaastureiden autoluokkaan. Painorajan ylittävien autojen parkkimaksut käytännössä kolminkertaistuvat 18 euroon tunnissa keskusta-alueella, ja muualla kaupungissa tuntitaksa on jatkossa 12 euroa. Painoraja on tavallisten autojen kohdalla 1600 kiloa, mutta sähköautoille annetaan vähän armoa 2000 kilon rajan myötä. Muutos koskee kylläkin lähinnä vierailijoita, koska Pariisin asukkaiden ja kaupungissa työssä käyvien pysäköintiin ei aiota sen myötä puuttua.

Kuva: Turo Leppänen

Korotukset eivät myöskään koske vammaisia, taksikuskeja, terveydenhuollon työntekijöitä sekä kauppiaita, joten koko kaupungin tasolla suurta muutosta ei tapahdu. Pariisissa on kuitenkin laskettu, että korotukset koskisivat noin 10 prosenttia Pariisissa liikkuvista autoista. Toisaalta artikkelikuvassa komeilevan Mercedes-AMG G 63:n kaltaisten menopelien omistajille lienee melko yhdentekevää, joutuuko parkkeeraamisesta Avenue George V:llä pulittamaan jatkossa kuusi vai 18 euroa tunnilta.

Kuva: Turo Leppänen

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Stellantis palkitsee työntekijöitään viime vuoden myynneistä miltei kahdella miljardilla eurolla

Viime vuoden vahvan myynnin jälkeen Stellantis palkitsee ahkeroijansa tuoreella ja muhkealla potilla, sillä työntekijät saavat yhteensä huikeat 1,9 miljardia euroa.

Nelipaikkaisten avo-Mersujen perinteet jatkuvat – uusi CLE Cabriolet korvaa sekä C- että E-sarjan avomallit

Mercedes esitteli viime kesänä aiemmat C- ja E-luokan coupét korvaavan kaksiovisen CLE Coupén, ja samassa yhteydessä vilautettiin myös avoversion ensimmäiset kuvat. Nyt CLE Cabrioletista julkaistiin kaikki viralliset tiedot sopivasti ennen keväällä tapahtuvaa myynnin aloitusta.

Tästä piti tulla BMW i8:n seuraaja – klassisen M1:n henkeä tavoitellut i16 ei kuitenkaan päässyt tuotantoon

BMW:n M-divisioonan lippulaivana toimiva möhkälemäinen XM-katumaasturi on herättänyt melkoisesti tunteita, joista useimmat eivät ole kovin positiivisia. Tunnemyrskyä ei liennyttäne sekään tieto, että asioiden mentyä toisin baijerilaisten valikoimaan voisi nyt kuulua keskimoottorinen urheiluauto alkuperäisen M1:n hengessä.

Jaguar Land Rover hidastaa sähköautosuunnitelmiaan – hybridit saavat lähivuosina suuremman painoarvon

Moni merkki on ilmoittanut julkisuuteen kunnianhimoisia sähköautotavoitteita, joista kiinni pitäminen voi olla kuitenkin vaikeaa markkinoilla viime aikoina tapahtuneiden muutosten jälkeen. Nyt päivitetyistä suunnitelmistaan kertoi intialaisen Tatan omistama brittiyhtymä Jaguar Land Rover.

Tyyliniekan uusimmat